Jump to content

To spørsmål om genoatrim.

Steihy

Recommended Posts

Scanmar 35, partial rigg. Nytt Selden 200 rulleforstag, ny 135% genoa.

Seilet har 12-15 cm å gå på i toppen av fallet. Jeg lurer på å heise det helt opp for å få mindre "ligg" over rekkevaieren, og litt bedre sikt under seilet som bonus. Det må da settes inn skjøt (dynema el) nederst på rullen. 

En konsekvens blir selvsagt at seilpresset løftes og at det blir noe mer krengning under ellers like forhold. Blir dette merkbart i praksis, og hvilke andre seilegenskaper endres? Anbefales eller frarådes?

Jeg har forsøkt å merke skjøtevognens utgangsposisjon på skinna ved å rulle seilet helt ut (vindstille, fortøyd) og stramme skjøtet slik at under- og akterlik kjennes like stramme. Så det samme på hver av seilets 3 merkede "rev". Høres dette riktig ut, eller er det lurere måter å gjøre det på?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 2 timer siden:

ny 135% genoa

Hei, hvis det er et nytt seil så ville jeg spurt seilmakeren.

Seilet har 12-15 cm å gå på i toppen av fallet. Jeg lurer på å heise det helt opp for å få mindre "ligg" over rekkevaieren, og litt bedre sikt under seilet som bonus

12-15 cm høres ikke mye ut. Vinkelen fra fallet må rulle-lageret / svivel på toppen skal være over 10°, for å unngå 'halyard wrap' / at fallet snurrer rundt forstaget ved inn/utrulling. Den bør heller ikke være for stor, du vil stramme seilet oppover, ikke dra forstaget inn til masta. på figuren under er det 5-10° når det benyttes en fall-fører nede på masta under utløpet for fallet.

image.png.2be077ca7e79e430d28168af457a5810.png

seilpresset løftes og at det blir noe mer krengning under ellers like forhold. Blir dette merkbart i praksis, og hvilke andre seilegenskaper endres? Anbefales eller frarådes?

På turbåt tror jeg det er neglisjerbart. Regattabåter vil ha under-liket helt langs dekk for å ikke slippe ut luft under, men på rulleforstag er du ikke nede ved dekk uansett.

Jeg har forsøkt å merke skjøtevognens utgangsposisjon på skinna ved å rulle seilet helt ut (vindstille, fortøyd) og stramme skjøtet slik at under- og akterlik kjennes like stramme. Så det samme på hver av seilets 3 merkede "rev". Høres dette riktig ut, eller er det lurere måter å gjøre det på?

Som utgangspunkt på kryss er vel det et greit utgangspunkt. Jeg har ikke noen merker, jeg flytter skjøtepunkt stadig, om det er kryss eller slør, om seilet er helt ute eller revet. Grunnen for tallmerker langs genoaskinnene er at du skal kunne flytte lo skjøtepunkt når du har flyttet le skjøtepunkt, og sette det på samme plass. Så trimmen er lik når du er på andre halsen. Mitt problem med skjøtevogna er at den ikke går langt nok frem når jeg seiler i hard vind og seilet er rullet mye inn, da skulle jeg hatt skjøtepunktet lengre frem, så jeg rigger en midlertidig fix.

Redigert av Code0 (see edit history)

@Code0 svarer godt. Jeg vil bare legge til at riktig skjøtepunkt for genoaen finner du mens du seiler. To-tre steder oppover langs forliket til genoaen er det festet en ulltrå på begge sider av seilet. De kalles "lus". Følg med på lusene når du seiler i moderat vind. De skal helst ligge tilnærmet horisontalt med vinden på begge sider av seilet. Om lusene blafrer litt på le-siden (innersiden) av seilet er det ikke kritisk, men lusene på lo-siden (yttersiden) bør ligge stødig, noe som indikerer at vinden strømmer laminært langs seilet (uten turbulens). Så kan du styre litt opp mot vinden, sakte, og falle av igjen, like sakte, mens du følger med lusene. Dersom den øverste lusa på lesiden blafrer mens den nederste ligger horisontalt, betyr det at skjøtevogna er for langt bak. Motsatt, hvis nederste lusa blafrer mens den øverste ligger i ro horisontalt, er skjøtevogna for langt fram. Idelt sett bør alle lusene på lesida begynne og slutte å blafre samtidig, da er skjøtevogna plassert rett.

Så brukes også skjøtevogna for å justere seilet til vindstyrken på skarp kryss. Når det blåser godt, ønsker man ofte å slippe ut luften i toppen for å redusere krenging. På genoaen gjør man dette ved å flytte skjøtevogna bakover et hakk eller to og stramme skjøtet godt. Da flates den nedre delen av genoaen ut, samtidig som tvisten i seilet øker, slik at vinden passerer seilet øverst uten å bidra så mye til krengning. I svak vind gjør vi motsatt, flytter skjøtevogna et par hakk fram og slakker litt på skjøtet, slik at vi får litt mer bus (dybde) i seilet, og dermed mer kraft. I begge tilfellene styrer vi slik at lusene på "yttersida", på losida, ligger mest mulig horisontalt, mens lusene på innersida, på lesida, ideelt sett ligger horisontalt, men kan tillates å blafre litt.

Og så er det lurt å tenke på at øvelse gjør mester. Jo mer du øver, jo bedre mestrer du dette. Og får en raskere og mer behagelig seilas.

Veldig gode svar.

For å ta det et hakk videre kan man også justere strammingen på fallet, og på noen båter strammingen på forstaget (ved å justere akterstag eller lensetakler).  Typisk skal det meste være strammere i mye vind, spesielt på kryss.

Det er flere effekter, men det kanskje tydeligste på moderne stive seil er at kurven langs forliket bestemmer hvor dypt seilet er. Ved å stramme akterstag vil masten bøyes, og forstaget rettes ut. Dermed blir både fokk og storseil flatere. 

Jeg takker for lærerike svar. Dette med lus og tvist og sånn begynner jeg å bli bedre på, men det er aldri dumt å gå tilbake til null.

På ny genoa fra Lundh i Gøteborg er det merket tre "rev" på seilet. Jeg er klar over at det er til orientering, og at seilet er trinnløst. Man har jo lært at i utgangspunktet skal skjøtet peke perpendikulært på forliket, og ville merke dette i forhold til fullt seil og revepunktene.  Igjen, kun til orientering. Omtrent på samme måte som man merker fall, men justerer i forhold til vind. Tenkte videre at utgangspunktet for stramt seil må være at likene er like stramme, og at det er en like grei metode som å måle vinkel. Kanskje overflødig, men jeg liker å måle.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 12 timer siden:

JMan har jo lært at i utgangspunktet skal skjøtet peke perpendikulært på forliket, og ville merke dette i forhold til fullt seil og revepunktene.

J-Å skrev for 10 timer siden:

Jeg mener at skjøtet i utgangspunktet skal peke omtrent mot midten av forliket. Men lusene bestemmer.

Som J-Å skriver. Trekk en rett linje fra midtpunktet på forliket, gjennom skjøtehjørnet, til skjøteskinna. Der er normalt utgangspunktet for genoa-trimmen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...