Espen Heier Startet 16.Mai.2023 Del på Facebook Startet 16.Mai.2023 Hei, Alt fungerte fint i fjor, men nå er det startproblemer etter litt arbeid på båten. Jeg vrir nøkkelen i tenningen og lar det gløde i 20/30 sek., vrir så videre, det klikker i rele, men starteren vil ikke gå. (Starter er testet med skrutrekker metoden og fungerer utmerket, masse strøm på batteriet også.) Mistenker noe med tenningen eller et av releene på motoren??? Gir ikke signal fra tenning til starteren? Et par ledninger som har løsnet, merket med blå ring. Kan det være årsak? Sikring gått? Noen som kan tenke seg mulig årsak? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Mai.2023 Del på Facebook Svart 16.Mai.2023 Er vel noen feilkilder som kan sjekkes: - startmotor er sjekket - faststrøm frem til starter er sjekket - det klikker i rele, men hvilket. Ett av dem på bildet? - er det noe klikk nede ved startmotoren? På det bildet ser jeg mange potensielle årsaker. Der bør det ryddes, for der kan det være mange punkter med dårlig kontakt. Jeg anbefaler å først rydde opp i dette. Finne ut om de ledningene har irret over, eller om de er demontert med hensikt. Uansett bør ikke ledninger ligge slik med ubeskyttet leder. Det beste er nok å løsne en og en ledning (av dem som er skrudd sammen), og lodde en og en, og ha krympestrømpe med lim over. Det nest beste er å bruke krympekabelskjøter, eller bruke en sljøteløsning som er bedre enn sukkerbiter. Det er ikke moro å miste motor når man er underveis, og heller ikke når man ligger alene igjen i en uthavn. Ubeskyttet leder i salt miljø = kommer til å gå i stykker før eller senere. Det passer skjeldent når det først går galt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Espen Heier Svart 16.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2023 Grand Banks jr skrev 8 minutter siden: Er vel noen feilkilder som kan sjekkes: - startmotor er sjekket - faststrøm frem til starter er sjekket - det klikker i rele, men hvilket. Ett av dem på bildet? - er det noe klikk nede ved startmotoren? På det bildet ser jeg mange potensielle årsaker. Der bør det ryddes, for der kan det være mange punkter med dårlig kontakt. Jeg anbefaler å først rydde opp i dette. Finne ut om de ledningene har irret over, eller om de er demontert med hensikt. Uansett bør ikke ledninger ligge slik med ubeskyttet leder. Det beste er nok å løsne en og en ledning (av dem som er skrudd sammen), og lodde en og en, og ha krympestrømpe med lim over. Det nest beste er å bruke krympekabelskjøter, eller bruke en sljøteløsning som er bedre enn sukkerbiter. Det er ikke moro å miste motor når man er underveis, og heller ikke når man ligger alene igjen i en uthavn. Ubeskyttet leder i salt miljø = kommer til å gå i stykker før eller senere. Det passer skjeldent når det først går galt. Takk for innspill - det er nok lurt å gå over ledningene, de er ganske lurvete.. ellers skal jeg sjekke hvilket rele det klikker i, men mistenker det er den til tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2023 Del på Facebook Svart 16.Mai.2023 Det derre så ikke bra ut. Merk at reléer som er skrudd på motoren kan riste i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 16.Mai.2023 Del på Facebook Svart 16.Mai.2023 Nå er ikke jeg kjent som den største strøm-ekspertisen her på forumet, men jeg prøver meg. Foruten å generelt rydde opp i spaghettien, ville jeg fulgt hver enkelt ledning som er tilkoblet starteren til dens destinasjon, og gått over alle koblinger på veien. Puss av gammal irr, lage bedre skjøt, beskytte med krympestrømpe, den slags.. Hvis ikke det funker, så er det noe annet. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Espen Heier Svart 16.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2023 Hulda skrev 22 minutter siden: Det derre så ikke bra ut. Merk at reléer som er skrudd på motoren kan riste i stykker. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 17.Mai.2023 Del på Facebook Svart 17.Mai.2023 (redigert) jeg ville ha gjort reint alt av kontakter. Irr leder ikke akkurat max strøm. Mens du holder nøkkelen i start posisjon ville jeg fått med meg en kompis til å bikke forsiktig på ledningene til den eventuelt slår inn. Men greit å vite hvor de løse ledningene har hørt hjemme. Redigert 17.Mai.2023 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 17.Mai.2023 Del på Facebook Svart 17.Mai.2023 Som flere antyder: Bildet ditt indikerer mange fremtidige problemer på grunn av dårlig kontakt. Men det er forholdsvis enkelt å unngå. Samtlige lysterklemmer med rust må erstattes, kabelender må kuttes og avmantles på nytt, og vann/fuktinntrenging må hindres. Ut fra bildet ser det ut til å være forholdsvis enkelt. Kjenner du en elektrokyndig person, er det jo fristene å be om litt hjelp .. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Espen Heier Svart 18.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Seesnake skrev On 17.5.2023 at 10.03: jeg ville ha gjort reint alt av kontakter. Irr leder ikke akkurat max strøm. Mens du holder nøkkelen i start posisjon ville jeg fått med meg en kompis til å bikke forsiktig på ledningene til den eventuelt slår inn. Men greit å vite hvor de løse ledningene har hørt hjemme. Takk for godt tips! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Jeg ville kanskje gått fram litt annerledes enn de rådene du har fått så langt. Jeg ville forsøkt å løse problemet med starteren først, deretter gått over det elektriske og ryddet opp. Espen Heier skrev On 16.5.2023 at 15.18: Jeg vrir nøkkelen i tenningen og lar det gløde i 20/30 sek., vrir så videre, det klikker i rele, men starteren vil ikke gå. (Starter er testet med skrutrekker metoden og fungerer utmerket, masse strøm på batteriet også.) Du sier at starteren drar i gang med "skrutrekkertesten", noe som forteller oss at starteren fungerer, og at du er i stand til å finne styrestrømmen på startmotoren. Du hører at det klikker i et rele når du vrir på tenningen, men ingenting skjer. Det tyder på at releet ikke gir signal videre til starteren. Dette releet skal gi strøm til innslaget på starteren, som i prinsippet også fungerer som et rele. Finn ut hvilket rele som klikker. Bare legg hånda på ett og ett rele helt til du kjenner hvilket som slår. Så sjekker du om det er tilkobling mellom utgangen av det releet og innslaget på startmotoren. Du kan også måle med et multimeter om dette releet får spenning på utgangen når det klikker. Det gjør du ved å måle med et multimeter på den terminalen og minus på batteriet, evt. et punkt på motoren som du er sikker på at du har minus. Hvis du måler 12V på utgangen av releet når det klikker er det mest sannsynlig dårlig kontakt mellom dette punktet og innslaget, evt. en ledning som har hoppet av. For å finne ut om en av de løse ledningene går til innslaget på starteren kan du bruke ohm-meteret på mulitimeteret og måle deg fram til om en av dem har forbindelse. I tilfelle er det den som har hoppet av. Det kan du også dobbeltsjekke ved å legge +12V rett på den ledningen (vel og merke etter at du har forsikret deg at den går til styrestrømmen på innslaget!). Hvis du ikke måler +12V på utgangen av releet når det klikker, er det releet som er gåent. Dette er mest sannsynlig en grei sak å finne ut av. Når du har løst det problemet bør du rydde opp i alle koblinger som er irret og stygge. Klipp av en og en ledning og koble den tilbake med nye kabelsko eller skjøtestykker. Dersom du ikke får friskt kobber når du klipper og avmantler ledningen bør den byttes. Fuktighet har en tendens til å krype i ledningene under isolasjonen. Jeg ville også gjort som @Grand Banks jr foreslår. Lodde alle skjøter, og krympe over med krympestrømpe med lim. Men det forutsetter at du behersker lodding, hvis ikke er det bedre med krympeskjøter. Til slutt kan du også vurdere å flytte releene fra motoren til skroget. Da unngår du det @Hulda skriver, altså at releene kan vibrere i filler. Det skjedde med startreleet i båten vår. Det henger nå løst i lufta, stripset til motorbeddingen. Legger til slutt ved et skjema som forklarer hvordan et slikt rele er koblet. Skjemaet har jeg knabbet fra denne gamle tråden av @NilsPils. Når du vrir på nøkkelen klikker det i releet. Det betyr at det har både pluss og minus samt signal fra tenningslåsen (altså 85, 86 og 30). Det er tilkoblingen mellom releets punkt 87 og innslaget på starteren du skal sjekke. Releet skal gi strøm til det punktet på starteren der dere la skrutrekkeren over for å kortslutte, altså det som er merket med "S" på denne tegningen. Det er ikke sikkert dine releer er merket på samme måten som dette, men de fungerer likt, så det er bare å følge ledningene og måle seg fram. Et tips kan være å ha krokodilleklemmer på måleledningene på multimeteret, det kan underlette feilsøkingen. Lykke til! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Komodo skrev 51 minutter siden: Til slutt kan du også vurdere å flytte releene fra motoren til skroget. Da unngår du det @Hulda skriver, altså at releene kan vibrere i filler. Et bra forslag, kjenner ikke de releene, vet bare at det fins releer med minus til gods, så da må de jordes. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Roger jo skrev 1 time siden: Et bra forslag, kjenner ikke de releene, vet bare at det fins releer med minus til gods, så da må de jordes. Hvis en skal flytte reléene vekk fra motoren, så må en være nøye med kablingen mellom motor og reléer. Og forsåvidt andre ledninger inn til motoren. De ledningene bør ikke henge i terminalene, men buntes sammen i en god bue, og avlastes på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Heier Svart 18.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Hei og takk for alle gode tips! Det har løst seg nå og motoren starter 😀 Dreamer skrev for 21 timer siden: Som flere antyder: Bildet ditt indikerer mange fremtidige problemer på grunn av dårlig kontakt. Men det er forholdsvis enkelt å unngå. Samtlige lysterklemmer med rust må erstattes, kabelender må kuttes og avmantles på nytt, og vann/fuktinntrenging må hindres. Ut fra bildet ser det ut til å være forholdsvis enkelt. Kjenner du en elektrokyndig person, er det jo fristene å be om litt hjelp .. Lykke til! Takk for det! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2023 Del på Facebook Svart 19.Mai.2023 Espen Heier skrev for 20 timer siden: Hei og takk for alle gode tips! Det har løst seg nå og motoren starter 😀 Så bra Røper du hva som var feil? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Espen Heier Svart 19.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2023 Komodo skrev for 6 timer siden: Så bra Røper du hva som var feil? Hei, det var en røket ledning til et av releene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2023 Del på Facebook Svart 19.Mai.2023 Så bra at du fant ut av det 👍 Da blir neste skritt å rydde opp i irrede ledninger kabelsko. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.