Frivakt Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 Skal legge opp strøm til kartplotter på FB og er litt usikker på hvor mange ampere jeg skal legge til grunn når jeg beregner kvadrat. Kartplotteren er oppgitt med maks energiforbruk på 13,2 W. Det blir vel i overkant av 1 A. Samtidig er det anbefalt en 7 A sikring. Bør jeg bruke maksforbruk eller sikringsdimensjon for å beregne kvadrat, eller kanskje noe i mellom? Hva sier strømekspertene her på forumet? Quote Link to post
Bonus Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 Du skal ha strøm til kartplotteren oppe. Det anbefales 7A sikring for denne. Sikringen bør plasseres i begynnelsen av denne kabelen (nær batteri eller 12V fordeling). Kabelen skal da dimensjoneres til å klare over 7A. Eller så brenner kabelen FØR sikringen. Quote Link to post
Frivakt Posted May 28, 2023 Author Share Posted May 28, 2023 Bonus skrev 42 minutter siden: Kabelen skal da dimensjoneres til å klare over 7A. Eller så brenner kabelen FØR sikringen. Det gir mening. Finnes det noen tabell eller formel for å beregne hvilket kvadrat som kreves? De kalkulatorene jeg finner handler om spenningstap, ikke varmgang. Har lest et sted at man kan regne 3A per mm2. Stemmer det? Quote Link to post
autohelm Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 https://toppfritid.no/produkthjelp/produkthjelphytteutstyr/tabellkabeltverrsnitt.art Quote Link to post
Frivakt Posted May 28, 2023 Author Share Posted May 28, 2023 Takk, @autohelm, men dette handler om spenningsfall, ikke varmgang. Quote Link to post
Bonus Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 Du finner baatplassens kabelkalkulator her. Siden du skal opp til fly'en med kabel blir det en viss lengde. Da vil det være spenningsfallet som er den kritiske dimmensjoneringsfaktoren. Om du dimensjonerer med lavt spenningsfall (under 1V), så vil kabeltversnittet bli langt på den sikre siden ihht de sikrede 7A. Quote Link to post
autohelm Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 Det er nemt spenningsfall i linken hvis du leser hele🙂 Quote Link to post
Bonus Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 I bolighus installasjon brukes tommelfingerregelen 1,5mm2 for 10A og 2,5mm2 for 16A. Du kommer til å legge minimum 1,5mm2 for å unngå for høyt spenningsfall. Husk å ta med sum av lengden for + og - kabel når du vurderer kabellengden for akseptabelt spenningsfall da. Quote Link to post
Komodo Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 Frivakt skrev for 1 time siden: Hva sier strømekspertene her på forumet? Nå er ikke jeg en av strømekspertene, men du må alltid sikre i forhold til kabeldimensjon. Hvis du legger opp tynnere ledninger enn det sikringene dine tilsier, må du sikre deg ned. Skal du sikre med 7A som manualen tilsier, så må du ha en ledning som tåler 7A uten varmgang. Hvilket tverrsnitt du havner på da avhenger av ledning/kabeltype samt forlegning, men jeg vil si minst 1,5mm2. I tillegg kommer hensynet til akseptabelt spenningsfall som også nevnes over her. Ellers holder jeg gjerne en knapp på å legge opp ledninger med et "visst" tverrsnitt i båten. Det handler ikke bare om hvor mye strøm som skal gå i ledningen, men også at de kan være utsatt for mekanisk påvirkning av andre saker og ting i trange rom og kanaler. Hater disse supertynne ledningene som følger med ekkolodd, plottere osv Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frivakt Posted May 28, 2023 Author Share Posted May 28, 2023 Det er vel tre hensyn: - beskytte apparatet - derav 7A sikring - unngå spenningsfall (20m/1V spenningsfall/1.1 A gir ca. 0,5mm2) - hindre varmgang i kabel før sikring går ved kortslutning ( @Komodo antyder 1,5mm2) Ser at 2,5mm2 er mye brukt i det originale opplegget i båten. Tenker jeg går for det. Antar det er rikelig. Quote Link to post
Bonus Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 Frivakt skrev 1 minutt siden: Ser at 2,5mm2 er mye brukt i det originale opplegget i båten. Tenker jeg går for det. Antar det er rikelig. Som jeg skrev over; 1,5mm2 brukes i 10A sikrede kurser i boliginstallasjon. Jeg hadde også valgt 2,5mm2 som du skriver 👍 Quote Link to post
TrikkerN Lønning Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 Bonus skrev 32 minutter siden: Som jeg skrev over; 1,5mm2 brukes i 10A sikrede kurser i boliginstallasjon. Jeg hadde også valgt 2,5mm2 som du skriver 👍 Bolig har 230V(riktig nok +/-10%) og spenningsfall er normaltsett ikke noe problem. Ved 12V bør man vær litt mer oppmerksom på dette. @Frivakt hvor langt er kabelstrekket? Quote Link to post
Frivakt Posted May 28, 2023 Author Share Posted May 28, 2023 TrikkerN Lønning skrev 1 time siden: hvor langt er kabelstrekket Det blir nok 10m, altså 20m tur-retur Quote Link to post
Bonus Posted May 28, 2023 Share Posted May 28, 2023 Frivakt skrev 3 minutter siden: Det blir nok 10m, altså 20m tur-retur Går du med 2,5mm2 kabel, så får du da rundt 0,2V spenningsfall ved det strømtrekket som du oppgir at plotteren har. Det er helt OK 👍 Quote Link to post
Jannmar Posted May 29, 2023 Share Posted May 29, 2023 Komodo skrev for 17 timer siden: Hater disse supertynne ledningene som følger med ekkolodd, plottere osv me too! Quote Link to post
abbor Posted May 29, 2023 Share Posted May 29, 2023 3% regnes som akseptabelt spenningsdropp for 12V distribusjon. Husk å ta med både +12V og 0V ledningene når lengden beregnes. Bør også ta med selve strømkabelen til plotteren når spenningsdroppet beregnes Hva slags plotter er dette? 7A sikring for 13W høres høyt ut, er vant til 3A for plottere og ekkolodd med strømtrekk rundt en Amper. Quote Link to post
Frivakt Posted May 29, 2023 Author Share Posted May 29, 2023 abbor skrev for 6 timer siden: Hva slags plotter er dette? 7A sikring for 13W høres høyt ut, er vant til 3A for plottere og ekkolodd med strømtrekk rundt en Amper. Det er en Raymarine e7d. Kabelen skal ha 7A sikring ved apparatet og 5A sikring i andre enden. Quote Link to post
Komodo Posted May 29, 2023 Share Posted May 29, 2023 Frivakt skrev 59 minutter siden: Kabelen skal ha 7A sikring ved apparatet og 5A sikring i andre enden. Sier monteringsanvisningen at den skal den sikres i begge ender? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Posted May 29, 2023 Share Posted May 29, 2023 Er ingen fornuft i å sikre ledningen med 5A og plotteren med 7A. Quote Link to post
autohelm Posted May 29, 2023 Share Posted May 29, 2023 Hvis man leser manualen till plotteren står det i installasjonen mm2 på kabel lengder og plassering av sikkring osv 🙂 rett og slett veldi enkelt Quote Link to post
Frivakt Posted May 29, 2023 Author Share Posted May 29, 2023 Komodo skrev for 2 timer siden: Sier monteringsanvisningen at den skal den sikres i begge ender? Quote Link to post
Komodo Posted May 29, 2023 Share Posted May 29, 2023 Ok, det blir motsatt da. Men de spesifiserer jo at du skal sikre ned til 5A dersom du bare kobler til en enhet. Oppfatter det derfor slik at kabel sikres med 7A, og instrumentet med et 5A termisk vern (helst). Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Posted May 29, 2023 Share Posted May 29, 2023 Tror de mener en skal installere en automatsikring ved distribusjonspanelet som er den som skal slå ut ved feil og at det ikke er 7A sikringen som skal gå. Quote Link to post
pipe Posted May 29, 2023 Share Posted May 29, 2023 Ingen ting er bedre en det svakeste leddet lærte jeg engang så hyssingen(kabelen) som fulgte med er det svakeste ledd. Kanskje ikke så lett å se på bilde men har til gode å se slike ledninger på over 1,5 kvadrat- Quote Link to post
Frivakt Posted May 30, 2023 Author Share Posted May 30, 2023 Da har i grunnen jeg fått svar på det jeg lurte på. Takk til alle som har bidratt! Ellers fant jeg denne siden i dag. Nederst står en tabell over hvilke sikringer som kreves til ulike kabeltykkelser: https://www.offgridsystemer.com/post/kabel-ampere-tabell Quote Link to post
Recommended Posts