Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

4 hours ago, MajorAndy said:

Alt for sent med dette svar, men Donsö er nok det bedste bud på ø med nogenlunde service i dette område.  Ellers må man vist ind på fastlandet.  God tur videre


det ble Donsö.  Var egentlig passert, men så tok jeg en sjekk på windy og Google map og fant ut at det var lite nytte i å gå lenger syd i dag da overfarten i morgen ville blitt mer humpete.  Vurderte å gå over til Læsø, Østerby, men observasjonene indikerte at kulingen var litt tidlig ute, så da ble det tilbake til Donsö.  
 

jae vært opp mot 15 msek i kastene her i ettermiddag så best å ligge i havn da.  
 


Må nok gå over mot Læsø og håper å kunne gå på sydsiden og så dreie syd mot Grenå og komme frem før vindøkning.  Gjerne fortsette så langt som mulig da det blir mer SV vind på onsdag.  Natt til torsdag smeller det til så bør være fremme innen da.  
 

Lite  action her ute nå, men mye fergetrafikk og tydeligvis mange fastboende her og på øyene rundt.  
var en ICA.nær utkikk her så fikk meg et kyllinglår til lunsj 😚 

 

1 hour ago, Chilli Solbris said:

 

Veldig spent på morgendagen. Ser ut til at vinden ikke roer seg så lenge man kunne håpe. Tenker at det kan være lurt å starte helt i grålysningen

 


ja så det, så må tidlig avgårde.    Håper bølgene legger seg mest mulig.  Spent på retningen også.  Håper på mer N enn V.  Sidesjø er langt bedre enn motsjø for en planende båt om man vil beholde farten.  
 

de tre første windy-bildene er i morgen.  Så onsdag og natt til torsdag.   


 

IMG_1675.jpeg

IMG_1677.jpeg

IMG_1690.jpeg

IMG_1691.jpeg

IMG_1692.jpeg

IMG_1693.png

IMG_1694.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, mitt bilde hvertfall 😅 

hva slag side er det ? 
 

dratt fra Donsö nå.  Har ca 7-8 msek på vindmåleren i nesa og sikter rett på Læsø østre odde.  Så dreie mot Grenå.  
vinden holdt seg i natt sp det er igjen litt kvaps som jeg får rett imot.   Men går i 15 kn ca og blir nok bedre etterhvert.  

AIS og MT funker ikke i dag heller, så legger inn planlagt rute 

 

IMG_1699.jpeg

IMG_1700.jpeg

IMG_1702.jpeg

IMG_4658.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Antagelig kunden til kunden min 😅

 

Nærmer meg Grenå.  Var bumpy ride over fra Læsø.  Vinden gikk ikke ned som meldt.  hadde stort sett 8-10 msek VSV på vindmåleren, så skrå krapp motsjø.  Men greide ca 15 med mye trim ned.  Båten har fått dusjet seg godt de siste 3 tinene.  
 

Fortsetter nedover mellom Samsø og Tunø.  Vil komme lengst mulig før nye kulingen kommer fra SV.  
 

Jeg trenger noe diesel innen 100 nm.   Hva er alternativene ? Gjerne grønt 😇 lurer på å svinge innom i Grenå å kikke.  
 

 

IMG_1707.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Captain A said:

Hov bruker og ha rimelig diesel

Seiler vel forbi der


Du mener Hou?  


 

er på vei over Århus bugt nå.  Har vært slitsomt. SV vind og krappe 1-metere rett i fleisen fra Grenå, sp nå søker jeg meg mot fastlandet og så sydover .  
 

blir nok Hou eller Juelsminde i dag.  Tror ikke jeg rekker frem til Fredricia før mørket.  
 


 

IMG_1714.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 Lir slitsomt når det humper og hiver hele tiden og tillegg går tregt.  Milene blir lengre da.  
 

Ferdig tanket i Hou.  13,09 DKK/ liter eller litt over 20 nok.  
ser ut som et koselig sted om sommeren 🙂 

takk for tipset @Captain A

 

jeg har ca en time igjen før det blir mørkt så kjører litt videre.   
hva er å foretrekke av Fredricia og Middelfart ?  Havnen ser større ut i Fredricia men aner ingenting om byen.  
Rekker fram dit i tussmørket tenker jeg.  

 

 

IMG_1714.jpeg

IMG_1715.jpeg

IMG_1718.jpeg

IMG_1720.jpeg

IMG_1721.jpeg

IMG_1722.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:


Du mener Hou?  


 

er på vei over Århus bugt nå.  Har vært slitsomt. SV vind og krappe 1-metere rett i fleisen fra Grenå, sp nå søker jeg meg mot fastlandet og så sydover .  
 

blir nok Hou eller Juelsminde i dag.  Tror ikke jeg rekker frem til Fredricia før mørket.  
 


 

IMG_1714.jpeg

Ja det står vel Hou Marina i kartet, det eg tenkte på ja 👍

Link to post
Share on other sites

 

 

Captain A skrev for 5 timer siden:

Hov bruker og ha rimelig diesel

RIKTIG.

Captain A skrev 1 time siden:

Ja det står vel Hou Marina i kartet, det eg tenkte på ja

 

HOU Lystbådehavn nord for HALS.

HOV billig Diesel på fastlandet innen for  SAMSØ

Fra kart Lystbådehavne 2022/2023

 

 

Den Danske havnelods

 
image.png.005c5a846f92fdd80d0ab9907349f9a8.png
 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Roger jo said:

Det er ikke tvil  Fredericia  mitt i smørøye  helt inn.


Så meldingen for sent, men endte i gammel havnen i Fredricia likevel.   Var ikke noe problem å få plass i dag :giggle: Eneste båt i havna.  
 

2 hours ago, Okkaby said:

 

Middelfart er jo byen hvor alle de Gale ble sendt i tidligere tider. Men har blitt en nok så hippe by, men dyre boliger nå

 

 
var det her mennene havnet, mens kvinnene ble sendt til anstalten på Sprogø?  
 

Jeg hadde settt meg ut Sprogø som et mulig stopp om jeg tok den veien, men fant fort ut med litt googling at det var off-limits for alle enten man kom med bil eller båt.  Kun arrangerte guidede turer.  
 

Virker merkelig  selv om det var en anstalt for «mentalt forstyrrede» kvinner som ble lukket for mange tiår siden.   
er det noen annen grunn ? 
 

2 hours ago, Chilli Solbris said:

 

Ganske fascinerende dette forumet her!😃

Du er alene i båten! Men du er absolutt ikke alene på turen! Mye god backup å hente selv ned til Tysklands grenser!👍👍👍

 


ja. BP er unikt 🙂 tonnevis av erfaringsgrunnlag kompetanse på absolutt alle områder ☺️ 

Kjenner igjen den med å ikke føle seg alene på tur når noen følger med.  Alltid tips, råd og hjelp å få om man trenger:yesnod:

 

Synd AIS og MT ikke spilte på lag denne gangen 

 

35 minutes ago, Roger jo said:


var i tvil om hva som faktisk var navnet da jeg så begge deler. Hov på kartet og Hou på skilter.  
 

Varmet opp litt pizzarester.  Er sigen i kroppen i dag etter all ristingen,  så blir nok å slappe av i båten, kanskje gå en runde etterpå 🙃

IMG_1730.jpeg

IMG_1733.jpeg

IMG_1737.jpeg

IMG_4659.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

UPS, at jeg først fik læst dette nu. Jeg kender ikke  Fredericia Marina, da vi altid tager til Marinaen Nyhavn 2, der ligger midt i Middelfart centrum. Her er man tæt på alt. 😊

Men nu er det jo for sent at anbefale dette, så der er bare tilbage at sige: Fortsat god tur sydpå, Sap_2000 😊🥂🛥️

Link to post
Share on other sites

Sprogø er lukket for alle uten om Marinen og vedlikehold av bro/tunnel ved Sund og Bælt.

Beltrep VTS har en radar der ute. 

I tillegg er flere av de gamle bygninger fredet. Å ser du på et bilde av Øen, så passer det dårlig med masse folk på egenhånd, siden det er motorvei på tværs, samt tunnel kommer opp der.

BELTREP - Reporting Procedures (forsvaret.dk)

 

Vi har vært på land der ute i ungdommen når vi lå å fisket med mindre joller der, men husker ikke lengre om dette faktisk var lov.

 

Men var snakk om stor ny marina i den gamle fergehavn på Knudshoved tidligere. Men ser ut som de sliter med innvesorer, samt store deler av området er fredet. Glemte faktisk å ta turen der ut når jeg nettopp var i byen(Ble for mye pils med venner) Men denne skulle bli Danmarks største. Så får se om de får nok midler til å realisere dette. 

 

Litt lengre nordpå, er det lov å gå i land på Romsø, som er privat eiet av Hverringe Gods.

Denne er ubebodd, men en natur perle med masse Dåvildt som er lite redd mennersker.

Men det anbefales å ha med jolle/gummibåt, da det kun er en anløps bro, som i sesongen brukes av Romsø båten, som går fra Kerteminde med turister/besøkende/ansatte fra Hverringe.

Romsø (romsoe.dk)

PS: Romsø Rev krever sine ofre når folk ikke er kjente eller glemmer følge med på kart/plotter. 

 

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, MajorAndy said:

 

Kun cirka 50 nm tilbage - det går kvikt!

Men en del fin-navigering - så hold øje med plotteren - der er lavt mange steder. (Der er søredningsstationer i Assens og Faaborg... ;-))

 

Godt det bare er 50 mil ja 🙂 kroppen et sliten etter i går.  Kjenner det blåser godt her men slipper vel det neste av sjø.  
 

lavt vann, ja.   Jeg hører etter når en danske sier det, for de er jo ofte komfortabel med 50 cm under kjølen 😂 En fra Vestlandet derimot, begynner å bli nervøs hvis det er mindre enn 50 meter på ekkoloddet 🤣


skal følge med på kartet og håper jeg slipper å ringe dine venner @MajorAndy 🤓

IMG_1741.jpeg

IMG_1743.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er jo stort set godt merket i farvannet rundt fyn. Kan ikke huske vi noen gang har hatt problemer med å navigere rundt, sjøl i tiden før en hadde moderne plotter. Så er bare å følge med på plotter å bøyerekken, så kommer du i mål uten problemer.

Eneste plassen jeg husker å ha gått på i DK er i Limfjorden, hvor vi tok litt lett på passering av noen bøyer, å måtte stå noen timer på sandbanken hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

lavt vann, ja.

Det siste stykke er blant Danmarks dypeste  mellom 8 til 45m.

Bare ikke ta en fristende snarvei, har gjort det kartet sa 5 m  fikk stopp hadde 4 m på loddet på BB side og visuelt 60 cm på SB. et kalkbelte, Som kartverket sa leia er trygg har ikke midler til å lodde over alt. 

PS er jammen et par 6m 0,4 NM før Fåborg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da er båten levert og jeg sitter på toget fra Odense til Kastrup.  
 

Turen fra lillebelt til Faaborg gikk fint.  Men det vinden får en annen effekt her nede, spesielt fralandsvind.    Blir fort endel krappsjø selv om man ikke er langt fra land.   Også lett å undervurdere avstandene.   Det er lenger enn man kan får inntrykk av på kartet.   Kjørte innom Aarosund.   Så reportasje på nyhetene fra havna der  under stormen for 2 uker siden.   Da lå fet en stor fiskeskøyte oppe på kaia innenfor moloen.   
 

ut av Aarosund var det veldig mye strøm.  Ikke store bølgene men føltes nesten som en elvemunning.    Så rett over mot Faaborg.   Fikk heldigvis sjøen i siden over der hvis ikke hadde det blitt mer risting.  Båten ble hvertfall spylt veldig ren på overfarten, dog noe saltholdig spyling 😅 

 

Etter ankomst til Faaborg verft, kommaet ned en fyr som spurte om når jeg var klar til avreise.  Han hadde ordnet med en bil som skulle kjøre meg til Odense.   Snakk om service ☺️


En halvtime senere dukket verftslimosinen opp.   En hvit Iveco flakbil  med rustrenner 😝 Ikke hadde sjåføren lue heller :giggle:

 

Ute på plassen så jeg at det stod noen støpeformer og jeg synes jeg dro kjensel på fasongen.    Tror det er til Jupiter 31, men vet ikke om de ble støpt eller produsert der?  Er jo 40 år siden de ble laget, om ikke skroget har blitt brukt til andre ting senere.   Skarp baug på det, så ideell motsjøbåt.   
 

Nå skal sargoen modifiseres og sertifiseres for 12  passasjer for fart på Grønland.   Visstnok en omstendelig prosess med mange strenge krav.   

 

IMG_1745.jpeg

IMG_1748.jpeg

IMG_1749.jpeg

IMG_1751.jpeg

IMG_1754.jpeg

IMG_1759.jpeg

IMG_1762.jpeg

IMG_1763.jpeg

IMG_1771.jpeg

IMG_1774.jpeg

IMG_1776.jpeg

IMG_1777.jpeg

IMG_4660.png

IMG_1767.jpeg

IMG_1780.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...