Jump to content

Vi er på jakt etter ny båt?! (Nyere 35fot, max3.5mil)


Thomas_h

Recommended Posts

Thomas_h skrev 1 time siden:

Det er jo selvsagt et rødt flagg, om kvaliteten ikke er på topp. 

 

Når jeg leser det jeg finner her inne og på nett med problemer med organiseringen så ville det vært meget overraskende at det ikke går utover kvaliteten innimellom.

 

Jeg har aldri satt min fot i en Skorgenes, så jeg skal ikke uttale meg om kvalitet og finish på detaljer. Men jeg kan ikke huske å ha lest en eneste negativ setning om byggekvaliteten her inne tidligere. Det jeg kan huske om negative sider er krangel med verftet om å rette opp i feil. 

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev for 2 timer siden:

Uf i fra hve jeg leser, tror jeg du ser etter Targa 37/Sargo 36 ell lignende.

Du kjenner meg bedre enn min kone. :clap: Men problemet mitt er at lommeboken min ikke helt er med på prisene på disse båtene. Nå ligger det en 2015 Sargo 36 Fly i Bergen med 1000 timer på telleren.

 

Jeg er litt i tvil på om det er veien å gå, da må jeg gjerne legge inn penger til erstatnings-drev fra f.eks drevservice.no. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 10 minutter siden:

Nå ligger det en 2015 Sargo 36 Fly i Bergen med 1000 timer på telleren.

Denne?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=300896859 

 

Tror det er like greit at du kjøper den først som sist. Du kommer neppe til å bli fornøyd med noe særlig annet :wink: 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Komodo skrev for 4 timer siden:

Jeg har aldri satt min fot i en Skorgenes, så jeg skal ikke uttale meg om kvalitet og finish på detaljer. Men jeg kan ikke huske å ha lest en eneste negativ setning om byggekvaliteten her inne tidligere. Det jeg kan huske om negative sider er krangel med verftet om å rette opp i feil. 

Jeg har heller ikke vært ombord noen av disse båtene, så jeg skal ikke dømme på forhånd, og det var sikkert litt dømmende det jeg skrev. Jeg har tenkte å besøke denne Bahama'en på Finn for å se selv. 

 

Det jeg mente var at HVIS kvaliteten er dårlig, ville det ikke overraske stort. Hvis det er problemer med ledelsen så kan det gjennspeiles i levert kvaliteten (i egen erfaring). 

 

Videre til hva som er skrevet om Skorgenes her inne på forumet; jeg har søkt etter dette merket, og det er  flere steder nevnt dårlig kvalitet, MEN det har gjerne blitt besvart med folk som mener det ikke stemmer.

 

Det at de ikke fikser opp i problemene er selvsagt også et kvalitetsproblem. De hadde en del problemer med folk som ikke svarte. 

 

Men som noen nevnte tidligere; hvis den har vært i eie av båtfolk siden 2014, så er de fleste problemene fikset. Denne Bahama'en har bare 290 timer eller noe siden 2014, så det er 2-3 år med aktiv bruk. Er den lite brukt pga problemer, eller bare pga eiere som ikke bruker den mer enn 30 timer i året (som sikkert ikke er så mye under gjennomsnittet)

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 1 minutt siden:

Vel , SAP2000 på forumet leverer båt dit nå, og skal kjøre en Sargo sørover. Send en PN til han og hør. Han har akkurat en hentetråd

Jeg følger selvsagt med på hentetråden til @sap_2000:clap:

 

Jeg snakker med han innmellom ja, hvis det var tips du tenkte på. Men selv om han er god på det meste innen båt, så tror ikke jeg han klarer å forhandle ned prisen (som monner) på den S36'en som skal på messen til helgen. :giggle:

 

Men jeg skal selvsagt se på den selvom. 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny 42 i og 2006, solgte den i 20009/10 i en 1 år gammel 44 foter.

 

Frem til 2007/8 var det gylne tider i bransjen med store overskudd. Dessverre var det noen som glemte å putte penger i boksen som det står reklamasjon på. Men puttet det i boksen det sto utbytte. En sunn fordeling hadde vært greit.

 

Begge båtene sloss jeg med reklamasjon på. De første årene gikk det greit, men ble stadig tyngre. Nå skal det sies at dette er egenopplevde erfaringer, og ikke gjengs for hele markedeet. Men tror det gjaldt flere :)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 4 minutter siden:

Begge båtene sloss jeg med reklamasjon på. De første årene gikk det greit, men ble stadig tyngre. Nå skal det sies at dette er egenopplevde erfaringer, og ikke gjengs for hele markedeet. Men tror det gjaldt flere :)

Bare for å være klar; er dette Skorgenes? Siden flere merker er nevnt de siste innlegggene og du ikke nevnte det :wink: Kan jo være Targa 42 og 44 :-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Snakket med selger av Bahama, og han har vel vært borti en del av de feteste båtene på markede, og han sa dette var noe av det bedre i klassen. 

 

Må vel legge på litt salgs-faktor på det han sier inn i ligningen.:giggle:

 

Skal uansett å se på den en dag i uken. 

 

Spurte også om Sargoen, men den var fortsatt ikke ankommet butikken. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 22 minutter siden:

Tror den der på Bergen Mandarinsenter er en skikkelig tungdrevet sak. Men 870 hk og maxfart på 30 knop marsjer du nok på 23-24 knop med forbruk på 110-120 liter/time.

Faen så glad jeg ikke skal ta den diesel regningen hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Faen så glad jeg ikke skal ta den diesel regningen hehe

Som sunnmøring må jeg si meg enig, men flott båt da. Kunne godt tøffet rundt i skjærgården i 7-8 knop med den, jeg; skikkelig fin leilighet på kjøl. 😊

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 2.5.2023 at 14.39:

Denne?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=300896859 

 

Tror det er like greit at du kjøper den først som sist. Du kommer neppe til å bli fornøyd med noe særlig annet :wink: 

 

Må si meg enig med Komodo der. Hvis det er drømmebåten, og så nær i pris, bør det være mulig å komme i mål. Synes selv det er fine båter, men langt over min limit. Dessuten er jeg livsvarig vaksinert mot drev:giggle:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

Bergen Mandarinsenter er en skikkelig tungdrevet

Bergen Mandarinsenter? Skrivefeil eller er det dette kallenavnet:giggle:

 

Jeg er nok litt skeptisk hvis denne bruker 5 l/nm. Går fort over budgettet mitt da jeg går ca 100 timer i året på den farten. 

 

Bergen dørk skrev 53 minutter siden:

ne godt tøffet rundt i skjærgården i 7-8 knop med den, jeg; skikkelig fin leilighet på kjøl. 😊

Ja, det blir litt mer av dette desto større båten blir. Og det er også kjekt.

 

Gullfisk skrev 23 minutter siden:

Må si meg enig med Komodo der. Hvis det er drømmebåten, og så nær i pris, bør det være mulig å komme i mål.

Ja, disse båtene treffer veldig mange av mine krav, så veldig nærmt drømmebåten. Det som ikke er drømmebåten er en drevbåt med 1000 timer. 🤣 så hvis det blir denne må jeg legge inn i prisen 2 stk nye drev i ligningen (for å sammenligne prisen).

 

Gullfisk skrev 23 minutter siden:

Dessuten er jeg livsvarig vaksinert mot drev:giggle:

Jeg har holdt meg vekke fra drev selv, men har fått litt av vaksinen selv fra dette forumet og fra familie og venner. Jeg vet jeg får pes om jeg kjøper noe annet en akslingbåt med singelinstallasjon, da dette er det mest fornuftige ihht. til min familien. Men ikke altid fornuften treffer følelsene.

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 43 minutter siden:

 

 

Ja, disse båtene treffer veldig mange av mine krav, så veldig nærmt drømmebåten. Det som ikke er drømmebåten er en drevbåt med 1000 timer. 🤣 så hvis det blir denne må jeg legge inn i prisen 2 stk nye drev i ligningen (for å sammenligne prisen).

 

 

Ser den. Synes det er ofte båter med 600-1000t til salgs med nye drev. I mitt hode kunne det vært aktuellt med drev om jeg kunne kjøpe nytt, sette bort alt vedlikehold, ekstra drev på lager, og hatt det maks 5år😂. Behovet for marsjfart over 25kn er heller ikke tilstede for meg.

Link to post
Share on other sites

Kan du greie deg med  Viknes  1030 så har du følgene fordeler.

- Lavt verdifall. Båten har et meget godt rykte og er et begrep i båtverdenen

- Billig i drift både på L/Nm og ellers vedlikehold med en motor og aksel.

-Digert akterdekk. Den foretrukne plassen for hele båtfølget. Både for fiske og rekreasjon

-Med styreposisjon ute er båten lett håndterlig alene ( selv uten sidedør)

- Godt innenfor budsjett, med nok kronasje igjen til høye biffer & dyre bobler.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 6 minutter siden:

Kan du greie deg med  Viknes  1030 så har du følgene fordeler.

- Lavt verdifall. Båten har et meget godt rykte og er et begrep i båtverdenen

- Billig i drift både på L/Nm og ellers vedlikehold med en motor og aksel.

-Digert akterdekk. Den foretrukne plassen for hele båtfølget. Både for fiske og rekreasjon

-Med styreposisjon ute er båten lett håndterlig alene ( selv uten sidedør)

- Godt innenfor budsjett, med nok kronasje igjen til høye biffer & dyre bobler.

Støttes(innhabil), og så får du vel bortimot ny til budsjett, og oppimot 30kn med 440hk.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, nie said:

Men har innsett at Viknes-designet ikke appellerer til alle.

Da jeg var på det mest desperate, båtløs høsten '21 prøvde jeg å få kona med på at jeg kjøpte en tidlig 1030 som lå ute til en fornuftig pris, men når hun så båten ville hun ikke engang gå ombord og se.

Skilsø'n som lå på andre siden av brygga derimot..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 22 minutter siden:

Da jeg var på det mest desperate, båtløs høsten '21 prøvde jeg å få kona med på at jeg kjøpte en tidlig 1030 som lå ute til en fornuftig pris, men når hun så båten ville hun ikke engang gå ombord og se.

Skilsø'n som lå på andre siden av brygga derimot..

Jeg er litt redd for at det samme skjer hos oss også. 

 

Nå skal vi på messen i ettermiddag, og begge disse ligger der. (1030 og Skilsø 35)

I tillegg ligger Sargo 36 så får sammenlignet de fleste vi ser på. 

 

 

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 2 timer siden:

Støttes her også (inhabil her også🙂)

Men har innsett at Viknes-designet ikke appellerer til alle.

 

Har møtt utallige menn som gjerne vil ha en slik.....men kona.....

Nå har jo de fleste påhengerpilothouse, Sargo, Targa etc foroverlente vinduer, så blir kanskje mere vanlig.

Deilig å kunne se ut av vinduene i motlys, selv om de er møkkete, slippe varmen fra solsteik, slipper dugg, og bedre plass inne.

Har funne en ulempe....må tørke støv avogtil på innvendig glass

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 13 minutter siden:

Nå har jo de fleste påhengerpilothouse, Sargo, Targa etc foroverlente vinduer, så blir kanskje mere vanlig

Det er ikke foroverlente ruter hun ikke likte, for det har vi i dag, men mer planke-design på skroget og andre ubeskrivelige ting. Sammenligner med Sargo så blir den litt traust i mitt egent syn. 

 

Men så kjøper jeg ikke båt bare for å se kul ut. :sailing:.. :giggle: så jeg kan overleve med en 1030.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...