Jump to content

Parallellkoble litium og bly-batteri?


Tongrodd

Recommended Posts

Jeg tror du mener parallellkoble. Det kan gjøres, men er ikke ideelt. Jeg ville begynt med å ha separate hovedbrytere for de to batteriene. Og et tangamperemeter, så du ser hvordan strømmene går,

 

Er det to forbruksbatterier du skal koble, eller er det startbatteri + forbruk.? Det er mange tråder om dette. Se spesielt etter kommentarer fra @Joerg Becker, og kommentarer som omhandler DC-DC

Link to post
  • 2 uker senere...

Det går nok helt fint om du mener parallell og ikke serie.   
 

jeg har det og det fungerer helt perfekt, jeg har sett flere eksempler på folk som brenner dioder i dynamo etter å bare ha dumpet inn Lifepo4 som ren erstatning for bly.  
dc dc.  Ok men men med bly i paralell så har man noe som er der om BMS kutter innimellom.  
 

 

jeg har 560ah «DREUF» med 2 stk BMS paralell med 280ah AGM og i praksis har det fungert helt perfekt i ett års tid og jeg har hard bruk.  

Link to post
Enzo skrev for 11 timer siden:

 

jeg har 560ah «DREUF» med 2 stk BMS paralell med 280ah AGM og i praksis har det fungert helt perfekt i ett års tid og jeg har hard bruk.  

Jeg har også seilt endel med en båt hvor det var koblet slik, og det fungerte fint, men jeg tror kanskje det gir litt dårlig levetid for AGM batteriene. 

 

Topplader du med så høy spenning at BMS kutter og AGM lades videre oppover?

Link to post

Dersom du kobler et bly/syre batteri i parallell med LiFePO4 kun for å berge dynamoen dersom BMS skulle koble fra, har det da noe å si om bly/syre batteriet er så sulfatert at det omtrent ikke kan levere noe strøm ? Vil ikke batteriet fremdeles utgjøre en last for dynamoen ?

Jeg ser for meg et nytt bruksområde for døde batterier.....

Link to post
  • 2 uker senere...
Vestkystseiler skrev On 2.6.2023 at 21.05:

har det da noe å si om bly/syre batteriet er så sulfatert at det omtrent ikke kan levere noe strøm ? Vil ikke batteriet fremdeles utgjøre en last for dynamoen ?

Jo mer sulfatert batteri er jo større mulighet er det for att batteriet går varmt og begynner å koke i cellene.
Den lukten er ikke spesielt god og eksplosjonsfaren er stor om det kommer til en gnist.
Er nok like greit å få slike batterier ut av båten før man får problemer

Link to post

Ved utladning vil lifepo4 batteriet vedlikeholdslade blybatteriet og til slutt kutter lifepo4 batteriet ut og du bruker resten på blybatteriet. Jeg prøvde dette oppsettet men jeg synes ikke det var en god løsning. Lifepo4 batteriet koster for mye til å bli utladet hele tiden. Det har det ikke godt av. Da må du på en eller annen måte få koblet de fra hverandre når spenningen bikker under 12,5-12,8V et sted. 

 

Gejnvrende_batterikapasitet_vs_spenning-li.gif.cbd23b0c412b06c4f33c2c2df0e55a2d.gif

 

I praksis veldig vanskelig fordi du ved belastning helt fint kan ha spenning som er en del lavere uten av batteriet er tomt. En annen variant er å prøve å få koblet et shunt på bare lifepo4 batteriet og så koble det ut når det er på 10-15%. 

 

Legg litt penger et til. Bruk et blybatteri til start så slipper du BMS problem for start og motor, samt tar det unna når dynamoen går. Jeg anbefaler ikke parallelkobling. Det har jeg prøvd og kassert. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...