Jump to content

Landstrømlader og DC/DC-lader lader ett og samme batteri... samtidig


Jenny II

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kjøpte en Skibsplast 685 i fjor, og alt fungerer tilsynelatende veldig bra. Hadde ingen problemer under fjorårets sesong (annet enn at ankeret satt seg fast i et umerket undervannsrør som kartverket ikke ønsker å føre inn i nye kart... men det er litt på siden av hva jeg egentlig skal fram til).

Nå som jeg har begynt vårpussen har jeg begynt å se litt på det elektriske. Kort oppsummert er det en kabelsalat, ved bruk av landstrøm er det to ladere som mater forbruksbatteriet, startbatteriet tappes når hovedstrømsbryterne er av, noe er koblet utenom hovedstrømsbryterne, noe er koblet utenom shunten og nevnte jeg en uoversiktlig kabelsalat?

 

salat.jpg.bd5d463887592b8ed1386d2f42aad7a5.jpg
salat2.jpg.ee8de474b9a309a59b4c6bb78e160112.jpg

 

Båten har flere Victor-enheter

- 500A Shunt

- 12v 25A lader til forbruksbank (lithium)

- 12v 17A lader til startbatteri (blysyre)

- 12v/12v 30A DC/DC isolert lader fra startbatteri til forbruksbank

- 75/15 solcelleregulator (har ikke solcellepanel)

victron.jpg.727aa5c957d13f31ecdc7b89d4e85352.jpg

Mens landstrømmen var koblet til satt jeg og sveipet gjennom alle disse enhetene og la merke til at shunten viste at forbruksbatteriet tok i mot 37,39A. Det er jo i overkant når laderen  bare kan gi 25A. Laderen til forbruksbatteriet viste at det ga 18A, og jeg la da merke til at DC/DC-laderen var aktiv. Den viser ikke mengden strøm, men bare spenning ut.

Jeg konkluderte da med at forbruksbatteriet får en samlet ladestrøm på 37,39A. Er det et reelt problem?

Problemet, sånn jeg ser det, er at det er to forskjellige "smarte" enheter som prøver å lade ett batteri der den ene enheten kanskje driver med bulk og den andre enheten i en annen modus.

Ideen med DC/DC-laderen er at den skal begynne å lade når dynamoen starter (trigges av at spenningen overstiger en cutoff). Dynamoen lader startbatteriet kun, og DC/DC-laderen sørger da for å lade forbruksbatteriet (lithium) fra startbatteriet. Ideen er god hvis DC/DC-laderen ikke hadde blitt trigget av landstrømmen.

En enkel løsning på dette problemet er hvis dynamoen har en høyere ladespenning enn landstrømmen. Da kan bare cutoff på DC/DC-laderen økes... men om ikke, hva er det ideelle å gjøre her? Båten står fortsatt på land, så jeg har ikke fått testet dette.

 

Jeg er en fyr som kan google "cable porn" og elsker Dymo, men har også begrenset med tid. Er derfor litt redd for at hvis jeg begynner å nøste i kabelkaoset så blir båten stående i båsen halve sommeren... men det er kanskje ingen vei utenom...

 

Det ble en lang historie, der spørsmålet primært er om det er et problem å la både landstrømlanderen og DC/DC-laderen lade forbruksbatteriet. 

 

Link to post

Jeg hadde/har samme oppsett med dc/dc fra start til forbruk. 

 

Sett fra forbruksbatteriets side så er det ikke problem med flere ladere til et batteri. Samme innstillinger er en forutsetning da. 

 

Mitt problem var at lader til startbatteriet var 25, mens jeg har 2x30ah med dcdc så den ble overbelastet. Da gikk startbatt. lader til 14.4v, men kuttet ned til 13.8 når den ikke klarte å holde ah.

 

Jeg løstet dette med bare gi strøm til startlader når forbrukslader var over 95% SOC. Dette ble løst via innstillinger på multiplus. Denne muligheten har ikke du, men hvis du ikke ser problemer med at startbatteriet ikke får fulstendig ladeprofil trenger du sikkert ikke gjøre noe. 

 

Jeg tenkte også på å endre cutoff, men var ikke nok forskjell på V for min del. 

 

Når det gjelder spagetti-problematikk, så ville jeg laget en plan og tatt en kabel om gangen. 

Samle i busbar så mye som mulig. 

 

Det ble et langt svar. 😉

 

Edit; du kan også bruke D signal fra motorer til å slå på dcdc, i stedet for å bruke cutoff. Men jeg klarte ikke å lese meg til v or jeg tok det på min motor. Jeg tror det er relativt lett på de fleste diesel motorer. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Arne Henriksen skrev for 6 timer siden:


Må da være den beste løsningen her...

Jeg  har samme opplegg, og har ikke hatt problemer. Men jeg har sjelden behov for å lade startbatteriet fra landstrøm.  Det er sikkerT lurt å koble opp slik at DC DC starter når ladelampen slukker ja. Det eneste er at man da  kan tømme startbatteriet hvis motoren går lenge på tomgang og lader dårlig : Men jeg tror det er en shutoff spenning som kan settes, slik at DC-DC stopper uansett f.eks. ved 12V. Manualen er litt kryptisk, så en må helst teste de funksjonene.

Redigert av J-Å (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Dette er litt på siden av hva emnetfeltet tilsier, men det er relatert til kabelkaos.

IMG_20230510_202125.jpg.3b37544bd146e7801cc6502c65104ab3.jpg

Jeg har et panel med carlingsbrytere der en av de to helt til høyre en gang har vært til septikpumpe. Septikpumpen er nå koblet rett på batteri med sikring og egen bryter gjemt godt under setene. Forrige eier gjorde dette da han mente at han kom borti tømme-driten knappen i tide og utide (noe som er en uting).

 

IMG_20230510_201445.jpg.d1804d3bdc77cddfd9a487948c916422.jpg

Jeg innbiller meg at de to ledningene her en gang i tiden var koblet til septikpumpa da plasseringen er fornuftig, og det er et noe større tverrsnitt på kablene.

 

IMG_20230510_202121.jpg.bc050d969f6a18b55a0064b5107f5abf.jpg

Ser jeg bak carlingsbryterne er de to til venstre de "ledige" plassene.

Dessverre er det ingen spenning å måle over de to ledningstumpene.

 

Jeg skjønner det er et skudd i blinde, men er det noen som tilfeldigvis har en 685/690 der septikpumpa kan kontrolleres fra styrekonsollen og som vet hvordan det er koblet?

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...