Jump to content

VP AQAD40A blir varm


Espen Heier

Recommended Posts

Hjelp meg før jeg blir gal! Har etter kjøleproblemer på min Aqd40a i fjor rengjort deler på bildet og skiftet skiftet alle pakninger. Ny innmat på varmeveksler, nyoverhalt sirkulasjonspumpe, impeller. Alt skal i mitt hode være i skjønneste orden. Men når jeg har fylt opp med ferskvann i kjølesystemet og kjører en tur med full fart, går temperatur måler rett opp til 100 grader. Har forsøkt å lufte systemet og etterfylle vann, da fungerer det en stund og så er problemet tilbake.. Jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet og håper noen kan hjelpe meg....

 

Kommentar fra moderator:
Opprinnelig tittel, Motor blir varm var ikke iht reglene for titler.

Screenshot_20230519-213649.png

Link to post
Share on other sites

Hadde lignende problem. Inntaket for saltvann har en orginal skjøt midt på motoren nede på babord side. Deler av gammel impeller hadde flyttet seg motstrøms og kilte seg noen ganger på sugesiden av skjøten.

Åpner skjøten ved å ta av slangen på enden mot akter for å se om det kom nok saltvann, og da kom det flere impeller biter før vannmengden økte og jeg satte på slangen igjen.

Ok å ha en skrutvinge til å klemme sammen slangen med for å stoppe sjøvannet hvis noe går galt..

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 10 minutter siden:

Hadde lignende problem. Inntaket for saltvann har en orginal skjøt midt på motoren nede på babord side. Deler av gammel impeller hadde flyttet seg motstrøms og kilte seg noen ganger på sugesiden av skjøten.

Åpner skjøten ved å ta av slangen på enden mot akter for å se om det kom nok saltvann, og da kom det flere impeller biter før vannmengden økte og jeg satte på slangen igjen.

Ok å ha en skrutvinge til å klemme sammen slangen med for å stoppe sjøvannet hvis noe går galt..

Takk for tips, men tror er ikke det som er problemet, fordi kjølig fungerer fint når jeg etterfyller ferskvann. Da kan jeg kjøre lenge i full fart uten at temperaturen går opp over 80/90.

Link to post
Share on other sites

Espen Heier skrev 38 minutter siden:

Har forsøkt å lufte systemet og etterfylle vann, da fungerer det en stund og så er problemet tilbake.. Jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet og håper noen kan hjelpe meg....

 

Espen Heier skrev 8 minutter siden:

Takk for tips, men tror er ikke det som er problemet, fordi kjølig fungerer fint når jeg etterfyller ferskvann. Da kan jeg kjøre lenge i full fart uten at temperaturen går opp over 80/90.


Hva mener du egentlig? Har du kjøleproblem eller fungerer kjølingen fint?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har kjøleproblemer, helt klart. Skal forsøke å forklare en typisk tur: Starter motor, kjører ut på sjøen, når jeg ligger i 8-10 knop ligger temp på 80 grader, men så gir jeg på til 22/23 knop og da fyker nåla raskt opp mot 100. Sakker farten og åpner varmeveksler lokk. Der fyller jeg på med vann, lar det luftboble boble ferdig og da går det fint å kjøre lenge i høy fart. Senere er problemet tilbake. 

Link to post
Share on other sites

AQD40, da har du drev? 
 

Slangen mellom drev og transom blir ofte omtalt som S-slangen, på grunn av formen. Når denne eldes kan den delamineres innvendig. Da virker alt fint på lavt turtall, men når turtallet økes gjør undertrykket fra impelleren at slangen suges flat innvendig og vanngjennomstrømmingen reduseres vesentlig med kjøleproblem som resultat. 
 

Denne slangen burde hatt et fast bytteintervall. Om den byttes forebyggende hvert 8-10 år vil man unngå mye av kjøleproblemene med VPs drevinstallasjoner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 3 minutter siden:

AQD40, da har du drev? 
 

Slangen mellom drev og transom blir ofte omtalt som S-slangen, på grunn av formen. Når denne eldes kan den delamineres innvendig. Da virker alt fint på lavt turtall, men når turtallet økes gjør undertrykket fra impelleren at slangen suges flat innvendig og vanngjennomstrømmingen reduseres vesentlig med kjøleproblem som resultat. 
 

Denne slangen burde hatt et fast bytteintervall. Om den byttes forebyggende hvert 8-10 år vil man unngå mye av kjøleproblemene med VPs drevinstallasjoner. 

Ja, har drev. Byttet den slangen i fjor.

Link to post
Share on other sites

Eksosbend er sjekket? Lokk på sjøvannsfilter er tett slik at det ikke suger luft?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det virker aom du mister ferskvann. Hvis du ikke ser noe til dette ferskvannet så må det jo da enten lekke over til sjøvannsiden, eller inn i sylindrene . Evt at du har en lekkasje på ekstern varmesløyfe. Jeg ville ha sett etter spor av frostvæske i eksosen som symptom på lekkasje i kjøler. Og evt. hvit eksos som symptom på defekt toppakning.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 11 minutter siden:

Det virker aom du mister ferskvann. Hvis du ikke ser noe til dette ferskvannet så må det jo da enten lekke over til sjøvannsiden, eller inn i sylindrene . Evt at du har en lekkasje på ekstern varmesløyfe. Jeg ville ha sett etter spor av frostvæske i eksosen som symptom på lekkasje i kjøler. Og evt. hvit eksos som symptom på defekt toppakning.

Det er det jeg også mistenker at ferskvann lekker et sted jeg ikke kan se...

Link to post
Share on other sites

Espen Heier skrev Just now:

Vil alle 6 sylindre fungere dersom det lekker vann inn der?

Ja, ved en liten lekkasje kan en fortsatt ha tenning. Men det blir mye hvit damp i eksosen. Det er gjerne ikke så lett å se hvis den går ut under vann. Er det mulig å koble fra et sted, eller bruke en midlertidig slange?

Link to post
Share on other sites

Kjølevannet flommer mellom sylinder og topp i egne kanaler som passerer topp-pakningen. Så da må i tilfelle toppen av og pakningen byttes(++). Men vi får håpe at det ikke er det. Det kan være at del lekker over i kjøleren og forsvinner sammen med sjøvannet. Jeg går ut fra at du har sjekket at det ikke lekker ut ombord. Det kan være greit å stenge evt. sløyfe til varmtvannsbereder eller varmeapparat.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 5 timer siden:

Kjølevannet flommer mellom sylinder og topp i egne kanaler som passerer topp-pakningen. Så da må i tilfelle toppen av og pakningen byttes(++). Men vi får håpe at det ikke er det. Det kan være at del lekker over i kjøleren og forsvinner sammen med sjøvannet. Jeg går ut fra at du har sjekket at det ikke lekker ut ombord. Det kan være greit å stenge evt. sløyfe til varmtvannsbereder eller varmeapparat.

Det lekker ikke ut ombord, og alt i kjøler er tett og ny innmat. Kjølevannet blir rustbrunt, er det et tegn på lekkasje mellom sylinder og topp? 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, J-Å said:

Det virker aom du mister ferskvann. Hvis du ikke ser noe til dette ferskvannet så må det jo da enten lekke over til sjøvannsiden, eller inn i sylindrene

 

9 hours ago, Espen Heier said:

Der fyller jeg på med vann, lar det luftboble boble ferdig og da går det fint å kjøre lenge i høy fart. Senere er problemet tilbake. 

 

For mig lyder det som om, at motoren taber ferskvand, når den er kold. Vil det give mening, at sætte tryk på ferskvandssystemet, og se om man kan finde en lækage ... måske skal indsprøjtningsdyserne ud.

 

Er der vand i olien?

 

Redigert av mthoms
Sikke noget vrøvl at skrive. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mthoms skrev for 2 timer siden:

 

 

For mig lyder det som om, at motoren taber ferskvand, når den er kold. Vil det give mening, at sætte tryk på ferskvandssystemet, og se om man kan finde en lækage ... måske skal indsprøjtningsdyserne ud.

 

Er der vand i olien?

 

Ja, det er en mulighet. Det er ikke vann i oljen.

Link to post
Share on other sites

Har du hvit damp  / røyk ? Hadde samme problem på to AQ31 motorer, og der var det små sprekker i toppen på begge motorene som var årsaken. Startet lett og gikk helt fint med normal temperatur i sakte og normal fart, men mistet over tid  alltid litt ferskvann. Jo høyere turtall jo fortere mistet jeg kjølevann samtidig som begge motorene ble varme. VP verkstedet sa at dette var relativt vanlig på disse gamle motorene, men du ville alltid kunne se det ved at du fikk litt hvit røyk.

Redigert av PolarMan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PolarMan skrev for 6 timer siden:

Har du hvit damp  / røyk ? Hadde samme problem på to AQ31 motorer, og der var det små sprekker i toppen på begge motorene som var årsaken. Startet lett og gikk helt fint med normal temperatur i sakte og normal fart, men mistet over tid  alltid litt ferskvann. Jo høyere turtall jo fortere mistet jeg kjølevann samtidig som begge motorene ble varme. VP verkstedet sa at dette var relativt vanlig på disse gamle motorene, men du ville alltid kunne se det ved at du fikk litt hvit røyk.

Det høres ut som det kan være problemet, kjenner iallefall igjen symptomene mht fart du beskriver. Får blåhvit røyk når jeg starter, men ikke noe særlig utover det når motoren er varm. Alt annet enn toppakning er skiftet og rengjort, så det er sannsynlig den/sprekker som er problemet. Må få fikset det til høsten, i mellomtiden må jeg kjøre sakte og etterfylle vann ofte... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...