Jump to content

Anbefalinger verksted i vestfold/telemark som kan utføre motorbytte og eventuelt finne motor


Tigeranda

Recommended Posts

Hei, jeg har en ford 2728t kanskje marinisert av SABB som ser ut til å måtte byttes (det står SABB på noen deler og Sabre på andre, begge har vel marinisert (eller marinert som jeg liker å kalle det) denne motoren).

 

Jeg trenger anbefalinger på noen som kan utføre motorbytte, og helst kan finne egnet (brukt) byttemotor. Båten er en 1986 modell Fjord 880ac, så splitter ny motor er kanskje litt mye (selv om de rimeligste f. eks. Hyundai kan være aktuelle å vurdere).

 

En del av de jeg har vært i kontakt med vil ikke ta så gamle båter/motorer.

 

Båten ligger i Larvik, så Vestfold eller Telemark er å foretrekke.

 

Har vært inne på tanken å få tak i helt lik motor fra Lancing Marine i england, men usikker på om det kan lønne seg med HK-avgift, moms, osv. Det blir vel en del mindre arbeid når man bytter til lik motor.

 

Alle anbefalinger mottas med takk!

 

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
Share on other sites

Tigeranda skrev for 3 timer siden:

Har vært inne på tanken å få tak i helt lik motor fra Lancing Marine i england, men usikker på om det kan lønne seg med HK-avgift, moms, osv.

Hk-avgiften finnes ikke lenger. 

 

Kanskje dumt spørsmål, men hva feiler det den gamle motoren? Det er jo litt feil tid på året å sette i gang med det du spør om her.

Link to post
Share on other sites

Bjørnar hos Junker tar jo jobben med å bytte motor. Han har både Hyundai å FNM i den størrelse du trenger. Men han holder til i Kristiansand, å ingen garanti for at han har tid nå heller. Er jo absolutt verste tiden på året å få utført sådan jobb på.

 

Men kjøper du fra UK, så sliper du UK moms, så er kun forskjellen på Norsk å UK moms du betaler. 

Men da får du vel fremdeles en Stor tung gammeldags motor. Hvor med Hyundai/FNM får du en moderne lett motor.

 

Byttet jo sjøl til helt nye FNM 270 i min båt, å så langt kjempe fornøyde. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke kjøper ny motor bør du vurdere og overhale den som står der idag.

Gjort skikkelig, blir den nærmest som ny igjen.

Å kjøpe en annen brukt motor, er som @Ask er inne på ikke uten risiko.

 

Men hva feiler den motoren din. Hvorfor "ser det ut som at den må byttes"?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 13 timer siden:

Det er dyrt å vera fattig. Det er maaange historiar om folk som brukar mykje tid/pengar til å setja inn brukte motorar. Motorar som det ofte fort viser seg at det var ein grunn til at førre eigar bytta ut.

 

 

 

Jeg gjorde det en gang på bil.    :headbang:

 

 

Link to post
Share on other sites

Vet at Volvo Tamd 60C og modellene før og etter har vært brukt på enkelte rednings «flåter» på plattformene. Da har de kun vært startet og kjørt varme, for deretter å bli konservert. Olje-sikkerhetsutstyr holdes i orden.

 

Hender man kan plukke opp, eller spore opp, slike når enten motoren byttes av aldersprinsipp, eller lignende. Fulgte litt med på dette da jeg hadde twin-innstallasjon med slike i forrige båten. Motorene skulle vel passe fint som erstatning for den du skal bytte ut, men til en brøkdel av nypris. 

Link to post
Share on other sites

Det er noen haker ved disse livbåt/generator-osv-motorer. Mange har aldri blitt kjørt under last lang tid av gangen. Noen har aldri blitt kjørt annet enn på hurtig tomgang. Hvilket har resultert i glasserte sylindervegger. Slike motorer må overhales. På den andre siden, Hulda har hatt samme bilmotoren i 23 år nå i august.

 

Man bør kanskje være litt tilbakeholdne med altfor bastante oppfatninger.

Link to post
Share on other sites

Tigeranda skrev On 29.6.2023 at 21.56:

Hei, jeg har en ford 2728t kanskje marinisert av SABB som ser ut til å måtte byttes

Hva er galt med den motoren ?

den må jo avlives med grovkalibret hegle på kloss hold.

har nesten sanne motor fra 1977.

litt lektyre og norsk manual

https://www.google.com/search?q=Ford+Sabb+2728t&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Hva er galt med den motoren ?

Det spørsmålet har nå blitt stilt tre ganger, så da tror jeg kanskje ikke TS er spesielt på hugget etter å få hjelp og råd...

 

Ellers er jo dette grovbygde motorer som du sier, og det er vel ofte mulig å reparere. Eneste svakheten som jeg husker i farta er at det kan forekomme at en ventil løsner og faller ned slik at den får juling av stempelet. Var vel noe med måten klipsene på ventilene er festet. En kompis av meg opplevde det akkurat på den "t" varianten. Mens andre kjører i tusenvis av timer uten feilslag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 21 minutter siden:

TS er spesielt på hugget etter å få hjelp og råd...

Det kan virke sånn.

har han den HT-pumpa som skal ha olje skift, justert  ventil klaringene  sjekket dysene så går de motorene som den skal. og sjekket at sjøvannet ut av eksos manifolden ikke gror igjen.

Og holde seg unna syntetisk olje, ellers  begynner pakningen å svett olje.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Nei, desverre ikke enda. Må ta noen runder med selger.

 

Den hadde en kjølevannslekkasje selger skulle fikse, men den lakk tydeligvis kjølevæske allikevel. Dette blei værre av at tempgiver som skulle fungere ikke gjorde det.

 

Det viser seg også at mye som skulle være nytt eller overhalt ikke er det. Lekkasje og tæring på turbo.

Intercooler koblet ut, så den har nok problemer. Andre sensorer har smuldret opp ved berøring.

 

Den fikk dermed varmgang, og dette har nok ført til flere feil.

 

Symptomene nå er at den ikke vil starte, samt at den spruter kjølevæske opp av påfyllingslokket med relativt stor kraft. 

 

Det kan virke som den mangler kompresjon og kanskje lekker eksos inn i ferskvannskrets.

Toppakning skal ha vært byttet nylig. Skjev topp?

 

Har ikke klart å få noen til å ville skru på den, og dette blir for mye for mine evner. Siden saker og ting er uavklart med selger ser jeg også på byttemotor som eneste mulighet da det da er mulig å få et realistisk innblikk i kostnader på forhånd.

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Nå blir det Yanmar 4LH-STE (totaloverhalt) som byttemotor med ZF63A gir. Får se om propell må byttes. Aksel må i hvert fall bli lenger. Jobben er satt bort til Vestfold Elektordiesel, de virker relativt proffe.

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...