Jump to content

Hentetråd Skipsjack 22

Bekkenøff

Recommended Posts

Da er det blitt kjøpt båt usett… ?

Båten ligger langt unna kommende hjemmehavn, bildene så bra ut, selger virket skikkelig og bildene så fine ut. Båten ligger på Risør og skal til Stavanger i løpet av juni. Mest sannsynlig og forhåpentligvis sjøveien.. og med mye læring og erfaring på veien.

Er et par skjær i sjøen på veien. Båten står på land, og ser ut til å være godt spylt. Tenker å føre på et strøk med bunnstoff før den blir satt på sjøen. Planen er å ta den opp på land i høst/vinter å gjøre en grundigere jobb. Det blir eventuelt en tur bort på dagstur å gjøre båten litt mer klar. Det fører med et par spørsmål. 

Hvilke type bunnstoff vil dere anbefale for et slik prosjekt. Usikker på hvor grunnarbeidet så blir kun midlertidig for i år.

Hva kan en ukyndig se og vurdere på riggen for å vite om den er i stand til en slik tur?

Når båten skal hentes ser jeg for meg Arendal, litt forbi KrSand og så Egersund før Jæren skal passeres. 

Må og kikke på det elektriske og se at lanterner og slik fungerer samt autopilot 

Bilder fra annonsen tatt av selger

IMG_3805.jpeg

IMG_3806.jpeg

IMG_3813.png

IMG_3807.jpeg

IMG_3814.png

IMG_3816.png

IMG_3817.png

Jeg gikk Oslo-Stavanger med en 22 fots Jeanneau for to-tre år siden. Det aller viktigste med liten båt er å følge nøye med på værmeldingen og gå kun når det meldes bra vær. Vi prioriterte å ha stålkontroll på navigasjon og hadde både plotter, ekstern GPS, iPad med kart + to mobiler med navigasjon/sjøkart. I tillegg til strømforsyningen om bord hadde vi med nok powerbanker til å holde mobil og iPad i live i et drøyt døgn. Så sørget vi for å ha en velfungerende autopilot samt nok fuel til motoren (vi gikk med en Honda BF8 og brukte i snitt 1,8 liter i timen). Vi hadde også med oss flyte- og varmedresser og generelt godt med tøy. Det kan være kaldt på sjøen også på sommeren, særlig om man går nattestid. Ha ellers med mat og drikke som er lett tilgjengelig og ha en plan klar for hvor dere evt. kan søke nødhavn. Vi brukte fire døgn og hadde da et par rolige dager og et par døgn vi fikk 24/7. Siste etappe fra Farsund til Ryfylke gikk vi i ett strek. Vi hadde 30 grader og fint vær helt til vi passerte Jærens Rev. Da blåste det opp midt på natten og vi motorseilte siste stykke med vestavind, 1.5 meter bølger og god bør. Alt i alt en utrolig vellykket og kjekk tur, mye fordi vi brukte god tid på forberedelse og hadde backup og planer for det meste som kunne skje. 

Jeg hadde en sånn når jeg var ungdom. Hvis den er i god stand tåler den alt av vær. Vi røk forstaget på en regatta. Jeg ville sendt en (lett) person opp for å se om det er synlig slitasje på den stående riggen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Og angående bunnstoff er nok billigste sort selvpolerende på Maritim eller Biltema godt nok.

Vi gleder oss til hentetråd. Lån dere en bærbar VHF samt sørg for å ha godt med klær, redningsvester, powerbank (eller toppladet 12v forbruksbatteri), og tid til å vente på godt vær.

Å sende noen opp i en gammel mast med ukjent tilstand vil jeg ikke anbefale. Minimum ville jeg tredd i et nytt  fall.

En runde med  biltema vannlinjerens vil gjøre seg ser det ut til..

På utstyrrslisten vil jeg føye til vester med sikkerhetsliner og dekksline, brannslukningsapparat, bøtter, dregg, nødlanterner, redningsbøye, redningsline,  førstehjelputstyr, vannkanne, lykt, baufil, padleåre, båtshake, kniver.

Gjerne en liten jolle også, eller en redningsflåte.

Har VHF sert, samt håndholdt VHF fra Icom som blir med. Kjeledresser/flytedresser er og ordnet, samme er en del av det andre utstyret som blir anbefalt. Har mer utstyr en kunnskap :-)

Jobber og med å få med flink seiler på hele eller deler av ferden. Men i ytterste konsekvens blir det motor/motorseiling og learning by doing. Tanken er å ikke ta noen sjanser på været, blir været for dårlig så får båten ligge i havn og hentes for videre tur når været er bedre.

Siden det er kun for en liten sesong så går jeg nok for billig bunnstoff fra Biltema nå før henting. Det får gjøre jobben frem til høsten.

Ser det ligger en del tråder ute med kartsystemer på Ipad, en del av disse trådene er en del år etterhvert og mye kan nok ha skjedd siden den gang. Hva anbefales av kart apper til en slik tur? Isail, Navionics, Gulesider så og det var en norsk leverandør for litt siden.

Gule sider på sjøen Pro er en billig og grei løsning, hvor en kan laste ned kart for offline bruk (viktig).  En kan også lage ruter på web versjon på PC, og hente opp disse på telefon app.

Edit: Nå heter den Skippo, og ikke alle er fornøyde med versjonen som kom med navneendringen.

Redigert av J-Å (see edit history)

Den norske heter Orca, se andre tråder. Fin app til Ipad bortsett fra noen kinks med autoruting. Svakheten med nettbrett i åpen båt er at det funker dårlig i sol (varmgang, ladeproblemer) og enda dårligere i regn. Kartet lever da fullstendig sitt eget liv selv om du bruker vanntett beskyttelse. Har du mulighet til å holde padda i skyggen og tørt, er det en veldig god løsning. Kommer regnet aktenfra har du liten nytte av spayhood, men jeg har faktisk berget meg med paraply en gang det ikke blåste for mye. En navigatør i salongen som roper til rormann er også en løsning.

Forsikring og medlemskap i Redningsselskapet, så kommer dette til å gå veldig fint. God tur.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 52 minutter siden:

Den norske heter Orca, se andre tråder.

Grunnen til at jeg ikke anbefalte Orca i dette tilfellet er at jeg ikke kan finne et tilbud om offline kart, uten at man kjøper hardware. Men vil man ta kostnaden med å kjøpe f.eks. Orca Core, så er det sikkert en god løsning.  Uansett synes jeg det er en god backup å bruke 179 kr på Skippo Pro, og laste ned kart for ruten.

Andre altenativer kan være Navionics og Open CPN. Den siste har mulighet for å navigere på Windows PC også. 

Bekkenøff skrev On 14.5.2023 at 21.12:

Hvilke type bunnstoff vil dere anbefale for et slik prosjekt. Usikker på hvor grunnarbeidet så blir kun midlertidig for i år.

Dersom du planlegger oppshining av undervannskroget kan det kanskje være best å ikke bunnsmøre før utsett. Det vil sikkert gro en del, men du slipper mye arbeid med å fjerne bunnstoffet du eventuelt påfører før utsett. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

J-Å skrev for 4 timer siden:

Uansett synes jeg det er en god backup å bruke 179 kr på Skippo Pro, og laste ned kart for ruten.

Enig med du. Jeg ville antagelig glemt nedlastbare kart på den turen, men selvsagt skal man regne med at nettet kan ramle ut.

Har brukt Gule sider pro i mange år, funket bra. Har registrert ny logo, men hadde ikke fått med meg navnebyttet. Ikke brukt den i det siste...hva er det som har endret seg, som folk ikke liker? 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 1 time siden:

hva er det som har endret seg, som folk ikke liker? 

Vi får være litt forsiktige med å "stjele" tråden. Men du kan jo se selv på kommentarene i App store og Google play. Det er litt  forskjellig med menyer og funksjonalitet. Det er også litt vanskelig å finne appen, den går under flere navn.  Men utviklere er veldig aktive og svarer på alle kommentarer, så det lover bra. Jeg liker spesielt godt at man kan skifte sømløst til satellittbilde og landkart, hvis man for eksempel skal sjekke forholdene i en uthavn. 

Gule Sider Pro i boks. Ser forsåvidt ut som at det blir med en dreven skipper på turen, og at henting blir i tiden uke 25/26. Så har noe tid til å få ting på plass. Blir nok en tur over for å stoffe båten, samt sjekke at ting ser greit ut. Litt usikker på hva jeg ser etter da. Forhåpentligvis koble opp strømmen og sjekke at ting fungerer som det skal.

VHF lisen overført til båten.

Gulesider sjøkart i boks

Regatta-Redningsdresser i boks

Skipper i boks.

Begynne å falle på plass.

• 1 måned senere...

Da var båten trygt på plass i Ryfylke, og det kan virke som at det har vært et godt kjøp. Båten fremstår som tør og fin, seilene er temmelig utblåst, men har fungert ok. Motoren, en Mercury 6 hk har fungert over all forventning og den har vært nødt til å jobbe for hyrå på veien. For da vi hentet hadde vi vinden rett i nebbet under nesten hele transporten.

Onsdag 21.06.23

Kom til Moen camping ved Risør og fikk se båten for første gang på sjøen. Den seilkompetente losen som hadde meldt seg for å bli med på ferden inspiserte seil og stag for å forsikre seg om at båten var trygg nok til å starte ferden. Etter å ha sikret festene på stålvaierne med nye splinter ble motoren startet og ferden mot Risør startet.

IMG_4022.jpg.c742b477714780ad24d368dc73f4c19e.jpg

Vel fremme i Risør ble det en noe dryg ankerdram fulgt opp av noe mer eller mindre fornuftig i glasset. Gleden av å være i gang med ferden overskygget tanken på at to mann skulle sove nede i denne lille glassfibgrboksen i varme som en vestlending ikke var vandt til.

IMG_4023.jpg.caaf7cebb84aa104de1440e8083d3d1b.jpg

Her ligger båten fint i Risør gjestehavn for kvelden.

Torsdag 22.06.23 Risør til Grimstad

Har hatt morninger hvor jeg har følt meg sprekere. Det viste seg at det er forskjell på los og skogsmatros når det kommer til hva en kan leske seg med på nattet og hvordan det påvirker sjøbestandigheten påfølgende dag. En plystrende los og en stille skogsmatros hadde vidt forskjellig utgangspunkt for dagens seilas. Det viste seg at det å komme ut på havet i med en god del vind og sjø ikke nødvendigvis er lindrende dersom en allerede er noe skral i formen. Etter en liten halvtime til sjøss var skuespillet over og jeg var både dårlig selskap og dårlig mannskap. Vi kjempet oss på hver vår måte opp mot vinden, men konkluderte med å gå inn ved Lyngør og fortsette  innaskjærs til Arendal. Formen steg og etter Arendal ble det ut på havet igjen hvor vi seilte inn til Grimstad.

IMG_4024.jpg.4617477f3e145df1a902c75c89f97e1c.jpg

I Grimstad hadde de stengt alt av fasiliteter og de bygget om en stor del av bryggen. Snodig at de velger å gjøre dette på sommeren. Selv om fellesferien ikke var fullt gang da vi var der var det lite som tydet på at de ville være ferdig i løpet av sommeren. Klok av skade etter gårsdagens leskeinntak ble kvelden i Grimstad ikke fullt så bratt. En viktig del av turen var jo å lære av en erfaring sjømann og læringen var allerede igang.

Fredag 23.06.23 Grimstad til Søgne

Frisk og rask neste morgen og med kokt vann på termos og deilige bakevarer i påsan fra et lokalt bakeri kastet vi loss og satte nesen videre sør. Målet var å nå frem til en kollega som var med familien på en hytte i Søgne for å ta St. hans sammen med dem. Været var fortsatt strålende, men vinden var fremdeles i feil retning. Vi seilte litt, men tok Blinnleia for motor med kaffe og solskinnsboller. Har aldri vært her før, og det må være noe av det fineste stykke skjærgård jeg har sett. Hjulvispen fikk kjørt seg, og siden mercury overgangen fra Biltema ikke passet til mercury motoren måtte den lille tanken på toppen av motoren jevnlig etterfylles. (Hvis noen vet hvorfor den ikke passet og har varenummer til en som passer så mottas det med takknemlighet).

IMG_4025.jpg.89355376beb9cc51745a91e49714b335.jpg

Noe seiling ble det denne dagen og, men etter å ha passert innseilingen til Kristiansand ble det atter hjulvisp innaskjærs. Her ble det for mye båt, samt for smalt til å vinne noe særlig på å drive å krysse. Vi ankom Søgne før butikkene stengte og fikk ordnet godt med grillmat.

IMG_4026.jpg.37162aec181e0a3fdfa3ef518b67c3f5.jpg

Mottagelsen i Søgne stod til terningkast 6, og i løpet av kvelden ble min første kvelds eskapader jevnlig trukket frem til alle andres forlystelse.

Lørdag 24.06.23 Søgne - Korshamn

Etter en strålende frokost satte vi nok en gang seil. Vinden fikk vi ikke gjort så mye med, den jobbet fremdeles imot oss. Men innaskjærs var det lite som avslørte hva vi skulle møte utaskjærs. IMG_4027.jpg.7ee95f3d88a9f5751f22d9c2f14715bc.jpg

Her forlates Søgne.

Etter to kryss i kraftig sjø og motvind var det bare å gi opp den strategien. Vi vant nesten ingen høyde og lite tydet på at vi skulle klare dagens mål. Skogsmatrosen hadde begynt å gi opp men losen var fast bestemt på at vi skulle gi det et forsøk inne langs land hvor det blåste noe mindre, dvs det var ihvertfall mindre sjø. Motoren ble startet opp og kjempet oss i motvind og småsjø mot mandal. Ved Mandal minket vinden, og da vi ankom Bålyr var det nesten vindstille. En rask tur inn, bunkring og et bedre asiatisk måltid gjorde at optimismen steg, og målet var innen rekkevidde. 

IMG_4028.jpg.3e8c3b4d3ec783d37b0ca508b8131cca.jpg

Vi rundet Lindesnes på flatt hav med motor, og ferden inn til Korshamn var like behagelig som den var pen.

IMG_4029.jpg.74ea46e98a4ea1a7403b80c997e7d089.jpg

En liten strek i regningen var at utestedet i Korshamn hadde en eller annen slags markering og hadde leid inn en trubadur. Mye tydet på at han var leid inn usett, og selv om han på et tidspunkt lovet at han bare hadde to sanger igjen var det lite som tydet på at han skulle gi seg med det første. Det at han hadde to sanger igjen var og feil på en annen måte, for jeg tror ikke at han kunne en eneste hel sang. han dro en god halvpart improviserte litt og lot det stå til.

IMG_4031.jpg.90e9da291160c49c5b30dc0f6b750aa3.jpg

Søndag morgen var det tåke og null vind. Etter en frokost fra stormkjøkken lettet tåken og vi kunne fortsette.

Søndag 25.06.23 Korshamn - Egersund

Lite vind og en god del motor denne dagen og. Etter å ha rundet Lista hadde vi svak vind i ryggen og seilet platt lens et godt stykke. Men etter å ha passert Sokndal ble det igjen motor inn til Egersund. Her var planen at båten skulle ligge et par dager, da det var meldt styrtregn og torden de påfølgende to dagene

IMG_3991.jpeg.e99c96ee1e5c4be3fb0b564b07300744.jpeg

Jærens rev og videre ferd kommer i løpet av de neste dagene...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...