Jump to content

Flust av 22’ merry fisher/antares til salgs. Hvorfor?

Vidar F.H.

Recommended Posts

Jeg har gått mange runder med meg selv og kommet fram til at jeg vil ha en Merry Fisher 645/695 eller en antares 680. Altså en fransk 22’ bakveggbåt.

Størrelsen er passe; de er akkurat innafor hva jeg kan frakte langs vegen og passe stor til mitt bruk. Perfekt for vestlandsklima og blandingsbruk (fra fiske til tubekjøring av kidsa til en og annen overnattingstur).

Det blir en brukt båt, for vi akter ikke å prioritere båt SÅ høyt at det blir helt ny.

Derfor følger jeg nøye med på bruktmarkedet og overvåker priser og hva som legges ut. Og så slår det meg - det er veldig mange slike båter som selges for tiden. Hvorfor? Jeg skjønner at noen er rammet av trefotsyken, mange bruker ikke båten så mye som de kanskje tenkte og noen sliter med økonomien.

Men det gjelder vel neppe alle? Uansett er det jo fint at det er kjøpers marked, bare så synd at det er en del år før denne karen kan prioritere båtkjøp.😞

Hva tenker folket her? Hvorfor er dette båter som omsettes såpass mye?

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Gode betraktninger, takk! :) Fordelen for meg er vel at det blir et godt utvalg i årene som kommer, så når vi er klare til å prioritere båt er det kanskje lett å finne et bra eksemplar. Jeg har i alle fall ikke funnet noen andre båter som har en like bra layout som disse. Det eneste alternativet er Hansvik 22 Combi, og de drar jo veldig på årene både med tanke på tilstand på inventar og generell finish. Samt at skrogene ikke akkurat er optimale for blanda bruk.

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

har selv sett på Merry Fisher som mulig større hyttebåt eller erstatning for seilbåten om noen år. Eneste som gjorde meg betenkt er sjøegenskapene. Den synes å smelle hardt i krapp sjø da den er bred i baugen og ikke særlig dyp V-bunn.  Har nå begynt å se på finske båter i steden som har bedre sjøegenskaper, men kommer da opp i en annen prisklasse. Kan det være at eierne er lei av kraftige bølgeslag i skroget?

Vi hadde en 895, og opplevde ikke mye smelling i bølger, men da må det trimmes og justeres på pådrag etc. Vet ikke om 22' pleier å komme med trimflaps? Hvis ikke slår den nok en del. 

Jeg har også lyst på en finsk styrhusbåt i stede for denne 34 foteren jeg har i dag, men det er vel minst 2x på prisen. 🤣

atletico1 skrev for 3 timer siden:

har selv sett på Merry Fisher som mulig større hyttebåt eller erstatning for seilbåten om noen år. Eneste som gjorde meg betenkt er sjøegenskapene. Den synes å smelle hardt i krapp sjø da den er bred i baugen og ikke særlig dyp V-bunn.  Har nå begynt å se på finske båter i steden som har bedre sjøegenskaper, men kommer da opp i en annen prisklasse. Kan det være at eierne er lei av kraftige bølgeslag i skroget?

Du er nok inne på noe der mtp. sjøegenskaper i krapp sjø. Det er jo ulempen med disse skrogene - brede og stabile på få fot. Da smeller det fort. Og da er det bare å dra ned på farta og ta det roligere, samt trimme motoren ut noe slik at baugen løfter seg litt. En får ikke i pose og sekk.

Jeg har vært ute i temmelig hårete sjø med Rana 17 - det var såpass at jeg bare så land når jeg var på bølgetoppene. I det baugen satte utfor, hendte det at motoren dro luft. Men med rolig pådrag og kjøring "med" sjøen, gikk det veldig fint.

Jeg lærte den leksa da jeg kjørte 15-foteren fra ankerplass hjemme til opptaksplass/molo i Narvik og det blåste kuling. 18-19 år og med en svært bekymret Pappa som kjørte E6 til Narvik og stoppet på stort sett alle utkjøringer for å følge med at gutongen klarte seg. Det gjorde man jo, men før jeg fikk slått vett nok inn i ræva til å dra av på gassen, ble det noen hopp bortetter havflata. :sailing:Moderat gasspådrag og manuell trimflaps (satte meg foran i båten; rattet er plassert helt bak på disse baljene), så ble det egentlig en koselig tur.

Njaa, njoo... Ser jo at en del av de selges. Noen ligger nok ute til fantasipriser, mens de som vil selge ligger en del lavere - og da går de ganske fort. Men du er sikkert inne på noe.
Jeg har nok "observational bias" her, ettersom det er disse båtene jeg er interessert i - så da ser jeg ikke resten av skogen bare for disse 3 trærne. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...