Jump to content

KNBF eller ?


Careka

Recommended Posts

Hei.

 

ADVARSEL!

 

Etter det som sto om Hacking på KNBF-siden, var jeg dum (nysjerrig) og gikk inn på deres side. For å komme ut igjen måtte jeg la Task Manageren ta ned browseren min for å få vekk siden.

 

Umiddelbart etterpå fikk jeg denne meldingen fra Routeren min:

 

Dear User

Your router has detected and protected you against an attempt to gain access to your network. This may have been an attempted hacker intrusion, or perhaps just your Internet Service Provider doing routine network maintenance.

Most of these network probes are nothing to be worried about - these types of random probes should NOT be reported, but you may want to report repeated intrusions attempts. Save this email for comparison with future alert messages.

Your router Alert Information

 

Årsaken til meldingen er vel at jeg var innom KNBF-siden?

 

Dette gikk jo bra, men hold dere borte fra KNBF-sidene en stund til de forhåpentligvis snart får rettett opp dette.(Sorry Jan)

 

Lars H.

(KNBF-medlem)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke ta stilling til enkeltutsagn her i tråden som går både den ene og andre retningen.

 

Men jeg vil være klar på at alternativet til KNBF, som vi vet taler båteiernes sak der det kreves, er at det ikke finnes noen, ja du tenkte riktig, det finnes ingen som kan tale båteiernes sak med pondus og med støtte fra nesten 20.000 medlemmer.

 

Og jeg tilogmed vet at KNBF blir lyttet til både i kommunene, fylkene og viktigst av alt: I Storting og Regjering.

 

Der hadde ikke du som enkeltperson kommet langt.

 

Og det er jo det kontingenten går til: Nemlig til å sørge for at vi har en vaktbikkje som kan "gneldre og brumle" når det trengs.

 

Min parole går derfor til alle dere som ennå ikke er medlem i KNBF. Meld dere inn enten som enkeltmedlemmer eller gjennom deres båtforening.

 

Kontingenten er så lav at den ikke merkes, 300 kr. for enkeltmedlemmer og 120 kr. hvis du er medlem i en tilsluttet båtforening.

 

I Kristiansand er Randesund Båtforening medlem i KNBF.

 

:flag: HEIA KNBF :flag:

 

KAT

Link to post
Share on other sites

300 kr. for enkeltmedlemmer

Har aldri vært medlem av båtforening, og kommer aldri til å bli det. KNBF sitt "signal" til meg er at de egentlig ikke ønsker meg som medlem om jeg ikke er medlem av en forening. Jeg har aldri sett ett for meg vettugt argument for prisforskjellen. Er de ute etter flere medlemmer så sett lik pris for alle. Kun prinsippsak fra min side. Om det koster 100kr eller 500kr bryr jeg meg døyten om. Blir det lik pris for alle, melder jeg meg inn.
Link to post
Share on other sites

Blir det lik pris for alle, melder jeg meg inn.

Vel, det kan jo hende at det er mindre arbeide å registrere 100 medlemmer fra en båtforening enn 100 enkeltmedlemmer?.... Da er det vel greitt at det rimeligere å melde inn alle medlemmene i en båtforening enn enkeltmedlemmer (direktemedlemmer). Kan jo også hende at det blir flere medlemmer på denne måten.

Så da synes jeg ikke at noe blir riktigere at alle skal ha samme 'høye' prisen. Forøvrig så er den kosten vi her snakker om, 300 kr, så rimelig at den nesten burde være obligatorisk :yesnod:

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg synes også at lik pris for alle burde gjelde, selv om jeg forstår at det er enklere å håndtere et kollektivt medlemsskap rent administrativt.

 

En annen ting jeg aldri har forstått er hvorfor KNBF på død og liv skal drive med forsikring via Norske Sjø. Forsikring er en bransje, og jeg synes man blander kortene her.

 

Mener det ville vært bedre om KNBF forhandlet fram en medlemsavtale med et vanlig forsikringsselskap, og nå som Norske Sjø ikke lenger er konkurransedyktig på pris mener jeg man sikkert kunne brukt tid og krefter på andre ting.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så er den kosten vi her snakker om, 300 kr, så rimelig at den nesten burde være obligatorisk :yesnod:

Kjekt for deg at du synes det, men når vi legger sammen alt det som burde være obligatorisk, slik som RSSR's årsavgift, Kystpatruljen, Sjøassistanse, KNBF m.m. så blir det nå noen kroner av det tross alt. For meg som for de fleste andre så blir det en prioritering hva man skal være med på ut fra en kost/nytte vurdering. Og for øyeblikket så vurderer jeg det slik at disse tre hundre kronene kan jeg heller bruke til båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei baatplassfolk! :seeya:

Jeg skal prøve å svare på innleggene til fredriksen og Lasse, men først og fremst stor takk til Lasse som hjalp oss å rydde opp i hackingen vi var utsatt for! NB: Det dreier seg ikke om virus, men hacking. Norton har ikke funnet noe virus. Det er mulig det er et sikkerhetshull i webserveren, men dette tar vår webmaster nå opp web-leverandøren. Det viktige er at å meddele at det er trygt å besøke www.knbf.no !

Når det gjelder kollektive kontingenter er disse lavere fordi båtforeningene betaler inn for samtlige medlemmer samlet, mens enkeltmedlemmer faktureres individuelt. Lasse har helt rett i at det selvfølgelig er administrativt billigere og enklere å behandle foreningsmedlemmer enn enkeltmedlemmer.

KNBF er en demokratisk organisasjon og dette er det Båttinget som bestemmer. Neste Båtting skal for øvrig holdes i Bergen i slutten av april og alle medlemsforeninger og enkeltmedlemmer står fritt til å fremme forslag til vedtektsendinger, også når det gjelder kontingenter. Fristen for å sende inn forslag til Båttinget er 3. mars.

Så litt om Norske Sjø og hvorfor. Da vi hadde den store krisen i Norske Sjø i første halvår, tok vi kontakt med norske forsikringsselskaper nettopp for å undersøke om vi kunne få en bedre avtale med dem. Konklusjonen var at vi er bedre tjent med å opprettholde Norske Sjø, ikke minst fordi vår forsikringsordning bidrar til å holde premienivået nede hos forsikringsselskapene. Jeg er temmelig overbevist om at premiene i forsikringsselskapene ville økt med ca. 25% hvis Norske Sjø la inn årene!

Problemet vårt var nok at vi var alt for billige i utgangspunktet og det var absolutt nødvendig å heve premiene vesentlig. På den annen side har vi lært mye det siste halvåret!

Som nevnt tidligere, reiser jeg til London på torsdag for å sluttforhandle vesentlige endringer i premie og vilkår som forhåpentlig vil gjelde fra 1. januar. Om dette er godt nok, får tiden vise. Resultatet vil bli lagt ut på www.knbf.no i begynnelsen av neste uke. Basisfilosofien er imidlertid at lavrisikobåter skal ha lavere premier enn høyrisikobåter og at båtførere som viser ansvar ved å melde seg inn i Kystpatruljen og/eller Sjøassistanse vil få rabatt på premien. I neste uke kan dere lese om resten av "pakken".

Hilsen Syvert :santa:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Vel, det kan jo hende at det er mindre arbeide å registrere 100 medlemmer fra en båtforening enn 100 enkeltmedlemmer?.... ......Forøvrig så er den kosten vi her snakker om, 300 kr, så rimelig at den nesten burde være obligatorisk :yesnod:

Med dagens teknologi tviler jeg meget sterkt på at den kroneforskjellen faktisk er merkostnader for å administrere meg som enkeltmedlem.

Repeterer en gang til hva jeg sa i mitt forrige innlegg; Pengene i seg selv spiller ingen rolle!!!!

Min konklusjon så langt er at KNBF er mer interesserte i å ha hele foreninger tilsluttet, mens enkeltmedlemmer er mindre interessante. Helt greit det, men jeg vil nå tro de ville være mest tjent med å ha en så størst mulig medlemsmasse i ryggen. Mulig jeg tar feil.

Link to post
Share on other sites

Norske sjø registrerer ikke båter som er eldre enn 50 år fikk jeg til svar da jeg sjekket om forsikring hos dem. Vet du om det er noen forandringer i sikte angående dette?

Dette reagerte jeg også på, det var ikke slik da jeg forsikret Aurora.

Men nå er det slik, og jeg syns ikke noe om det :sad:

 

Bastarden er bare 38 år så det er ikke noe problem, men det kan være jeg skal forsikre noe annet om en stund

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Basisfilosofien er imidlertid at lavrisikobåter skal ha lavere premier enn høyrisikobåter og at båtførere som viser ansvar ved å melde seg inn i Kystpatruljen og/eller Sjøassistanse vil få rabatt på premien.

Interessant filosofi dette med lavrisiko- og høyrisikobåter. For mange år siden opplevde jeg at premien på bilforsikringen min økte kraftig, og jeg ringte for å finne ut hvorfor. Grunnen var at den var blitt høyrisiko, og det ble forklart med at modellen nå var såpass gammel at den ble populær bil for yngre sjåfører med dårlig økonomi. Jeg fikk selvsagt bonus for min egen forsiktighet som sjåfør og bileier, men det er mager trøst når grunnpremien øker. Det hadde vært forståelig dersom bilen var blitt poplær hos tyver og utsatt for tyveri.

 

Det er litt pussig å oppleve det samme med båter, og jeg vil nok foretrekke et selskap som beregner risiko på en litt annen måte enn Norske sjø.

Link to post
Share on other sites

Norske sjø registrerer ikke båter som er eldre enn 50 år fikk jeg til svar da jeg sjekket om forsikring hos dem. Vet du om det er noen forandringer i sikte angående dette?

Hei Skjælø :seeya:

I utgangspunktet vil det nok fortsatt stå i vilkårene at vi ikke forsikrer båter over 50 år, men det er jo aldri noen regler uten unntak. Vi er villige til å vurdere også båter over 50 år, men båten må i så fall være taksert av en av våre takstmenn og anbefalt av ham. Jeg vet jo utmerket godt at det finnes båter over 50 år som er bedre ivaretatt enn mange nyere båter. Problemet med disse båtene er jo at hvis de ført får en skade så kan det være vanskelige, og svært kostbart, å få skaden reparert. Forsikring er nå en gang slik at "alle hoder er like runde" og det blir vanskelig å ha forsikringsvilkår som er tilpasset hver enkelt båteier.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel tro at høyrisiko er passbåter med påhenger, disse er ofte stjålet!

Lavrisiko passer mere saktegående og større fartøy (tre og plast) Håper det er slikt det er tenkt :confused:

Heisan bastard30000 :seeya:

Det er presis slik vi tenker. Høyrisikobåter er også seilbåter med finnkjøl og motorbåter med hekkagregat eller frittstående propeller uten beskyttelse av kjøljern eller flyndre. Derfor kommer vi nå med en vesentlig reduksjon av premiene for langkjølte seilbåter og stålbåter som er saktegående og hvor risikoen for store skader ved grunnstøtinger er vesentlig mindre enn for hurtiggående båter og båter som nevnt ovenfor.

Hilsen Syvert :santa:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Vi er villige til å vurdere også båter over 50 år, men båten må i så fall være taksert av en av våre takstmenn og anbefalt av ham.

Hilsen Syvert :flag:

Da kan jeg eventuelt kontakte dere i april/mai når skøyta skal på slipp? Takstmann vil vel se hele skroget? Kikket på sidene deres, men kunne ikke finne noen pris på dette her?

 

Kjekt å høre at det er en mulighet for forsikring i norske sjø. Da jeg snakket med dem var det blankt nei, slik var bare reglene.(Et år siden, fikk forsikring i et annet selskap.) Ble litt forarget den gangen for det er, som du sier, forskjell på hvor god stand en båt er i og det trenger ikke nødvendigvis ha med alder å gjøre. At dere må ha en takstmann for å undersøke er helt forståelig nettopp med tanke på alder i slike tilfeller. Det synes jeg er helt naturlig. Takker for hurtig svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Høyrisikobåter er også seilbåter med finnkjøl

Interessant.

Seilbåter pleide å være grisebillige å forsikre.

Før den store hvite bølgen feide over landet.

Men trekker man noen konklusjoner av det er man vel både misunnelig, Jante og det som verre er.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er presis slik vi tenker. Høyrisikobåter er også seilbåter med finnkjøl og motorbåter med hekkagregat eller frittstående propeller uten beskyttelse av kjøljern eller flyndre. Derfor kommer vi nå med en vesentlig reduksjon av premiene for langkjølte seilbåter og stålbåter som er saktegående og hvor risikoen for store skader ved grunnstøtinger er vesentlig mindre enn for hurtiggående båter og båter som nevnt ovenfor.

Akk ja. Ser vi bort fra tyveri så er det i hovedsak båtførere som er høy- eller lavrisiko i mitt regnestykke. Båter er mer eller mindre krevende å være skipper på.

 

Det kan selvsagt være et problem å vurdere eller dokumentere hvor dyktig båtføreren er, og for fritidsbåter er det ofte mer enn en som bruker/fører båten. Dermed hadde det faktisk vært veldig interessant for å forsikre båt med større begrensninger på hvem som kan føre den. Muligheten til å avtale høyere egenandel på kasko er en god mekanisme. Når man påstår at man er en forsiktig fyr er det rimelig at man er villig til å sette noen titusen bak den påstanden. :yesnod:

 

(En av de sakene hvor jeg er uenig med KNBF er obligatorisk båtførerbevis. Jeg har en mistanke om at jeg ønsker meg litt strengere krav enn de fleste.)

 

Ja, jeg skulle gjerne sett litt kalde fakta. Tror jeg ikke vi får se. Tror dette er nok et argument for å sette opp prisene.

Skulle gjerne sett tallgrunnlaget for denne jeg også. Det er selvsagt forskjell på langkjøl og finnkjøl, med det er også stor forskjell på finnkjølbåter. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat den der stussa jeg litt over også, Krapyl. Har finnekjølene begynt å dette av??? :rolleyes:

mvh tuffff

Hei tuffff :seeya:

Det forholder seg rett og slett slik at våre skaderapporter viser at når en finnkjølt seilbåt treffer Mor Norge, kan det være små skader på selve kjølen, med store og svært kostbare skader ved kjølfestet i skroget. Og hvis det samme skjer med mine to frittstående og ubeskyttede propeller, blir det kostbart gitt! Derfor anser vi disse båttypene som en større forsikrigsrisiko. Som kjent er det såkalte aktuarer som sitter og regner på sånt.

Når det gjelder uegnede/ukompetente båtførere, kan det faktrisk hende at både vi og forsikringsselskapene ikke ønsker å forsikre disse. Det er jo alle de andre ansvarsbevisste forsikringstakerne som må betale for villbassene.

Hilsen Syvert :santa:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...