Jump to content

Tetting av vinduer - er lim på butyl kompatibelt?

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tatt ut ett vindu, rengjort og lagt en fet stripe butyl før remontering. Det ble mye klin og butyl utover, men det er jo veldig lett å få bort👍🏻

Spørsmålet nå er om jeg bør/kan legge en kilfuge rundt vinduet, over butylen, eller om kjemikaliene ikke er kompatible og det blir påfølgende problemer?

Jeg har brukt Terroson butyl, og tenker å bruke sort lim fra Terroson.

Har du noen innspill her @Chilli Solbris?

Familiesnekke skrev 49 minutter siden:

Hei!

Jeg har tatt ut ett vindu, rengjort og lagt en fet stripe butyl før remontering. Det ble mye klin og butyl utover, men det er jo veldig lett å få bort👍🏻

Spørsmålet nå er om jeg bør/kan legge en kilfuge rundt vinduet, over butylen, eller om kjemikaliene ikke er kompatible og det blir påfølgende problemer?

Jeg har brukt Terroson butyl, og tenker å bruke sort lim fra Terroson.

Har du noen innspill her @Chilli Solbris?

Trenger du fugen på utsiden? De reagerer ikke med hverandre. 
All overskytende butyl lar du stå i en ukes tid. Da er den virkelig enkel å fjerne! Ligger video på YouTube. 
Ta vare på overskytende masse. Bare å legge i plast så har du tetteremse i 10 år!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

La det stå slik i to uker så tar du en liten stanleykniv (jeg kjøper skalpell på apoteket) og skjærer langs kanten. Så ruller du av det overskytende en gang til. Deretter kan du vaske med Cyberbond 9999 eller bremseskiverens fra Biltema. Cyberbond 9999 selger jeg og koster egentlig skjorta. Bremseskiverens gjør ikke det. 🫣🤩

spray på tørkepapir og vask. ☺️
mig som jeg ser av bildene. Du skal ikke trenge noe fuging på utsiden. Er det tett er du ferdig!

Mvh

Solbris II

Flott; da bruker jeg Cyberbond 9999; jeg har jo allerede kjøpt en flaske av deg 😁! Det har allerede gått ca 3 uker siden jeg satt inn vinduet, og langs kanten har jeg fått av. Det jeg lurte på var klinet på selve ruta (ser ut som et «fett» område litt ut på ruta, fra pekefingeren min). Men da blir det CB9999 ved neste anledning😀

Takk @Komodo😀 Ja; jeg lærte absolutt masse på dugnaden. Bare det å se hvordan de som kan det ( @Chilli Solbris) gjør det og få anledning til å spørre underveis hjelper jo på selvtilliten👍🏻

Det jeg faktisk gruet meg mest til var om jeg skulle klare å få ut skruene hele og ikke bøye aluminiumskinnene; og der viste du @Komodo meg teknikken for det👍🏻 Jeg fikk ut alle skruene og ingen knakk. Jeg kunne til og med bruke de samme skruene igjen😅 Ingen aluminium ble bøyd heller; bare velstand!

Det som tok absolutt lengst tid var rengjøring av tetteflatene på alu.skinnene; det brukte jeg flere timer på…!

Jeg brukte nok også i overkant for mye butyl; det gikk med nesten 2 patroner på ett stort vindu, så det var nok over en halv patron jeg fjernet i går…

Så da håper jeg det holder tett i maaaange år😅

Familiesnekke skrev 56 minutter siden:

Takk @Komodo😀 Ja; jeg lærte absolutt masse på dugnaden. Bare det å se hvordan de som kan det ( @Chilli Solbris) gjør det og få anledning til å spørre underveis hjelper jo på selvtilliten👍🏻

Det jeg faktisk gruet meg mest til var om jeg skulle klare å få ut skruene hele og ikke bøye aluminiumskinnene; og der viste du @Komodo meg teknikken for det👍🏻 Jeg fikk ut alle skruene og ingen knakk. Jeg kunne til og med bruke de samme skruene igjen😅 Ingen aluminium ble bøyd heller; bare velstand!

Det som tok absolutt lengst tid var rengjøring av tetteflatene på alu.skinnene; det brukte jeg flere timer på…!

Jeg brukte nok også i overkant for mye butyl; det gikk med nesten 2 patroner på ett stort vindu, så det var nok over en halv patron jeg fjernet i går…

Så da håper jeg det holder tett i maaaange år😅

Det er trening det der med å trykke ut akkurat passe mengde! For det er faktisk mye verre med litt for lite en alt for mye!😅

Men massen er ikke tapt!😃. Bare å pakke inn som sagt!

Mvh

Solbris II

Familiesnekke skrev On 2.6.2023 at 9.24:

@Familiesnekke @Komodo 

Er det mulig å forklare denne teknikken? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...