Jump to content

Julenøtter (fortrinnsvis båtrelaterte)


Ingar

Recommended Posts

Her er fasitt. :flag:

 

La alderen til barna være x, y og z år. Vi vet at x . y . z = 36 , og at summen av barnas alder er lik husnummeret de bor i.

Først må man alle måter å skrive 36 som et produkt av 3 tall

36 = 1 x 1 x 36 1+1+36=38

36 = 1 x 2 x 18 1+2+18=21

36= 1 x 3 x 12 1+3+13=15

36= 1 x 4 x 9 1+4+9=14

36= 1 x 6 x 6 1+6+6=13

36= 2 x 2 x 9 2+2+9=13

36= 2 x 3 x 6 2+3+4=11

36= 3 x 3 x 4 3+3+4=10

Vi vet at veninnen allerede kjente husnummeret, og det eneste alternativet som gjør at hun ikke kan svare direkte er om husnummeret er nr 13. Derfor kan hun svare når hun får vite at den eldste ikke har lagt seg.

 

 

Har du studert kalkulus conehed :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

No motseier du vel deg sjølv litt?

Dersom hypotenusane er ulike så kan jo ikkje trekantane vere like.

Jeg misforstod det du skrev, det jeg mente å si er at de enkelte elementene er identiske i begge "puslespill".

 

Men det samlede arealet av puslespillene har en forskjell lik det kvaderatet som dukker opp.

Link to post
Share on other sites

Som man ser har det oppstått et hull bare ved å flytte rundt på bitene i trekanten.

Hvordan er det mulig?

Skal man være pirkete så er det feil i oppgaven: Ettersom den lengste linja ikke er rett, er ikke dette en trekant!

 

 

Løsningen har vi fått, men her er den matematiske forklaringen:

Stigningen på den blå er 2/5 = 0.4 og den røde: 3/8 = 0.375. Skal det være en trekant må den lange linjen være rett og da må disse stigningene være like.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Her er ei oppgåve som eg ikkje har svare på faktisk. Fekk gåta på fredag og har enno ikkje løyst ho (ikkje det at eg har prøvd så mykje heller :wink: )

 

Her er oppgåva

gaate2.jpg

 

Person A skal besøke person B, men på vegen må han nedom vegen ( C ) for å levere eit melkespann. Finn kortaste "ruta" som person A kan gå.

 

Altså raskaste vegen frå A til B via C

 

Kor han går ned på vegen ( C ) har ingen betydning. Og at person B på skissa mi bur høgare enn person A har ingen betydning. Det skulle vist bli same svar på oppgåva uansett.

 

Hittil har eg hatt mange forskjellige forslag som å gå skrått ned mot midten av linje C for så å krysse opp igjen til B, å gå ned der det er kortast (under person A) for så å krysse skrått opp mot B og mange slike forslag, men ingen av dei var rett.

 

 

Så berre pøs på med forslag så skal eg få tak i svaret til i morgo.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Veit ikkje heilt om eg forstod kva du meinte kan du teikne det?

 

Dersom du meiner at det skal bl danna ein 90 gradersvinkel på linje c slik at den treff både punkt A og B så har eg allerede spurt om dette, og det var feil.

 

 

Lagt til: skibsplast ohoi den prøvde eg og, den var vist nok også feil. (lurar på om det er eit svar eigentleg)

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis C er hele veien fra A til B, så er korteste ruten luftlinjen mellom A og B. Man er jo "innom" C hele tiden. :crazy: Hvis ikke så er tangeringspunktet på C-linjen akkurat på midten. Dvs. A til midtpunkt C til B.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde meg litt fram. Gitt at veien fra A til linjen C er 10, at C er 10 lang, og at avstanden fra C til B er 5. Et vilkårlig valgt punkt på linje C, kalt b, gir følgende formel for den totale veilengden, X:

 

X=sqrt(10^2+b^2) + sqrt((10-b)^2+5^2)

 

X får da sin laveste verdi hvis b er 6,67

 

Jaha, og hva kan vi bruke det til da? Ingenting Meningen er vel og komme fram til et almengyldig svar! :confused:

 

Har man sluttet med å telle epler på skolen? :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Enn om du tar passeren

Dette vil alltid bli lenger enn å gå i rette streker

 

Jeg har tro på løsningen til Blue_Dragon, selv om 90 gr ikke alltid (faktisk bare i et spesialtilfelle) kan oppnås. Men kanskje løsningen er den som gir størst vinkel x?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Her er en "klassisk gåte" omskrevet til "båtverdenen".

Du er ute og padler opp ei elv i vest-afrika. Etter ei stund kommer du til et elvedele. Foran hver av de to elvene A og B befinner det seg en vaktmann på en flåte. Du vet følgende: Hvis du velger rett elv kan du fortsette din ferd trygt. Dersom du velger feil elv kommer du til ett livsfarlig stryk....... Du vet også at en av vaktmennene alltid taler sant, mens den andre vaktmannen alltid lyver. Du vet imidlertid ikke hvem av dem!

 

Du kan stille en av vaktmennene ett spørsmål før du må velge. Hvilket spørsmål bør du stille? :diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...