Jump to content

Jabsco membran septikpumpe vil ikke pumpe, hva er galt?


Kanalkapteinen

Recommended Posts

I båten har vi en Jabsco membranpumpe for tømming av septiktanken. I forbindelse med andre utrivelige prosjekter i fjor, tok jeg ut og renset og sjekket pumpa, fordi den bare tømte tanken hvis båten holdt 11 knop eller mer (ergo fungere den ikke). 
Jeg fant ingen feil med pumpa, bortsett fra litt slappe tilbakeslagsventiler.

Monterte den inn igjen, men like dårlig effekt som før, og gjennom sesongen tømte den bare tanken halvveis ved hver tømming. Pumpa er montert ca 15 cm over topp av tanken, og 65 cm over tømmestuss i tanken, så det burde ikke være noe problem. Tilgangen er elendig, selvsagt. Tank og slanger er nye. Pumpa går helt fint og uten ulyder, men ser ut som den kun pumper innholdet ut og inn igjen i tanken ved hvert slag. Det er ingen tegn til lekkasje eller problemer ellers.
Pumpa er av en større type enn den de selger i dag, så deletilgangen er lik null.

Denne har ikke jokerventiler, men noen enkle «gummiflaps» på ut og inn, og disse er montert riktig, men henger nok i halvåpen stilling. 

Er det noen som har tips? Er det ventilene som er problemet? 

Et par bilder som viser pumpa.

 

C1125036-7FBB-43A2-939F-687AE13A59DC.jpeg.95620602736a76ee5a3796c403114096.jpeg

 

5E917E99-20EB-4A97-BF69-125BDCAF2EB3.jpeg.66774e7608b3ff9c567b612984c30e83.jpeg

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 46 minutter siden:

bortsett fra litt slappe tilbakeslagsventiler.

Kanskje dette er cluet... En litt slapp ventil kan tette godt for væske men slippe inn såpass mye luft at den slutter å pumpe...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg forhandler disse. Hvis den sender innhold tilbake til tanken tror jeg det kan være stoppeventilen som ikke funker som den skal. Det kan også være ørlite grann luftlekkasje i membranen. Hvor gammel er pumpa? Det er mest sannsynlig en av de med rød ring rundt som kan være synderen.

InkedServicekitJabsco_LI2.jpg.d59c40776c2cd1ea9771ba67395a2962.jpg

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 13 timer siden:

Jeg forhandler disse. Hvis den sender innhold tilbake til tanken tror jeg det kan være stoppeventilen som ikke funker som den skal. Det kan også være ørlite grann luftlekkasje i membranen. Hvor gammel er pumpa? Det er mest sannsynlig en av de med rød ring rundt som kan være synderen.

InkedServicekitJabsco_LI2.jpg.d59c40776c2cd1ea9771ba67395a2962.jpg

 

Takk for tips, @Chilli Solbris :) 
Pumpa er nok ca 10 år gammel. 

Jeg hadde den i deler i fjor, og fant ingen feil på membran, bortsett fra at den hadde ligget litt ute av sporet sitt helt i ytterkant. Dette fikk jeg på plass. 

Helt genialt hvis du kan levere noe av dette, men det er ikke det kitet du har bilde av der som passer min pumpe. Kitet du har vist der, har jeg allerede kjøpt inn, og det var jo feil :headbang: Min pumpe har kun jokerventi på ene siden (utpumpsiden), og en "flap" på innsugssiden. Denne flappen mistenker jeg er for dårlig i min pumpe, da den står halvåpen av seg selv. I tillegg er membranen på min pumpe omtrent dobbelt så stor som den du har bilde av der.

 

Her er riktig kit, så hvis du har noe slikt eller kan skaffe ventilene så er jo det helt topp: 

 

pumpedeler.jpg.35ee0a15cb0d8a0db9f0c13ef79fcb8b.jpg

 

https://www.sparesmarine.co.uk/webshop/pumps/jabsco-59090-series/jabsco-59090-0012-waste-pump/jabsco-90220-0000-service-kit/

 

 


 

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 29 minutter siden:

 

Takk for tips, @Chilli Solbris :) 
Pumpa er nok ca 10 år gammel. 

Jeg hadde den i deler i fjor, og fant ingen feil på membran, bortsett fra at den hadde ligget litt ute av sporet sitt helt i ytterkant. Dette fikk jeg på plass. 

Helt genialt hvis du kan levere noe av dette, men det er ikke det kitet du har bilde av der som passer min pumpe. Kitet du har vist der, har jeg allerede kjøpt inn, og det var jo feil :headbang: Min pumpe har kun jokerventi på ene siden (utpumpsiden), og en "flap" på innsugssiden. Denne flappen mistenker jeg er for dårlig i min pumpe, da den står halvåpen av seg selv. I tillegg er membranen på min pumpe omtrent dobbelt så stor som den du har bilde av der.

 

Her er riktig kit, så hvis du har noe slikt eller kan skaffe ventilene så er jo det helt topp: 

 

pumpedeler.jpg.35ee0a15cb0d8a0db9f0c13ef79fcb8b.jpg

 

https://www.sparesmarine.co.uk/webshop/pumps/jabsco-59090-series/jabsco-59090-0012-waste-pump/jabsco-90220-0000-service-kit/

 

 


 

Da må jeg dessverre melde pass. Det er ikke å få tak i hos min leverandør. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...