b0rls Startet 2.Mai.2023 Del på Facebook Startet 2.Mai.2023 Hei, Jeg sliter med at det dukker opp hvitt pulver rundt forskjellige plasser på sjøvannsiden av kjølingen. Tenkte først at dette er lekasje/krypstrøm og har gått over det elektriske anlegget. Har installert en galvanisk isolator, skiftet ut en lensepumpe som var full i vann og montert hovedbrytere på begge bankene. Dette så ikke ut til å hjelpe, så jeg har nå prøvd i det siste å koble fra landstrøm (Ser ikke ut til å hjelpe), og nå seneste tiden koblet jeg fra hele batteribanken uten at det hjalp. Bilde under er en anodeholder på toppen av der jeg fyller frostveske. Det er en annen anodeholder rett over impeller pumpen som ikke har så mye "pulver", men ser tendenser. Det er også slikt pulver rundt endene på oljekjøler. Er det noen smarte hoder her som har noen tips til hva dette kan være? :) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 2.Mai.2023 Del på Facebook Svart 2.Mai.2023 Gjetter på en ørliten saltvannslekasje, så når varmen tipper 70 grader fordamper vannet og saltet krystalliserer seg. Med litt tid å stunder så kan det se slik ut. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
b0rls Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2023 Takk for svar. Her er bilder fra oljekjøleren. Ser at det er kun på sidene av oljekjøleren der slangene går inn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2023 Del på Facebook Svart 2.Mai.2023 (redigert) For meg ser det ut som at det er deler som har lekkasjer. Hvilket materiale er delene som utsondrer hvitt stoff? Redigert 2.Mai.2023 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2023 Mulig det ja. Det er kobber Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2023 Del på Facebook Svart 2.Mai.2023 Jeg tviler på at slike deler blir støpt i kobber. Vil i så fall være uvanlig. Det kan være messing som har blitt avsinket. Og at materialet har blitt 'svamp'. Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2023 Aha, ja ok men da er det nok messing. Takk for hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Fikk loddet ene delen her for en uke siden, men ser nå at det fortsatt kommer sånn hvitt pulver ut. Det rare er at det kommer på helt samme plassen. Bør jeg prøve en gang til med å koble fra alt av batterier og landstrøm en periode for å se at det ikke er noe krypstrøm greier? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Det kan du gjøre. Men uten lekkasje, ikke noe 'pulver', kan man vel hevde. Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Hmm nei denne skal nå være tett, men det kommer fortsatt pulver. Det smaker ikke salt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Er det et korrosjonsprodukt, så smaker det ikke salt. Delen kan ha en 'milliard' mikroporer som går tvers gjennom godset. Som en svamp, for å illustrere utsagnet. Det ser annerledes ut under mikroskopet: Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 2.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Takk for svar. Er det ikke også slik at korrosjon normalt er litt mer blålig? Synes også det er rart at pulveret dukker opp på samme plass hele tiden, vet ikke om det hadde vært slik om det var korrosjon? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Dette er mest sannsynlig sinksalt (sink hydroxid), f.eks så er dette vanlig å få i ballast tanker(med sink anoder) på skip, da på områder det er bart stål og oksygen tilstede. Sinksaltet er ett godt tegn på at anoden virker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Nå skal ikke sinkosidet tyte tvers gjennom metallet (Zn2+). Da er metallet porøst tvers gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 47 minutes ago, Hulda said: Nå skal ikke sinkosidet tyte tvers gjennom metallet (Zn2+). Da er metallet porøst tvers gjennom. Den kjemiske prosessen kan utvikle seg på begge sider av ei stålplate, så det er mulig uten at sinksaltet går tvers igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Da vet du mer enn meg. Bøyer meg for overmakten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Kweelhouse skrev for 3 timer siden: Den kjemiske prosessen kan utvikle seg på begge sider av ei stålplate, så det er mulig uten at sinksaltet går tvers igjennom. Kan du forklare hvordan mekanismen i dette fungerer, for oss som har litt tungt for det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kweelhouse Svart 3.Juni.2023 Del på Facebook Svart 3.Juni.2023 17 hours ago, Komodo said: Kan du forklare hvordan mekanismen i dette fungerer, for oss som har litt tungt for det? Nå er jeg ingen ekspert ei heller noen teoretiker, bare en vanlig sjømann :-) men kan prøve å forklare hva jeg har observert og lært. Jeg har inspisert ganske mange ballastanker opp igjennom årene, og har sett at Sinksalt har oppstått midt på ei plate og til tider 20-30 meter unna nærmeste anode. Sinksaltet oppstår som regel på plasser som er utsatt for tæring/spenninger og kan oppstå en helt annen plass enn hvor anoden står. For endel år siden hadde vi store utfordringer med ett fartøy som hadde store tæringer i ballast systemet, vi fikk da ombord en kar fra Sintef som forsket på galvanisk korrosjon. Han kalte utviklingen av sinksalt en elektro-kjemisk prosess: Hvis to forskjellige metaller er koblet til hverandre og en elektrolytt er tilstede, dannes det en galvanisk celle som fører til korrosjon av det mindre edle metallet. Korrosjonsangrepet er lokalisert til området hvor elektrolytten finnes, selv om kontaktpunktet mellom metallene er lokalisert til et helt annet område. Det dannes så oksider og hvilke oksider er avhengig av det mindre edle metallet. Anoden har jo metallisk forbindelse med stort sett alle komponenter i motoren Anoden bekytter jo ikke bare på innsiden av røret, men hele røret og kjøler. Under her viser ett bilde av min gamle motor, og her ser du sinksalt i begge endene av kjøleren, som ofte forveksles med salt fra sjøvannslekkasje Håper at dette ikke ført til ytterlige forvirring.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2023 Del på Facebook Svart 3.Juni.2023 Kweelhouse skrev for 1 time siden: Håper at dette ikke ført til ytterlige forvirring.... Neida, det var tvert imot oppklarende. Forklaringen du fikk av forskeren er god, det var jeg som hadde lest siste innlegget ditt litt for fort. Overså "uten"... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 3.Juni.2023 Del på Facebook Svart 3.Juni.2023 Nå ser jeg ikke noe 'sinksalt' midt i det grønne? Det du skrev var vel at 'sinksaltet' skulle kunne gå tvers gjennom metallet, uten at metallet var porøst. Skal man få utslag av Zn2+ til atmosfære, så må det være lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 4.Juni.2023 Del på Facebook Svart 4.Juni.2023 On 6/3/2023 at 5:41 PM, Hulda said: Nå ser jeg ikke noe 'sinksalt' midt i det grønne? Det du skrev var vel at 'sinksaltet' skulle kunne gå tvers gjennom metallet, uten at metallet var porøst. Skal man få utslag av Zn2+ til atmosfære, så må det være lekkasje. Nå hadde jeg ikke annet bilde enn dette for hånden Meget mulig at det er lekkasje, men sinksaltet går ikke igjennom røret. Det er den kjemiske reaksjonen som kan gi utslag på hvilken som helst side av metallet, så da har jeg sikkert ordlagt meg noe feil. Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 5.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Takk for mange bra svar :) Jeg har hatt oppe begge disse rørene som jeg ser dette pulveret på og det er ingen tegn til tæring på innsiden av disse. Det var noen saltklumper på innsiden men ellers så metallet helt og fint ut. Mulig det ikke er noe jeg skal bry meg om :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Nei, gi blaffen. Det jeg beskriver kan ikke ses med blotte øye. Sprekkene jeg la ut bilde på over, er tatt med 400X forstørring. Godstykkelse rundt 10 mm i SuperDuplex. Tror ikke det skjer noe 'eksplosivt' hos deg. Der du har utslag midt på et bend/rør, puss vekk malingen og se om utslaget gjentar seg akkurat der. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Bare et lite tillegg. Story: I morgen skal vi bytte varmtvannsbereder her i Son. Ikke fordi det er noe galt med den, men den er fra 1975. Og de første 15 årene her i Son var vannet fra 'Vestby Vannverk'. Det var brunt myrvann. Smaken var slik at om du drakk vannet i Frognerbadet, ville du finne smaken som en frisk fjellbekk. Så de siste årene har jeg bekymret meg over at berederen kunne sprekke og 200 liter varmt vann ville strømme utover et kjellergulv uten avløp. Så til saken: Noe som er litt kjent ut? Jeg plukket vekk en av knollene på 90 graderen for varmtvann ut. Her er det en millimeter dyp grop. Og bendet er porøst tvers gjennom. Dette er hva jeg mener når jeg beskriver et metall som 'svamp'. Jeg formoder at bendet ikke er av avsinkingsherdet messing. Og at det er tidligere tiders klor som har tatt knekken på metallet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Et tidligere hus jeg hadde fikk vann fra brønn. Uten klor av noe slag. Ved arbeid på rørene viste det seg at alle messingdeler var sprø som Stratos og kunne knekkes med fingrene. Kopperrørene var OK. Men vi skiftet ut alt av rør og deler for å unngå problemer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.