Jump to content

Amerikansk hangarskip til Oslo i mai 2023


Eurus

Recommended Posts

Komodo skrev 1 minutt siden:

Vet at skipet er drevet med atomreaktorer. Men har de atomvåpen ombord tro?

Like greit å gjøre som den Norske regjering, ikke spørre 😂

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 25.5.2023 at 9.31:

Det ser ut til at de faktisk ankrer, selv om de vel like gjerne kan ligge på DP, siden de vel må ha atomreaktorene i gang likevel. Ankervekt 15 ton ser veldig lite ut.  Et vektforhold på 1:7000, det blir altså som å ankre en 7 tonns båt med en 1 kg dregg (riktignok uten å skalere vindstyrken).

https://www.dvidshub.net/news/365448/fords-port-side-anchor-makes-splash-first-time

1508437070-fordanchorchain.jpg

 

 

Likevel,   FPSO Johan Castberg har 15 ankere på ca 100 tonn hver.

https://www.radionordkapp.no/nyheter/13353/ankersystemet-snart-pa-plass-pa-johan-castberg/

2sbuvfavmotwjptb.jpg

Er nok ikke noe DP der


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

I 1980 så jeg filmen "USS Nimitz forsvunnet i Stillehavet." Litt av en film for ungdommen den gang :smiley:

 

Nimitz-klassen fylte 50 år i fjor (siden første skip ble skjøsatt), og har ca samme eller større deplasement enn Ford-klassen. Bare noen få meter kortere/smalere flydekk.

 

Ford-klassen har forøvrig et flydekk på 20.234 m² og de produserer 1500 tonn ferskvann i døgnet.

Skip nr. 2 ble sjøsatt i 2019 (USS John F. Kennedy).

 

nimitz.jpg.b0eae4002312ab800b44d7261459aa5c.jpg

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 21 timer siden:

 

"de" ? Eller "vi" ?

Jeg betaler skatt til Norge, så for meg er det "de" - selv om jeg liker amerikanere. Om du betaler din til USA har du lov til å si "vi".

J-Å skrev for 20 timer siden:

Hadde jeg vært skipssjef der så hadde jeg installert Anchor Watch Pro på telefonen min. Folk har sovnet på vakt før..

:giggle:
Mistenker at det er et par hundre på vakt til enhver tid. Kjenner faktisk en amerikansk offiser som har tjenestegjort på hangarskip. Han var involvert på flysiden, men neste gang jeg møter han skal jeg spørre ham om han vet om noen har installert en ankervakt på telefonen :p

Komodo skrev for 2 timer siden:

Vet at skipet er drevet med atomreaktorer. Men har de atomvåpen ombord tro?

De ble fjernet av Clinton i 94 og har ikke blitt innført igjen. Det er heller ikke fly som er egnet til å bruke atomvåpen ombord og USA har mange bedre, sikrere og mer hensiktmessige måter å bruke atomvåpen på. 
Det er derfor lite trolig. 

Ser en norsk forsker mener det er det (https://www.nrk.no/norge/strid-om-det-kan-vere-atomvapen-om-bord-pa-_uss-gerald-r.-ford_-1.16424186 ) og skulle ikke overraske meg om det er fler av dem som tenker slik. Men det er en bedre illustrasjon på norske forskeres mistillit mot USA og at de ikke forstår militære hensyn enn det er indikasjon på at det er atomvåpen ombord. De beste internasjonale forskerne mener at det ikke er det.
 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 3 minutter siden:


Mistenker at det er et par hundre på vakt til enhver tid. Kjenner faktisk en amerikansk offiser som har tjenestegjort på hangarskip. Han var involvert på flysiden, men neste gang jeg møter han skal jeg spørre ham om han vet om noen har installert en ankervakt på telefonen :p

 

Takk, jeg venter spent på svar :) .  Forstår at de har lite med thrustere og slikt, men de kan vel bare surre  fast noen jagerfly i litt forskjellige vinkler, og gi på litt, hvis de kommer i en knipe.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 56 minutter siden:

De ble fjernet av Clinton i 94 og har ikke blitt innført igjen. Det er heller ikke fly som er egnet til å bruke atomvåpen ombord og USA har mange bedre, sikrere og mer hensiktmessige måter å bruke atomvåpen på. 
Det er derfor lite trolig. 

Takk for svar Havelle, det var vel det beste svaret så langt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, J-Å said:
2 hours ago, Havelle said:

 

Takk, jeg venter spent på svar :) .  Forstår at de har lite med thrustere og slikt, men de kan vel bare surre  fast noen jagerfly i litt forskjellige vinkler, og gi på litt, hvis de kommer i en knipe.


En F/A 18 super hornet har ca 17 tonn skyvekraft med fulle afterburnere, så det kunne nok fungert i teorien. Hvertfall om man linet opp en 3-4 fly ved siden av hverandre på hver side forut og akter :crazy:
 

særdeles uøkonomiske thrustere dog 😂 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 6 timer siden:

Det er heller ikke fly som er egnet til å bruke atomvåpen ombord og USA har mange bedre, sikrere og mer hensiktmessige måter å bruke atomvåpen på. 

Litt usikker på det for det blir beskrevet som ett gap i USA sin atom evne som de nå viser vilje til å lukke.
Så vi for se hva som skjer på sikt

Link to post
Share on other sites

Alt du har lurt på ang. det som kommer ut der bak....

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Derfor kjører jeg min truster så mye som mulig for å få ned prisen :giggle:

Neppe lurt om du hadde montert et Super Hornet foran på baugen. De brenner rundt 500 liter i minuttet på full gass. 
Det blir store summer - selv uten CO2 og veiavgift.:giggle:

Link to post
Share on other sites

Denne mini serien anbefales for hangarskip entusiaster.

 

https://m.imdb.com/title/tt1224387/?fbclid=IwAR0Oy-xcWA2X7S_EMhcAEDJW1JiOCg4MU_j6pTuFq8lUdmAXGVZaCFCLxgU

 

Den ligger på Amazon.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Joshua kom dit ca kl 04 natt til tirsdag og er der enda, så den har vært "on station" i over 30 timer (var jeg som tipsa NRK om Joshua så de lagde en sak om den i går).

 

Jeg tipper Gerald har passert Stadt allerede og er lenger nord nå, og at Joshua ligger igjen vest av Måløy for å øve RAS (replenishment at sea) også på andre fartøyer som skal nordover på øvelse.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev On 29.5.2023 at 19.07:

Jeg betaler skatt til Norge, så for meg er det "de" - selv om jeg liker amerikanere. Om du betaler din til USA har du lov til å si "vi".

:giggle:

 

 

Joa, men dette er et skip som kan bli underlagt Nato-kommando, anytime alliansen har behov for assistanse, så medlemskapet betaler seg nok godt til vår fordel, så jeg velger å si "vi", selv om ikke US direkte får penga mine. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...