Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

Fra baksiden ser man forskjelln når de står ved siden av hverandre :giggle:  Ellers virket det jo nesten som til og med samme farge


i virkeligheten ser man godt forskjell i størrelse fra alle vinkler.  Ts deg en tur til en havn eller gjestehavn denne helgen og kikk litt.  
du bommer nesten hver gang på oppfatninger du har fra bilder og nett.  

 

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

Flott tur med 2 båter av de bildene får man mer lyst å tape masse penger 


det er jo det man gjør.  
BOAT = Bring Out Another Thousand 😝

eller som å hive tusenlapper  i peisen som noen sier 😅

 

bare å glede seg 🤠 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Så lenge man slipper å putte helheten inn i peisen øyeblikkelig, men kan sakte putte på så går det vel greit, da holder man seg varm i noen år før det går tomt :giggle:

Kan ikke gå for mye på bryggene siden får jo hele tida bare dyrere og dyrere ideer :lol: Som den Azimut 66 den var jo så majestetisk at det er vel bare reparasjonskostnadene ved den som kunne bli mer majestetiske i størrelse:giggle::lol:

Men på bildet der begge båtene var så man jo ikke helheten først på det hvor de står med akterendene inntil hverandre.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

 

@sap_2000 Så lenge man slipper å putte helheten inn i peisen øyeblikkelig, men kan sakte putte på så går det vel greit, da holder man seg varm i noen år før det går tomt :giggle:

 


Noe foretrekker å få det kjapt unnagjort, andre liker saktepining hehe 😜

 

XardasKSP skrev for 5 timer siden:

Men på bildet der begge båtene var så man jo ikke helheten først på det hvor de står med akterendene inntil hverandre.


nettop derfor du bør gå litt bryggelangs og se.   
 

Båtb123 skrev 1 time siden:

 

Hvilken type AIS bruker dere på disse henteturene?

 


bruker OnCourse appen fra MarineTraffic 🙂

 

Vi tok Spangereidkanalen og endte opp i Farsund i kveld. Vi googlet høyden på chinook på

forhånd, men den viste seg å ha 75 cm til gode på bruene 🙂

 

La oss midt i sentrum og gikk rundt hjørnet da sørlendingen krevet  «ordentlig middag».  Han rynker litt på nesen da det var asiatisk og ikke poteter og brun saus, men pytt pytt  :giggle:

 

noen bilder 

IMG_4985.jpeg

IMG_4989.jpeg

IMG_4991.jpeg

IMG_4993.jpeg

IMG_4995.jpeg

IMG_4999.jpeg

IMG_5002.jpeg

IMG_5006.jpeg

IMG_5009.jpeg

IMG_5010.jpeg

IMG_5011.jpeg

IMG_5015.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Radarparet er på hurtigogtur igjen og kaviar og ost er med!😁😁😁

Skuffende lite bilder av skikkelig mat! Og hva som skal være øverst! (Ikke hvem!)

Ser ut som to båter som fungerer greit?

God tur videre! Ser ut som grei vind i morgen! 
IMG_6129.png.de0e23138328b0f02a8096dbbba5c009.png

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

Noe foretrekker å få det kjapt unnagjort, andre liker saktepining hehe 😜


Er jo gøy å ha det varmt fra peisen da i litt lengre tid, blir jo kaldt lenge om man unnagjør det kjapt :giggle:

Ellers fantastisk tur, vil du ha litt tid i Bergen etter levering eller står flyet og venter på deg med engang ?

Nyt turen videre i hvert fall!

Link to post
Share on other sites


Takk for koselige kommenterer :) gøy at folk følger med, spør og kommenterer.  Ikke sjeldent har det vært verdifullt for oss enten det er noe vi ikke har fått med oss, som vær, hendelser, tips om noe vi bør sjekke eller se eller hva som helst.  Hjelp også.  Har hent mer enn en gang at flotte BP medlemmer har tilbudt hjelp eller bistand   Unikt på BP 🙂 

 

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

 

Radarparet er på hurtigogtur igjen og kaviar og ost er med!😁😁😁

Skuffende lite bilder av skikkelig mat! Og hva som skal være øverst! (Ikke hvem!)

 


ble jo rene pensjonistturen det her da 😬 Igang langt ut på dagen, ørten stopp og rakk til og med frem før matservering stengte, så nå er onkel fornøyd :yesnod:

 

turbodillum skrev for 3 timer siden:

Det e imponerende stykke «arbeid» dere er i stand til å gjennomføre. Regne det itj kom rekanes på ei fjøl🥰😀👍


Ja det er et slit, men noen må jo gjøre det :lol: 

vi har det både kos og gøy når vi får oss en rur sammen.  Mye humor, latter og velment ironi.  Ofte går det endel tid på telefonen under kjøring.   Prater om alt mellom himmel og jord.  Noe båt og turrelatert og alt mulig annet.  
 

kjent å være to på tur.  Ikke minst om det skulle skje noe.  
 

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Ellers fantastisk tur, vil du ha litt tid i Bergen etter levering eller står flyet og venter på deg med engang ?


Vi diskuterte det, men i morgen blir det å fly hjem på kvelden.  Begynte å bli få billetter igjen nå.  
 

turbodillum skrev for 3 timer siden:

Hahaha. Du snakke om ost å kaviar? Hi du glæmt kvinnfolk? Sorry😂 klart itj å la vær sjø :wflag:

  
Har hendt vi har «sveipet» innom temaet 🙄🙃

ombord er fritt for damer dessverre. Hadde jo datt en spiss på turen med litt babes ombord 😛 

 

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Skuffende lite bilder av skikkelig mat! Og hva som skal være øverst! (Ikke hvem!)

 

Onkel er foret så jeg sover trygt her i nabobåren bak snubletråder og og låste dører hehe 🤓

onkel glemte både å handle og ta med så mye som en kaviartube.  Jeg sliter med angst for å gå tom for alt mulig som resulterer i at jeg tar med ca 3 gangern det jeg trenger, så det løste seg greit.   Noen ganger lurer folk på om jeg skal være borte i 3 uker når jeg kommer med bagasjen min 😅 IMG_5032.jpeg.c46c5794b1a740c4419e270576258908.jpeg

 

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Ser ut som to båter som fungerer greit?


Det er båt, så noe snags er det alltids 😜 men ikke noe alvorlig.  her finner ikke plottere kartet, frostsprengte kran så har ikke vann, viskerne som ble ordnet etc.  bagateller som blir i orden i Bergen.  
 

ikke alt det skrives om, men en ting som er litt irriterende her er litt snag med styring.  
denne har fly by wire styring.  Første generasjon etter at joystick ble mulig på DPH og drevene ikke lenger hadde tie-bar mellom seg så de kan svinge individuelt. 
 

hver motor og drev har sin egen servo og hydrauliske styresylindre som styres elektronisk.   Disse har et potmeter inni seg så systemet vet posisjonen på hvert drev.
disse kan bli ustabile, oftest pga lekkasje av vann inn så den sliter med å finne ønsket posisjon på drevet.    
resultatet er at ett av drevene sliter med å finne senter så det så kan kan stå litt ene eller andre veien.  
følgelig blir det utfordrende å kjøre rett.  Enten drar den litt mot ene eller andre siden.  Det gjør at AP sliter også.  
 

kjent sak, men slikt og annet teknisk som snagger gjør en slik tur litt mer stress og pes en når alt er 100% i orden.  
 
Denne holder nok helt frem.  Så blir det nok en styresylinder eller 2 som må byttes.   

Husker det har blitt etterlyst litt bilder inni båtene og ikke bare de kjente hekksjø-bildene.   
så tok noen bilder inni Chinook.  Fresh båt, stor men ikke for stor 👍 

 


 

IMG_5022.jpeg

IMG_5023.jpeg

IMG_5024.jpeg

IMG_5025.jpeg

IMG_5026.jpeg

IMG_5028.jpeg

IMG_5030.jpeg

IMG_5031.jpeg

IMG_5033.jpeg

IMG_5035.jpeg

IMG_5034.jpeg

IMG_5027.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Godt å se at dere er i god flyt og noe dritt at styringa ikke er helt hundre. God tur videre når morgenen kommer. Jeg er natt ferdig med nattevakt!🥱😴

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja, man må på om morran ☀️ 

sørlendingen vil prøve seg med jeg forsov meg men den må han leger ut på landet med 😛 

 

kastet tampene ca 0530. Var flotte forhold.  Lite eller ingen vind så vi gikk rett på Egersund i herlige dønninger og 25 kn 😎 

det er dette vinduet vi har sett på i flere dager og forsøkt å time riktig.   Er så mye bedre i stille vær.  

 

nå er de tørste frøkner mettet og fått morgen dusjen sin, og vi er på vei ut fra Egersund.  140 nm igjen til Berrrgen 🤠

 

 

IMG_5036.jpeg

IMG_5039.jpeg

IMG_5048.jpeg

IMG_5053.jpeg

IMG_5054.jpeg

IMG_5061.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...