Jump to content

Generator/dynamo


Sinten

Recommended Posts

Hei

 

Eg har ein suzuki 9,9 hk frå 1987. Frå dynamoen til denne motoren går det tre ledninger som berre "heng og sleng". Eg tenkt at eg skulle kople denne dynamoen til batteriet mitt (12v), etter som at det er veldig upraktisk å ha ein dynamo som ikkje er i bruk :rolleyes: . Men korleis skal eg kople tre ledningar? :crazy: Er den eine jording? Eg trudde at det ikkje var jording på 12volts "anlegg". Viss det hjelper så er den eine leidningen rød, den andre gul og den tredje gul-rød.

 

Er det nokon som har gjort dette før eller har erfaring med samme motoren?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Høyst sannsynlig så er disse tre ledningene vekselstrøm ut, så hvis du skal bruke disse til lading av batteri så må du ha en likeretter mellom. Du kan ikke lade batteriet med vekselstrøm, den må endres til likestrøm først...

Kor får eg tak i ein sånn likeretter greie :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Motoren har nok ingen skikkelig dynamo - kun en enkel strøm-/ladespole.

Nedenfor ser du en skisse som viser ladekretsen på min motor. Prinsippet er nok det samme på din, men du må finne ut om det er montert likeretter eller ikke. De 3 ledningene og fargene på disse KAN jo tyde på at det er pluss, minus og uttak til turteller, men dette må du undersøke nærmere. Likeretteren burde synes som en "sort" liten boks hvor det er tilkoblet 2 ledninger fra ladespolen.

 

Hvis motoren ikke er utstyrt med likeretter, og du ikke er interessert i å bruke masse penger på en original komponent, så finner du en grei likeretter hos Clas Ohlson - delenr. 22-3349. Den tåler 10A og koster kr. 19,-. Burde holde i massevis for ditt formål.

 

Bilde

Link to post

På påhengere er det vekselstrømsdynamo, men de har permanentmagnet (ligger i svinghjulet) og dermed ikke samme regulering som en "vanlig vekselstrømsdynamo".

På Påhengeren din kan det være en risiko for at spenningen som kommer ut er vekselspenning og dermed bare gangbar til bruk på lys. Har du el start eller bare snorstart? Jeg har en Clymer Outboard Shop manual til den motoren, og den har trolig koblingsskjema for din motor også. Har du komplett modellbetegnelse og fargen på de aktuelle ledningene så kan jeg sjekke det opp mot koblingsskjemaet.

Link to post

På påhengere er det vekselstrømsdynamo, men de har permanentmagnet (ligger i svinghjulet) og dermed ikke samme regulering som en "vanlig vekselstrømsdynamo".

På Påhengeren din kan det være en risiko for at spenningen som kommer ut er vekselspenning og dermed bare gangbar til bruk på lys. Har du el start eller bare snorstart? Jeg har en Clymer Outboard Shop manual til den motoren, og den har trolig koblingsskjema for din motor også. Har du komplett modellbetegnelse og fargen på de aktuelle ledningene så kan jeg sjekke det opp mot koblingsskjemaet.

Som sagt det er ein 1987 modell (trur eg) Suzuki 9,9. Meir nøyaktig enn det veit eg ikkje. Men viss du må vite meir detaljert kva motor det er så kan eg finne det ut. Fargen på leidningane står lenger oppe på sida.(rød, gul og rød-gul) Nei eg har ikkje el-start berre ei vanlig startsnor.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Det er nok copyright på tegningene i boka, så jeg bær vel ikke scanne dem. Ut fra spolen på en DT 9.9 / DT 15M fra 1987-1988 uten startmotor kommer det tre ledninger, en rød, en gul og en rød/gul.

 

Mellom den røde/gule og gule kan du hente ut 80W ved 13V (vekselspenning).

Mellom den røde og gule kan du hente ut 30W ved 13V (vekselspenning).

 

Eventuel likeretter er tilkoblet den røde/gule og den gule.

 

Ut fra likeretteren kommer det en hvit og sort ledning, den sorte er koblet til jord, og den hvite til + på batteriet (med sikring på 20A)

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post

Kva er forskjell på 22-3349 og 22-2186 :confused:

Forskjellen er stort sett bare at 22-2186 klarer en strømbelastning på 25 A, mens 22-3349 klarer 10A. Jeg fant bare den sistnevnte i papirkatalogen til Clas Ohlson i går, men ser nå at begge ligger i nettkatalogen. I flg opplysningene fra ok67 så vil begge typene klare den strømmen som ladespolen din maksimalt kan gi. Hvis du kjøper 22-2186, så er du i hvertfall sikker.

 

Lykke til!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Ut fra likeretteren kommer det en hvit og sort ledning, den sorte er koblet til jord, og den hvite til + på batteriet (med sikring på 20A)

Med jord meiner du då den polen som det står minus på batteriet?

 

Kva trur du om desse clas ohlson-likerettarane? Trur du 22-3349 er nokk eller må eg ha 22-2186?

:flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Ser at du vil lade batteri fra spolen. har selv bygget på en regulator fra en gammel kohler motor

på en suzuki dt9,9 denne regulerer spenningen til 12v og har innebygget likeretter Dette har fungert helt fint

Er det nødvendigt å regulere spenninga ned til 12 volt :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Du har 13V når du belaster den med 80W, dvs når du tar ut 6.15A Når du belaster den mindre vil spenningen bli høyere og når du belaster mer så blir spenningen mindre. Merk også at dette er RMS av AC spenningen, når denne likerettes med en likeretter bro så får du om du ikke belaster likeretteren med annet en en kondensator ut peak verdien av spenningen, som er roten av 2 høyere enn RMS verdien. Imidlertid vil et eventuelt batteri belaste den slik at du vel ender opp med noe mindre. Husker ikke helt hvordan sammenhengen var lengre, det begynner å bli for mange år siden jeg satt på skolebenken, og læreboka har jeg stående på jobben.

 

Men bare heng på en likeretter og kobl på batteriet det blir uansett bedre enn ingen lading, men om du belaster det med mer en 80W over tid så må du nok belage deg på å bruke en batterilader innimellom i tillegg. Husk på å sette inn en sikring mellom batteriet og likeretteren, og pass på polariteten på likeretteren slik at du kobler + til + og - til -.

Link to post

Husk på å sette inn en sikring mellom batteriet og likeretteren, og pass på polariteten på likeretteren slik at du kobler + til + og - til -.

Sikring seie du. Er dette påbudt eller berre anbefalt? Og kor får eg tak i det viss det er slik at eg "må ha det".

 

Det er noko anna eg lurer på også, viss eg skal kople på lyskaster må eg då kople den via batteriet eller likretteren for å belaste batteriet minst mogeleg? Du skjønner batteriet har sett sine beste dager for å seie det mildt. :sad: (det er ein 55w lyskastar)

:sailing:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

ok67

Kvifor meiner du at flatstiftsikring er bedre enn glassikring? Er det noko forskjell i det heile tatt?

 

Som du tidligare har sagt treng eg to sikringar. Vil du då ambefale ein sikringsholdar for eksempel for 4 sikringar. Eller to sikringsholdarar for ein sikring som ein monterer direkte på leidningen? Kva er ulemper/fordeler?

:confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
  • 4 måneder senere...

Veit det er litt gamal tråd men eg satser på at nokon får det med seg likevel.

En sikringsholder for f.eks. 4 sikringer er praktisk, da får du samlet alle på ett sted.

Har somla meg til å fått tak i ein sånn no, men eg fekk berre tak i 7,5 amper sikringar er dette for lite? Tenkte eg skulle ha sikring på anlegget og, her heldt det vel med 3 amper, eller? Kva med sikring til lyskastaren (55w)?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Veit det er litt gamal tråd men eg satser på at nokon får det med seg likevel.

 

Har somla meg til å fått tak i ein sånn no, men eg fekk berre tak i 7,5 amper sikringar er dette for lite? Tenkte eg skulle ha sikring på anlegget og, her heldt det vel med 3 amper, eller? Kva med sikring til lyskastaren (55w)?

Hei Sinten.

Først må tas kabler som er kraftig nok at de ikke blir for varmt eller smelter (brannfare).

Det er det man hovedsakelig sikrer.

Typisk for vanlige/små forbrukere er kabler med ca. 2,5mm².

 

Sikringer velger man etter forbrukere.

Tar vi nå lyskasteren din:

55Watt delt med 12 Volt = ca. 4,58 Ampere.

Ved utvalg av sikringen slår du ca. 10 til 20% til så holder det.

Ved regnestykken vår blir det sikringen med 5,5Ampere.

Kabelen med 2,5 kvadratmillimeter tåler en godt stykke mer (avhengig lengden),

så kan du bruke sikringen med 7,5Ampere som du har.

 

Noe andre forbrukere behøver sikringer som er beregnet "tettere" til maksimalt strømopptak av forbrukeren.

Men det er en annen spørsmål.

Først og fremst må tenkes på kabelstyrker.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...