Jump to content

VP AQAD40A blir varm


Espen Heier

Recommended Posts

16 hours ago, Espen Heier said:

Det høres ut som det kan være problemet, kjenner iallefall igjen symptomene mht fart du beskriver. Får blåhvit røyk når jeg starter, men ikke noe særlig utover det når motoren er varm. Alt annet enn toppakning er skiftet og rengjort, så det er sannsynlig den/sprekker som er problemet. Må få fikset det til høsten, i mellomtiden må jeg kjøre sakte og etterfylle vann ofte... 

 

Om du ikke har sjekket, så er det lurt å sjekke oljekjøler, hvis anoden i forkant av kjøleren har smuldret opp så legger det seg som en klump foran rørene noe som vil gi økning i temperatur.  Det er verdt å prøve å ha Bar's Leak i kjølesystemet.

 

image.png.72c0464c7277ee7714f8c50fc1f948e7.png

Link to post
Share on other sites

Helt enig i de fleste konklusjonene foran. Mest sannsynlig at du har en lekkasje som slipper ut kjølvannet.

Hvis den koker pga lite saltvann og derved for høy temperatur vil det ikke være oljefilm el på overflaten på kjøleveska, men det vil frese ut av overløpet når den går varm.

Har du lekkasje i toppen vil det være større trykk i sylinderen enn kjølesystemet under gange, og du vil se at det bobler i kjølevanns tanken hvis den er full. Når motor står vil det lekke inn i sylinder og du får kjøleveske i olja.

Unntaket er lekkasje -enten via toppakning eller sprekker- direkte mellom kjøleveske og eksos. Da forsvinner det rett i eksosen.

Ofte vil sprekker lekke kun ved varm motor og trykk i systemene.

Verksteder har gjerne utstyr for å sette trykk på kjølesystemet og lytte / måle etter lekkasjer.

 

Indikasjon på om det er på salt eller ferskvannssystemet som trøbler får du ved å måle temp på saltvannet rett før det går inn i eksosbend.

Det skal være pisslunket..

Mons

Link to post
Share on other sites

Kweelhouse skrev for 10 timer siden:

 

Om du ikke har sjekket, så er det lurt å sjekke oljekjøler, hvis anoden i forkant av kjøleren har smuldret opp så legger det seg som en klump foran rørene noe som vil gi økning i temperatur.  Det er verdt å prøve å ha Bar's Leak i kjølesystemet.

 

image.png.72c0464c7277ee7714f8c50fc1f948e7.png

Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 5 timer siden:

Helt enig i de fleste konklusjonene foran. Mest sannsynlig at du har en lekkasje som slipper ut kjølvannet.

Hvis den koker pga lite saltvann og derved for høy temperatur vil det ikke være oljefilm el på overflaten på kjøleveska, men det vil frese ut av overløpet når den går varm.

Har du lekkasje i toppen vil det være større trykk i sylinderen enn kjølesystemet under gange, og du vil se at det bobler i kjølevanns tanken hvis den er full. Når motor står vil det lekke inn i sylinder og du får kjøleveske i olja.

Unntaket er lekkasje -enten via toppakning eller sprekker- direkte mellom kjøleveske og eksos. Da forsvinner det rett i eksosen.

Ofte vil sprekker lekke kun ved varm motor og trykk i systemene.

Verksteder har gjerne utstyr for å sette trykk på kjølesystemet og lytte / måle etter lekkasjer.

 

Indikasjon på om det er på salt eller ferskvannssystemet som trøbler får du ved å måle temp på saltvannet rett før det går inn i eksosbend.

Det skal være pisslunket..

Takk for svar! Jeg tror dette er feilen: Unntaket er lekkasje -enten via toppakning eller sprekker- direkte mellom kjøleveske og eksos. Da forsvinner det rett i eksosen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...