Jump to content

Vi er på jakt etter ny båt?! (Nyere 35fot, max3.5mil)

Thomas_h

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Båtferien nærmer seg slutten, etter nesten 30 dager, 700nm og 50 timer på motoren. 

Ferien har ikke noe med denne tråden å gjøre, men jeg har fått sett på ganske mange båter, utenifra og innenifra. Jeg har snakket med mange eiere om hva de liker og ikke liker med båtene sine. 

Fått mye inspirasjon, men dette har vel bare forvirret meg mer enn noe annet. 

I tillegg til aksling ser jeg mer og mer på IPS, da dette gir høyere marsjfart enn aksling, men er noe "tryggere" enn drev. Jeg tror IPS hadde gitt meg litt mer selvtilit i trange havner. Jeg må innrømme at jeg fortsatt unngår trange gjestehavner i litt vind. Ryker en thruster i den båten jeg har nå, er jeg bambi på isen. ?. Selv med støttehjulen er jeg ganske ustø i lav fart. Roret krever litt fart fremover, og bakover et det som en katt, gjør som den vil. Sikkert bedre med 2 akslinger enn 1. 

Det ikke er mange båter på markedet som treffer kriteriene våre akkurat nå. 

Er vel en Prestige 460 med ips, men den er alt for dyr(og for stor) ? 

Får se om dette tallet øker ila høsten. Blir vel ikke kjøp før neste år uansett.

I dag sitter jeg å søker opp hvilken modeller Galeon har som treffer kriteriene. Er dette et bra merke?

Ellers er vel Skilsø 39 fortsatt konas favoritt. 

Gullfisk skrev 8 minutter siden:

Bambi på isen uten trustere blir vel alle halvplanere/helplanere med en motor.

Jepp. Hjelper utrolig mye med en god kontrollboks, som gjør det lett å skifte gir, og ha god kontroll på gassen under finmanøvreringen. Hvis du har mekanisk gass/gir, kan du prøve å smøre opp systemet, og eliminere friksjonspunkter.

Jeg er en slags gjest

Gullfisk skrev for 10 timer siden:

slurefunksjon på giret ditt

Det tror jeg ikke. Sluregir er vel for å få lavere fart på tomgang? Det trenger i så fall ikke jeg, da tomgangsfarten er 2.7kn. Roret virker fra ca 4-5kn. 

enslagsgjest skrev for 10 timer siden:

kontrollboks, som gjør det lett å skifte gir, og ha god kontroll på gassen under finmanøvreringen. Hvis du har mekanisk gass/gir

Her er det ikke mekanisk. Det er vel elektrisk kontrollboks fra yanmar, med nesten null feedback når den går i gir. Ikke noe piping, ikke klunking fra girkassen og nesten ikke motstand mellom girene.

Det er vanligvis nydelig, men 2 ganger i år, har jeg latt den stå i R når jeg trodde den stod i N. Det har så langt bare ført til lett panikk. ? En annen gang vi gikk fra kai trodde jeg den stod i N, mens den var i gir, så da trykket jeg litt forover for å få den i gir, men da ga jeg gass i stedet. Kona, som stod løst å ledig å samlet tau på badeplatform var ikke fornøyd. ?

Dette er nok bare litt kløning fra min side, som andre sikkert ikke har problemer med. Så derfor ønske om IPS, eller i hvertfall 2 akslinger. 

Thomas_h skrev for 12 timer siden:

Det tror jeg ikke. Sluregir er vel for å få lavere fart på tomgang? Det trenger i så fall ikke jeg, da tomgangsfarten er 2.7kn. Roret virker fra ca 4-5kn. 

Her er det ikke mekanisk. Det er vel elektrisk kontrollboks fra yanmar, med nesten null feedback når den går i gir. Ikke noe piping, ikke klunking fra girkassen og nesten ikke motstand mellom girene.

Det er vanligvis nydelig, men 2 ganger i år, har jeg latt den stå i R når jeg trodde den stod i N. Det har så langt bare ført til lett panikk. ? En annen gang vi gikk fra kai trodde jeg den stod i N, mens den var i gir, så da trykket jeg litt forover for å få den i gir, men da ga jeg gass i stedet. Kona, som stod løst å ledig å samlet tau på badeplatform var ikke fornøyd. ?

Dette er nok bare litt kløning fra min side, som andre sikkert ikke har problemer med. Så derfor ønske om IPS, eller i hvertfall 2 akslinger. 

Da har du jo relativt lav tomgang, min er vel 4+ på tomgang og det er for fort for meg. Kjører sluring og gjerne lavere enn 2 kn ved finmanøvrering. Da står roret stort sett midtskips da det ikke styrer likevel, og trustere tar styringen. 
Mine spaker var også uten klikk og friksjon da jeg kjøpte båten, men det kunne justeres hos meg. Vet ikke om det er mulig på nyere spaker. En annen fin ting med sluringen er at den ikke gir gass etter girtrinnet da de første 60% av bevegelsen er kobling 20-100ca før gasspådrag er mulig. 
Du er ikke alene, første jeg gjorde da jeg skulle hente båten var å dra revers med pådra ut av båsen, så ble det rett i forover med pådrag, en runde med revers igjen før jeg traff fri?. Håpløst med elektronisk uten klikk og friksjon når man er vant til mekanisk fra før. 

Hvis jeg hadde vært i markedet etter båt med dine kriterier, ville jeg sett nærmere på denne:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=361901544

Den møter ikke alle dine krav men jeg tror ikke du får deg båt uten å kompromisse på noen av dine specs.

Jeg traff en gang en tidligere eier av en slik Skilsø/motorisering hos Viknes som hadde byttet i ny type S39 Flybridge med 2x370, V-gear og aksling. Han var inne til 50t-service og var ikke overbevist at han hadde valgt rett motorisering i nybåten.

nie skrev 45 minutter siden:

2x370, V-gear og aksling. Han var inne til 50t-service og var ikke overbevist at han hadde valgt rett motorisering i nybåten

Takker for tipset. Jeg har denne annonsen lagret, og sett en del på den. Den er veldig lik skilsøen jeg har i farger, design etc. 

Noen som har noen formening om en-motors løsning på dette skroget? De gikk jo vekk fra det når de endret overbygget på nye skilsø 39. Hva var grunnen til det?

Er en D8 en solid steinknuser? Eller dårlig rykte? 

Vet du hvorfor han ikke likte 2x370 motoriseringen? 

Det var vel ikke det at han ikkel likte dobbelmotoriseringen. Oppfattet mer at hanvar i tvil om kost/nytte. D8 fungerte veldig bra og var sterk nok og jeg oppfattet han slik at han var i tvil om den ekstra kjøps- og vedlikeholdskostnaden "gikk opp"

Jeg kjenner ikke D8 men det er det sikkert andre som gjør...kunne vært artig høre sap2000 sine tanker om denne komboen.

Det blir iallfall et aldeles nydelige forhold i motorrommet

Er vel meget sjelden finne såpass store planende båter med ein maskin, flere som har forsøkt slik kombi med heller dårlige fartsressurser.

Eg gav opp leiting og heller kjøpte med 2 maskiner, angrer ikkje. Da 2 propeller gir ein annen stabilitet i båten. + manøvrering blir enklere 

Litt meir utgifter til filter og oljeskift

ingen besparelse på diesel med og gå med kun ein motor i lunkefart i 7-8 knop. Annet en man kan spare noen motor timer

Captain A skrev 4 minutter siden:

Er vel meget sjelden finne såpass store planende båter med ein maskin, flere som har forsøkt slik kombi med heller dårlige fartsressurser.

Eg gav opp leiting og heller kjøpte med 2 maskiner, angrer ikkje. 

Nå er vel dette en halvplaner.

Ingen tvil om at det er mange fordeler med dobbelinstallasjon.

Et av kompromissene for trådstarter vil jo kanskje være at denne komboen ikke kanskje puster litt tungt med marsfart 25 knop men det er jo bare å prøve den.

En annen mulighet er jo å kontakte Viknes og høre hvorfor de gikk over til to motorer.

Captain A skrev 15 minutter siden:

som har forsøkt slik kombi med heller dårlige fartsressurser.

Står 28kn på finn, men om dette er faktisk max, eller teoretisk tom båt på vei ned en 18meters bølge vet jeg ikke. Om det er det første, så er det ok, og klarer sikker 24kn i marsj. 

Captain A skrev 17 minutter siden:

ingen besparelse på diesel med og gå med kun ein motor i lunkefart i 7-8 knop.

Vil tro det er noe mer økonomisk på en båt med en motor i 7 kn enn en identisk med 2 stk. På båter med 2 stk motorer hvor kun er er på, har du en propell som streker? Men er vel ikke akkurat dette som "make it or break it". 

Captain A skrev 23 minutter siden:

Da 2 propeller gir ein annen stabilitet i båten. + manøvrering blir enklere

Ja, tenker det samme. Merker at båten pendler litt på autopilot, og kjenner at en aksling er avhengig av duo-thruster. Med nok sidevind er de 6hk jeg har i dag ikke sterk nok. Møtte en med viknes 1080 som hadde 12hk. Sa følte han at det var akkurat nok, selv om hydrauliske hadde vært bedre. ?

nie skrev 17 minutter siden:

annen mulighet er jo å kontakte Viknes og høre hvorfor de gikk over til to motorer

Ja, kan gjøre det. Snakke med "arkitekten" for noen uker siden om noen andre ting på denne båten, men kom ikke inn på single. Kan høre med selger også, selv om det ikke er den mest objektive besvarelsen. 

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Noen som har noen formening om en-motors løsning på dette skroget?

Fornuftig, mer økonomisk, bedre plass. Bedre på stort sett alt men trenger gode thrustere i hver ende.

Er en D8 en solid steinknuser? Eller dårlig rykte? 

Godt rykte, sterk og responsiv motor som D6 men med 3000 rpm på maks.

Vet du hvorfor han ikke likte 2x370 motoriseringen? 

Gjetter på høyere forbruk, tyngre i hekken, trangere motorrom, 2 x utgifter til service osv...

Manøvrering er bedre med 2 motorer på aksling nar man har lært seg det, men stort mer fordeler er det ikke.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 17 minutter siden:

Manøvrering er bedre med 2 motorer på aksling nar man har lært seg det, men stort mer fordeler er det ikke.

Takker for svar SAP. Hvordan påvirker en vs to akslinger skroget generelt under gange? Er det ingen forskjell? 

sap_2000 skrev 18 minutter siden:

gode thrustere i hver ende.

6 og 8 hk på denne modellen. Synes det er litt knapt. Men positivt så er det pro versjon. Altid hatt lyst på det. ?

sap_2000 skrev 19 minutter siden:

Godt rykte, sterk og responsiv motor som D6

Ikke noe extrem service kostnadder her? 40 liter med gull-olje som må byttes 2 ganger i uke? ?

Båtene i seg selv vil gjenspeiles av eiers forhold til vedlikehold og ivaretakelse, den nyeste kan like godt være dårligere ivaretatt enn del eldste.

VP motoren er bra men Yanmar er også kvalitetsmotorer som nok gjerne kan gjøre en god jobb i denne båten. Registrerer at det er bare en knop forskjell i maxfart og det er sikkert realistisk. Begge disse er noe mer "tungbygde" motorer enn det som vanligvis benyttes i dagens Skilsø/Vikneser og det lover godt for varigheten. 

VP har litt bedre utbygd servicenett og har erfart tildels lang leveringstid på enkelte deler til Yanmar. Sjekk også tilgjengelighet på essensielle elektrokomponenter som styringsenhet til motor vedr. Yanmar, her har det vært problemer med utgåtte deler til bl.a. 369 hk versjonen (6LYA) som er en relativt "ny" motor.

Captain A skrev 12 minutter siden:

endre trådtittel

Kan jeg endre den over et år etter jeg startet den? Jeg tenkte på det om jeg skulle starte en ny tråd, men gikk for resirkulering. Må jo prøve å komme opp i over 200 sider før båten er i havn.. ?

Men ringte på -17 Skilsø 39'en i dag, men han skulle ringe opp igjen i morgen. 

En slik båt/pris kan være en letter inngang til en større båt, enn å gå opp til 5 millioner og med det måtte vente til neste år og samtidig nedprioritere andre ting i budsjettet, som klær til barna etc. ??

Men hva tenker dere; er en slik båt verdt prisen? Får jeg noe bedre 39 foter -17 model til den prisen? 

Thomas_h skrev 38 minutter siden:

Får jeg noe bedre 39 foter -17 model til den prise

For å forsøke å svare meg selv så søkte jeg på finn etter +/- 1 år og fot og opp til 3.5mnok. Da fikk jeg 12 treff på finn, hvor 4 var goldfish, 1 seilbåt noen viknes og den Skilsøen. I tillegg til det var det en Nimbus 365 og en Saga 370. Så ikke så stort utvalg innen for det søket. 

@Thomas_h

Må jo prøve å komme opp i over 200 sider før båten er i havn.. ?

For å hjelpe deg på vei så må du jo utvide horisonten med litt større og eldre båter så får du jo mer å vurdere om du har 5 millioner som ligger og venter på å bli til båt.

Er jo ikke super ny denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=253297927 men du får jo derimot 25 knops marsjfart også får du testa max båtstørrelse uten D5L (med mindre du har det allerede). Hvorfor begrense seg til at det skal være nytt og lite. Man kan jo slå seg litt løs 2008 burde enda ikke være motorhavari og regning på 3 mill om den har vært vedlikeholdt :giggle:

Trenger ikke å ta galskapen helt ut som i mitt tilfelle at båt skal være urgammel :lol: Men sånn halvgammel er vel passe spennende uten at alt skal "dævve på engang" :giggle:

PS. Der har du alternativet fra Princess: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=360231066 går muligens at begge to selges under 5 mill er jo innenfor 10 % delikat pruting på begge. Selv om det er alltid bedre å få avslag på 30 % :giggle:

nie skrev for 19 timer siden:

369 heter 6LY2.

6LYA er vel Yanmars analoge alternativ. Denne mener jeg produseres fortsatt og jeg har iallfall ikke opplevd problemer med deler.

...bortsett fra prisen da?

Stemmer, det er 6LY2.

Ryker styringsenheten til denne (slik den vil gjøre om du f.eks. slår av hovedbryter mens motor går) er du ille ute. Yanmar kan ikke skaffe deg ny da de kom i klinsj med en underleverandør som produserte disse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...