Jump to content

Byssepikens kulinariske fristelser


lurvetass

Recommended Posts

Vet ikke hvordan forpleining for mannskapet er rundt på båtene her, men jeg er heldig og blir godt ivaretatt.

Rederinnen sørger for innkjøp og bunkring av mat og drikke, mens jeg er mer opptatt av det tekniske ombord.

Så når vi er i havn endres rollene og rederinnen skifter til byssepike.

Så trylles det frem de mest fantastiske retter i en liten bysse.

Dagens lunch var. Lun leverpostei, hjemmebakt brød med valnøtter, bacon, sopp, epleskiver og en skummende gyllen øl. 

20230702_151833.jpg.d617109e797f16d8ee68c8a6a9cda05f.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ser jo helt himmelsk ut det der ! Heldig du. Jeg var så dum å døpe båten "All Inclusive", så i tillegg til å ta det teknisk og, kosmetiske, må jeg lage all mat og ta oppvasken. Må også sørge for riktig drikke til enhver tid på døgnet. Skukke vært iddiot :nonod:

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 20 minutter siden:

Jeg var så dum å døpe båten "All Inclusive"

Skukke vært iddiot :nonod:

Er det da en må opp på barrikaden, og kjempe for å tilbake likestillingen.

"All Inclusive",er ikke det  etter 23.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Haha, likestilling er ingen spøk. Må innrømme at i båten er vi mer tradisjonelle enn hjemme, der jeg også deltar på kjøkkenet med glede. Var jeg som hadde laget leverposteien. 

 

Men nå over til oppfølgeren, nemlig kveldsmiddag. 

Byssepiken hadde vært innom Brødrene Skogen fiskehandel og kjøpt blåskjell, laks og torsk. Friske urter har hun også med og det ble en fiskesuppe som nok kan konkurrere med de beste restauranter. Til drikke hadde hun med en flaske med rosa bobler av fransk opprinnelse som passet perfekt til. 

20230702_192957.jpg.0cf1b26326f226d8dc343e06f6aa5261.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Er det lov å si at det er skikkelig dårlig gjort å friste oss andre med sånne herligheter? 🤔 Hos oss er det utskeielse når det er egg og bacon til frokost, og middag er gjerne grillmat eller noe annet enkelt. Bare unntaksvis skeier vi ut med sånt som er vist på bildene høyere opp i tråden… 🫣

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Dagens lunch😀

 

Dere imponerer stadig lurvetass, for ikke å si byssepiken :wflag: Og hvis dette er lunsjen, så lurer jeg på hva det blir til middag !!! 

Men når jeg kjørte over Puttesundbroa og Asmalsundbroa i stad, så skjønner jeg jo at det er like greit å surre seg fast på et lunt sted og bruke tia på å lage god mat :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Livet er godt i dette rederiet så her er det godt å være.

Middagen ble kjempegod. Biff med stekt sopp og løk. Potetpakker med friske urter og smør, en god salat til. Og jammen dukket det ikke opp bobler også.

Ahh, matlykke 😀👍

20230704_184943.jpg.e343897c6ad6375fcde40837de9a1507.jpg

 

Rosmari og timian. 

20230703_142617.jpg.274e7e783a359ac74ee13f0f2de51442.jpg

 

Hmm, bør kanskje slutte med disse innleggene før jeg blir ekskludert.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Frisk tur fra Huibukta, Tønsberg tønne, utenfor Rakke og ned til Langøykilen. Men byssepiken disket opp med en fantastisk lunch så nå er kapteinen mett og blid.

Hjemmelaget lun potetsalat med lun varmrøkt makrell og fiskekaker fra br. Skogen.

20230705_130903.jpg.bec5aa66b968be5de5d600d051de55c1.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Hun var veldig skeptisk @sap_2000

Ikke redd for bølger så er ikke det som er problemet, men hun driver jo eget rederi.

Her har hun valgt båt og kaptein selv.

 

Trodde du var fornøyd med gulost og kaviar underveis? Kanskje du kunne sendt fillesjonkel på kokkekurs? Hvordan går det med ryggen? Håper det gikk bra.

 

Nå er jeg spent på kveldens middag her. Vi har jo vært ute siden lørdag uten bunkring.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Var snakk om at jeg skulle finne fram grillen, men med mye regn måtte det droppes.

Ble pasta og kjøttsaus. Ikke noe ferdig på pose, men hun hakket opp både chilli, løk,  hvitløk og sopp i tillegg til urter og tomatpuré. Revet parmesanost på toppen. 

20230706_192205.jpg.4f415ced6516e0fbba2bf4ccd1dfe4d8.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, lurvetass said:

Trodde du var fornøyd med gulost og kaviar underveis? Kanskje du kunne sendt fillesjonkel på kokkekurs? Hvordan går det med ryggen? Håper det gikk bra.


kroppen ser ut til å komme seg heldigvis 🙂 

Jo, det var en god ide å sende filleonkel @Bjørn Løvjomås en tur til den pedagogiske kokken Hellstrøm 😂 Tipper han hadde fått så håret flagret ang Mills kaviaren og appåtil oppå osten :giggle:

 

vi fikk oss faktisk litt matopplevelser på vei hjem fra Lofoten i forrige uke.  Fersk (påstått) Hitrakrabbe  med majones og loff.  Ingen fancy oppdekning og kreativ pynt, men det smakte himmelsk ☺️

 

 

IMG_2665.jpeg

IMG_2667.jpeg

IMG_2666.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...