Jump to content

KNBF eller ?


Careka

Recommended Posts

Det er jo synd at Norske Sjø ikke er konkurransedyktig -- forskjellen mot Gjensidige for mitt vedkommende tilsvarer 320 liter diesel i året.

Men så har jo ikke du så hurtuggående båt da :wink:

 

Da jeg la inn Bitteliten IV med max forsikringssum på Norskesjø skiller det mer enn 10.000 kroner i premie fra QB på tross av betydelig bedre dekning fra QB. Men medlem av KNBF er jeg - bare for å støte lobbyistene våre :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Syvert,

 

Referert fra ditt siste innlegg:

"Spøk til side. Situasjonen er rett og slett den at Norske Sjø har bidratt til at alle dere som klager på Norske Sjø har fått et bedre tilbud fra et annet forsikringsselskap. Hvis ikke, kunne måtte jo forsikringsselskapene bare stenge "butikken"! Dermed har kanskje Norske Sjø bidratt til at båtforsikringene ikke er blitt enda dyrere? I så fall har vi gjort jobben vår!"

 

Hva er dette for en retorikk???

Hvordan i all verden mener du at Norske Sjø har bidratt til å få lavere forsikringspris på de øvrige forsikringselskapene? Min oppfattelse er jo at når dere har nesten dobbel så høy pris på min saktegående snekke som if, så ikke kom og hevde at dere er konkuransedrivende. De andre selskapene kan jo bruke deres priser som en brekkstang for å kreve høyere premier.

Dette er faktisk ene og alene griskhet fra deres anbefalte forsikrigselskap og dette selskap gagner ikke oss småbåteiere i det hele tatt!

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje en fordel å ta en titt på www.norskesjo.no? Der finner du også en premiekalkulator hvor du selv kan beregne premien på din båt. Hvis du får et bedre tilbud i et forsikringsselskap, eller hos en utenlandsk agent, så kan du kanskje takke Norske Sjø for at du får et bedre tilbud?

Hilsen Syvert

 

Det var en logikk jeg ikke hang med på Syvert. Kan du forklare?

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Det forholder seg rett og slett slik at våre skaderapporter viser at når en finnkjølt seilbåt treffer Mor Norge, kan det være små skader på selve kjølen, med store og svært kostbare skader ved kjølfestet i skroget. Og hvis det samme skjer med mine to frittstående og ubeskyttede propeller, blir det kostbart gitt! Derfor anser vi disse båttypene som en større forsikrigsrisiko. Som kjent er det såkalte aktuarer som sitter og regner på sånt.

Får jeg tilsvarende lavere premie da?

jeg har jo finnekjøl av senketypen, denne vil slå opp ved grunnstøting, og så forsiktig dette ned igjen i frigitt stilling (som det anbefales å ha den i ved seiling innaskjærs)

Link to post
Share on other sites

Det er jo synd at Norske Sjø ikke er konkurransedyktig -- forskjellen mot Gjensidige for mitt vedkommende tilsvarer 320 liter diesel i året.

For min del er det snakk om rundt 10 års dieselforbruk, eller 750 liter! pr. år..

Det er i forhold til Sparebank1, som ligger på samme nivå som de fleste andre.

Link to post
Share on other sites

Ville bare legge til at det skjer nå ihvertfall litt:

 

Se her Holmestrand Havn (for noen år tilbake)

 

Og KNBF handler da ikke bare om forsikring.

Det dreier seg om det totale båthold. Som kanskje ikke kan måles i hverken liter diesel eller i forsikringskroner.

Men om DIN mulighet til å kunne utfolde deg så fritt du ønsker på sjøen.

 

Og da trenger du ikke å bekymre deg om at den dagen du trenger hjelp - ja så står kystradioen klar til å oppfange din nødmelding og Redningsselskapet står klar til å berge deg.

Og KNBF har tilrettelagt slik at du kan seile trygt i oppmerkede leder for småbåter og at du har en relativt rimelig båtplass tilgjengelig der du bor og at de passer på politikerne slik at de ikke skal klare å hale ut enda mere penger av deg i form av skatter og avgifter og forhøyet havneleie.

 

Men KNBF er avhengig av den jevne båteier for å klare å utføre sin oppgave. Meld fra om alle forhold som vil føre til det verre for båteierne.

Link to post
Share on other sites

...

Spøk til side. Situasjonen er rett og slett den at Norske Sjø har bidratt til at alle dere som klager på Norske Sjø har fått et bedre tilbud fra et annet forsikringsselskap. Hvis ikke, kunne måtte jo forsikringsselskapene bare stenge "butikken"! Dermed har kanskje Norske Sjø bidratt til at båtforsikringene ikke er blitt enda dyrere? I så fall har vi gjort jobben vår!

....

Hvis du får et bedre tilbud i et forsikringsselskap, eller hos en utenlandsk agent, så kan du kanskje takke Norske Sjø for at du får et bedre tilbud?

...

Hilsen Syvert :santcheers:

 

Det var en logikk jeg ikke hang med på Syvert. Kan du forklare?

 

M/Y Ellen Marie

 

Jeg tror faktisk at han her sier at de har en dyrere forsikring slik at de andre selskaper skal ha mulighet til å tjene penger på oss båteiere. De holder prisen så høyt at flere og flere går til andre grunnet pris, men det er kanskje ikke så rart hvis det kun er 3 stykker som jobber med dette. Vil jo ikke ha for mange kunder hver...det kunne jo bli jobbigt. :wink:

 

Eller?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Og KNBF handler da ikke bare om forsikring.

Det dreier seg om det totale båthold. Som kanskje ikke kan måles i hverken liter diesel eller i forsikringskroner.

Men om DIN mulighet til å kunne utfolde deg så fritt du ønsker på sjøen.

Er nettopp derfor jeg ikke er medlem, forsikringen er dyrere, men so what, sjøasssistanse og pakketilbud på hus, bil etc, blir billigere forsikringsmessig, så den biten er bare og glemme.

 

Men mitt HOVEDintrykk av KNBF er at de ønsker gjenomregulering av allt, det øker ikke friheten, mulig de mest belastede områdene i landet trenger obligatorisk opplæring, trafikklys og innkjøring forbudt skilt på sjøen, men det skal da ikke gå ut over alle andre. Det som virker lurt når man ser utover oslofjorden er ikke nødvendigvis lurt for resten av landet.

5 knop ved land er sikkert ikke dumt i mossesundet, men det finnes faktisk områder der det er dypt langs land og ingen båthavner :flag: Med andre ord, det de tilbyr meg er et talerør for båtfolket som taler stikk motsatt av det jeg mener er fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord, det de tilbyr meg er et talerør for båtfolket som taler stikk motsatt av det jeg mener er fornuftig.

Heisan båtfolk :seeya:

Etter å ha fått "pepper" i bøtter og spann, pluss litt støtte, kan jeg bare si som silda: Man kan ikke gjøre alle til laks!

Dermed er debatten avsluttet fra min side. Vi får fortsette å gå på med krum hals, både når det gjelder å jobbe for båtfolket slik våre tillitsvalgte over hele landet mener at vi skal gjøre jobben, og å fortsette å arbeide med å forbedre forsikringstilbudet fra Norske Sjø.

Nok en gang; takk for innspillene og kommentarene.

Hilsen Syvert :santcheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Syvert, jeg har ikke gitt deg pepper, og noe ønske om å bli laks har jeg heller ikke, men utsagnet ditt om at man kan takke Norske Sjø for at det finnes billigere alternativer hos andre syns jeg virkelig du bør forklare oss. Her er det noe med logikken som skurrer kraftig i mine ører.

 

...eller er det noe jeg misforstår?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Her er det noe med logikken som skurrer kraftig i mine ører.

 

...eller er det noe jeg misforstår?

 

Enig :yesnod: Når Norske Sjø priser seg like til himmels, er de ikke akkurat noen stimulans for konkurranse og priskrig i bransjen, nei. Spørsmålet er jo om ikke konkurransen mellom de "vanlige" selskapene er nok? Jeg har ikke gjort noen undersøkelser annet enn det som gjelder min egen båt, men inntrykket er rimelig klart at NS er langt utenfor det aktuelle.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den største konkurransen opplever de "lokale" forsikringsselskapene fra internasjonale aktører. De internasjonale aktørene forsikrer gjerne dyrere båter. QB har hatt grense på minimums verdi 700.000 kroner. Til gjengjeld er de betydelig billigere enn "lokale". På Bitteliten III og Bitteliten IV har jeg ikke engang giddet å sjekke med IF eller andre.

 

Poenget til Syvert tror jeg er at Norske Sjø er billigere på en vanlig båt (kan også kalles gammeldagse båter) - dvs snekker om langkjølte seilbåter. Dermed kan de være et nyttig korrektiv til de "lokale forsikringsselskapene" I og med at båtmarkedet utvikler seg i stort temp og stadig fler kjøper større båt og antall seilbåter med finnekjøl øker betydelig er det en fare at Syverts argumenter var riktige, men ikke er det for fremtiden. Før ble 20 knop oppfattet som en meget bra maksfart. I dag er 30-35 knop på en familiebåt standard toppfart

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek::eek:

 

Driver hun også med forsikringer? Eller er det admiralen som verdsettes her

:lol:

Dette er en svært exclusive forsikring for de bemidlede bergenske fruer. I hovedsak forsikrer man seg mot den andre halvdels dumheter på sjøen når han beskuer blondinner på fordekket og blendes av refleksen fra cognacglasset mens han røker sin cigar.

 

QB=Quality Broker

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Bitteliten III og Bitteliten IV har jeg ikke engang giddet å sjekke med IF eller andre.

Bytta til LOfavør fra if da vi bytta bil ,ca 1år før vi kjøpte Sandviken . Da Sandviken blei kjøpt hørte vi hva det kosta å ha full kasko (300.000-) hos LO , og dem skulle ha ca 4750- .Økosjefen ringte litt rundt og landa hos if igjen , spurte om et godt tilbud slik at vi kunne flytte tilbake igjen da vi har hatt if i mange år . Kom med en pris på hele pakka hus , reise osv . if skulle ha rundt 4000- mindre enn LO eller andre som økosjefen sjekka opp , bare Sandviken gikk ned til 2450- . if hadde endel % vis du oppfylte krava på endel punkter ,vis du var medlem i Redningsselskapet osv . Men dem hadde også litt dyrere forsikkring om vinteren vis båten lå på vannet om vinteren uten bobbleannlegg ,trur ikke det er sånn lenger nå . Men shit samma , sparte jo mye på den lille ringe runden .

En kamerat fikk best tilbud hos Vesta (Skarpnes 30") dem ville ikke ha båten min en gang :confused:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I hovedsak forsikrer man seg mot den andre halvdels dumheter på sjøen når han beskuer blondinner på fordekket og blendes av refleksen fra cognacglasset mens han røker sin cigar.

:yesnod::yesnod:

... og med den overhengende risiko for skade forårsaket av de ovenfor antydete årsakssammenhenger, så kan man jo dedusere seg frem til at premien er aldeles eksorbitant. :yesnod: Derfor har den bolde skipper nå begynt å skue etter brunetter i stedet. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Løfter opp en gammel tråd, idet jeg blir nysgjerrig i anledning gratulasjoner til Syvert i forbindelse med hans avgang til pensjonistenes rekker i annen tråd om dagene.

 

KNBF er en større organisasjon, som ikke alene er styrt av 2-3 personer, men flere.

 

De skal være båtfolkets talerør og bidra til bedre levevilkår for fritidsbåteiere.

 

Jeg var selv medlem en periode, men var dengang noe skuffet da jeg følte KNBF ikke "talte min sak". Er ikke lengre medlem.

 

Riktignok var de aktive i forhold til potensiell endring i avgiftsfri diesel som en av de større saker for en tid siden, men de var vel ikke akkurat alene om å jobbe mot denne endringen? Men de bidro sikkert absolutt mest, slik at vi helt sikkert kan klappe KNBF på skuldrene for en godt utført jobb.

 

Men, der finnes alltid et men.... Jeg sliter når jeg ser etter tydelige spor etter det arbeidet KNBF gjør for fritidsbåtfolket. Greit at de ordner noen bøyer og lateralmerker (Drøbak etter hva jeg forstår), men nå er det jo en gang slik at kystverket vedlikeholder og utplasserer stadig nye sjømerker, enkelte kommuner selv ordner bøyer (eksempelvis Lillesand), andre kommuner har begynt å legge veldig gode forhold til rette for båtfolket (eksempelvis Tvedestrand med enorm utbygging av brygger) etc etc.

 

Jeg har også vært på hjemmesiden til KNBF for å se om den siden "trigger" meg nok til å være medlem, uten at jeg kan si den gjorde det.

 

Derfor, noen som har lyst til å argumentere for (eller i mot) at man skal stå som medlem i foreningen (er forøvrig enig med Rem som i en eller annen tråd tok til orde for nytt navn på foreningen).

 

(håper på saklig debatt. Syvert har jo som kjent trukket seg ut tidligere da det føltes som om der var for mange kverulanter jmf nevnt i "gratulasjonstråd")

Link to post
Share on other sites

I kraft av å være et slags "innsider" tør jeg si at det nok legges ned en meget betydelig innsats med aktiviteter og initiativer som ikke er umiddelbart "synlig" på overflaten. Ikke bare i anliggender som direkte berører kun foreningene men også med forhold som går direkte på den enkelte båteier/bruker og dennes "livsbetingelser" i alle båtrelaterte sammenhenger.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Noe som vel kanskje er litt undervurdert er den tilgang Syverts har hatt til de indre kretser innen styre og stell på høyt plan her i landet. Dette har vært svært viktig slik at KNBF har kunnet komme tidlig på banen for å fremme og ta vare på våre interesser som båteiere, det være seg dieselavgifter eller avgifter på båtplasser osv.

 

Lars H. :santcheer1:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I kraft av å være et slags "innsider" tør jeg si at det nok legges ned en meget betydelig innsats med aktiviteter og initiativer som ikke er umiddelbart "synlig" på overflaten.

Det er jeg helt enig i. Utfordringen ligger kanskje mest i å synliggjøre denne innsatsen på en slik måte at selv de mest uinteresserte og negative får det med seg.

Link to post
Share on other sites

Man må vel i enhvær organisasjon vurdere litt for å litt mot, det finnes vel få organisasjoner som har full ryggdekning i hele medlemsmassen i alle saker?

 

Jeg er enkeltstående medlem av den enkle grunn at det gir meg tilgang til en forsikring som jeg fremdeles oppfatter som rimelig. når det ikke lenger er tilfelle vil jeg ta en ny streng vurdering da denne foreningen etter mitt syn ikke er tuftet på enkeltmedlemmer, Knbf står for mye bra men det er mange forreninger som gjør det å jeg har ikke tenkt å støtte alle.

Link to post
Share on other sites

I kraft av å være et slags "innsider" tør jeg si.....

 

Nettopp fordi jeg har hatt en mistanke om at det Skipper Worse skriver i innlegget over er realiteten meldte jeg meg inn i KNBF. Min tanke har vært at det uansett ikke kan være galt å være innmeldt i en forening som taler fritidsbåteiere sin sak, når medlemskapet koster mindre enn jeg betaler i bensinpenger for å ligge én liten time i plan med båten min.

 

Jeg vil påstå at KNBF skal gjøre mye galt før jeg vurderer å melde meg ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...