Jump to content

Generator/dynamo


Sinten

Recommended Posts

Sikringer velger man etter forbrukere.

Tar vi nå lyskasteren din:

Ved regnestykken vår blir det sikringen med 5,5Ampere.

Meiner du at 7,5 amper vil "tåle" altfor mykje og dermed vil den ikkje slå ut?

 

Har 6 kvadrat frå batteri til dynamo. Dynamoen "produserer" 13volt og 80watt. Men eg misstenker ein god del spenningstap i alle koplingane undervegs og i den vetle likerettaren. Så trur duat 7,5 skringen vil ryke når motoren går for full "guffe"?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Meiner du at 7,5 amper vil "tåle" altfor mykje og dermed vil den ikkje slå ut?

 

Har 6 kvadrat frå batteri til dynamo. Dynamoen "produserer" 13volt og 80watt. Men eg misstenker ein god del spenningstap i alle koplingane undervegs og i den vetle likerettaren. Så trur duat 7,5 skringen vil ryke når motoren går for full "guffe"?

Nei, ladningen har ikke noe å gjøre med det.

Sikringen mellom batteriet og lyskasteren skal ryke når det finnes overbelastning (kortsluttning) der.

Så holder det med 7,5A-sikringen på kablene mellom forbrukere og batteriet , hvis kablen er sterkt nok,

fordi et kortsluttning på lyskasteren trekker sikkert mer effekt enn 7,5Ampere = sikringen ryker.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, problem oppstår først når du har lange og tynne ledninger og for stor sikkring. Om du da får en kortslutning i enden av ledningene vil motstanden i ledningene bli så stor at de begrenser strømmen slik at den blir mindre enn den strømmen som sikkringen trenger for å koble ut. Dermed har du en potensiel brannbombe under utvikling.

Link to post
Share on other sites

Veit ikkje om eg har vore tydelig nok. Eg skal ha ein sikring mellom mellom batteri og dynamo, ein mellom lyskastar og batteri, og ein mellom batteri og cd-spelar. Meiner de at det ikkje er nødvendigt med sikring mellom dynamo og batteri?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Nei

Ja,

Delte meiningar, merkelig :wink:

 

Har rekna litt sjølv no og eg kjem fram til viss eg legg til 20% på amperen (slik som Joerg Becker sa) så kjem eg til 7,38. Då vil det vel gå fint med 7,5 amper sikring mellom dynamo og batteri?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Veit ikkje om eg har vore tydelig nok. Eg skal ha ein sikring mellom mellom batteri og dynamo, ein mellom lyskastar og batteri, og ein mellom batteri og cd-spelar. Meiner de at det ikkje er nødvendigt med sikring mellom dynamo og batteri?

Sikringer behøves kun mellom forbrukere og batteriet,

men behøves ikke mellom motor og batteriet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sitat frå ok67

 

Forvirra :confused:

Så, nå rydder vi litt.

Altid det samme når flere forklarer:

 

Motorsidig:

Du KAN plassere en sikring mellom likeretter og batteri,

men du behøver ikke.

Selfølgelig er det bedre, men vanligvis skjer ingenting, selv hvis det oppstår kortsluttning på forbrukerside.

 

Forbrukersidig:

alt som er koblet til batteriene skal sikres med en tilpasset sikring.

Betyr: sikringer mellom batteri og radio/cd/lyskaster osv. MÅ installeres.

 

Håper det har vært enklere nå :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men kva vart me einige om angåande lyskastaren? Var det sånn at det gjekk med 7,5 amper viss eg hadde tjukk nok leidning?

 

Edit: Prøver meg med 3 kvadrat så får det heller ta fyr om det vil.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ikke gjør det mer komplisert enn nødvendig Sinten. Sannsynligvis er det nok med en 16A sikring på kabelen ut fra batteriet.

I denne sammenheng er hensikten med sikringen bare å unngå sviskader, evnt. i verste fall brann, dersom du skulle kortslutte noe.

Du trenger ikke å finregne på sikringsstørrelsen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

16 amper sikring :eek:

Problemet er jo netopp å få brukt opp alle sikringane eg har, ikkje kjøpe fleire. Har 7,5 og 3. Desse har eg tenkt å klare meg med. (eg er serdeles gjerig, det har du sikkert forstått :lol:)

 

Gratulera med innlegg 5000 Ingar :wink:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å finregne på sikringsstørrelsen. :smiley:

Da er jeg ikke helt enig, Ingar.

Finregning behøves vel ikke, men tilpasset må det være.

Det er grunnen av at det finnes "15" forskjellige sikringer også i bilen.

Hvis kablen til Sintens lyskaster f.eks. skulle være av merke "biltilbehør",

så leveres det ofte bare med 1,0mm² med stikkkontakt.

En sånn kabel ville jeg ikke gir 16A ved kortsluttning, det er for mye.

Sigarett-tennere der disse lys er beregnet for har vanligvis en sikring med bare 10A.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

16 amper sikring :eek:

Problemet er jo netopp å få brukt opp alle sikringane eg har, ikkje kjøpe fleire. Har 7,5 og 3. Desse har eg tenkt å klare meg med. (eg er serdeles gjerig, det har du sikkert forstått :lol:)

 

Gratulera med innlegg 5000 Ingar :wink:

Takk, det hadde gått meg hus forbi...

 

Ok, da må du istedet fordele "kursene" på flere sikringer. Men glem finregningen. :smiley:

Skulle en sikring gå føyken er det ikke verre enn at du erstatter den med en ny, større.

16A utgjør neppe noen sikkerhetsrisiko selv om kablen til lyskaster er 1kv. Man kan installere 16A kurser i bolig med 1.5kv.

Link to post
Share on other sites

Man kan installere 16A kurser i bolig med 1.5kv.

Ja, men da må man dokumentere at kortslutningsstrømmen blir stor nok til at sikkringen løser ut på sin kortslutningskarakteristikk. I et bolighus er det normalt med 10A (eller 13A) på 1,5kvadrat.

 

I en båt hvor spenningen er bare 12V så blir strømmene ganske store for å kunne levere noe effekt. Så for å ikke få for stort spenningsfall bør man bruke litt kraftigere ledninger enn i en vanlig husinstallasjon.

Link to post
Share on other sites

Man kan installere 16A kurser i bolig med 1.5kv.

Dette er feil!

 

Nye regler er kommet p.g.a mange husbranner.

 

Nå er det maks 10A til 1,5mm2 kabel og 16A til 2,5mm2...

 

Men dette var vel ikke det sinte spurte om.

 

Ang. sikringer så toler en 3A sikring 36Watt og en 7,5A sikring toler 78Watt. Så kan du jo berre lese av straumforbruket til kvart apparat og sjå hva slags sikring du trenger.

 

En sikring koster heller ikke så mye, 5kr, så ville nok spandert på meg riktige sikringer...

Link to post
Share on other sites

Enig med Eysteind, og så legger du på en 10-20 (kansje 30) % på antatt forbruk.

I en bil jeg hadde en gang så var noen av sikkringene akkurat store nok, noe som medførte at de ble ganske varme men røk ikke, derimot så smeltet plasten i sikkringsboksen. SÅ bruk litt større sikkringer enn lasten tilsier for å unngå varmgang i sikkringene.

Link to post
Share on other sites

reglene er nok under endring men aldri har 1.5mm2 vært tillatt sikret med 16A untatt korte tamper på slutten av 2.5mm2 kabel i gamle dager.

 

en tid var det tillatt med 14A sikring for 1.5mm2 kabel har ikke sjekketr de nyeste forskriftene.

 

1.5kV er da fælt kraftige saker; 1,5 kiloVolt (1500v) betyr det jo.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Sikkert dumt spørsmål men heldt det med sikring på eine ledaren, eller? (per "apparat" altså)

Ja, Sinten, hvis det kun finnes en plussledning per apparat.

Per plussledning en sikring holder.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: det finnes ikke noe dumme spørsmål, bare svarer som mangler noe.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...