Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

3 hours ago, Worry II said:

Hvordan opplever du båten, sammenliknet med Sargo ?

Det lurte jeg og på, selv om størrelse og pris foreløbig ikke er aktuelt.

Synes Targa virker mer gammelmodig og enkel, mens Sargo er mer moderne design, ikke så kassete innredning og eksteriør. Kan hende ergonomi er litt forskjellig.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Worry II skrev On 19.5.2025 at 11.22:

Hvordan opplever du båten, sammenliknet med Sargo ?

 

Regner med at du da mener sammenlignet med S45?

Båtene er veldig forskjellige og kjører veldig forskjellig. Targa 44/46 er langt smalere båter, mer enn hva tallene sier da de buler mye utover fra vannlinjen og opp i aktre del av skroget. Antagelig pga at det er en videreutvikling og forlenging av et skrog som i følge ryktene startet som Targa 40.  Dekket er langt lavere enn S45 som påvirker takhøyde under dekk. T44/46 bygger på et eldre design, som på tvers av merker typisk var lavere og smalere enn dagens design. Targa ligger ikke på latsiden, så de har sikkert noe nytt på tegnebrettet på 45-50 fot. Nye Targa 41 er blitt populær, og jeg tror vi vil se en litt større modell i løpet av de neste årene som antagelig er ny fra grunnen og opp.

 

Det var artig å få prøve en Targa 46 på litt lengre tur. Vi hadde ikke all verden av vær, men hadde vel opp mot 2-3 meter varierende medsjø sjø forbi Hustadvika. I slik sjø girer/ rir den mer i oppoverbakkene samt over bølgetoppene og AP ender ofte opp i klinsj med auto-trimmen som to bikker som jagerhverandres haler. Blir bedre når man skrur av AP og/ eller auto-trim.

 

Targa 46 går tyngre enn S45 og trives best over 25 kn, og gjerne 28-29 knop. Noe som er fint i bra vær, men ofte må man ned på farten for å ikke slå ihjel seg selv eller båt, og da liker slike båter seg mindre bra.

Rank båt er mer følsom for sideveis vektfordeling samt legger seg lettere mot sidevind når i plan. I denne båten satt det VP IS system (Humphree integrert i VP EVC) som gjør en god jobb så man slipper å trimme manuelt hele tiden.

Forbruket landet på ca 5 l/nm mot ca 4,3 på S45 som i realiteten er en langt større båt som trives godt i alt fra 15 kn og oppover.

Targa er godt sammenskrudd og på tross av at interøret består av mange sammenskrudde deler i treverk er det lite knirk og klapring. Så veldig bra bygget og sammenskrudd.

 

Skrogene er veldig forskjellige utover dette med bredden i vannlinjen. T44/46 har et typisk V skrog som minner om Sargo og andre når man utelukkende ser på biten som er under vannlinjen. Noenlunde samme grad av V-bunn i baug og akterover, samt de typiske steglistene i fremre halvdel. 

S45 var en ny båt fra grunnen av og første båt som ble 100% utviklet i 3d før plugger ble CNC frest. Ergo ikke noe testkjøring eller spikking av plugg samt et bredt skrog med en helt annen design på baugen under vannlinjen.

 

Det er ingen steglister (som gir mer lyd og hard gange i motsjø), er spiss og smal som gradvis flater ut 4-5m lenger akter.

Bæringen er med andre ord flyttet lenger akter og selve baugen er ment for å fungere med som en kniv for å gå mykere samt gi mindre motstand og overplaning når nedtrimmet. Uten trim er baugen ute av vannet og den går som alle andre planende V-bunnsbåter i denne klassen.

I medsjø butter den mindre. Blir sjøene større og man kommer opp på den biten av baugen som er over vannlinjen blir det mer tradisjonell utforming og bæring slik at man ikke dykker baugen så lett som på endel av de nye baugdesignene man ser på feks Axopar og andre som kan gi en skikkelig overraskelse om man kjører for hardt i grov medsjø.

 

S33 var første Sargo med dette baugdesignet og oppleves som en helt annen båt å kjøre i motsjø kontra S36 som har en mer tradisjonell V-baug med steglister.

Jeg har ikke studert eller kjørt nye Targa 41, men ikke umulig de har endret til en mer moderne skrogform og baug på den.

 

 

-morten- skrev On 19.5.2025 at 14.30:

Det lurte jeg og på, selv om størrelse og pris foreløbig ikke er aktuelt.

Synes Targa virker mer gammelmodig og enkel, mens Sargo er mer moderne design, ikke så kassete innredning og eksteriør. Kan hende ergonomi er litt forskjellig.

 

Begge er solide merker, bygges av skikkelige verft som er stolte av produktet sitt samt selges av solide importører her i landet som står bak båtene sine. Derfor har de begge mange lokale kunder som gjerne er op sin 4-5-6 båt fra samme merke.

Båtene deler mye av det samme konseptet men stil og design er litt forskjellig. Targa virker mer tradisjonell med mer treverk både ute og inne, men sargo valgte en litt annen kurs, blant annet med Explorer variantene (mørkt grått skrog, matt svarte rekker, radar og detaljer). Det var det trekket som var relativt modig i 2013 sammen med omprofilering av verftet, ending av navn og design fra Minor til Sargo som de vant mye på. I dag ser man flere båter med lignende designelementer, men de fleste assosierer det med Sargo i dag.

Man trår ikke feil ved å velge noen av disse båtene og det meste koker ned til smak og behag.

 

Sargo og Targa står som naboer på de fleste messer og jeg tror begge verft og importører ser på hverandre som gode konkurrenter.

 

Big Horn skrev On 20.5.2025 at 14.19:

I det mindre segmentet (+- 27 fot) føles hvertfall Targa mykere i sjøen, og mindre slamring enn hos Minor og Sargo. 

 

Jeg  har kjørt lite av de mindre targaene så kan ikke uttale meg, men skrogene ser for meg ut til å ligne på hverandre på den biten under vannlinja på de mindre modellene.

S28 synes jeg er god i sjøen til størrelsen å være. Spesielt med D4 320 kontra D6 som gjør den langt bedre balansert og trives bedre i i de lavere fartsområdene pga 250-300 kg mindre i hekken.

 

Jeg tipper nye skrog fra Sargo etterhvert vil få lignede design under vannlinja som S33 og 45, med spissere og dypere baug uten steglister da dette har fungert veldig bra.

 

Slamring, knirk og andre lyder jeg opplever er noe jeg alltid påpeker til verftet og løses som regel med enkle midler, men bør fokuseres på under byggeprosessen da feks løse kabler inni et tak eller konsoll kan lage en helvetes lyd om man har uflaks.

 

 

For å oppsumere turen, så gikk vi fra Ålesund, til Fosnavåg og rundt Stadt i knallvær. Var nesten 25 grader når vi nærmet oss Bergen. Vestlandet er er et nydelig syn i knallvær.

 

Mellom Fosnavåg og Stadt og ved Gamla mellom Stadt og Silda så jeg noen fisketurisbåter (gjetter jeg på). Har reflektert litt i det sisteover disse ulykkene. Selv om det er bra vær er det litt tungsjø fra havet som man knapt merker utpå, men som kan bryte over grunner og ved bratte oppgrunninger der det virker som flere av disse søker seg til. Mulig kan være en sammenheng med enn av ulykkene der relativt store båter går rundt i relativt gode forhold. 

 

Ellers har matrosen fått enda mer dilla på styrehusbåter og IPS etter turen og vurderer nå å bytte etter å ha hatt flere større flybridgebåter. Første dosen var nok turen fra Trondheim til Oslo med S45 for et par år siden som han var med på. Som mange andre oppdaget han de positive sidene ved slike båter og at de større variantene innholder mer bokomfort enn enn det han trodde i tillegg til at de er veldig praktiske i bruk med sidedør og walkaround. Spesielt alene.

 

noen bilder.

 

 

C6455EEC-890C-424D-ADE8-420F49F8763B.jpeg

987BE904-FC4D-46B9-BB99-A67CA8ABE8E3.jpeg

8552906C-00D6-4D37-946E-5EF76C4C3578.jpeg

09B6FC3D-7846-46EC-9FA5-4C460AC5D8FD_1_201_a.jpeg

1231398E-5D7A-4701-934E-E1EB5B29A98A.jpeg

31C244FC-428F-4C04-8FAA-B0A4A68E7B4B.jpeg

B96F3F23-A588-4770-B83F-5A6C4DE2C841_1_201_a.jpeg

AA0424D4-3357-4F71-A6FE-B1A9649E6F82.jpeg

D84D37FC-7C5D-41AA-A1C7-571115617756.jpeg

057FD7C8-5B74-47CD-B5E5-79745F211E9C.jpeg

2A0A6A70-D397-45B0-8F90-B895E676DE76_1_201_a.jpeg

1A48CEB2-30FE-4A79-A0DA-A39D83493FC4_1_201_a.jpeg

E1BA2EEC-0668-43EC-B636-1C6BD0E1AD99.jpeg

D7A362FF-78A2-405B-B024-C2EDB57EE002.jpeg

CEAF8B35-FF32-4437-9D03-7AB49604650E.jpeg

F498F69C-E3FF-4F1F-A70C-B22F8DAF5E3B.jpeg

77FD94D4-7DEA-467A-B4BD-5CEBEFE2FDE8.jpeg

A1C9445C-FF98-4121-A162-D4091DFDDC21.png

Mvh. SAP

Link to post

Du sitter på så mye kunnskap om faget ditt at om jeg skulle vinne i Lotto og kunne kjøpt med nyere båt er det ingen tvil om hvem jeg skulle leid inn som fagmann når båtenes egenskaper skulle bli satt på prøve. 
I din beskrivelse av Targa og Sargo kommer tydelig fram at du har svært god og viktig kunnskap! Sargo er heldig som har deg i stallen sin!!

For en tur dette har vært!:tommel_opp:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Det er en fryd å lese tråden din @sap_2000 !

Nyttig informasjon om mange forskjellige båter, steder, ruter, vær, motorer, sjømannskap, og mye annet, og godt skrevet. Og så mange flotte bilder! 

Og så er du en hyggelig fyr! 

Keep up the good work! 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Link to post
On 5/18/2025 at 8:24 AM, sap_2000 said:

...Utenfor steigen så vi foresten en svær hval noen hundre meter foran oss.  Vi ventet på at den skulle komme opp igjen, men han likte antagelig ikke lyden av IPS propeller på tomgang så han ble nok nede en stund og svømte en annen vei.

hva slags hval kan det ha vært? Tipper lengden kan ha vært 10-12 meter.  Var artig å se...

Utrolig fart når du drar ivei - og flotte bilder! Hvalen var vel sannsynligvis en vågehval.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Arne Henriksen skrev for 4 timer siden:

Utrolig fart når du drar ivei - og flotte bilder! Hvalen var vel sannsynligvis en vågehval.

 

Det kan kon stemme. Var veldig artig å se, men sand den ikke kom  opp igjen. Burde kanskje ha skrudd av motorer og ekkolodd. Men de er kanskje ikke veldig nyskjerrige? 

 

Ja, går ofte noen mil pr dag. Har ofte intensjon om litt roligere tempo, men når forholdene er gode og man skal langt blir det til at man "safer" mens forholdene er gode eller prøve å rekke mest mulig før det slår om.

 

Mvh. SAP

Link to post
4 hours ago, sap_2000 said:

 

Det kan kon stemme. Var veldig artig å se, men sand den ikke kom  opp igjen. Burde kanskje ha skrudd av motorer og ekkolodd. Men de er kanskje ikke veldig nyskjerrige? 

 

Ja, går ofte noen mil pr dag. Har ofte intensjon om litt roligere tempo, men når forholdene er gode og man skal langt blir det til at man "safer" mens forholdene er gode eller prøve å rekke mest mulig før det slår om.

 

Om det var Vågehval så er den lenge bortte før den dukker opp igjen for å trekke luft. Det var enormt mye hval og Spekkhogger i Nord Norge da jeg var i marinen, og Spekkuggerne gjorde ikke noe tegn til å endre kurs om vi kom med 7200hk, var ikke redde. Har sett Våfehval bare fra land på hytta, men de har jo ikke noen naturlige fiender akkurat de heller.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
  • 2 måneder senere...
lano2 skrev On 24.5.2025 at 19.45:

Da dukket det opp en Sargo her i Mandal...   :flagg_bp:

Hadde misset den @lano2. Var det en 45?

 

 

Da er ferietiden over og båtmarkedet virker å komme seg i gang igjen. 

Fikk en forespørsel om en P V52 som skal melkeruta fre Oslo til Bergen. 

Det har vært greit vær siste uka, men da jeg fikk forespørselen var jeg på en annen tur ned Jæren og rakk ikke å ta denne før det begynte å blåse opp igjen. Selvfølgelig fra nordvest når man skal oppover langs Lista og Jæren.

 

Mye 1,5-2 m signifikant med periode på 5-6 sek og maksbølger opp mot 3-4 m.

Stor og solid båt som er god i sjøen, men det blir for langt og liker ikke å utsette båten for for mye sprut og hump time etter time.

Dette kulingområdet ser ut til å lagt sin elsk på Vestlandet denne uka. Ser ofte greit ut i sør, men fra Egersund og oppover slipper det liksom ikke helt taket, eller lenge nok.

 

Man må helst finne to dager som passer med været. Dag 1 med gunstige forhold ned Sørlandet, og dag 2 som ser greit ut fra Lindesnes og videre. Og vis det begynner å ligne på en åpning i vest, så kan man banne på at det blåser mye og feil vei på sørlandet dagen før.

 

Så har ikke bestemt meg for noen avgang helt ennå, men ser på en mulighet for å passere Jæren Tirsdag kveld eller Onsdag morgen i et lite gløtt før neste runde med kuling + kommer.

 

Vinden lokalt på vestlandet ser ut til å styres av noen lavtrykk nord og øst for oss og høytrykk vest for oss som danser litt rundt mellom Irland og Island/ Grønnland. 

Litt endring i plassering av disse høy og lavtrykk relativt til hverandrevil kunne gi store endringer i vinden. både bedre og verre.

 

Har hatt noen gode samtaler med min kjære filleonkel og værmann i sør. Han er ikke videre optimistisk, men det er ikke noe  nytt :fniser: :rekker_tunge:

 

Båten ligger tanket og klar. Var innom den i går og kikket litt over.Filterglass og ellers nedi motorrommet virket å være på stell.

Vurderer å dra avgjorde i morgen, søndag og heller ta en hvilepause underveis da det ser ut til å bli SV kuling utover ettermiddagen på mandag på sørlandet.

 

Time will show 

6E7E5171-71DE-400B-9816-B8A429FCF87E_1_201_a.jpeg

8209CA33-BEA4-4289-80DC-6A84F98E12F5_1_201_a.jpeg

D4E35B86-0EE6-4030-A41C-10810C47A460_1_201_a.jpeg

F7B0D4A0-605D-499B-B5EF-1EA0420497B6_1_201_a.jpeg

2C4B6940-6F5D-4E04-87C5-1DDCFAD73D02_1_201_a.jpeg

18E86EF2-7137-4ADE-A0AE-037D1CE91689.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

 bråbestemte meg for avgang i formiddag så da var det bare å hive seg rundt.   
ikke fordi været ser så mye mer lovende ut de første dagene, men for å få muligheten til å ta det lille vinduet som ser ut til å komme tirsdag kveld til onsdag morgen da det skal blåse feil retning på Sørlandet i morgen.  
 

opphavet kjørte meg ut til Asker der båten lå.  Begynner å bli noen år siden de hadde båt, men fattern tok en inspeksjonsrunde rundt i V52 og kunne konstatere at mye var skjedd siden de generer ny P35 i August 1985.  40 år siden i disse dager.   
 

fikk med meg en kompis som har vært med på noen turer tidligere.  Han som tidligere hadde Sealine 50 og senere P62 og P43.  Sist gang var han med fra Harstad til Bergen med T46.  
koselig med selskap og godt å ha med en båtvant kar når det skal blåse en del.  Beist av en båt denne v52 som mannlige holder igjen med håndkraft.  
har heldigvis thruster foran og bak samt fjernkontroll.  
 

pr nå har vi passert Risør.  Har fått med redusert fart siden Tvisten.  Endte ned i 15 kn sånn ca, men da går den som et godstog uten slamring eller mye bevegelser.   
Så vi sitter nå her og gomler gjærbakst og  nøtter mens vi koser oss nedover

 

vi tar nok kvelden i Arendal.   Skal se litt på været i morgen, men det blir nok mye vind i mot så regner med å liste oss innaskjærs nedover.   Håper å ende i Farsund eller enda bedre Egersund hvis mulig så vi kan ligge å vente på åpnlngen der.   
 

time will show 

 


 

 

IMG_2485.jpeg

IMG_2488.jpeg

IMG_2492.jpeg

IMG_2493.jpeg

IMG_2494.jpeg

IMG_2496.jpeg

IMG_2498.jpeg

IMG_2500.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Planen var Arendal eller Merdø der min kjære filleonkel ligger med pinnebåten sin.  
Men kikket litt på windy med pessimistøyne og fant ut at om vi vil rundt Lista i morgen, innom Hidra for å tenkeboks rekke frem til Egersund så bør det skje så tidlig som mulig i morgen.   
 

så det ble en svipptur innom onkel Bjørn før vi satt kursen ut igjen

med en time igjen til solnedgang.  
Stokken utenfor Kr S var ene alternativet, men hadde lyst på Ny Hellesund og pollen utenfor olavssundet og legge oss på svai der.   
 

rakk frem hit når det begynte å mørkne så det holdt akkurat.  Var ikke lysten på å gå inn her i mørket da det ikke er noe lys og mørke svaberg i passasjen inn fra sørøst.   
 

nå har vi stekt oss noen pølser og snart klart for bingen.   Blir opp tidlig i morgen men vi får antagelig nok tid til å ligge å sløve på sofaen i Egersund så sant vi kommer frem dit i morgen.  
 

båten har funger bra.   Noen småting er det alltid med båt, men ikke noe å bekymre seg for eller som forulemper turen.  
 

er sånn autospyling og kjøring av viskerne her.  
Man trykker på spyling så spyles det et par sek før viskerne går 2 slag.  
problemet var bare at spylingen ikke skrudde seg av så det stod og spylte vann utover rutene konstant uten at jeg greide å få

det av.  
går på trykkvannet dette systemet så skrudde til slutt av vannpumpa.   
prøve å trylle noen hundre ganger og plutselig stengte ventilen.    Hadde trykket såpass mye at jeg ikke aner hva det var jeg gjorde for å

få den av.  
 

så den spyleren får nok være i fred resten av turen med mindre man virkelig må bruke den.   
 

til litt videobilder dag med det nye 360

kameraet fra DJi.  
 

skal se om jeg får slengt opp en snutt etterhvert.   
noen bilder …

 

 

IMG_2503.jpeg

IMG_2504.jpeg

IMG_2507.jpeg

IMG_2509.jpeg

IMG_2511.jpeg

IMG_2515.jpeg

IMG_2517.jpeg

IMG_2519.jpeg

IMG_2526.jpeg

IMG_2529.jpeg

IMG_2530.png

IMG_2531.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...