Jump to content

Tegnet/konstruert egen båt.

tom Cognac

Recommended Posts

Det er kanskje ikke helt stuerent å komme med dette her, men jeg forsøker (av ren nysgjerrighet):

For mange år siden konstruerte jeg (uten å ha noen som helst båtkonstruktørutdannelse) en båt jeg mente kunne fungere bra for de fleste familier. Jeg lagde også spanteriss, men de tegningene har jeg mistet. 

Så - utifra vedlagte tegning, er det noen her som for moro skyld har noen meninger om det jeg tegnet? Det hadde vært interessant å høre forskjellige meninger her :yesnod:

EastCoast med ny planskisse.jpg

jeg tørker ut på land....!

Hva slags bruk tenkte du med denne?

Den virker litt hverken fugl eller fisk. Minner om Biam 660 i størrelse og type, men lite uteplass og lite inneplass. Slik jeg forstår tegningen.

Hva er tenkt bak stolene på bildet? Hva med pentry, toalett og liggeplasser?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

VegJoh skrev for 3 timer siden:

men rorflaten ser ved første øyekast veldig liten ut

Du er nok inne på noe der :thumbsup:

index skrev for 3 timer siden:

Jeg tenker den kunne med fordel ha vært en meter lenger i hekken for å få litt mer harmoniske linjer. 

Kan være helt enig i det :thumbsup:

Komodo skrev for 2 timer siden:

"Fungere bra for de fleste familier" var kanskje en smule ambisiøst. En lengde på 680cm gir ca 22-23 fot. Tror du må revurdere hvilke krav familier flest stiller til en fritidsbåt nå i år 2023. Her har du en båt som verken har god plass eller er laget for fart. 

Jeg tegnet båten for ca 20 år siden og da var kanskje markedet litt annerledes enn i dag - 2023. Jeg tenkte båten mest som en semiplaner med en maksfart på rundt 15 - 20 kn. Altså ingen fartsbåt. :smiley:

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Hva slags bruk tenkte du med denne?

Den virker litt hverken fugl eller fisk. Minner om Biam 660 i størrelse og type, men lite uteplass og lite inneplass. Slik jeg forstår tegningen.

Hva er tenkt bak stolene på bildet? Hva med pentry, toalett og liggeplasser?

Jeg tenkte brukt som en familiebåt for en liten familie (2 voksne og muligens 2 barn/maks tenåringer)

Er enig i at den kan minne om Biam 660 eller GP 700

Bak stolene hadde jeg tenkt en åpen plass hvor man kunne møblere etter eget behov (klappstoler som kan stues bort f.eks), og en grei plass for stangfiske - for eksempel.

Pentry og toalett er tenkt plassert innunder dekk foran fører / co-pilotstol. Tradisjonell buet sofa i forpigen med mulighet for å legge ned bord - til dobbeltkøye. :smiley:

Takker for svar, jeg vet ikke om jeg fortsetter med tegningen av båten, det var et fritidsyssel jeg hadde for ca 20 - 25 år siden, jeg hadde ikke båt da, jeg solgte min fantastiske Fjord 24 Weekender i 1996, en båt jeg var veldig glad i, og savnet etter sjøen, lukten av tang og tare, saltvannssprut i ansiktet, gynge på bølgene, NYTE sjølivet var enormt stort. Men min livssituasjon på det tidspunktet sa at jeg ikke kunne skaffe meg båt - med det første. :smiley:

Kallethekid skrev for 16 timer siden:

iker designet, men den er ganske bred. Hvor mye V-bunn tenker du?

Deadrise vet jeg egentlig ikke, kan ikke huske at jeg målte opp da jeg tegnet spanteriss, men vil kanskje tro at noe rundt 15 grader er "riktig"! :smiley:

Honduras skrev 33 minutter siden:

Ikke for å være slem, men designet minner meg om noe engelsk fra 60-70-tallet. Det finnes kanskje noen som vil ha det, men mistenker det etterhvert er en smal nisje…

Det er da ikke slemt :lol: Jeg vil kanskje heller si at den minner meg litt om amerikanske båter, tror det er noe som heter "Eastbay", ( https://www.eastbayyachts.com/     https://www.eastbayyachts.com/wp-content/uploads/2021/12/NOR-EB44-NO-BATLIV-apr18.pdf) fartsbroren til Grand Banks (tror det er samme verft, men en annen konstruktør - eller noe sånt :rolleyes:), hekken (designet på akterspeilet med liggende treverk) er i allefall "stjålet" fra Grand Banks :smiley:

Designere bruker ofte "det gyldne snitt" for å komme fram til harmoniske løsninger.  Det er forholdet 1:1,618. For eksempel kan en bildør se harmonisk ut, hvis rektangelet under vinduet er i dette forholdet, og høyden på vinduet er 1/1.618 i forhold til høyden på selve døren. Forslag, med litt lavere vindskjerm og mer overhengende baug:

image.png.c36f761d9e12553be0a93b7d75624836.png

Honduras skrev for 4 timer siden:

Det finnes kanskje noen som vil ha det, men mistenker det etterhvert er en smal nisje…

Tror nok du har rett i det. Det kommer fortsatt til å være etterspørsel etter halvplanere og båter med fortrengningsskrog, men ikke i størrelsen 20-25 fot, i alle fall ikke som familiebåt. I dag er dette størrelsen på dagsturbåter og hyttebåter, noe som tidligere ble betjent av Rana 17, GH14 og åpne tresnekker. De som skal ha familiebåt i dag ser gjerne på båter på 30-50 fot. Her har Princess og andre engelske båter med to motorer og stort forbruk en stor del av markedet, og i den størrelsen tror jeg det kan komme til å bli et marked for romslige motorbåter som har lavt drifstofforbruk og lave servicekostnader, og dermed fortrengningsskrog og en motor. 

Når det gjelder linjene på båten din så kan den sett ovenfra kanskje minne litt om linjene til båten til @NilsPils som han fikk bygget i Thailand. Søk opp tråden om byggingen av båten hans. Den er et par og tredve fot og dermed vesentlig mer romslig, i tillegg har den veldig pene linjer.

Slik blir vel båten seende ut når den kommer på vannet.

Overbygg og skrog harmonerer ikke. Det handler om proporsjoner.

Mange som har bygd overbygg på båten mens den står på land, og fått seg en uventet overraskelse når båten ble satt på vannet.

Det samme skjer når man tegner, og glemmer å ta hensyn til at en del av skroget vil "forsvinne" under vann.

Båt.JPG

Hvis jeg vinner alene i Lotto'en til lørdag (ca. 14 mill :lol:) skal jeg få en proff båtbygger til å bydde en one-off av båten for meg. Jeg er enig i forslagene om å forlenge båten - tror faktisk det vil gjøre den penere og mer harmonisk :thumbsup: Men vi får se - til lørdag altså.........................  (lottotrekning på nrk ! ca kl 19.45 tror jeg :lol:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...