Jump to content

Amerikansk hangarskip til Oslo i mai 2023


Eurus

Recommended Posts

bliss X skrev for 9 timer siden:

Ser nokså komplisert ut

Tviler sterkt på de fremdeles kjører «drive by wire»?

 

ivar skrev for 3 timer siden:

mange som gleder seg :giggle:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Fantastisk god humor?

 

Virker som skipet virkelig er et mektig skue ut fra hva jeg ser av bildene! Kjekt med litt alternativ utsikt noen dager vil jeg tro?

Link to post

anker.jpg.a270b40041c8687744ed878ce5a72916.jpg

 

propellford.jpg.ee4afb5bdc695d47522e8a2af73bed6b.jpg

 

bulb2.jpg.62763a92b59d54642054f96c8b2036a9.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fikk muligheten til å beskue denne skuta i forbindelse med at jeg hentet båten min ut av vinteropplag i går kveld.

FC8AD5A3-43E9-4F9F-B079-3598A9EB6D9C.jpeg.8c39e018f9ebde525b6bec400fec6b79.jpeg

Det var stillestående kø langs Mosseveien fra Sjursøya forbi Ulvøya da vi skulle hjem, mange skuelystne ute såpass sent på dagen (ca 21:30). Politiet sperret også for biler ut til Ormøya og Malmøya for alle andre enn fastboende.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Stormwatch skrev for 9 timer siden:

 

Ikke noe nymotens greier her... Kan de virkelig holde båten eller er de bare til pynt?

 

Det ser ut til at de faktisk ankrer, selv om de vel like gjerne kan ligge på DP, siden de vel må ha atomreaktorene i gang likevel. Ankervekt 15 ton ser veldig lite ut.  Et vektforhold på 1:7000, det blir altså som å ankre en 7 tonns båt med en 1 kg dregg (riktignok uten å skalere vindstyrken).

https://www.dvidshub.net/news/365448/fords-port-side-anchor-makes-splash-first-time

1508437070-fordanchorchain.jpg

 

 

Likevel,   FPSO Johan Castberg har 15 ankere på ca 100 tonn hver.

https://www.radionordkapp.no/nyheter/13353/ankersystemet-snart-pa-plass-pa-johan-castberg/

2sbuvfavmotwjptb.jpg

Link to post

Og nå settes snart kursen oppover hit mot sluddbyger og kulde. Spennende :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
J-Å skrev On 25.5.2023 at 9.31:

Det ser ut til at de faktisk ankrer, selv om de vel like gjerne kan ligge på DP, siden de vel må ha atomreaktorene i gang likevel. 

Ingen atomdrevne hangarskip har DP, de har heller ikke baugthrustere.

Link to post
Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Ingen atomdrevne hangarskip har DP, de har heller ikke baugthrustere.

Av forståelige grunner :)
Dette er skip som skal være minst 2-300 nautiske mil vekk fra noen kystlinje og som sammen med slaggruppen sin alltid skal holde seg i bevegelse. 
Har du et skip til 140 milliarder kroner har du råd til slepebåt når du trenger det ;)

Link to post

Det er vel også andre vaktordninger ombord om status er ‘for anker’ eller ‘under veis’. Et conteinerskip som hadde kjørt seg skikkelig inn i sanda (rett etter at suez hadde vært stengt) slapp anker for da kunne de sende mye av mannskapet i land.

Link to post
bliss X skrev On 24.5.2023 at 16.15:

Her snakker vi flybridge. Ser nokså komplisert utXT3I0291.jpg


Det står oppgitt høyde på 76 meter på jolla. Ser en avis oppgir 78 meter. Regner med at denne høyden ikke er i fra vannlinja med tanke på Storbæltbrua med seilingshøyde på 65 meter.

Link to post
Havelle skrev for 2 timer siden:

Av forståelige grunner :)
Dette er skip som skal være minst 2-300 nautiske mil vekk fra noen kystlinje og som sammen med slaggruppen sin alltid skal holde seg i bevegelse. 
Har du et skip til 140 milliarder kroner har du råd til slepebåt når du trenger det ;)

Hva gjorde de i Oslofjorden da? Droppet de   "lunsjdreggen" eller ble de holdt på plass av taubåter under hele oppholdet? 

Link to post
J-Å skrev On 27.5.2023 at 11.26:

Hva gjorde de i Oslofjorden da? Droppet de   "lunsjdreggen" eller ble de holdt på plass av taubåter under hele oppholdet? 

Anker. Som krigsskip har gjort gjennom alle tider. 
Hvis man feks leser Royal Navys instruksjoner til sine offiserer mellom 1870-1845 brukes det mye tid på hvordan man skal ankre korrekt. 

Link to post
Havelle skrev 3 minutter siden:


Hvis man feks leser Royal Navys instruksjoner til sine offiserer mellom 1870-1845 brukes det mye tid på hvordan man skal ankre korrekt. 

Som diskutert lenger oppe ser det veldig spinkelt ut. 

 

 Hvor mange yankeer trengs for å droppe  et anker?

 

Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

Som diskutert lenger oppe ser det veldig spinkelt ut.

Ja, det ser veldig spinkelt ut. Men som det kommer fram av linken du la inn lenger opp så er jo dette "lettvektsanker". De har nok gjort noen beregninger på dette. Du sammenlignet jo litt med en FPSO, og det blir jo rimelig skjevt. En FPSO ankrer under tildels ekstreme forhold, forhold hvor et hangarskip aldri har behov for å ankre opp. Det gjelder jo i forhold til hvor værutsatt det er, men ikke minst også dybde.

Link to post

Skipet slår jo også av motorene en gang hvert tyvende år, og har alltid folk på vakt. 
 

Ellers er skipet stort, men har jo relativt lite vindfang sammenlignet med feks et cruiseskip. 
 

Kort oppsummert: Når de har brukt 140 milliarder på et skip håper jeg de har påspandert noen timer med noen glupinger som kan ankring.
(Og det ser jo ut til at de har gjort det og jobbet med å redusere vekten. https://www.naval-technology.com/news/newshii-tests-anchor-system-aboard-gerald-r-ford-cvn-78-aircraft-carrier-4309420/)

Link to post
Havelle skrev for 2 timer siden:

Skipet slår jo også av motorene en gang hvert tyvende år, og har alltid folk på vakt. 
 

Hadde jeg vært skipssjef der så hadde jeg installert Anchor Watch Pro på telefonen min. Folk har sovnet på vakt før..

Link to post
3 hours ago, Worry II said:

 

"de" ? Eller "vi" ?

Tja, Gerald Ford er vel finansiert av amerikanske skattebetalere, en pris på 130 milliarder betyr at hver amerikaner har litt mindre enn 400 kr investert i skipet.  

Helge Ingstad kostet ca 4 milliarder + 1 milliard for opprydning. Kostnad ca 900 kr pr. nordmann.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...