Jump to content

Vaneforbryderen trænger råd om båd - Last Boat var ikke den sidste…?

MajorAndy

Recommended Posts

Efter to år uden båd går det ikke længere…

Jeg solgte vores - ellers perfekte - Aquador 32c da muligheden for at få en god pris bød sig. Desuden stod jeg med det ene ben i arbejdslivet og det andet i pensionisttilværelsen og var ikke sikker på om kroppen skulle ende på kajen eller på båden so to speak.. Men nu er valget truffet. Jeg bliver heltids pensionist, og jeg har fået overblik over økonomien, så der er ro på den del.

Nu er det planen at kigge efter båd igen. Fruen er heldigvis med på det, så jagten er gået ind. Især i Sverige, hvor vi har købt flere både, hvor udvalget er stort og hvor kursen lige nu er gunstig. 

Det bringer mig til mine to spørgsmål: Hvis budgettet er max 1 mio. SEK og det skal være en båd med fast aksel, omkring 30 fod og med god plads til to, hvad bør jeg kigge efter? (Vi har tidligere haft NW 390 og Aquador, så det er nogenlunde den stil, vi sætter pris på.

Andet (og vigtigste) spørgsmål: De både, jeg finder i dette segment har typisk ældre motorer a la VP 40 eller 41. Tidligere har jeg haft D6-ere. Hvor nervøs bør jeg være for at anskaffe en båd med fx en VP 41 i forhold til havari, vedligehold og reservedele? De har typisk gået 1000-1500 timer, men det er jo ikke så voldsomt for en fx 30 år gammel båd. Sejler lige nu en redningsbåd med D6-310 med 3600 timer på bagen, så motorer kan jo holde fint - også i consumersegmentet.

MajorAndy skrev 6 minutter siden:

Nu er det planen at kigge efter båd igen. Fruen er heldigvis med på det, så jagten er gået ind. Især i Sverige, hvor vi har købt flere både, hvor udvalget er stort og hvor kursen lige nu er gunstig. 

Har ikke noen konkrete båttips til deg, men hvordan er det for deg å handle båt i Norge? Norske krona er jo ekstremt svak nå, så for oss er det veldig ugunstig å importere fra utlandet. Men det må vel være gunstig for dere i dk å importere fra Norge? Regner med at du er kjent med Finn.no?

Det er vel vanskelig å komme utenom å vurdere Nimbus her?

Nimbus 4004 med 2x VP41: 

https://www.blocket.se/annons/skane/nimbus_4004_carisma___91__stora_flybridgen_med_targabage/109988731

Nimbus 320C med Yanmar 240 hk: 
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/nimbus_320_coup____yanmar_4_cyl__240_hk/1000075688

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Komodo skrev 27 minutter siden:

Har ikke noen konkrete båttips til deg, men hvordan er det for deg å handle båt i Norge? Norske krona er jo ekstremt svak nå, så for oss er det veldig ugunstig å importere fra utlandet. Men det må vel være gunstig for dere i dk å importere fra Norge? Regner med at du er kjent med Finn.no?

Kan nok være at vi ikke er med i EU, og at det dermed tilkommer moms.

Men det er kanskje 25% dyrere i Sverige? Eldre seilbåter er i hvertfall mye dyrere i Sverige...

Komodo skrev 29 minutter siden:

Den er omtrent jevnsvak med den norske.

Komodo skrev 28 minutter siden:

Jeg tenkte det samme. Må være gode muligheter for en danske å gjøre et godt båtkjøp i Norge nå. Saga er kanskje noe å se på?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Lars Hansen skrev 3 minutter siden:

Kan nok være at vi ikke er med i EU, og at det dermed tilkommer moms.

Men det er kanskje 25% dyrere i Sverige?

Det tenkte jeg ikke på, da faller jo fordelen stort sett bort. 

MajorAndy skrev 43 minutter siden:

Andet (og vigtigste) spørgsmål: De både, jeg finder i dette segment har typisk ældre motorer a la VP 40 eller 41. Tidligere har jeg haft D6-ere. Hvor nervøs bør jeg være for at anskaffe en båd med fx en VP 41 i forhold til havari, vedligehold og reservedele?

Hvis jeg skulle kjøpt en båt med 41-motor så  skulle det i alle fall vært en 41P, den ble vel produsert fram til 2005 hvis jeg husker riktig. Båt med 40 eller 41A/B hadde jeg ikke kjøpt. Det er motorer som er så gamle at de må regnes som oppbrukte. De fleste er selvsagt ikke utslitt, men det er diverse komponenter som korroderer og må skiftes ut med tiden.

Hyggelig lesning @MajorAndy ? det er ikke lett å bli kvitt båtviruset når det først har satt seg.  Du kom vel til Last boat 4 eller var det 5? ? 

ang båt så tenker jeg som flere andre nimbus.  De siste av 3000 modellen, 320 het den vel.  I samme sjanger finnes også Saga 310/315.  Ellers har man jo div Marex, NB og Viknes.  

eldre 41 motorer hadde jeg ikke vært så redd for.  Mekanisk gode, analoge motorer som kan totaloverhales tilbake til nytilstand for en akseptabel penge i motsetning til nyere D-serie.  
41P var den siste 41 motor med alle forbedringene.  Den kom vel ca 1996.   Jeg tror alle de kom med HS-gir eller ZF (hydraulisk) og ikke de gamle mekaniske MS som girer hardt og er vanskelige å få deler til.  

lykke til i jakten og hold oss oppdatert ?

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 32 minutter siden:

eldre 41 motorer hadde jeg ikke vært så redd for.  Mekanisk gode, analoge motorer som kan totaloverhales tilbake til nytilstand for en akseptabel penge i motsetning til nyere D-serie.

Jo, det er et poeng. Men hvordan er deletilgangen? Og det kan vel fort bli noen kroner hvis det må byttes ut manifolder, blandebend, turboer, kjølere mm. I tillegg kommer jobben, for de som ikke gjør slikt selv. 

13 minutes ago, Komodo said:

Jo, det er et poeng. Men hvordan er deletilgangen? Og det kan vel fort bli noen kroner hvis det må byttes ut manifolder, blandebend, turboer, kjølere mm. I tillegg kommer jobben, for de som ikke gjør slikt selv. 

deletilgang  er ok så vidt jeg har hørt når det gjelder 41P.  Den deler mange komponenter som varmeveksler og intercooler med KAD og begge ble produsert til 2004.  41A og B hadde jeg holdt meg unna.  Tipper MA ender opp med en båt fra rundt 2000 tallet eller nyere.  

KAD 43 er også en god, analog motor som ble brukt i endel av de aktuelle båtene.  Hadde foretrukket 41P og KA(M)D 43 foran KAD44 og 300.  
ellers har man jo Yanmar 4LH og 6LP som også er knakende gode motorer.   

Mvh. SAP

Tak for gode svar! Køb i Norge er nok ikke aktuelt pga moms og told og tull. Synd, for jeg er lun på både Saga, Marex og den type, og dem er der ikke så mange af i Sverige, desværre. 

Heller ikke trawlertyper, som også kunne være aktuelle. 

Hvis TAMD 40/41 ikke er gangbare, så må det da virkelig påvirke priserne?

• 4 uker senere...

Nå....

Det brænder på.

Efter megen snak, mange besøg på Blocket og mange ture på havnen, så har vi lagt et bud på en båd. Det er denne:

Storebro Royal Cruiser 31 Baltic | Navark Handels AB

Det er et lidt andet sted end der hvor jeg startede min søgning, men der har været meget tankevirksomhed forbundet med denne beslutning. Som nyblevet pensionist, så var det vigtigt at finde en båd, der kunne købes kontant og hvor de årlige driftomkostninger var fornuftige. Det vil især sige, at de meget dyre ting som fx motor og drivlinje skal være i orden. Samtidig så måtte det godt være en båd, hvor der skal laves noget arbejde i form af forbedringer og vedligehold. Jeg skal jo få tiden til at gå med noget :-)

Og så kom denne ind på radaren. Både Fruen og jeg har længe haft en svaghed for de gamle Storö og Storebro. De er jo nærmest kulturarv og i hvert fald en klassiker. Dette eksemplar har været meget godt vedligeholdt og er løbende forbedret uden at det er gået ud over originaliteten. Og vigtigst af alt, så er drivlinjen blevet byttet for to år siden, og der er kun cirka 60 timer på tælleren. 

Alt elektronik skal fornyes: Ny plotter, autopilot og måske radar. Planløsningen er fin nok til os to - ville nok helst have haft en dobbeltseng i agterkahytten og lidt større badeplatform, men der er masser af kompromisser i bådkøb. Prisen er rimelig - godt hjulpet af kursen. Der er lidt træ udendørs, men ikke for meget. Teaken på dækkes skal slibes mm, men det, der skal laves, er meget overskueligt. Så nu må vi se om handelen går i boks - så bliver der verdens korteste hentetur, da båden ligger 25 nm fra hjemmehavnen.

Jeg har ofte følt, at båden valgte en lige så meget som man valgte den. Det føler jeg her. Her er en klassiker, der skal tages vare på - men som samtidig fungerer fuldt ud som ferie- og weekendbåd til os.

Bonus skrev for 1 time siden:

Gratulerer med enda en Last Boat. Very last?

Etter Very Last kommer Very Very Last. Deretter Absolutely Very Last. Og noen til...?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er noe helt eget med Storebro, og 31 Baltic har en spesiell plass i hjertet på enhver båtnerd somsom har sett Göta kanal 1 mer enn hundre ganger :crazy:

Så nå @MajorAndy, nå er det bare å handle inn pilotdress, raybans, kjørehansker og ikke minst en stooor åpen radar :cool:

Gratulerer med foreløpig siste Last Boat :giggle:

95c5523e8b64480590d72a67b7006624-gota_20kanal.jpg.881e82ef9964f3d347b2421d461a2584.jpg

csMSJBfe16uw.jpg

ESXuxaJXcAE1pIK.jpg-large.jpeg

storo3102649050410402765984.png.a3e4ab0fa901545f288467447a6f85a5.png

Mvh. SAP

MajorAndy skrev On 6.7.2023 at 20.45:

Tak for gode svar! Køb i Norge er nok ikke aktuelt pga moms og told og tull. Synd, for jeg er lun på både Saga, Marex og den type, og dem er der ikke så mange af i Sverige, desværre. 

http://www.carlandersbatvarv.se/category/aktuellt-utbud/  Disse er basert i Sverige (de som overtok Tresfjord) og har noen Saga 310 og 315 til salgs.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...