Jump to content

Prosjekt: Fra dinette til sovelugar


REM

Recommended Posts

Lekkert arbeid rem! Det så utrolig gjennomtenkt og ordentlig ut! Men jeg reagerte på en liten ting: Den dørholderen som stikker ut i gangen øverst på døra, var ikke den litt skummel? Så ut til å være i sånn passe tinning/ øyenhøyde ette hva jeg kan se...

Jo, vi så det vi også. For å teste har jeg derfor snurra kjærringa rundt noen ganger nedi der og deretter sleppi a løs. :crazy: Hu spant rundt og skubba borti mye rart, men ikke i dørholdern. Derfor har vi etter tvil godkjent plasseringa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

:wink::wink:

For å teste har jeg derfor snurra kjærringa rundt noen ganger nedi der og deretter sleppi a løs. :crazy: Hu spant rundt og skubba borti mye rart, men ikke i dørholdern.

Best å teste med kjerringa først ja! :lol::lol::lol: . Man vil jo nødig skade seg selv... :wink:

 

Jeg tviler sterkt på om min ville ha godtatt den der testen dog. Hadde nok luktet lunta!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette gir begrepet "hvor begge bidrar aktivt i båtpussen" en ny vending :lol:

 

Kjempebra Rem/Escada, flott jobb dere utfører. Tør jeg spørre om Rem (siden det kanskje er ham som gjør mest trearbeider?) er håndtverker til det daglige? Finishen på trearbeidene synes jeg er for å si det rett ut perfekte!

 

Kos dere i det nye året med båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tør jeg spørre om Rem (siden det kanskje er ham som gjør mest trearbeider?) er håndtverker til det daglige? Finishen på trearbeidene synes jeg er for å si det rett ut perfekte!

Takk for vennlige ord fra dere alle. Nei Perlen, jeg er ikke håndtverker men jobber til daglig med utvikling av satellitbaserte maritime terminaler og antenneplattformer hos Nera Satcom på Billingstad.

 

Ellers må jeg jo si da, at i motsetning til den omfattende restaureringa du og andre har utført og holder på med, har denne jobben til sammenligning vært liten og begrenset. Sånt sett har jeg vel i større grad enn hva tilfelle har vært med dere, hatt tid og anledning til å kose meg med detaljer og til feks. å gjøre ting om igjen hvis jeg ikke har vært helt fornøyd.

En ting er ihvertfall sikkert. Etter å ha vært gjennom en slik jobb stiger min respekt og beundring for de som gir seg i kast med større restaureringsjobber og ikke minst....klarer å gjennomføre det.

Godt Nyttår til dere alle.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nesten i mål, Rem/Escada. Det aner meg at her er det lagt ned et imponerende antall timer. Men så ser det bra ut og da. Dette grepet vil sikkert øke bruksverdien mange ganger. Tør jeg tippe dere kanskje gleder dere ekstra mye til den kommende sesongen med en ekstra lugar i båten? Det er nå spesielt da, når man har gjort det selv. Nå håper jeg bare at dette ikke blir siste prosjektet ombord som vi kan følge med på her i forumet. Om ikke denne vinteren, så kanskje til neste?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Meget fint arbeid!

Er det epifanes halv blank du har brukt?

Yepp. Liberon spritbeis og Epifanes halvblank tynnet ut 30-40 % på de første strøka. Generelt 5-7 strøk, og med de siste 2-3 strøk med Wagner elektrisk sprøytepistol.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva var motiveringen for å bruke denne?

Liberon Spritbeis gir "liv til tørt hår" kan en si. Det frisker opp fargen og gir liv og lød både i gammel solbleket teak og i ny.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Liberon Spritbeis gir "liv til tørt hår" kan en si. Det frisker opp fargen og gir liv og lød både i gammel solbleket teak og i ny.

Libero n gir meg fortsatt ubehagelige assosiasjoner :cryin: selv om det nå er tre år siden jeg var ferdig med bleieskifteryrket og dets mange forbannelser. det var verst i båten ... hvor skal man gjøre av det? ... nei, la det ligge...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Libero n gir meg fortsatt ubehagelige assosiasjoner :cryin: selv om det nå er tre år siden jeg var ferdig med bleieskifteryrket og dets mange forbannelser. det var verst i båten ... hvor skal man gjøre av det? ... nei, la det ligge...

Nyanser min gode Worse, nyanser. Kan synes som en bagatell, men n-én utgjør faktisk en forskjell. Libero, du får hver femte pakke gratis uten å betale for den. Så ikke med Liberon, der ei lita kanne koster omtrent som 5 pakker Libero.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du blander spritbeisen med epifanes det første strøket?

Nei-nei og atter nei. Ikke forsøk å bland spritbeis med Epifanes. Det vil skjære seg. Før lakkering bruker du en twistdott og stryker ut spritbeisen med vedretningen i lange strøk. La det tørke. Det tørker ila 5 min. Kan se litt skjoldete ut før tørk, men dette jevnes ut etter hvert. Hvis du fortsatt har noe skjolder etter tørk, prøv å blande litt beis i rødsprit og stryk raskt over på nytt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Imponerende arbeid, hadde vært topp å hatt et slikt prosjekt. Det ser ut til å være imponerende med plass i en P35. Køysenger, nattbord, dobbeltsenger...rene hytten på sjøen og bare en våt drøm for oss pinnebåtseilere som holder oss til moderate båtlengder.

 

Hvis jeg skal slippe til den noe shizofrene siden av meg så er en P35 noe jeg godt kunne tenkt meg. Og et viktig moment er at det er muligheter for å skru selv på en slik båt.

 

Husker fra "barndommen" da vi hadde en 27 fot Windy som var en gjev båt den gangen :cool: , men den var og ble liten for meg :nonod: .....det lå nemlig en stooor Moonraker 36 Softrider i nabobåsen :cool: hele verden var liten da, et MONSTER !

Husker den som det mest ultimate av luksus og størrelse på sjøen...og den vanvittige lyden når motorene dro på :eek::eek:

 

Bilde

 

Husker eierne hentet den selv fra England, og kom hit med knuste skyvedører ut og i passelig form selv :puke:

Link to post
Share on other sites

Imponerende arbeid, hadde vært topp å hatt et slikt prosjekt. Det ser ut til å være imponerende med plass i en P35. Køysenger, nattbord, dobbeltsenger...rene hytten på sjøen og bare en våt drøm for oss pinnebåtseilere som holder oss til moderate båtlengder.

Hvis jeg skal slippe til den noe shizofrene siden av meg så er en P35 noe jeg godt kunne tenkt meg. Og et viktig moment er at det er muligheter for å skru selv på en slik båt.

P35 er en cruiser av den gamle gode sorten hvor plass og komfort er prioritert. Sammenligner du med en moderne båt skal du nok opp i 37 foter for å finne en med tilsvarende plass. Bredden på båten ligger rundt 3,70 og dette gir mulighet til kabiner på begge sider med gang imellom. Overraskende mange P35, kanskje opp mot 8 av 10, er solgt som "dinetteløsning" dvs. med sittegruppe nede på SB istedenfor egen sovelugar. Dette kan ha med kundegruppene å gjøre som avgjort ikke var nyetablerte småbarnforeldre med store boliglån og med behov for egen avdeling til de minste. Konseptet bak P35 er en komfortabel langtursbåt for to personer og weekendbåt for fire. Kundene var vel etablerte med teenåringer som skjelden eller aldrig ble med mamma og pappa på båttur. Ved behov kan allikevel den ene langsoffan i kabinen oppe trekkes ut til dobbeltseng. Slik sett kan man si at båten ved behov har totalt 6 soveplasser, alle i egen kabin.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Jeg fortalte sist om å trekke ytterveggen med skai, og bruk av Merantifiner istedenfor original teak. Det er et poeng til med dette. Jeg kan bruke den gamle veggen om igjen som paneler. Veggen er fabrikkmessig lakkert, og dette fungerer aldeles utmerket som grunning når du skal lakke selv. Underlaget suger ikke, og det er egentlig bare å matte ned etter å ha vasket godt med tynner og rødsprit før en legger på et tynt strøk med halvmatt med Wagnersprøyta. Resultatet her viser seg å bli vesentlig bedre, og ikke minst tar vesentlig mindre tid enn å starte fra skratch og bygge opp 5-6 lag lakk med rull på ubehandlet teakfiner.

Nok om det.

 

Neste oppgave var å tilpasse ny vegg. Som sakt måtte veggen plasseres 5 cm mot styrbord i forhold til de gamle briskene og sikringsskapet på veggen under førerposisjon. Dette for å oppnå de originale målene på køyebredde 70 cm + skapbredde 50 cm = 120cm kabindybde. Dette skulle oppnås uten å måtte snevre inn trappegangen og byssa. Vel, 5 cm er vel ingen sak kan man si. Nei egentlig ikke, men det innebar å måtte kappe av sikringsskapet og endeveggene på briskene som nå skulle benyttes som reisverk for de nye skapene. Spesielt sikringsskapet var trangt og vanskelig å komme til. Jeg fortalte kona om den der fortreffelige bajonettsaga de hadde på Europris til kun 399,- og hvor mye lettere alt ville bli med en slik en. Med bajonettsag (og vibrasjonssag som jeg kjøpte i samme slengen etter tips fra Bastard30000 eller var det kanskje Båtdilla i en tidligere tråd? ) skred jeg til verket. Utfordringen var å kappe helt inntil veggen uten å skade denne. Tror det gikk greit, i hvert fall gikk det vesentlig lettere enn fryktet med bajonett- og vibrasjonssag.

 

Sikringsskap_red.jpgSikringsskap som er redusert med 5 cm og ny vegg med skaibelegg

 

Selve veggen smatt greit på plass etter å ha tatt skikkelige mål og trukket opp alle vinkler med pappmaler. Kabinen vil bli ca 2,20 meter lang og med takhøyde på 1,90 måtte 12mm enkeltsidig teakfiner som har format på 1,20 x 2,40 skjøtes. Skjøten la jeg i døra, det kun trengtes en smal skjøt opp og nede.

Apropos teakfiner. Maritim er billigst, men har et noe begrenset utvalg i tykkelser, og i tilhørende listverk. Billingstad trelast har det meste av alt, men er dyre. Resultatet var at jeg kjøpte det meste av hva jeg trengte hos Maritim, men måtte supplerte med noe lisverk fra Billingstad. Maritim var tomme for enkeltsidig finer da jeg en dag skulle innom for å supplere. Man vil alltid undervurdere behovet for teakfiner da det blir svært mye kapp spesielt hvis man skal ta hensyn til retningen på treverket. Jeg tok derfor med meg ei plate fra Billingstad. Etter å ha satt den opp la jeg merke til at baksiden hadde mye sår og mangler i forhold til platene fra Maritim. Ut fra dette kan det synes som og Billingstad, i tillegg til å være dyrere, selger 2. sortering. Så kan man spørre seg hva rolle det spiller at baksiden, som jo ikke skal synes, ikke er perfekt? Jo, det spiller helt klart en rolle når man skal tapetsere eller trekke baksiden med skai slik jeg skulle. Ujevnheter i overflaten blir svært avslørende og synes lett gjennom tynn skai.

Jeg skrudde og limet opp nye beslag inne i sikringsskapet og innvendig i briskene som jeg så skrudde og limte veggpanelene til.

 

Nyvegg_red.jpgVeggen på plass med skjøter i døråpningen

 

Døra inn til kabinen kunne jeg egentlig tenkt meg å ha lik original Princess. Princess har imidlertid benyttet en spesiell aluminiumsprofil som karm som ikke lenger er å få tak i. Dørbladene er 3,5cm tykke og med innebygde låskasser. Med det begrensede utvalget av teak listverket som er tilgjengelig må jeg klare meg med kun 12mm tykkelse på dørene. Teak listverk rundt dørbladet mot karm gjør imidlertid at døra nok vil virke tykkere enn den egentlig er. Et pluss også er kanskje at jeg nå får teakkarmer der det originalt er aluminium? Jeg trøster meg i hvertfal med dette.

 

Doerprofil_reduced.jpgDørkarm med 100mm radie i hjørnene

Heisann REM.

Fikk tips om denne tråden av KES. Kjempe fint arbeid!!

Jeg holder på med samme jobben i min båt, så jeg håper det er greit om jeg kommer med noen spørsmål underveis?

Første spørsmål: Kjøpte du listene til døra ferdig, eller har du laget dem?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...