Jump to content

Julenøtter (fortrinnsvis båtrelaterte)


Ingar

Recommended Posts

Sjølv om det er ei stund til jul endå synst eg det er på tide at det vert liv i denne tråden att :smash:

 

Kan jo opne med denne fysikk-inspirerte oppgåva :wink:

 

På akterdekket til ein CabinCruiser står det ei kasse med massen 180 kg. Kvilefriksjonen mellom kassa og dekket kan maksimalt bli 750 N. Det er også vindstille og ingen bølgjer denne dagen. Båten startar med ein akselerasjon på 1,2 m/s², kjem kassa til å begynne å gli? Kor stor akselerasjon må til for at kassa skal byrjar å gli?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

1. Nei

2. 4.17 m/s2

Neste spørsmål:

Båten ligger stille. Du trår på ripa så båten krenger meget langsomt til kassa begynner å skli på dekket. Hvor mye luter dekket da i forhold til horisontalen.

Svaret oppgis som vinkel i grader.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En fra mitt eget lille sære fagfelt:

 

Du er strandet på en øde øy i Oslofjorden, sola skinner men du er blaut og har ikke annet enn det du går og står i. Du vil gjerne fyre et bål og tenker at du kan bruke de sterke brillene dine som brennglass. For første gang i livet er du glad for at du har briller i pluss 15. Men uten brillene ser du ikke når du har fokusert lyset i et brennpunkt. Heldigvis har du en tommestokk i lomma og kan måle ut avstanden mellom briller og knusket du har samlet. Hvor lang må avstanden være mellom brilleglasset og knusket?

 

Bonusspørsmål: På den høyre øyet har du kraftig skjev hornhinne, på det venstre ikke, hvilket glass bør du velge, og hvorfor?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hvor lang må avstanden være mellom brilleglasset og knusket?
Hei.

 

Husker jeg ikke helt feil fra fysikktimene på skolen for ca. 45 år siden, oppgis en diopter som 100cm delt på brennvidden. Altså blir svaret for brennvidden her: 100/15 = 6,67cm Ellers er det vel ikke så mye "knusk" å finne på en øde øy i Oslofjorden? Selv "øde" øyer er det vel lite av der? :wink:

 

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det med skjev hornhinne har jeg ikke greie på, men regner med at fokuspunktet da ligger litt ut til siden? I så tilfelle er det vel bare å ha nok knusk (dersom en finner det på den øde øyen) :lol: og bre det utover slik at brennpunktet fra brilleglasset likevel treffer? Eller tar jeg feil i hva skjev hornhinne betyr?

 

Lars H.

(med både skjeve hornhinner og progressive brilleglass, minus øverst og pluss nederst)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bonusspørsmål: På den høyre øyet har du kraftig skjev hornhinne, på det venstre ikke, hvilket glass bør du velge, og hvorfor?

 

Mht. nærsynhet brukes konkave glass (tykkest på midten). Som også kan brukes til brennglass ved at lysstrålene samles. Skjeve hornhinner rettes på vha. konkave glass?

 

Ergo så kan han bruke det venstre glasset for å svi knusken? :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Dersom man har skjeve hornhinne vil det ikke danne seg et fokuspunkt, men en fokusstrek, altså samles ikke lysstrålene i et intenst punkt, men fordeles utover en linje. Og muligheten for å få fyr er tisvarende mindre. Derfor vil du bruke det venstre brilleglasset.

Du blander nok litt Krisida Magni, ved nærsynhet brukes minusglass som er tynne på midten. De sprer lyset og du vil ikke kunne bruke disse som brennglass.

 

For de som vil ha litt mer kjøtt å beinet:

Den enkleste måten å forklare dette med pluss og minus på, synes jeg er som følger:

 

Om du har en ball (fortball) av kompakt glass, og kapper en skalk av denne, får du et rent pluss glass. Om en tenker seg at lysstrålene kommar fra sola og treffer denne skalken, brytes de innover mot et senterpunkt, man kan tenke seg at de danner en kremmerhus der bunnen/spissen er brennpunktet.

 

Om man derimot har en amerikans fotball av kompakt glass, så er denne krummere på tvers enn på langs. Kapper man en skalk av denne så ville ikke lyset brytes inn mot et punkt men langs en linje.

 

Det er ganske bra forklart på denne sida. Men nå bør vi vel finne et eller ennat med båt, før denne linken blir flytet til O.t. :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Og før tråden flyttes:

 

Huskeregel for konkave (-) linser og konvekse (+) linser.

Konkav er tynnest på midten, som en hule, ref engelsk, hule=cave

Konveks er tykkest på midten, de veks "nynorsk" ut på midten.

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1. Nei

2. 4.17 m/s2

Det er sjølvsagt heilt rett :flag:

 

I staden for å lese til spansktentamen i morgo (noko eg absolutt burde :sweat: ) så har eg brukt kvelden på å lære meg dekomponering (er pensum først neste år) for å prøve å løyse oppgåva di, så viss eg stryk i spansk heldt eg deg ansvarleg NilsPils :wink::lol: .

 

Men det eg kom fram til var at det må vere ein vinkel lik 64,9° mellom horisontallinja og dekket før kassa byrjer å skli. (høyres ut som veldig mykje i grunn :crazy: )

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...