Jump to content

Båtfrakt Henningsvær til Oslo Sargo 36 Explorer Fly

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

On 6/30/2023 at 12:29 AM, dude said:

Er det lov å spørre?

Hvor mange liter Diesel gikk det med på denne turen?

det gikk med rett under 4000 liter.  Vi hadde snitt på ca 3,6 l/nm.   Vanlig S36 ligger på ca 3,3, men denne var tyngre pga FB samt at den var noe grodd.  Løsnet etterhvert ? 

da er jeg nok en gang i Bergen. Klar for en tur litt utenom det vanlige for meg.  

reiste til Stavanger i går og kjørte en Sargo 25 opp Naustdal.   Var litt optimistisk med tank på været så fikk ristet meg over boknafjorden og sletta.  Tok hurtigbåt fra Florø til Bergen i dag tidlig.  

Så over til tur nummer 2.  ruta fra vest til Østlandet er kjent, men båten er litt spesiell for en båtmerke som er oppvokst med p sikle etter bla. Princess og storebro ?

båten er en ca 1994 Storebro Royal cruiser 420 Biscay med 2 x VP TAMD 72 motorer på 430 hk.  Den uten akterkabin som det bare er bygget 17 stykker av.   

det som er enda mer unikt er at båten har hatt 1 eier siden den ble kjøpt 1 år gammel.   Videre har båten ligget innendørs i nøst i alle år.  

tidligere eier, en nå noe eldre herremann med tilknytning til maritim næring har hatt sjefsmekanikkeren sin til å vedlikeholde båten teknis i alle år.  

I utgangspunktet er jeg skeptisk til å ta på meg kjøring av så gamle og ukjente båter, men jeg stilte nå en Haug med spørsmål om teknisk og hva som var byttet/ gjort noe med og fikk stort sett positivt svar på alt.   

i det korte så er eksosbend byttet, alle kjølere vært ute og renset/ pakket om.  Cutlesslagre, pakkbokser er tatt, tanker renset i senere år osv.  

det andre som er artig er båten er veldig original.  Ikke vært montert og boret hull til alskens av den gang nye, nå gamle duppeditter.  
her er ingen kartplotter. Kun en pc og en gammel furuno radar.  Autopilot, manuell gps, ekkolodd osv er originalt.   
å komle inn her er som å gå tilbake i tid.  

sprøtt å tenke på hvor staselig skute dette var i  1994 når få kjøpte båt og renta var over 10%.   

og denne svenske damen (bør nesten si dronningen) skal behandles med oljet og kjærlighet på veien hjem.   Ikke presses på noen måte og jegvrrgjer med at vi må godsnakke litt med hun underveis ? 

forløpig plan er å kjøre ned til Haugesund eller Skudeneshavn og så ta en kikk på været, samt en nøyere sjekk på damens motorikk og evne til å holde tett på væsker etc :giggle:

tanket opp på Søreide nå.  Tankene er på 2 x 750 liter.  Regner med hvertfall 6 l/nm på 22 kn.  Mulig jeg tanker i Skudeneshavn for å få en føling med forbruket.  Ikke noe nymotens tripcomputere her i gården nei.  

dette blir gøy.  Håper jeg og dronninga blir venner ? 

IMG_2888.jpeg

IMG_2894.jpeg

IMG_2893.jpeg

IMG_2890.jpeg

IMG_2897.jpeg

IMG_2899.jpeg

IMG_2902.jpeg

IMG_2907.jpeg

IMG_2911.jpeg

IMG_2910.jpeg

IMG_2913.jpeg

IMG_2914.jpeg

IMG_2915.jpeg

IMG_2917.jpeg

IMG_2918.jpeg

Mvh. SAP

Endelig får du skikkelig kvalitet mellom hendene! Skikkelig ordentlig kvalitet!???

Kjenner jeg blir helt mo i knærne her jeg sitter på jobb!

Ønsker deg en fantastisk tur!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Komodo skrev for 2 timer siden:

Pass på så ikke alle toga frontkolliderer eller sporer av nå ?

Bare sjekk forsinkelsene nå du!!:giggle::giggle:

Mvh

Solbris II

Får oppdatere litt om dronninga.  Turen gikk dessverre ikke like glatt som ønsket men det var ikke den svenske damen sin skyld.   

Var på vei nedover nyleia mellom Bømlo og Stord.  3-4 ganger tidligere etter jeg forlot Dollviken hadde jeg åpnet lukene og kikket ned i motorrommet noe som er vanlig rutine, men litt overdrevet hyppighet i dette tilfellet siden det var en aldrende dame.  

siste gangen jeg kikket ned var i engøysundet ca 15 min tidligere.  
jeg vet ikke helt hva det var, men fikk en følelse av at jeg ville sjekke på nytt.  Åpnet aktre luke og så at det var kommet endel vann akter i motorrommet (gikk i 22 kn).  Når man ser noe slikt går det tusen tanker gjennom hodet på et par sekunder.

slang på luka og gikk frem og dro throtlene til tomgang.  Hadde sett over alt av brytere og paneler før avgang og stusset på at ikke vannalarnen hadde gått.  
men slang på alt av pumper manuelt og gikk og åpnet luka igjen.  

så ganske fort at det sprutet vann ut av slangen fra oljekjeler og inn på eksosbend.   Gode nyheter for da var det bare å stenge av ene motoren for å stoppe tilsiget.  

Sagvåg på Stord var nærmest så satt kursen dit på ėn motor .  Har vært der inne før en gang for lenge siden.  
på veien inn sjekket jeg at pumpene virket ved at det spylte vann ut av skutesiden.  

båte er delt inn i 3 separate skott.  Akter, motorrom og forut.  Det kom bare vann ut av ett utløp så de andre skottene var tørre. 

fikk lagt til og ringt oppdragsgiver som sporenstreks kastet endel utstyr i bilen, tok med en kompis og hev seg nedover til Stord.  I mellomtiden spylte jeg ned motorrommet med ferskvann og lenset ut det pumpen fikk tak i.   

gitta kom etterhvert med vannsuger, div remedier og ny slange fra Bjordal og Madsen.  Etter noen timers jobb så motorrommet ut som det var nytt.  

vi var likevel alle enige om at båten ikke skulle rushes videre, men tas tilbake til Bergen og virkelig gås i sømmene og få orden på vannalarner og auto-pumper.  

På slutten av oppshiningen  greide jeg kunststykket å ta et skritt bakover der ennav dørklukene var tatt bort.  Gikk så med ryggen først ned mellom motorene og traff kanten på dørken ca i korsryggen  på veien ned.  Glad over at ryggen ikke var brekt i to men kvalm av smerte tok det noen minutter før jeg kom meg til hektene.  

Vi kjørte så båten tilbake til Bergen i natt jeg og en til.  
Alt fungerte fint med nye slangen og ingen andre feil dukket opp.  

B & M stusset også over at denne slangen røk da de aldri har hørt om det før og aldri solgt en slik slange.  Og det går jo endel 71:72/73 motorer rundt omkring så nå er opp mot 30 år gamle.  Så det var nok lottoen til Murphy som gikk inn denne gangen.  

jeg var bra redusert i kroppen etter ankomst Bergen så fant ut at det var best å komne seg hjem før alt stivnet til.  Ble et par timers hvile før jeg drop på Flesland og og tok 0640 flyet hjem.  

Nå vil båten bli  fikset og gjenomgått etter alle kunstens regler.  Spørs om ikke jeg bør en tur til verkstedet med kroppen i morgen også.  

så får vi se hvem av oss som blir friskmeldt først, båten eller jeg.  

Båten blir i bedre stand enn det den var før og det tror jeg både selger, megler og kjøper tjener på i det lange løp.  
jeg glad dette gikk så bra som det gjorde. Skulle nok ikke ha kjørt 15 min til før dette ble oppdaget…   Det andre jeg har fått konstatert  enda klarere er viktigheten av fungerende vannalarner 

båten var forøvrig et skikkelig klenodie.  Aldri sett en 30 år gammel båt som så ut som den var nesten ny.   

IMG_2937.jpeg

IMG_2938.jpeg

IMG_2942.jpeg

IMG_2943.jpeg

Mvh. SAP

Rett mann  på rett plass som vet hva som må gjøres!! Fungerende vannalarm er viktig!
På min har jeg også tre skott med egen pumpe og virksom alarm!! Det er mye på båten min som ikke er på topp. Men heldigvis er det tekniske bra!
Har selv gått på ryggen ned gjennom motorromsluka. Det er ingen god opplevelse! Får virkelig håpe at du ike får langsiktige plager av dette!! Krysser finga!!
Hvordan opplevde du båten kontra dagens båter?

Mvh

Solbris II

Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere ser nytten i kameraovervåking av motorrommet, da kunne slike situasjoner vært tatt umiddelbart uten å måtte forholde seg til tvilsomme lensealarmer og lensesystemer. 

Har hatt dette her på to av båtene mine og det er en særdeles rimelig sikkerhet mot både oversvømmelser, brann og annet som kan oppstå:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/parkeringshjelp/ryggekamera-digitalt-7-2000051942

31 minutes ago, Chiefengineer said:

Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere ser nytten i kameraovervåking av motorrommet, da kunne slike situasjoner vært tatt umiddelbart uten å måtte forholde seg til tvilsomme lensealarmer og lensesystemer. 

svaret er nok at flertallet av båteiere og kjøpere ikke ser eller prioriterer dette da det også krever store nok og flere skjermer slik at man alltid kan et vindu med motorromkamera åpent.   På de båtene med 2x 12/16” eller større og som har kamera i motorrom har jeg alltid dere åpent.  

synes dog ikke det erstatter en fungerende audiovisuell alarm og lenseautomatikk, men er et fint ekstra supplement.  Jo mer, jo bedre.  
en lydalarm reagerer man sporenstreks på og sp finner ut hvilken lampe som lyser.  

I dette tilfellet med en tilnærmet original båt fra 90-tallet var jo ikke plottere og enda mindre med kameravisninger kommet engang.
En av de få tingene som det var gjort noe med på denne båten var nettopp lensepumper og det originale alarmsystemet.  Hvorfor sliter jeg med å se logikken i da både automatikk og varsling hadde vært hensiktsmessig isforhold til slik det var nå hvor alt hang på at fører fikk en følelse og så gikk og sjekket.   

2 hours ago, Chilli Solbris said:

På min har jeg også tre skott med egen pumpe og virksom alarm!! Det er mye på båten min som ikke er på topp. Men heldigvis er det tekniske bra!

og det er det viktigste ?
båten er bygget på samme måten her.  Og disse skottene var imponerte tette.  Det går store eksoslanger gjennom til aktre skott helt nederst i bunnen på disse båtene samt div andre gjennomføringer.   Ikke en dråpe hadde funnet veien bort fra motorrormet.  Storebrokvalitet og nøyaktighet på sitt beste.  

det jeg ikke likte var at det ikke var dreneringshull mellom stringerene i motorrommet slik at det ble liggende mye vann i 6-8 «kar» under, foran og bak motorene som ikke rant ned i bunn der lensepumpa står.   

var noen hundre liter igjen som må tas me egen pumpe eller vannsuger.  Skjønner ikke hvorfor de har gjort det slik. Bare en motorvask medfører timer med ekstraarbeid.  

3 hours ago, Chilli Solbris said:

Hvordan opplevde du båten kontra dagens båter?

som vi har pratet om før.  Overdådig og kompromissløs, bunnsolid kvalitet, men sett med dagens øyne er det jo gammeldags på godt og vondt.  

de lages ikke båter med slik kvalitet lengre foruten noen få som Flemming osv.  folk (flest) er rett og slett ikke villig til å betale det.   

båten din @Chilli Solbris kostet kostet 2-3 ganger mer enn en Fairline 50 i 1993.  Det samme med SRC 420 vs en Princess 415/ 435.  

Det sier litt om de som kjøpte side båtene den gang de var nye hvor det var særdeles mørke økonomiske tider.   

Nei, storebro gravene tiden er og blir noe helt eget.  Det som skjedde med denne damen i går var ikke båtens feil.  Hadde ting vært som originalt hadde man fått et tidligere varsel.    

Mvh. SAP

3 hours ago, Chilli Solbris said:

Har selv gått på ryggen ned gjennom motorromsluka. Det er ingen god opplevelse! Får virkelig håpe at du ike får langsiktige plager av dette!! Krysser finga!!

Takker ? Jeg tror det gikk bra. Er veldig øm og forslått men skal ta en vurdering i morgen basert på form og følelse om å ta en tur til legen og inn i scanneren.  

Mvh. SAP

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Har hatt dette her på to av båtene mine og det er en særdeles rimelig sikkerhet mot både oversvømmelser, brann og annet som kan oppstå:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/parkeringshjelp/ryggekamera-digitalt-7-2000051942

Det er vel litt sånn som med å gå på grunn, at det er de som har hatt vann i motorrommet, og de som skal ha det. Når man har hatt det og vet hvor mye vann som kan være der uten å merke det på båten, så får man det kamera ganske kjapt. Man blir raskt lei av å åpne hele tiden for å sjekke at alt er bra. Har kamera du linket til, vannalarm og god lensekapasitet, og håper det er bortkastet. Håper jeg aldri mere får oppleve vann til nalven på motor. 

Godt det gikk bra denne gangen, og god bedring med kroppen @sap_2000

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

det jeg ikke likte var at det ikke var dreneringshull mellom stringerene i motorrommet slik at det ble liggende mye vann i 6-8 «kar» under, foran og bak motorene som ikke rant ned i bunn der lensepumpa står.   

var noen hundre liter igjen som må tas me egen pumpe eller vannsuger.  Skjønner ikke hvorfor de har gjort det slik. Bare en motorvask medfører timer med ekstraarbeid.  

Akkurat dette har jeg irritert meg grønn over selv! Lurer på om det er noen som helst grunn til at der slik!

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev 28 minutter siden:

Akkurat dette har jeg irritert meg grønn over selv! Lurer på om det er noen som helst grunn til at der slik!

Ja, i og for seg enig MEN, når man har en lekkasje et sted (på motor eller fra annet), så er det veldig greit med de skottene som gir en indikasjon på hvor lekkasjen kommer fra. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 4 minutter siden:

Ja, i og for seg enig MEN, når man har en lekkasje et sted (på motor eller fra annet), så er det veldig greit med de skottene som gir en indikasjon på hvor lekkasjen kommer fra. 

Skottene ja! Absolutt! Men det er stringerne jeg tenker på. De langsgående. Å detektere en vannlekkasje har egentlig aldri vært vanskelig synes jeg. Er jo som regel litt trykk som gjør at det enten pipler fram eller spruter ut…..

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev 5 minutter siden:

Skottene ja! Absolutt! Men det er stringerne jeg tenker på. De langsgående. Å detektere en vannlekkasje har egentlig aldri vært vanskelig synes jeg. Er jo som regel litt trykk som gjør at det enten pipler fram eller spruter ut…..

Du har rett, enig i det :thumbsup: men jeg har også både stringere og skott i motorrommet..

og etter vinteropplag til sesongen i fjor hadde jeg vann i et av disse båsene og etter litt logisk tenking så ble eneste synder varmtvannsbereder (:nonod: tømmeventil hadde fyltes opp med slagg og ikke tømt tanken tilfredsstillende før vinterlagring med fatal følge) hadde det rent helt ned i bunnen så hadde jeg sikkert i økonomisk desperasjon forsøkt å finne andre mulige logiske forklaringer på hvorfor det var vann der :giggle:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev for 7 timer siden:

Du har rett, enig i det :thumbsup: men jeg har også både stringere og skott i motorrommet..

og etter vinteropplag til sesongen i fjor hadde jeg vann i et av disse båsene og etter litt logisk tenking så ble eneste synder varmtvannsbereder (:nonod: tømmeventil hadde fyltes opp med slagg og ikke tømt tanken tilfredsstillende før vinterlagring med fatal følge) hadde det rent helt ned i bunnen så hadde jeg sikkert i økonomisk desperasjon forsøkt å finne andre mulige logiske forklaringer på hvorfor det var vann der :giggle:

Ser den!☺️☺️

Men ta deg en tur til meg (det hadde vært veldig hyggelig?) så skal du få se motorrom hvor det er noe fordømt herk at vannet ikke renner ned!???

Mvh

Solbris II

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...