Tongrodd Startet 19.Mai.2023 Del på Facebook Startet 19.Mai.2023 Jeg har en Selfa motorseiler, og lurer på om det går an å koble et litiumbatteri opp mot et tradisjonelt batteri? Tongrodd Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var Seriekoble litium og bly-batteri? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 20.Mai.2023 Del på Facebook Svart 20.Mai.2023 Det ville ikke jeg gjort.. :-) Uten å være fagmann, men batteriene er veldig ulik i karakter, så det vil vel bare bli rot? Men hvorfor seriekoble? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
J-Å Svart 20.Mai.2023 Del på Facebook Svart 20.Mai.2023 Jeg tror du mener parallellkoble. Det kan gjøres, men er ikke ideelt. Jeg ville begynt med å ha separate hovedbrytere for de to batteriene. Og et tangamperemeter, så du ser hvordan strømmene går, Er det to forbruksbatterier du skal koble, eller er det startbatteri + forbruk.? Det er mange tråder om dette. Se spesielt etter kommentarer fra @Joerg Becker, og kommentarer som omhandler DC-DC Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Det går nok helt fint om du mener parallell og ikke serie. jeg har det og det fungerer helt perfekt, jeg har sett flere eksempler på folk som brenner dioder i dynamo etter å bare ha dumpet inn Lifepo4 som ren erstatning for bly. dc dc. Ok men men med bly i paralell så har man noe som er der om BMS kutter innimellom. jeg har 560ah «DREUF» med 2 stk BMS paralell med 280ah AGM og i praksis har det fungert helt perfekt i ett års tid og jeg har hard bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Enzo skrev for 6 timer siden: jeg har 560ah «DREUF» med 2 stk BMS paralell med 280ah AGM og i praksis har det fungert helt perfekt i ett års tid og jeg har hard bruk. Står de permanent parallellkoblet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Enzo skrev for 11 timer siden: jeg har 560ah «DREUF» med 2 stk BMS paralell med 280ah AGM og i praksis har det fungert helt perfekt i ett års tid og jeg har hard bruk. Jeg har også seilt endel med en båt hvor det var koblet slik, og det fungerte fint, men jeg tror kanskje det gir litt dårlig levetid for AGM batteriene. Topplader du med så høy spenning at BMS kutter og AGM lades videre oppover? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Dersom du kobler et bly/syre batteri i parallell med LiFePO4 kun for å berge dynamoen dersom BMS skulle koble fra, har det da noe å si om bly/syre batteriet er så sulfatert at det omtrent ikke kan levere noe strøm ? Vil ikke batteriet fremdeles utgjøre en last for dynamoen ? Jeg ser for meg et nytt bruksområde for døde batterier..... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2023 Del på Facebook Svart 11.Juni.2023 Komodo skrev On 2.6.2023 at 2.28: Står de permanent parallellkoblet? Det står permanent ja. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2023 Del på Facebook Svart 11.Juni.2023 J-Å skrev On 2.6.2023 at 8.13: Topplader du med så høy spenning at BMS kutter og AGM lades videre oppover? Jeg stopper ladingen på 14V fea solcellene. kjører skjelden motor men da lades det med 14.1V Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Juni.2023 Del på Facebook Svart 11.Juni.2023 Vestkystseiler skrev On 2.6.2023 at 21.05: har det da noe å si om bly/syre batteriet er så sulfatert at det omtrent ikke kan levere noe strøm ? Vil ikke batteriet fremdeles utgjøre en last for dynamoen ? Jo mer sulfatert batteri er jo større mulighet er det for att batteriet går varmt og begynner å koke i cellene. Den lukten er ikke spesielt god og eksplosjonsfaren er stor om det kommer til en gnist. Er nok like greit å få slike batterier ut av båten før man får problemer Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Juni.2023 Del på Facebook Svart 11.Juni.2023 Vestkystseiler skrev On 2.6.2023 at 21.05: Jeg ser for meg et nytt bruksområde for døde batterier..... Masse gamle batterier som tar opp plass å gir unødvendig vekt 🤔🤔🤔 Høres ut som dårlig ide syns nå jeg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Sjøbliss Svart 11.Juni.2023 Del på Facebook Svart 11.Juni.2023 Ved utladning vil lifepo4 batteriet vedlikeholdslade blybatteriet og til slutt kutter lifepo4 batteriet ut og du bruker resten på blybatteriet. Jeg prøvde dette oppsettet men jeg synes ikke det var en god løsning. Lifepo4 batteriet koster for mye til å bli utladet hele tiden. Det har det ikke godt av. Da må du på en eller annen måte få koblet de fra hverandre når spenningen bikker under 12,5-12,8V et sted. I praksis veldig vanskelig fordi du ved belastning helt fint kan ha spenning som er en del lavere uten av batteriet er tomt. En annen variant er å prøve å få koblet et shunt på bare lifepo4 batteriet og så koble det ut når det er på 10-15%. Legg litt penger et til. Bruk et blybatteri til start så slipper du BMS problem for start og motor, samt tar det unna når dynamoen går. Jeg anbefaler ikke parallelkobling. Det har jeg prøvd og kassert. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.