Jump to content

Eber D5 tenner ikke ved lav spenning- løsning?


origo

Recommended Posts

Hei. Jeg skal sette på min Eber når spenning på batterier er 12,5 og lavere, og får den ikke til å tenne/komme i gang. Men når spenningen er høyere, ligger med lader inne, eller motor går, så tenner den med det samme. Hva gjør jeg for å løse problemet ? Ønsker ikke måtte starte motoren for å få på varmeren.

Link to post
Share on other sites

Medisinen er som regel å oppgradere strømkabler til varmeren for å redusere spenningstapet. Mål spenning direkte på Eber når den prøver å starte og følg med på batterispenning også. Har Eber egen minuskabel direkte fra batteri, dvs ikke koplet inn på samleskinne?

Link to post
Share on other sites

Med mindre du har normal spenning på batteriet og betydeleg spenningsfall fram til varmaren, så er det batterispenninga du må gjera noko med.. Alt anna blir forsøk på å reparera symptom og ikkje sjølve problemet. Har du 12,5V kvilespenning på batteribanken, så er det tid for lading ganske snart uansett.

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev 6 minutter siden:

Med mindre du har normal spenning på batteriet og betydeleg spenningsfall fram til varmaren, så er det batterispenninga du må gjera noko med.. Alt anna blir forsøk på å reparera symptom og ikkje sjølve problemet. Har du 12,5V kvilespenning på batteribanken, så er det tid for lading ganske snart uansett.

 

Det er ikke nødvendigvis fasiten hos alle.

 

El. Installasjon og bruk av batterier er ikke likt fra båt til båt.  Hvilespenning får man først når batterier har vært ubelastet over en viss tid.  I dagens båter er det stadig oftere montert høy effekt 12V installasjoner.  Dette kan feks. være en inverter som driver en kaffimaskin eller en støvsuger.  Når denne lager dagens første kaffikopp, så vil gjerne varmeren være den første forbrukeren til å gi seg.  Da er det en bedre indikasjon på SOC om man bruker ett batterimeter.  Skulle jeg gitt meg ved 12.5V spenning under belastning, så kunne vi feks. ikke brukt støvsugeren som er på 1400W.  Jeg mener at en varmer bør fungere lenger ned i spenning enn det trådstarter opplever, og at løsningen er å fjerne spenningsfall.  Jeg mener også at disse problemene oppstår oftere på 5KW varmere da disse gjerne har større strømtrekk enn mindre varmere. I vår båt har vi testet at alle viktige systemer som VHF og navigasjon fungerer helt ned til 10.8V.  Den testen har vi også hatt god nytte av i praksis da motor havarerte og vi hadde 21 timer seilas til havn.  

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk anbefaling fra båtprodusent om å ha motoren svivende på 1000rpm og alt av batterier og crossover bryter slått på ved oppstart av wallas varmer og kokeapperat til det hadde kommet seg litt opp i temp. Det var ikke anbefalt å starte det på kun forbruksbatteriet.

Link to post
Share on other sites

m0rgankan3 skrev 17 minutter siden:

Jeg fikk anbefaling fra båtprodusent om å ha motoren svivende på 1000rpm og alt av batterier og crossover bryter slått på ved oppstart av wallas varmer og kokeapperat til det hadde kommet seg litt opp i temp. Det var ikke anbefalt å starte det på kun forbruksbatteriet.

Det tipset virker nok men spør du meg så ha da produsenten gjort en elendig installasjon ift spenningsfall i kabling og evt dimensjonering av forbruksbatterier!

Link to post
Share on other sites

En slik omformer plassert rett ved varmer bør kunne ‘garantere’ tilstrekkelig spenning ved oppstart, men jeg ville uansett sørget for ordentlig kabling frem til varmer både på pluss og minusside. En 20A 13.8V burde gjøre susen på en 5 kW varmer vil jeg tro, men smart å sjekke varmerens spec da og ha litt å gå på.

 

NOK 64.03  5% Off | RCNUN DC 8-40V to DC 12V 13.8V 3A 6A 10A 20A 25A 30A Boost Buck Converter Voltage Stabilizer Regulator CE RoHS for Cars Solar
https://a.aliexpress.com/_mq95QWu

Link to post
Share on other sites

m0rgankan3 skrev for 2 timer siden:

Jeg fikk anbefaling fra båtprodusent om å ha motoren svivende på 1000rpm og alt av batterier og crossover bryter slått på ved oppstart av wallas varmer og kokeapperat til det hadde kommet seg litt opp i temp. Det var ikke anbefalt å starte det på kun forbruksbatteriet.

 

Da slapp han billig unna om du kjøpte den forklaringen. Vi har hatt vår webasto dieselvarmer i over 20 år, og på de 20 årene har jeg kanskje startet motoren i uthavn ett par ganger for å lade fordi varmeren har stoppet.  Begge gangene pga. dårlige batterier. Men med større forbrukere ombord som gir spenningsdipper, så opplever også vi at varmeren kan feile. Løsningen hos oss blir i første omgang lithium istedenfor AGM, og om ikke det er nok, så skal kablingen forbedres.  I ditt tilfelle så kan det være flere tekniske løsninger, men ingen av dem bør være å starte motoren.

Link to post
Share on other sites

Måtte inn å sjekke svaret jeg fikk fra produsenten. Det viste seg at det med å ha på motor og alt av brytere kun omhandlet kokeapparatet og ikke Wallas enheten. Crossover og motor kunne slås av i det du hadde fått opp tempen litt på kokeplaten. 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...