Stormwatch Startet 31.Mars.2023 Del på Facebook Startet 31.Mars.2023 Tidligere var det 5%. Noen biler må fylle 98 oktan når det blandes ut mer etanol i vanlig bensin. Vil dette også ha betydning for 2-taktere? Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Kommer an på alderen på motoren, er den nyere enn 2005, så har det ikke så mye å si. Er den eldre, så kan det være lurt å bytte O-ringer og pakninger til Etanolresistente. På båten min, er det innenbords bensin, med et eldre oppsett. Der må jeg byte alt til Etanolresistent, dvs. slanger, pakninger, O-ringer mm. Ellers begynner jeg fort å få lekkasjer på plasser jeg helst ikke vil ha det. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 (redigert) Lavoktan E10 har nok kommet for å bli men enn så lenge har vi 98 oktan E0. Organisasjonen Amcar jobber nå for å at 98 E0 skal bestå videre fremover, hovedsakelig for at eldre kjøretøy og båter fortsatt skal kunne benyttes. De fleste eldre totaktere kan kjøres på 98 oktan. Redigert 31.Mars.2023 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 31.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 (redigert) xr4ti skrev 8 minutter siden: Amcar jobber nå for å at 98 E0 skal bestå videre fremover, hovedsakelig for at eldre kjøretøy og båter fortsatt skal kunne benyttes. Er det realistisk at oljeselskapene vil produsere og distribuere til en så marginal kundegruppe? Vil det komme tilsetninger som gjør at disse også kan bruke vanlig bensin? Redigert 31.Mars.2023 av Stormwatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Stormwatch skrev 39 minutter siden: Er det realistisk at oljeselskapene vil produsere og distribuere til en så marginal kundegruppe? Det håper jeg da så derfor er det viktig å støtte de som fronter nettopp det kravet (Ja, jeg er Amcar-medlem). I følge flere kilder så er det 300.000 kjøretøyer og 900.000 fritidsbåter i Norge som ikke bør benyttes med E10-drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 31.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 (redigert) Isåfall blir det bråk i sommer. 900k er vel totalt antall estimerte fritidsbåter i Norge og mange har diesel. Hva som er status for 2-taktere har jeg ikke lest noe om. Redigert 31.Mars.2023 av Stormwatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Har ikke prøvd Star Brite bensintilsetning selv (men bruker varianten for diesel, gir 4 års lagring av dieselen og mindre røyk i eksosen), men leste via et amerikansk bilforum en test som var gjennomført med denne bensintilsetningen og en del konkurrerende varianter. Star Brite sin tilsetning kom godt ut i testen og skal skjerme motorene for problemer som oppstår med for mye etanol i bensinen. Gjerne noe å vurdere? Dessverre er 98 oktan ikke like enkel å få fatt i nå som før. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Shell og St1 har V power 98 oktan uten etanol. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Under bruk så er det marginal effekt forskjell. Problemet er at ny bensinblanding med 10% etanol drar med seg problemer med langtidslagring av drivstoffet. Ny fuel drar til seg vann, og særlig små 4 takt motorer lider av dette med sine mikro hull i forgasseren. Aluminium legering i forgasser særlig i mikro påhengere gror igjen og tetter. Kan fikses med mye jobb, men oftest mere økonomisk å kjøpe ny. Det er det vi kaller bærekraft??? Snart er vi på vei inn i E.U med Erna. Måtte bare😉 Ta en liten jobb å tømme forgasser for bærekraftig greier før vinterdvale så er dere ok. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Jeg fyller 98 til jollas påhenger på Shell. Litt verre for de med 400hk og store tanker Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 (redigert) Swingswong skrev for 1 time siden: Litt verre for de med 400hk og store tanker Det er faktisk ikke så vanskelig, da man kan beskytte motorens drivstoffsystem med å ta av slangen til båtens tank, å stikke den i en kanne med enten 98 eller Alkylatbensin å kjøre i noen minutter. Når det er sagt, så vil det fortsatt være "sur" bensin i tanken til båten, som ofte er i aluminium, hvor den på sikt kan gjøre skade som i mange tilfeller kan koste mer, enn å bytte deler på motoren... ---- Og angående E10, så er det synd å si det, men håper nesten at så mange får problemer, at det blir mer attraktivt å selge 98 igjen, for slik det er nå, er det veldig langt mellom disse stasjonene utenfor byer og større tettsteder. Forresten, en ting til, jeg tipper det kommer til å dukke opp mye lurium på flasker og kreative selgere, men jeg vil forholde meg til hva importører anbefaler først og fremst. Redigert 1.April.2023 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.April.2023 Del på Facebook Svart 1.April.2023 PolarLi skrev for 19 timer siden: Det er faktisk ikke så vanskelig, da man kan beskytte motorens drivstoffsystem med å ta av slangen til båtens tank, å stikke den i en kanne med enten 98 eller Alkylatbensin å kjøre i noen minutter. Om du ønsker å bruke 98 oktan hele sommeren for å slippe problemer som kan oppstå er det jo det. At en bil eller motorsykkel stopper langs veien er sjeldent farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.