Jump to content

Gele batteri sammen med blybatteri = Ikke bra


Birchwood 320

Recommended Posts

Er det noen andre som har hørt dette.. Eg hadde et sønnac (Skrives det slik?) Exxcide, Ligner litt på Optima i utseende . Dette stod sammen med et vanligt men mye større blybatteri. Nå er Exxcide batteriet ødelagt. Blir steike varmt når eg lader det. Fekk vita av Tess at det ikke under noen omstendigheter skulle kobles sammen med et blybatteri..

 

Kan dette stemme er det mangen som sikkert kan få problemer ombor med batt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg er ikke enig i at dette batteriet ikke kan stå sammen med et blybatteri, det er heller et spørsmål om hvordan de er koblet og hvordan de lades.

 

Jeg har solgt slike batterier i 10 år, og selger de fortsatt, både Optima (som blir levert av bl. annet Varta) og Maxxima som Sønnak leverer, og selvfølgelig blybatteriene fra de samme 2 aktørene også.

Optima og Maxxima er batterier som er bygd opp på den måten at den positive og den negative platen er rullet sammen i en sylinder med en slags stoffnetting i mellom , denne nettingen er der for å holde på batterisyren som er i en fastere form enn det vi er vant til fra "vanlige" batterier. Det er 6 slike sylindere seriekoblet i hvert batteri med 2 volt i hver. I og med at platene er rullet på denne måten blir det et stort areal i hver batericelle, derav den store starteffekten.

 

Det som er viktig med disse batteriene er at de ikke lades for hardt, det mest ideelle er en liten elektronisk lader. Disse laderene lader batteriene opp til ca 97 - 99 % fulle før de går over på vedlikeholdslading for å unngå at batteriet begyner å gasse.

Hvis disse battriene lades slik at de begynner å gasse vil det åpne seg 2 sikkerhetsventiler på toppen av batteriet med den følge at batteriet ikke lengre er tett og levetiden reduseres.

 

Akkurat det samme gjelder når det sitter i båten (eller bilen for den saks skyld). Jeg har vært borte i utallige tilfeller hvor det er montert inn dynamoer med stor amperestyrke og i mange tilfeller ettermotert justerbare regulatorer for å få "nok" strøm til batteriene. Dette resulterer desverre som regel i at batteriene kokes i hjel, og forbrukerne kommer tilbake for å reklamere på batteriene som de uten å vite det har tatt livet av selv.

Det beste er å ettermontere en "intelligent" regulator som faktisk får dynamoen til å gjøre det den skal, nemlig å gi den amperestyrken den er ment til å gi, samt at den kutter ut ladingen når batteriene er fulle. En slik regulator koster som regel omtrent det samme som må betales for en dynamo med større strømstyke, eller et batteri eller to som er kokt i hjel.

Det finnes flere slike regulatorsystemer på markedet, det mest kjente er vel Ladac.

 

Jeg er sikker på at de fleste ville bli skremt hvis de faktisk viste hvor lite effektiv en dynamo er uten en ordentelig regulator. Jeg har en 75 ah. dynamo i min egen båt og før jeg byttet regulator greide jeg aldri å få ut mer enn ca 35 ampere av dynamoen på det meste, og det er under halvparten!!

Dette var en ny dynamo som er meget vanlig i båter i dag. Grunnen til at jeg vet med sikkerhet hvor mye dynamoen ga er at jeg har innmontert et batteriovervåkingssystem som også er i handelen.

I min båt har jeg både blybatterier, Optima og batterier med sølvlegering stående sammen og jeg har ikke hatt noe problemer med dette, all lading blir elektronisk regulert både fra motor og landstrøm.

Jeg vet ikke hva du har av lading i båten og på land, men jeg misstenker at dine batterier får litt for hard medfart i lading fra land og/eller dynamo.

Jeg tør nesten også å driste meg til påstanden om at hvis du ser under korkene på blybatteriene dine er de svarte, noe som er et tegn på overlading (koking og gassing)

 

Håper jeg ikke har forvirret deg med alt skriveriet. :smiley:

Redigert av shaloom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er viktig med disse batteriene er at de ikke lades for hardt, det mest ideelle er en liten elektronisk lader. Disse laderene lader batteriene opp til ca 97 - 99 % fulle før de går over på vedlikeholdslading for å unngå at batteriet begyner å gasse.

Hvis disse battriene lades slik at de begynner å gasse vil det åpne seg 2 sikkerhetsventiler på toppen av batteriet med den følge at batteriet ikke lengre er tett og levetiden reduseres.

 

Jeg er sikker på at de fleste ville bli skremt hvis de faktisk viste hvor lite effektiv en dynamo er uten en ordentelig regulator. Jeg har en 75 ah. dynamo i min egen båt og før jeg byttet regulator greide jeg aldri å få ut mer enn ca 35 ampere av dynamoen på det meste, og det er under halvparten!!

Dette var en ny dynamo som er meget vanlig i båter i dag. Grunnen til at jeg vet med sikkerhet hvor mye dynamoen ga er at jeg har innmontert et batteriovervåkingssystem som også er i handelen.

I min båt har jeg både blybatterier, Optima og batterier med sølvlegering stående sammen og jeg har ikke hatt noe problemer med dette, all lading blir elektronisk regulert både fra motor og landstrøm.

Skal vi se..

Kapasiteten til en dynamo oppgis ikke i Amperetimer (Ah), men i Ampere (A)

Og hvorfor snakker du null og niks om riktig ladespenning? Ladespenningen er det de fleste har interesse av, riktig ladespenning=batteri som holder lenge, feil ladespenning fører til at batteriet dør fort.

 

Jeg byttet i sommer batteri i min ene bil, det var produsert i 1983, og montert i bilen i Juni 1984!

Den bilen har en elektronisk, temperaturkompenserende regulator, noe som sørger for optimal ladespenning under alle forhold.

 

Det anbefales forøvrig å ha kun en batteritype i en batteribank, disse bør være av samme modell, og ca samme alder.

Jeg håper ike du mener det du sier om at du blander alle mulige batterityper innen samme batteribank.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La oss si det slik.. Btteriene har kun vert ladet med en elektronisk lader av den lille max 5 amp helstøpte typen. Om det står sønnak eller ladac på den vet eg ikke.

Dynamoen er ny og ca 65 amp.

 

Har hatt mye motortrøbbel og mye kinning for å få motor til å gå. (før eg fant problemet) Kan eg ha ødelakt dette batteriet på den måten.. Grillet 1 stk startmotor..

Batteriet blir varmt ved lading og holder ikke noe på volten. Blybatteriet er også blitt dårligt.. Total motortid dei siste 3 år er vel 10 timer.. Kun vedlikehold lading

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

La oss si det slik.. Btteriene har kun vert ladet med en elektronisk lader av den lille max 5 amp helstøpte typen. Om det står sønnak eller ladac på den vet eg ikke.

Dynamoen er ny og ca 65 amp.

 

Har hatt mye motortrøbbel og mye kinning for å få motor til å gå. (før eg fant problemet) Kan eg ha ødelakt dette batteriet på den måten.. Grillet 1 stk startmotor..

Batteriet blir varmt ved lading og holder ikke noe på volten. Blybatteriet er også blitt dårligt.. Total motortid dei siste 3 år er vel 10 timer.. Kun vedlikehold lading

Den laderen du snakker om.. en liten grønn greie? Hvis det er det er det nok samme som jeg har (kombinert lader og kabelsnelle omtrent) (min var fra Sønnak)

Den har ihvertfall klart å grille det ene batteriet mitt, mens en lader fra biltema har gjort en bra jobb med å grille det andre.

Problemet med begge to var at de ikke tålte et forbruk på 10W uten å lade for full guffe..

 

 

Jeg valgte å bytte ut begge to, i dag står det en lader fra Mastervolt her, den lader begge bankene.

Link to post
Share on other sites

Dette stod sammen med et vanligt men mye større blybatteri.

Du må nesten utdype dette, er det slik at forskjellige batterityper står koblet i parallell eller snakker vi om forskjellige batteri banker? Hver batteribank bør inneholde en type batteri og skiftes sammen.

Er de separert, eksempelsvis med separate ladere og styrbord/babord motor eller start/forbruk skal dette fungere greit, en må da være ops på at plusssiden ikke kobles sammen noen steder.

 

Kansje det kunne vert en ide å koble av batteriene og ohmet mellom plusskabelene for å se om de er separert?

Link to post
Share on other sites

Den laderen du snakker om.. en liten grønn greie? Hvis det er det er det nok samme som jeg har (kombinert lader og kabelsnelle omtrent) (min var fra Sønnak)

Den har ihvertfall klart å grille det ene batteriet mitt, mens en lader fra biltema har gjort en bra jobb med å grille det andre.

Problemet med begge to var at de ikke tålte et forbruk på 10W uten å lade for full guffe..

Jeg valgte å bytte ut begge to, i dag står det en lader fra Mastervolt her, den lader begge bankene.

Hei Anonym!

 

Du har ikke noe mer konkrete benevnelser på laderne?

 

Det må jo stå tydelig merket hvilket merke/produsent det er på laderne, og det viktigste hvilken modell det er snakk om?

 

På denne måten kan jo andre også få dele negative erfaringer fra andre........., men som sagt så er det jo mange modeller og bruksområde for de forskjellige laderne selv om de er fra samme leverandør!

 

Ser bl.a. at du nevner at en Biltema lader har grillet batteriet ditt - jeg er derimot meget fornøyd med alle tre laderne jeg bruker av modell 44-715 fra Biltema.

 

Dette er en automatisk vedlikeholdslader (uten jordforbindelse i strømstøpselet - derfor ikke fare for galv. tæring) og som gjør jobben meget bra selv om det av og til står på div. remedier som trekker strøm under ladeprosessen!

 

Laderne kutter ut ladingen når spenningen på batteripolene kommer opp i ca. 14.4 - 14.5 volt og slår inn igjen når spenningen kommer ned mot ca. 13,1 volt.

På den ene batteribanken har jeg påkoblet en Europulse - dings direkte mellom polene på batteriet, og den slår ikke inn (en lysende diode) før ved minimum 13 volt spenning over polene - og derfor legger jeg merke til at denne under vedlikeh. ladingen bestandig er innkoblet.

Vil etterhvert se om denne utgjør noe forskjell på batterienes tilstand og varighet i forhold til en batt. bank som er nøyaktig lik og med samme lader påkoblet direkte, bortsett fra Europulse'n da.

 

Det kunne vært greit å vite helt KONKRET hvilken modell og fabrikat av ladere det er som du har dårlig erfaring med? :seeya:

 

ShipO'Hoi!

Link to post
Share on other sites

Du må nesten utdype dette, er det slik at forskjellige batterityper står koblet i parallell eller snakker vi om forskjellige batteri banker? Hver batteribank bør inneholde en type batteri og skiftes sammen.

Er de separert, eksempelsvis med separate ladere og styrbord/babord motor eller start/forbruk skal dette fungere greit, en må da være ops på at plusssiden ikke kobles sammen noen steder.

 

Kansje det kunne vert en ide å koble av batteriene og ohmet mellom plusskabelene for å se om de er separert?

Har bare plass til 2 batt. Og en velger som sier enten batt 1 eller batt 2 eller begge.. Da ha eg vel 2 banker.. Men når du setter desse på "ALL" så er jo alle batt koblet sammen..

 

Han som nevte dette problemet jobber hos TESS

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei Anonym!

 

Du har ikke noe mer konkrete benevnelser på laderne?

 

Det må jo stå tydelig merket hvilket merke/produsent det er på laderne, og det viktigste hvilken modell det er snakk om?

 

På denne måten kan jo andre også få dele negative erfaringer fra andre........., men som sagt så er det jo mange modeller og bruksområde for de forskjellige laderne selv om de er fra samme leverandør!

 

Ser bl.a. at du nevner at en Biltema lader har grillet batteriet ditt - jeg er derimot meget fornøyd med alle tre laderne jeg bruker av modell 44-715 fra Biltema.

 

Dette er en automatisk vedlikeholdslader (uten jordforbindelse i strømstøpselet - derfor ikke fare for galv. tæring) og som gjør jobben meget bra selv om det av og til står på div. remedier som trekker strøm under ladeprosessen!

 

Laderne kutter ut ladingen når spenningen på batteripolene kommer opp i ca. 14.4 - 14.5 volt og slår inn igjen når spenningen kommer ned mot ca. 13,1 volt.

På den ene batteribanken har jeg påkoblet en Europulse - dings direkte mellom polene på batteriet, og den slår ikke inn (en lysende diode) før ved minimum 13 volt spenning over polene - og derfor legger jeg merke til at denne under vedlikeh. ladingen bestandig er innkoblet.

Vil etterhvert se om denne utgjør noe forskjell på batterienes tilstand og varighet i forhold til en batt. bank som er nøyaktig lik og med samme lader påkoblet direkte, bortsett fra Europulse'n da.

 

Det kunne vært greit å vite helt KONKRET hvilken modell og fabrikat av ladere det er som du har dårlig erfaring med? :seeya:

Biltemaladeren min er allerede kastet, så den vet jeg ikke modellnummeret på (fulgte med i båten)

Laderen fra Sønnak er en Tudor Sønnak Type 1205, og skal være en elektronisk sak. Søppel kalles det i min ordbok.

Altså, ladere som kutter ut å lade når ladespenningen når 14,4 er ikke ideelt, de skal lade med en gitt ladespenning (i nettopp dette området) helt til batteriet er toppladet (for et vanlig blybatteri med 6celler vil dette si 13,82V spenning på batteriet, synker etterhvert).

Ladespenning og spenning på batteripolene er jo som kjent det samme så lenge laderen er tilkoblet, med en gang den kutter å lade vil spenningen droppe til max 13,82V, og det vil skje momentant.

 

Har bare plass til 2 batt. Og en velger som sier enten batt 1 eller batt 2 eller begge.. Da ha eg vel 2 banker.. Men når du setter desse på "ALL" så er jo alle batt koblet sammen..

 

Han som nevte dette problemet jobber hos TESS

Du må ikke finne på å bruke stillingen "ALL", det vil bare drepe BEGGE batteriene på sikt.

Link to post
Share on other sites

Må jo det når eg skal starte dyret.. Har i dag bare et batt siden det andre tok kvelden. Det er 980 amp start kapasitet, og det er for lite..

 

Skal sette inn startbatteri som eg sjøl selger om en tid men dei koster ein del. Da blir start batteri 103 Ah og 2300 amp i start kap.

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Anonym!

 

Det er nok mange "programerklæringer" for hvordan en lader skal virke, og ellers veldig mange mer eller mindre begrunnede antydninger for om en lader er karakterisert som søppel eller ikke!

 

Hadde ikke tenkt å legge meg opp i den diskusjonen - mine ladere leverer ihvertfall topp ladede batterier til enhver tid, og det er det som betyr noe for meg.

 

Ser jo at til å begynne med etter at spenningen har nådd 14,4 volt så slår den inn med ganske hyppige intervaller med topplading, og jo lenger de står på jo lenger blir det mellom hver gang diodene varsler at den er inne med en ladeintervall.

 

Hvis jeg da tar av ladingen og venter et døgn før jeg måler spenningen på polene, - ja da, har batteriene en hvilespenning på ca. 12,85 volt, og ettersom den holder seg der over lang tid, så anser jeg batteriene for meget bra toppladet.

 

Er de ikke det da etter din mening? :sailing::seeya:

 

 

NB!

Dette fungerer til mitt behov og bruksmønster, og jeg er storfornøyd med disse laderne.

At de også er billige er ingen ulempe, så lenge de gjør jobben sin!

 

Det var nå bare mitt synspunkt i meningsutvekslingen da!! :smiley::wink::seeya:

 

 

Vedr. manuell vender "Av - 1 - 2- Alle"

Har nye helt lukkede fritidsbatteri på 115Ah hver (flere i parallel til en bank) og så vanlige åpne bly/syre batterier i en annen bank.

Dette fungerer meget bra og jeg går bestandig med vender på "Alle", så får batteriene ta til seg den ladingen de ønsker.......!

NB!

Sjekker ved lading fra dynamo/regulator at hver bank har den ladespenningen som er innenfor kravene til batteriene - og da har jeg ikke hatt noen problemer så langt.

Det er ikke bra med lavere ladespenning enn spesifisert for batteritypen og heller ikke for høy ladespenning,for da vil man få "gassing" og event. tørrkoking av batteriet til slutt.

 

NB!

Er et av batteriene eller en av batteribankene defekt (f.eks. indre kortslutning i en av cellene i batteriet), så går det selvfølgelig negativt utover ladingen til alle batteribankene hvis man har venderen i stillingen "Alle". Ingen av batteriene vil få tilfredstillende lading, og dette vil over tid "tappe krafta" også ut av de friske batteriene, slik at alle batteriene blir defekt tilslutt!

 

ShipO'Hoi

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må jo det når eg skal starte dyret.. Har i dag bare et batt siden det andre tok kvelden. Det er 980 amp start kapasitet, og det er for lite..

 

Skal sette inn startbatteri som eg sjøl selger om en tid men dei koster ein del. Da blir start batteri 103 Ah og 2300 amp i start kap.

Hva for et monster er det som ikke klarer seg med 900CCA?

Jeg har enda ikke vært borti en motor som ikke klarer seg med det, selv en uvanlig tungstartet GM 6,2D drar fint i gang med 2X450CCA.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Anonym!

 

Det er nok mange "programerklæringer" for hvordan en lader skal virke, og ellers veldig mange mer eller mindre begrunnede antydninger for om en lader er karakterisert som søppel eller ikke!

 

Hadde ikke tenkt å legge meg opp i den diskusjonen - mine ladere leverer ihvertfall topp ladede batterier til enhver tid, og det er det som betyr noe for meg.

 

Ser jo at til å begynne med etter at spenningen har nådd 14,4 volt så slår den inn med ganske hyppige intervaller med topplading, og jo lenger de står på jo lenger blir det mellom hver gang diodene varsler at den er inne med en ladeintervall.

 

Hvis jeg da tar av ladingen og venter et døgn før jeg måler spenningen på polene, - ja da, har batteriene en hvilespenning på ca. 12,85 volt, og ettersom den holder seg der over lang tid, så anser jeg batteriene for meget bra toppladet.

 

Er de ikke det da etter din mening? :sailing::seeya:

Jeg er ikke så sikker på om du forstår hva du prater om med dine 14,4V (som forøvrig er i overkant av anbefalt ladespenning ved 20°C)

Ved 14,4V og 20°C vil du oppleve at batteriene mister noe væske, 14,3-14,35V regnes som perfekt ladespenning.

Ladespenningen vil gjerne være mer eller mindre konstant (min lader lader med 14,35V ved 20°C helt til batteriet er tilnærmet fulladet, da går den over i vedlikeholdsmodus som vil si at den gir noen pulser med (u)jevne mellomrom)

En vesentlig forskjell på ladere er hva de tåler før de går ut av vedlikeholdsmodus også, min lader tåler relativt mye, noe som er et must for meg med min bruk (bruker strøm i båten døgnet rundt, minst 3A til enhver tid)

 

At batteriene holder en hvilespenning på Ca 12,85V over lang tid er et bra tegn, det er det ingen tvil om, men det er ikke dermed sagt at din konfigurasjon er bra.. Hvor ofte sjekker du syrenivået?

Link to post
Share on other sites

Som sagt, Anonym - det er nok mange meninger om dette emnet!

 

Men for å gjenta meg selv, når det fungerer helt topp, så er jeg fornøyd og trenger ikke foreta noen forandringer.

 

Så til ditt spørsmål om hvor ofte jeg sjekker syrenivået?

 

Det er ikke nødvendig så ofte for det har vist seg at det ikke er noen gassing/koking utover det som er normalt - og i løpet av vel et års tid, har det ikke vært nødvendig med etterfylling i det hele tatt med dette ladeopplegget.

Sjekket nivået på gamlebatteriene som har skrutopper, og da regner jeg med at det ikke er noen fare med de nye helt lukkede batteriene heller.

Ved kontrollmålinger av ladespenningen på disse nye batteriene, så fant jeg dette helt ideelt i.f.t spesifikasjonene.

 

Joda, dette skal nok gå bra det, Anonym! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...