Jump to content

Hvit "pulver"/salt? på oljekjøler og anodeholdere. (sjøvannsiden) Sabb Iveco 8361SRM10


b0rls

Recommended Posts

Hei,

Jeg sliter med at det dukker opp hvitt pulver rundt forskjellige plasser på sjøvannsiden av kjølingen.

Tenkte først at dette er lekasje/krypstrøm og har gått over det elektriske anlegget. Har installert en galvanisk isolator, skiftet ut en lensepumpe som var full i vann og montert hovedbrytere på begge bankene. 

Dette så ikke ut til å hjelpe, så jeg har nå prøvd i det siste å koble fra landstrøm (Ser ikke ut til å hjelpe), og nå seneste tiden koblet jeg fra hele batteribanken uten at det hjalp.


Bilde under er en anodeholder på toppen av der jeg fyller frostveske. Det er en annen anodeholder rett over impeller pumpen som ikke har så mye "pulver", men ser tendenser. Det er også slikt pulver rundt endene på oljekjøler. 

Er det noen smarte hoder her som har noen tips til hva dette kan være? :)

image0.jpeg

Link to post
  • 5 uker senere...

Fikk loddet ene delen her for en uke siden, men ser nå at det fortsatt kommer sånn hvitt pulver ut. Det rare er at det kommer på helt samme plassen. Bør jeg prøve en gang til med å koble fra alt av batterier og landstrøm en periode for å se at det ikke er noe krypstrøm greier?

Link to post
17 hours ago, Komodo said:

Kan du forklare hvordan mekanismen i dette fungerer, for oss som har litt tungt for det?

Nå er jeg ingen ekspert ei heller noen teoretiker, bare en vanlig sjømann :-) men kan prøve å forklare hva jeg har observert og lært.

Jeg har inspisert ganske mange ballastanker opp igjennom årene, og har sett at Sinksalt har oppstått midt på ei plate og til tider 20-30 meter unna nærmeste anode. 

Sinksaltet oppstår som regel  på plasser som er utsatt for tæring/spenninger og kan oppstå en helt annen plass enn hvor anoden står.

For endel år siden hadde vi store utfordringer med ett fartøy som hadde store tæringer i ballast systemet, vi fikk da ombord en kar fra Sintef som forsket på galvanisk korrosjon. Han kalte utviklingen av sinksalt en elektro-kjemisk prosess:

Hvis to forskjellige metaller er koblet til hverandre og en elektrolytt er tilstede, dannes det en galvanisk celle som fører til korrosjon av det mindre edle metallet. Korrosjonsangrepet er lokalisert til området hvor elektrolytten finnes, selv om kontaktpunktet mellom metallene er lokalisert til et helt annet område. Det dannes så oksider og hvilke oksider er avhengig av det mindre edle metallet.

 

 

Anoden har jo metallisk forbindelse med stort sett alle komponenter i motoren

Anoden bekytter jo ikke bare på innsiden av røret, men hele røret og kjøler. 

 

 

 

Under her viser ett bilde av min gamle motor, og her ser du sinksalt i begge endene av kjøleren, som ofte forveksles med salt fra sjøvannslekkasje

 

image.png.bf6bed5ee4441c2c4c43bf5a0adbcdad.png

 

 

Håper at dette ikke ført til ytterlige forvirring....

Link to post
On 6/3/2023 at 5:41 PM, Hulda said:

Nå ser jeg ikke noe 'sinksalt' midt i det grønne? Det du skrev var vel at 'sinksaltet' skulle kunne gå tvers gjennom metallet, uten at metallet var porøst. Skal man få utslag av Zn2+ til atmosfære, så må det være lekkasje. 

Nå hadde jeg ikke annet bilde enn dette for hånden

Meget mulig at det er lekkasje, men sinksaltet går ikke igjennom røret. Det er den kjemiske reaksjonen som kan gi utslag på hvilken som helst side av metallet, så da har jeg sikkert ordlagt meg noe feil.

Link to post

Takk for mange bra svar :) Jeg har hatt oppe begge disse rørene som jeg ser dette pulveret på og det er ingen tegn til tæring på innsiden av disse. Det var noen saltklumper på innsiden men ellers så metallet helt og fint ut.

 

Mulig det ikke er noe jeg skal bry meg om :)

 

 

Link to post

Nei, gi blaffen. Det jeg beskriver kan ikke ses med blotte øye. Sprekkene jeg la ut bilde på over, er tatt med 400X forstørring. Godstykkelse rundt 10 mm i SuperDuplex. 

 

Tror ikke det skjer noe 'eksplosivt' hos deg. Der du har utslag midt på et bend/rør, puss vekk malingen og se om utslaget gjentar seg akkurat der. 

Link to post

Bare et lite tillegg. 

Story: I morgen skal vi bytte varmtvannsbereder her i Son. Ikke fordi det er noe galt med den, men den er fra 1975. Og de første 15 årene her i Son var vannet fra 'Vestby Vannverk'. Det var brunt myrvann. Smaken var slik at om du drakk vannet i Frognerbadet, ville du finne smaken som en frisk fjellbekk. Så de siste årene har jeg bekymret meg over at berederen kunne sprekke og 200 liter varmt vann ville strømme utover et kjellergulv uten avløp. Så til saken:

20230608_150546.jpg.8aa49aaee67a7817c335f2da0b74a6c8.jpg

Noe som er litt kjent ut? Jeg plukket vekk en av knollene på 90 graderen for varmtvann ut. Her er det en millimeter dyp grop. Og bendet er porøst tvers gjennom. Dette er hva jeg mener når jeg beskriver et metall som 'svamp'. Jeg formoder at bendet ikke er av avsinkingsherdet messing. Og at det er tidligere tiders klor som har tatt knekken på metallet. 

Link to post

Et tidligere hus jeg hadde fikk vann fra brønn. Uten klor av noe slag. Ved arbeid på rørene viste det seg at alle messingdeler var sprø som Stratos og kunne knekkes med fingrene. Kopperrørene var OK. Men vi skiftet ut alt av rør og deler for å unngå problemer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...