Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten

sap_2000

Recommended Posts

3 hours ago, Worry II said:

Hvordan opplever du båten, sammenliknet med Sargo ?

Det lurte jeg og på, selv om størrelse og pris foreløbig ikke er aktuelt.

Synes Targa virker mer gammelmodig og enkel, mens Sargo er mer moderne design, ikke så kassete innredning og eksteriør. Kan hende ergonomi er litt forskjellig.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Worry II skrev On 19.5.2025 at 11.22:

Hvordan opplever du båten, sammenliknet med Sargo ?

Regner med at du da mener sammenlignet med S45?

Båtene er veldig forskjellige og kjører veldig forskjellig. Targa 44/46 er langt smalere båter, mer enn hva tallene sier da de buler mye utover fra vannlinjen og opp i aktre del av skroget. Antagelig pga at det er en videreutvikling og forlenging av et skrog som i følge ryktene startet som Targa 40.  Dekket er langt lavere enn S45 som påvirker takhøyde under dekk. T44/46 bygger på et eldre design, som på tvers av merker typisk var lavere og smalere enn dagens design. Targa ligger ikke på latsiden, så de har sikkert noe nytt på tegnebrettet på 45-50 fot. Nye Targa 41 er blitt populær, og jeg tror vi vil se en litt større modell i løpet av de neste årene som antagelig er ny fra grunnen og opp.

Det var artig å få prøve en Targa 46 på litt lengre tur. Vi hadde ikke all verden av vær, men hadde vel opp mot 2-3 meter varierende medsjø sjø forbi Hustadvika. I slik sjø girer/ rir den mer i oppoverbakkene samt over bølgetoppene og AP ender ofte opp i klinsj med auto-trimmen som to bikker som jagerhverandres haler. Blir bedre når man skrur av AP og/ eller auto-trim.

Targa 46 går tyngre enn S45 og trives best over 25 kn, og gjerne 28-29 knop. Noe som er fint i bra vær, men ofte må man ned på farten for å ikke slå ihjel seg selv eller båt, og da liker slike båter seg mindre bra.

Rank båt er mer følsom for sideveis vektfordeling samt legger seg lettere mot sidevind når i plan. I denne båten satt det VP IS system (Humphree integrert i VP EVC) som gjør en god jobb så man slipper å trimme manuelt hele tiden.

Forbruket landet på ca 5 l/nm mot ca 4,3 på S45 som i realiteten er en langt større båt som trives godt i alt fra 15 kn og oppover.

Targa er godt sammenskrudd og på tross av at interøret består av mange sammenskrudde deler i treverk er det lite knirk og klapring. Så veldig bra bygget og sammenskrudd.

Skrogene er veldig forskjellige utover dette med bredden i vannlinjen. T44/46 har et typisk V skrog som minner om Sargo og andre når man utelukkende ser på biten som er under vannlinjen. Noenlunde samme grad av V-bunn i baug og akterover, samt de typiske steglistene i fremre halvdel. 

S45 var en ny båt fra grunnen av og første båt som ble 100% utviklet i 3d før plugger ble CNC frest. Ergo ikke noe testkjøring eller spikking av plugg samt et bredt skrog med en helt annen design på baugen under vannlinjen.

Det er ingen steglister (som gir mer lyd og hard gange i motsjø), er spiss og smal som gradvis flater ut 4-5m lenger akter.

Bæringen er med andre ord flyttet lenger akter og selve baugen er ment for å fungere med som en kniv for å gå mykere samt gi mindre motstand og overplaning når nedtrimmet. Uten trim er baugen ute av vannet og den går som alle andre planende V-bunnsbåter i denne klassen.

I medsjø butter den mindre. Blir sjøene større og man kommer opp på den biten av baugen som er over vannlinjen blir det mer tradisjonell utforming og bæring slik at man ikke dykker baugen så lett som på endel av de nye baugdesignene man ser på feks Axopar og andre som kan gi en skikkelig overraskelse om man kjører for hardt i grov medsjø.

S33 var første Sargo med dette baugdesignet og oppleves som en helt annen båt å kjøre i motsjø kontra S36 som har en mer tradisjonell V-baug med steglister.

Jeg har ikke studert eller kjørt nye Targa 41, men ikke umulig de har endret til en mer moderne skrogform og baug på den.

-morten- skrev On 19.5.2025 at 14.30:

Det lurte jeg og på, selv om størrelse og pris foreløbig ikke er aktuelt.

Synes Targa virker mer gammelmodig og enkel, mens Sargo er mer moderne design, ikke så kassete innredning og eksteriør. Kan hende ergonomi er litt forskjellig.

Begge er solide merker, bygges av skikkelige verft som er stolte av produktet sitt samt selges av solide importører her i landet som står bak båtene sine. Derfor har de begge mange lokale kunder som gjerne er op sin 4-5-6 båt fra samme merke.

Båtene deler mye av det samme konseptet men stil og design er litt forskjellig. Targa virker mer tradisjonell med mer treverk både ute og inne, men sargo valgte en litt annen kurs, blant annet med Explorer variantene (mørkt grått skrog, matt svarte rekker, radar og detaljer). Det var det trekket som var relativt modig i 2013 sammen med omprofilering av verftet, ending av navn og design fra Minor til Sargo som de vant mye på. I dag ser man flere båter med lignende designelementer, men de fleste assosierer det med Sargo i dag.

Man trår ikke feil ved å velge noen av disse båtene og det meste koker ned til smak og behag.

Sargo og Targa står som naboer på de fleste messer og jeg tror begge verft og importører ser på hverandre som gode konkurrenter.

Big Horn skrev On 20.5.2025 at 14.19:

I det mindre segmentet (+- 27 fot) føles hvertfall Targa mykere i sjøen, og mindre slamring enn hos Minor og Sargo. 

Jeg  har kjørt lite av de mindre targaene så kan ikke uttale meg, men skrogene ser for meg ut til å ligne på hverandre på den biten under vannlinja på de mindre modellene.

S28 synes jeg er god i sjøen til størrelsen å være. Spesielt med D4 320 kontra D6 som gjør den langt bedre balansert og trives bedre i i de lavere fartsområdene pga 250-300 kg mindre i hekken.

Jeg tipper nye skrog fra Sargo etterhvert vil få lignede design under vannlinja som S33 og 45, med spissere og dypere baug uten steglister da dette har fungert veldig bra.

Slamring, knirk og andre lyder jeg opplever er noe jeg alltid påpeker til verftet og løses som regel med enkle midler, men bør fokuseres på under byggeprosessen da feks løse kabler inni et tak eller konsoll kan lage en helvetes lyd om man har uflaks.

For å oppsumere turen, så gikk vi fra Ålesund, til Fosnavåg og rundt Stadt i knallvær. Var nesten 25 grader når vi nærmet oss Bergen. Vestlandet er er et nydelig syn i knallvær.

Mellom Fosnavåg og Stadt og ved Gamla mellom Stadt og Silda så jeg noen fisketurisbåter (gjetter jeg på). Har reflektert litt i det sisteover disse ulykkene. Selv om det er bra vær er det litt tungsjø fra havet som man knapt merker utpå, men som kan bryte over grunner og ved bratte oppgrunninger der det virker som flere av disse søker seg til. Mulig kan være en sammenheng med enn av ulykkene der relativt store båter går rundt i relativt gode forhold. 

Ellers har matrosen fått enda mer dilla på styrehusbåter og IPS etter turen og vurderer nå å bytte etter å ha hatt flere større flybridgebåter. Første dosen var nok turen fra Trondheim til Oslo med S45 for et par år siden som han var med på. Som mange andre oppdaget han de positive sidene ved slike båter og at de større variantene innholder mer bokomfort enn enn det han trodde i tillegg til at de er veldig praktiske i bruk med sidedør og walkaround. Spesielt alene.

noen bilder.

C6455EEC-890C-424D-ADE8-420F49F8763B.jpeg

987BE904-FC4D-46B9-BB99-A67CA8ABE8E3.jpeg

8552906C-00D6-4D37-946E-5EF76C4C3578.jpeg

09B6FC3D-7846-46EC-9FA5-4C460AC5D8FD_1_201_a.jpeg

1231398E-5D7A-4701-934E-E1EB5B29A98A.jpeg

31C244FC-428F-4C04-8FAA-B0A4A68E7B4B.jpeg

B96F3F23-A588-4770-B83F-5A6C4DE2C841_1_201_a.jpeg

AA0424D4-3357-4F71-A6FE-B1A9649E6F82.jpeg

D84D37FC-7C5D-41AA-A1C7-571115617756.jpeg

057FD7C8-5B74-47CD-B5E5-79745F211E9C.jpeg

2A0A6A70-D397-45B0-8F90-B895E676DE76_1_201_a.jpeg

1A48CEB2-30FE-4A79-A0DA-A39D83493FC4_1_201_a.jpeg

E1BA2EEC-0668-43EC-B636-1C6BD0E1AD99.jpeg

D7A362FF-78A2-405B-B024-C2EDB57EE002.jpeg

CEAF8B35-FF32-4437-9D03-7AB49604650E.jpeg

F498F69C-E3FF-4F1F-A70C-B22F8DAF5E3B.jpeg

77FD94D4-7DEA-467A-B4BD-5CEBEFE2FDE8.jpeg

A1C9445C-FF98-4121-A162-D4091DFDDC21.png

Mvh. SAP

Du sitter på så mye kunnskap om faget ditt at om jeg skulle vinne i Lotto og kunne kjøpt med nyere båt er det ingen tvil om hvem jeg skulle leid inn som fagmann når båtenes egenskaper skulle bli satt på prøve. 
I din beskrivelse av Targa og Sargo kommer tydelig fram at du har svært god og viktig kunnskap! Sargo er heldig som har deg i stallen sin!!

For en tur dette har vært!:tommel_opp:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det er en fryd å lese tråden din @sap_2000 !

Nyttig informasjon om mange forskjellige båter, steder, ruter, vær, motorer, sjømannskap, og mye annet, og godt skrevet. Og så mange flotte bilder! 

Og så er du en hyggelig fyr! 

Keep up the good work! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...