nie Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Stemmer, det er 6LY2. Ryker styringsenheten til denne (slik den vil gjøre om du f.eks. slår av hovedbryter mens motor går) er du ille ute. Yanmar kan ikke skaffe deg ny da de kom i klinsj med en underleverandør som produserte disse. Det stemmer sikkert. Isåfall er det jo helt galskap siden denne motoren ikke er noen gammel modell. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 XardasKSP skrev for 8 timer siden: Er jo ikke super ny denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=253297927 men du får jo derimot 25 knops marsjfart også får du testa max båtstørrelse uten D5L (med mindre du har det allerede). Fairline Phantom 50 er sertifikatpliktig (i motsetning til f.eks. Princess 50.) Du kan ikke kjøre denne båten uten D5L. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Thomas_h skrev for 11 timer siden: Men hva tenker dere; er en slik båt verdt prisen? En slik vurdering vil jo alltid være nokså subjektiv og farges av den enkeltes preferanser og aversjoner. Med mitt perspektiv tenker jeg at den er verdt prisen forutsatt at den er godt vedlikeholdt, har normal slitasje og ikke skader. Båten har vært forsøkt solgt lenge og jeg mener at prisen lenge lå på 3.970.000 . Fullstendig galskap. Til annonsens pris tror jeg båten vil bli solgt om ikke altfor lenge. Men; Om dette er rette båten for dere er jo en annen sak. Du har et litt annet tankesett enn meg knyttet til havnemanøvrering etc. Hvis du har både hekk-og fronttruster på nåværende båt og er plaget med at disse kutter/slutter å virke ville jeg ha ettergått batterier og kabeldimensjoner knyttet til disse. Det vil være mye billigere enn å bytte båt🙂. (Nevner det siden jeg opplevde akkurat dette. Baugpropellen sluttet konsekvent å virke etter 4-5 støt. Hvis jeg ikke var på plass innen dette så seilte båten sin egen sjø. Ny, kraftigere baugpropell med batteri fremme var som å få en ny båt) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Chiefengineer skrev 1 time siden: av 7-8 liter/nm Blir nok ikke båt med 8 liter på milen nei. Da hadde jeg endt opp på 6000 liter bare de siste 30 dagene, og det har jeg ikke lommebok til. Alt med båt er kompromiss, og liten båt har sine kompromisser, mens de store har sine. Vil ikke være begrenset til å gå i 5 kn, eller holde meg på vestlandet bare pga jeg ikke har 80 000 kr til overs. Er litt usikker på hva forbruket på denne S39'en er, men er vel mellom 3.5 og 4? Med 2x370 er det 3.8 tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 nie skrev 6 minutter siden: du har både hekk-og fronttruster på nåværende båt og er plaget med at disse kutter/slutter å virke Har ikke noe problemer med disse (bortsett fra at jeg nok må skifte 4 av børstene fremme innen et år) men med kraftig sidevind føler jeg ikke de klarer å skubbe båten der jeg vil. Igjen, går sikkert på kompetansen. Jeg gjorde en liten oppgradering i båten nå før sommeren så nå har jeg 2x95ah batteri med 120mm2 kabler i baugen. Det ga et lite løft på første kick, men ganske bra økning på hvor mye den klarer å holde over flere sekunder. Før var det ett batteri. Ikke det at jeg skal holde thruster på i minutter av gangen. 🤣 Det står på hjemmesiden til Sleiper at med disse propellene bør båten kunne klare mer enn 19.5kn sidevind. Og det er jeg usikker på om kan stemme. I denne modellen som jeg har sett på er det 8hk forran (se100), og den er anbefalt opp til 50fot, så bør vel holde. I tillegg har den pro+ thrustere, og det er ganske gøy. 🤣 Så nei, vi bytter ikke båt bare for at den er litt vanskelig å legge til kai med, men når først ny båt skal inn hadde det vært fordel om jeg klarte/turte å legge til kai i litt dårligere vær. Jeg tenker med skrekk og gru på hva som skjer om f.eks sikringen hopper av i det jeg holder på å legge til kai (har aldri skjedd med meg) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 nie skrev 18 minutter siden: En slik vurdering vil jo alltid være nokså subjektiv og farges av den enkeltes preferanser og aversjoner. Ja, er klar over dette. Men takker for refleksjonene. Får se hva vi ender med. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 nie skrev for 1 time siden: Hvis du har både hekk-og fronttruster på nåværende båt og er plaget med at disse kutter/slutter å virke ville jeg ha ettergått batterier og kabeldimensjoner knyttet til disse. Det vil være mye billigere enn å bytte båt🙂. (Nevner det siden jeg opplevde akkurat dette. Baugpropellen sluttet konsekvent å virke etter 4-5 støt. Det er flere ting som kan gjøres for å øke effekten på trusteren, kabling og batteri er jo definitivt blant dette. Mange båter har også mye å vinne på å lage større radier på overgangen mellom skroget og tunnellen. Men det du nevner i en bisetning her om å kjøre trusteren i støt er ikke spesielt smart. Kjør heller færre og lengre sekvenser. For vår del har vi en SE80, det er god dimensjonering for en 30 fot Viksund. Her om dagen monterte jeg inn lithiumbatteri, og koblet da trusteren rett på det med 95mm2 kabel. Polspenningen på batteriet holder seg over 12,5V, selv ved ganske langvarig kjøring, og trusteren skyver så det skummer rundt baugen! Ingen batterier framme i båten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nie Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Komodo skrev for 8 timer siden: Det er flere ting som kan gjøres for å øke effekten på trusteren, kabling og batteri er jo definitivt blant dette. Mange båter har også mye å vinne på å lage større radier på overgangen mellom skroget og tunnellen. Men det du nevner i en bisetning her om å kjøre trusteren i støt er ikke spesielt smart. Kjør heller færre og lengre sekvenser. For vår del har vi en SE80, det er god dimensjonering for en 30 fot Viksund. Her om dagen monterte jeg inn lithiumbatteri, og koblet da trusteren rett på det med 95mm2 kabel. Polspenningen på batteriet holder seg over 12,5V, selv ved ganske langvarig kjøring, og trusteren skyver så det skummer rundt baugen! Ingen batterier framme i båten. Her hos oss ble det byttet fra SE60 med batteri akter til SE100 med batteri framme. Denne ble for oss en endring fra et upålitelig oppsett som kunne bety at trusteren under krevende forhold (når vi trengte den aller mest) sluttet å virke etter litt tid. Det nye oppsettet har fungert 100% i 4 år og aldri sviktet. Basert på trådstarter innlegg tolket jeg at han kunne ha lignende erfaringer. Basert på mine egne erfaringer mener jeg iallfall at det, forutsatt at anlegget er riktig dimensjonert, ikke er noen grunn for å frykte at trustere (foran eller akter) plutselig skal svikte. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 nie skrev 1 time siden: Basert på mine egne erfaringer mener jeg iallfall at det, forutsatt at anlegget er riktig dimensjonert, ikke er noen grunn for å frykte at trustere (foran eller akter) plutselig skal svikte. Jeg har i dag SE80 (6hk), som holder de fleste dager. Har ikke opplevd noen problemer, bortsett fra lavt batteri en dag.(byttet nå). Men noen dager føler jeg båten står i ro mens jeg forsøker å komme inn siste 50cm. Muligens strøm eller andre troll som gjør ugang. Men trenger sikkert ikke gjøre noe mer ut av dette med thurster, men om noen arrangerer kurs for single motor og ror, så vurderer jeg å stille opp. 😇 Når det gjelder ubegrunnet frykt for ting så har vi alle noen. Noen er redd for edderkopper, noen høyder, andre trange rom mens min er at sikringen ryker på "styringssystemet". 🤣😂 Begynte i dag forberedelsene for salg. Leverer inn dieselvarmer for service (vifte dårlig), og impregnerte kallesjen, begynt på polering (andre gang i år), så får se om den går på finn i år, eller ikke. Snakket med en erfaren skilsø/viknes person som ikke nødvendigvis anbeflate D8 i skilsø 39. D11 eller Yanmar 530 var bedre, uten at jeg helt fikk med meg hvorfor. Jeg håpte selger/megler med D8 skulle ringe meg opp i dag, men hørte ikke noe. Han jeg snakket med sa det er en tilsvarende båt med 2 x 370 til salg (merkelig nok ikke på finn akkurat nå). Så venter på at den selger skal gi en tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Thomas_h skrev On 31.7.2024 at 21.03: Takker for tipset. Jeg har denne annonsen lagret, og sett en del på den. Den er veldig lik skilsøen jeg har i farger, design etc. Noen som har noen formening om en-motors løsning på dette skroget? De gikk jo vekk fra det når de endret overbygget på nye skilsø 39. Hva var grunnen til det? Er en D8 en solid steinknuser? Eller dårlig rykte? Vet du hvorfor han ikke likte 2x370 motoriseringen? Ville ikke stolt på motoren. Det står at den bare er "rimelig driftsikker" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Var å så på en Skilsø39 fly i dag. Ble ikke helt frelst med en gang. Føltes litt trang inni, da målt opp mot min egen 34. Så må tenkte litt. Har lyst å kjøpe en båt som jeg skal ha i minst 5 år. Har byttet båt hvert år de siste årene. Noen som har noen "get rich fast" opplegg så jeg ikke trenger å ha et budsjett på båtkjøpet? 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 På ferien lå vi ved side av en Bavaria 420 Virtess Fly. Den så veldig fin ut, med 3 kabiner etc. Men det var jo drev, så tenkte ikke så mye mer på den. Men ser nå at den også kan leveres med IPS. Er det noen som vet om det er levert noen slike med IPS i norge? Noen med erfaring fra denne båten? Eier mente den slo litt i grov sjø, men var ellers fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 IPS - Drev = utgiftsbomber Kan man velge aksling så gjør det på samme båt type vist man skal man tenke på økonomi til normale lønnsmottaker ( klart eg hadde kjøpt ein flett ny P 45 vist hadde hadde hatt cash nok og ikkje brydd meg om vedlikeholds kostnader ) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 BårdK skrev On 3.8.2024 at 9.35: Er en D8 en solid steinknuser? Eller dårlig rykte? Volvo Penta D8 (7,7 liter) er en svært solid, økonomisk og stillegående motor. Kom i Volvo lastebiler i 2013 og i marinisert utgave i 2016. I dagens modellserie fyller den gapet mellom kraftigste D6 (5,5 liter/480 hk) og minste D11 (10,8 liter/fra 510 hk). I nevnte annonse listes D8-600 som er toppmodellen i D8-serien. Jeg ville i hvert fall ikke brukt motoren som argument for å ikke kjøpe, tvert i mot. Ikke uten grunn at dette er standardmotoren brukt i bl a Princess og Fairline opp til ca 50 fot i IPS-oppsett. D8-600 hk kalles da IPS-800 som er samme motor men med IPS-pod’er. Ellers er begrepet steinknusere om dagens motorer misvisende. Volvo kan dette med dieselmotorer og D8 er en svært god motor. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Captain A skrev for 7 timer siden: IPS - Drev = utgiftsbomber Forsto at IPS var bedre enn drev på utgiftsfronten. Det var anode og olje som skulle byttes årlig. Riktig nok 7000 kr med olje i hver pod, så det er jo mer en fettet jeg kjøper til akslingen min i dag. Men hvis den bruker 30% mindre diesel enn aksling så er de 14-20 000 spart lett inn. Googlet ips og fikk opp stor misnøye fra amerikanske markedet, da mange hadde byttet pod både 1 og 3 ganger for egen regning. Men finner ikke samme krise-stemning her på berget? Så om drømmebåten ligger på finn i både aksling og ips utgave, hadde jeg nok valgt aksling, men nå gjør det skjelden det. F.eks Den bavaria 420 kommer enten med drev eller med ips. Mange båter kommer kun med drev, så har alt utelukket veldig mange båter fra listen min. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 HansH skrev for 7 timer siden: nevnte annonse listes D8-600 som er toppmodellen i D8-serien Er nok en god motor ja. Snakket med en del som kjenner skilsø båtene godt, og de sa denne motoren ikke passet så godt i denne båten. pgs støy, uten at jeg kjenner detaljene så godt. Var å så i en slik båt nå i går, og ble ikke helt overbevist. Så må tenke oss om noen ganger, men tror ikke vi går for den versjonen av Skilsø39. Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Hvorfor er du så skeptisk til drev? Pga. egne erfaringer/kostnader, eller pga. andres formaninger om hvor dyrt det angivelig er å ha drev-installasjon? Kanskje er det jeg som har vært heldig, men mine erfaringer etter fem sesonger med min første drevbåt er vel utelukkende positive. 2 x DPH / D6 330, båt på + 10 tonn ferielastet. Ordinær service hvert år, belger annet hvert år. Byttet kon i begge drevene (slitasjedeler) er eneste øvrig kostnad. Motor/drev er fra 2008 og har passert 1300 timer. Jeg er alltid- som forrige eier også var- «snill» med drevene. Rolig opp i fart, aldri presse dem under akselerasjon. Flere ganger i sesongen 2 timer + i marsjfart inn/ut av Oslofjorden. Worst case hvis ett av drevene ryker, byttedrev til under 100k? Hva koster overhaling/ ny girkasse til aksling? Nå spør jeg, siden jeg ikke vet. Om det blir drev, IPS eller aksling på neste båt vet jeg ikke, men har et åpent sinn. Jeg tror nøkkelen for alle varianter er god oppfølging og fornuftig bruk. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Thomas_h skrev for 16 timer siden: Var å så på en Skilsø39 fly i dag. Ble ikke helt frelst med en gang. Føltes litt trang inni, da målt opp mot min egen 34. Så må tenkte litt. Har lyst å kjøpe en båt som jeg skal ha i minst 5 år. Har byttet båt hvert år de siste årene. Noen som har noen "get rich fast" opplegg så jeg ikke trenger å ha et budsjett på båtkjøpet? 🤣 Det er jo greit med alle båter som kan strykes fra listen :-) Isåfall vil nok også en Skilsø 39 av den nye typen oppleves trang inni. I forhold til den gamle versjonen mister jo den nye endel volum oppi salongen pga walkaround-løsning. Litt samme fenomenet som med Viknes 1030/1080. 1080 er jo en større båt enn 1030 men salongen oppe opplever jeg ganske lik som i 1030, mye pga at innvendig bredde blir nokså lik pga tapt innvendig bredde grunnet sidedør/nedsenket dollbord/walkaround. For å oppleve markant økning i innvendig størrelse holder det antagelig ikke med 40 fot. Du må nok fort opp i segmentet 45-50 fot. De av oss med normale lommebøker nærmer seg da fort segmentet som en annen bruker så treffende har kalt "Stor gammel Driter". Dette er visstnok et livsfarlig segment der faren for at noe dævver er overhengende......motorene i disse båtene skal visst være spesielt dårlige da de virker å dævve som fluer.....hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Thomas_h skrev 57 minutter siden: Forsto at IPS var bedre enn drev på utgiftsfronten. Det var anode og olje som skulle byttes årlig. Riktig nok 7000 kr med olje i hver pod, så det er jo mer en fettet jeg kjøper til akslingen min i dag. IPS er en helt annen verden enn drev. Bortsett fra problemer med de første årgangene (frem til ca 2012) pga designfeil eller "produktutvikling" som VP kaller det) har man knapt hørt om problemer. IPS brukes mer og mer i yrkesverden. Man hører ofte om 10-15000 timer uten noe knas eller større overhalinger. De finner du ikke et drev som kan matche. Jeg har hatt kontakt med et skyssbåtselskap som også er testere for VP. De har mange titusen timer med IPS og lovpriser systemet. Kjører alt fra D6 IPS til D8/ D11/ D13. Thomas_h skrev On 2.8.2024 at 11.08: Er litt usikker på hva forbruket på denne S39'en er, men er vel mellom 3.5 og 4? Med 2x370 er det 3.8 tror jeg. Tviler jeg meget sterk på i real life hverfall, med mindre du prater m 2 x drev. S 35 med Yanmar 440 jeg kjørte i våres lå på 3,3 - 3,4. S39 med 2 x 370 på aksling vil jeg tippe 4,5 eller 5 l/nm på høy marsjfart. HansH skrev for 8 timer siden: I nevnte annonse listes D8-600 som er toppmodellen i D8-serien. Jeg ville i hvert fall ikke brukt motoren som argument for å ikke kjøpe, tvert i mot. Ikke uten grunn at dette er standardmotoren brukt i bl a Princess og Fairline opp til ca 50 fot i IPS-oppsett. D8-600 hk kalles da IPS-800 som er samme motor men med IPS-pod’er. Istemmes. Jeg har noen hundre timer med D8, riktignok i IPS oppsett og motoren imponerer. Det var noe sensorproblemer i begynnelsen men det gjaldt ikke bare D8 da VP antagelig hadde hadde noen utfordringer med underleverandører på den tiden D8 kom. Mekanisk sett hr jeg aldri hørt noe negativt. Nevnte skyssbåtselskap har kjørt D8 siden et par år før den kom på markedet- Tommel opp derifra. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Hva tenker du om Viksund 395? Er hvertfall en stor 39-40 foter i klasse med P42 etc. Mener å huske du har vurdert den før men husker ikke hva du kom frem til. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=358590601 Et par skudd (bud) i kneskålen til selger av den over så man kunne fått den noen hundre k billigere... dette er vel samme båten https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301800560 Noen bekjente hadde den andre 395 med 2 x cummins 480 på Zeus podder. Ble solgt i fjor for 3,3 ish mener jeg. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=298428547 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 steib skrev 24 minutter siden: Hvorfor er du så skeptisk til drev? Det er et godt spørsmål. Sikkert mye det samme som folk som er redd edderkopper; en ubegrunnet frykt eller urinstinktet? Jeg har ikke hatt drev selv, så det er vel basert på advarsler fra andre. I tillegg også prisoverslag på service fra nærmeste volvo-forhandler. De skulle ha ca 48 000 kr for en båt med 2 x D6-DPI, så det er jo litt det også. Blir sikkert ikke så mye bedre med 2 x IPS600. :-) Hvis levetid på et slikt drev er 1500 timer og nypris for et dpi drev nærmer seg 200 000 kr, så er timeprisen også noe høyere enn ønsket. Men hva en ny girkasse til aksling koster er jeg usikker på. Tror en av fordelene til Aksling og den girkassen er 1) ikke under vann 2) ingen tilt, så mindre komplisert gir. Men at det hadde vært en dyr reperasjon er vel snikkers og twist. Men bra du deler positive erfaringer til drev. Det kan kurere drev-frykten min over tid men trenger nok noen år til. :-) nie skrev 28 minutter siden: Det er jo greit med alle båter som kan strykes fra listen :-) Isåfall vil nok også en Skilsø 39 av den nye typen oppleves trang inni. Vi har vært mye i den nye, og den føles mye større (selv om jeg vet at det er den ikke). Det er på grunn av større vinduer i front og på siden, og en del høyere under taket. I den 39Fly var jeg noen cm fra taket når jeg gikk, og det er vel fortsatt 20cm opp til taket i min 34 og i 39 av nyere versjon. Båten jeg var å så på så ut som den var godt holdt, og hadde veldig mye utstyr (FLIR, 3 x Eber, sentralstøvsuger etc etc) så ikke noe gale med båten om vi skulle funnet på å kjøpe denne typen. Når det gjelder å gå opp i størrelse på båten, så er ikke det en umulig tanke, men tror vi setter grensen ved noen og 40. Den 420 fly fra bavaria var vist bare 39 i skroget pluss stor badeplatform så fortsatt ikke for stor. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 sap_2000 skrev 18 minutter siden: Tviler jeg meget sterk på i real life hverfall, med mindre du prater m 2 x drev. S 35 med Yanmar 440 jeg kjørte i våres lå på 3,3 - 3,4. S39 med 2 x 370 på aksling vil jeg tippe 4,5 eller 5 l/nm på høy marsjfart. Litt høyt det forbruket du fikk fra 35. Jeg ligger på 2.7 med 34, og den er minst like tung. Klarer nesten ikke dra den over 3.2 selv med fult turtall og 8 gjester. (ikke det at jeg gjør det ofte) Hvilken fart og turtall gikk du på? Det er skrevet litt om forbruk på de forskjellige modellene på forumet på facebook og flere raportere om rundt 3 for 35 og under 4 for 39, begge med aksling. En med drev på 39 hadde ca 3.3 i en video. Men alle disse tallene kan selvsagt være lettskip og medstrøm :-) sap_2000 skrev 13 minutter siden: Hva tenker du om Viksund 395? Er hvertfall en stor 39-40 foter i klasse med P42 etc. Mener å huske du har vurdert den før men husker ikke hva du kom frem til. Stemmer det, du husker bra. Jeg så på denne modellen for et år siden også. Virker ikke til å være veldig lettsolgt båt, hvis den ikke ble solgt i mellomtiden. Takker for gamle annonsen. Rart å øke prisen med en halv mill på et år, om ikke det er gjort store oppgraderinger. Ble vel bare laget 3 stykker, hvor av den ene i hvertfall hadde podder. Den med podder lå også til salgs i fjor, og husker du nevnte at den var tatt godt vare på. Men jeg var som sagt å så på den, og fikk ikke veldig god følese da heller. Har sett mye på annonsen i denne omgang også, så må vel vurdere å ta en tur innom igjen å se om jeg faller for den. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Skal du evt ha stor båt med bare en motor (av nyere dato), så er D8 (450/510/550/600 hk) i praksis eneste alternativ i dag. Den er regnet som veldig støysvak, men størrelse teller og den vil derfor støye mer enn D6, men antakelig noe mindre enn f eks D9 (9,4 liter, 500 og 575 hk), som den i praksis erstattet for noen år siden. D9 er igjen vesentlig mer støysvak enn D12 osv. Støy, samt vurdering av en kontra to motorer, er høyst relevante argumenter. Men jeg ville på ingen måte utelukket D8 pga frykt for kvalitet, snarere tvert om. D8 inngår i serien av «større», moderne motorer fra Volvo. Den har common rail innsprøytning, (som D4/D6 og D11 også har). Det er først på storebror D13 at Volvo nå opprettholder høyttrykksinjektorer pr sylinder etter at D9 og D12 er erstattet/utvidet av D8/D11. Kan ellers sterkt anbefale IPS. Det er det mest geniale fremdriftssystemet som finnes. Det var enkelte problemer helt i starten (generasjon A fra -05/06) men Volvo var raskt ute og forsterket clutch mm. Service og vedlikehold er som nevnt mye enklere enn vanlig drev, selv om oljen er kostbar. Men i alle andre sammenhenger vil jeg hevde at IPS er overlegent drev. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Så en 395 og den virket veldig tung bak. Badeplattform var nesten under vann. Vet ikke hvilken motorisering det var på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 brs skrev 5 minutter siden: Så en 395 og den virket veldig tung bak. Badeplattform Søkte opp 395 for noen uker siden da jeg kom over annonsen og det var vel alle forum og båtmagasinet enig i; for tung bak. Men det ble sagt fra produsent at dette skulle fikses med å flytte noen tanker eller noe slikt. Tror også de nevnte i en artikkel at dette problemet var større med pod-versjonen enn på akselbåten? Om dette ble gjort eller ikke vet jeg ikke, men ser ikke så alt for gale ut på de finn bildene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.