Jenny II Startet 29.April.2023 Link til dette innlegget Startet 29.April.2023 Hei, Jeg kjøpte en Skibsplast 685 i fjor, og alt fungerer tilsynelatende veldig bra. Hadde ingen problemer under fjorårets sesong (annet enn at ankeret satt seg fast i et umerket undervannsrør som kartverket ikke ønsker å føre inn i nye kart... men det er litt på siden av hva jeg egentlig skal fram til). Nå som jeg har begynt vårpussen har jeg begynt å se litt på det elektriske. Kort oppsummert er det en kabelsalat, ved bruk av landstrøm er det to ladere som mater forbruksbatteriet, startbatteriet tappes når hovedstrømsbryterne er av, noe er koblet utenom hovedstrømsbryterne, noe er koblet utenom shunten og nevnte jeg en uoversiktlig kabelsalat? Båten har flere Victor-enheter - 500A Shunt - 12v 25A lader til forbruksbank (lithium) - 12v 17A lader til startbatteri (blysyre) - 12v/12v 30A DC/DC isolert lader fra startbatteri til forbruksbank - 75/15 solcelleregulator (har ikke solcellepanel) Mens landstrømmen var koblet til satt jeg og sveipet gjennom alle disse enhetene og la merke til at shunten viste at forbruksbatteriet tok i mot 37,39A. Det er jo i overkant når laderen bare kan gi 25A. Laderen til forbruksbatteriet viste at det ga 18A, og jeg la da merke til at DC/DC-laderen var aktiv. Den viser ikke mengden strøm, men bare spenning ut. Jeg konkluderte da med at forbruksbatteriet får en samlet ladestrøm på 37,39A. Er det et reelt problem? Problemet, sånn jeg ser det, er at det er to forskjellige "smarte" enheter som prøver å lade ett batteri der den ene enheten kanskje driver med bulk og den andre enheten i en annen modus. Ideen med DC/DC-laderen er at den skal begynne å lade når dynamoen starter (trigges av at spenningen overstiger en cutoff). Dynamoen lader startbatteriet kun, og DC/DC-laderen sørger da for å lade forbruksbatteriet (lithium) fra startbatteriet. Ideen er god hvis DC/DC-laderen ikke hadde blitt trigget av landstrømmen. En enkel løsning på dette problemet er hvis dynamoen har en høyere ladespenning enn landstrømmen. Da kan bare cutoff på DC/DC-laderen økes... men om ikke, hva er det ideelle å gjøre her? Båten står fortsatt på land, så jeg har ikke fått testet dette. Jeg er en fyr som kan google "cable porn" og elsker Dymo, men har også begrenset med tid. Er derfor litt redd for at hvis jeg begynner å nøste i kabelkaoset så blir båten stående i båsen halve sommeren... men det er kanskje ingen vei utenom... Det ble en lang historie, der spørsmålet primært er om det er et problem å la både landstrømlanderen og DC/DC-laderen lade forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.April.2023 Link til dette innlegget Svart 29.April.2023 (redigert) Jeg hadde/har samme oppsett med dc/dc fra start til forbruk. Sett fra forbruksbatteriets side så er det ikke problem med flere ladere til et batteri. Samme innstillinger er en forutsetning da. Mitt problem var at lader til startbatteriet var 25, mens jeg har 2x30ah med dcdc så den ble overbelastet. Da gikk startbatt. lader til 14.4v, men kuttet ned til 13.8 når den ikke klarte å holde ah. Jeg løstet dette med bare gi strøm til startlader når forbrukslader var over 95% SOC. Dette ble løst via innstillinger på multiplus. Denne muligheten har ikke du, men hvis du ikke ser problemer med at startbatteriet ikke får fulstendig ladeprofil trenger du sikkert ikke gjøre noe. Jeg tenkte også på å endre cutoff, men var ikke nok forskjell på V for min del. Når det gjelder spagetti-problematikk, så ville jeg laget en plan og tatt en kabel om gangen. Samle i busbar så mye som mulig. Det ble et langt svar. 😉 Edit; du kan også bruke D signal fra motorer til å slå på dcdc, i stedet for å bruke cutoff. Men jeg klarte ikke å lese meg til v or jeg tok det på min motor. Jeg tror det er relativt lett på de fleste diesel motorer. Redigert 29.April.2023 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.April.2023 Link til dette innlegget Svart 30.April.2023 14 hours ago, Thomas_h said: ... du kan også bruke D signal fra motorer til å slå på dcdc, i stedet for å bruke cutoff. Må da være den beste løsningen her... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
J-Å Svart 30.April.2023 Link til dette innlegget Svart 30.April.2023 (redigert) Arne Henriksen skrev for 6 timer siden: Må da være den beste løsningen her... Jeg har samme opplegg, og har ikke hatt problemer. Men jeg har sjelden behov for å lade startbatteriet fra landstrøm. Det er sikkerT lurt å koble opp slik at DC DC starter når ladelampen slukker ja. Det eneste er at man da kan tømme startbatteriet hvis motoren går lenge på tomgang og lader dårlig : Men jeg tror det er en shutoff spenning som kan settes, slik at DC-DC stopper uansett f.eks. ved 12V. Manualen er litt kryptisk, så en må helst teste de funksjonene. Redigert 30.April.2023 av J-Å (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.April.2023 Link til dette innlegget Svart 30.April.2023 39 minutes ago, J-Å said: Men jeg har sjelden behov for å lade startbatteriet fra landstrøm. Samme her, jeg har spiltter så dynamo lader begge, men landstrøm går kun til forbruk. Så lenge startbatteriet kun brukes til å startes med og ingen har gjort noe "kreativt" der... ;-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Jenny II Svart 30.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2023 Jeg har bladd litt i manualen, og som du skriver J-A, så er den litt kryptisk... men sånn jeg forstår det skal det gå å koble D+ fra dynamo til DC/DC-laderen. Da slipper jeg "dobbeltlading". :) Nå er det bare å finne riktig kabel... Sitér dette innlegget Link to post
Jenny II Svart 11.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Dette er litt på siden av hva emnetfeltet tilsier, men det er relatert til kabelkaos. Jeg har et panel med carlingsbrytere der en av de to helt til høyre en gang har vært til septikpumpe. Septikpumpen er nå koblet rett på batteri med sikring og egen bryter gjemt godt under setene. Forrige eier gjorde dette da han mente at han kom borti tømme-driten knappen i tide og utide (noe som er en uting). Jeg innbiller meg at de to ledningene her en gang i tiden var koblet til septikpumpa da plasseringen er fornuftig, og det er et noe større tverrsnitt på kablene. Ser jeg bak carlingsbryterne er de to til venstre de "ledige" plassene. Dessverre er det ingen spenning å måle over de to ledningstumpene. Jeg skjønner det er et skudd i blinde, men er det noen som tilfeldigvis har en 685/690 der septikpumpa kan kontrolleres fra styrekonsollen og som vet hvordan det er koblet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Kan du ikke bare koble DC/DC laderen på motsatt side av hovedstrømbryteren? Da vil den ikke slå inn med bryteren av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jenny II Svart 11.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 index skrev 6 minutter siden: Kan du ikke bare koble DC/DC laderen på motsatt side av hovedstrømbryteren? Da vil den ikke slå inn med bryteren av... Makan, det er jo genialt! Og enkelt... og innlysende på samme tid! :D Det blir sånn. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.