Jump to content

Lage moring

Djoniba

Recommended Posts

Blåsen min og alt tauverket ble stjålet i fjor da jeg ikke hadde båt. Jeg skal lage nytt, og må lage meg et moringsanker. Har kjøpt sement men er usikker på om jeg skal støpe i en bøtte eller i et bildekk. Hva fungerer best?

Båtplassen er i elven i Arendal. Litt strøm, men ikke så mye (i Hølen for de som er kjent). Bunnen ser ut til å være mudder/sand. Båten er en Ranaplast 15 med 25 hester. Totalt ca 300 kg tenker jeg. Holder det med en bøtte på 25 liter? Bør jeg ha noe som stikker ut og kan grave seg ned eller er vekten i seg selv nok?

Et bildekk er nok bedre enn bøtta, da det har mer flate som kan suge seg fast i mudderet. Velg et litt stort et, så du får plass til en del betong i det. 

Edit: Gamle bildekk er en kjent kilde til mikroplast i sjøen. Så det beste er nok å forskale en kasse slik at det kun er betong som havner i sjøen. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg vil si at ei bøtte er alt for lite som moring. Finn deg heller en stor sprengstein med kantete form. Bor et hull, og slå in en øyebolt. Evt. bruk gysemasse for å sette den fast, kanskje enda bedre.

Ps; jeg skal ut nå og gjøre et dykk for å inspisere ei moring og en kjetting. Har byttet mye moringskjettinger, og ser hva som holder. 

willmasta skrev 55 minutter siden:

Tenker uansett løsning at tiden hvor man pakket betong/sement i plast (bildekk/gummijolle/bøtte) er forbi. Vi er for glade i sjøen til det. 

:cheers_wine:

Code0 skrev for 2 timer siden:

Hvis du søker på ‘moring’ i overskrift, finner do 104 tråder om temaet. Scroll gjennom så finner du svar på det meste.

Det meste har vært diskutert på forumet før. Om alle bare skulle ha søkt i forumet i stedet for å stille spørsmål så hadde vi endt opp med et dødt forum. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 1 time siden:

Om alle bare skulle ha søkt i forumet i stedet for å stille spørsmål så hadde vi endt opp med et dødt forum. 

Om forumet skal dø må alle begynne å lese instruksjonsbøkene sine også🙂 Og det kommer nok aldri til å skje så jeg tror forumet har evig liv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...