Ttor Startet 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2023 Jeg har hatt utsikt mot Hjelteskjæret vest for Bergen store deler av livet mitt. Den lyste grønt. I fjor vår begynte den å lyse rødt. En ganske stor omstilling som gikk seg til etterhvert. Men så til sakens kjerne: Etter ett år viser sjøkartene til Skippo at jeg fortsatt befinner meg i grønn sektor. Dette er ikke oppdatert hos Skippo, men ser ut til å ha kommet med i alle andre kart jeg har tilgang på. (Norgeskart, Orca, Fisk her, etc). Så oppdaget jeg at dette gjelder flere fyrlykter i området også. Faktisk finner jeg feil karakteristikk på de fleste fyrlykter fra Korsfjorden til Fedje. Resten av landet har jeg ikke sjekket, men tenkte det kunne være greit å advare andre brukere. Dette er potensielt farlig feil, som burde vært oppdatert for leeeenge siden. Har varslet Skippo på Mail i dag, så får vi se hvor lang tid det tar å få orden på dette. Link to post
J-Å Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Her vil vel de fleste med høy mast velge sundet sør for Ognaskjeret. Men dette er likevel misvisende. Broen går i virkeligheten under luftspennet, og er betydelig lavere enn 19m Link to post
-morten- Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 https://www.kartverket.no/til-sjos/efs/sokeresultat?FreeText=hjeltaneset&Filter=MostRecent Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 -morten- skrev for 1 time siden: https://www.kartverket.no/til-sjos/efs/sokeresultat?FreeText=hjeltaneset&Filter=MostRecent https://www.kartverket.no/til-sjos/efs/sokeresultat?FreeText=hjeltaskjeret&Filter=All Link to post
Erik Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 J-Å skrev for 6 timer siden: Her vil vel de fleste med høy mast velge sundet sør for Ognaskjeret. Men dette er likevel misvisende. Broen går i virkeligheten under luftspennet, og er betydelig lavere enn 19m Fantastisk at du nevner det, for den feilen kostet meg nær 20 000,- Uheldig kombinasjon av ødelagt kartplotter (derfor jeg seilte på gulesider) og knukket rygg (derfor travel og dårligere vurderingsevne) gjorde at jeg fikk skrapt masta ren for utstyr i toppen akurat der. Jeg går under 16 m bruer uten at antennen er i. Broen er 21m på andre siden av skjæret, der jeg ellers alltid har gått. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jonas78 Svart 4.August.2023 Link til dette innlegget Svart 4.August.2023 Ttor skrev On 9.7.2023 at 12.23: Har varslet Skippo på Mail i dag, så får vi se hvor lang tid det tar å få orden på dette. ser ut som skippo er oppdatert nå, så da håper jeg resten i hjeltefjorden er oppdatert også! Bruk vest! Link to post
19 fot Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Jeg bruker Gule Sider på sjøen når jeg er ute på sjøen, og synes det i mange tilfeller er unødig tungvint å finne byer om man ikke er lokalkjent så man kjenner igjen formen på land og øyer og fra før vet hvor de er. Man må nemlig zoome inn ganske mye for å finne dem. Kristiansand kan man finne om man zoomer inn ganske mye. Kragerø har jeg prøvd å finne, og mener jeg så det en dag, men nå finner jeg den ikke etter et ganske godt søk der jeg mener det er og ellers på strekningen mellom Risør og Bamble. Ågerøya ved Brekkestø skulle jeg finne, men den fant jeg ikke. Bare Åkerøyhamn som har en viss navnelikhet. Kikket da på 1881.no og fant Ågerøya og kikket på hva naboøya heter og fant da øya med samme form og rett plassering, men det er jo en litt tungvint måte å gjøre ting på. Det bør jo være klart på en sjø-app hva en øy faktisk heter. Brukte Seaber ifjor, men den er nedlagt, så da måtte jeg finne en ny, og det ble Gule sider på sjøen. En svakhet på sistnevnte er at den bare viser med en prikk hvor jeg er, men ikke retningen jeg kjører i. Det betyr at det blir unødig pundrete å se om jeg har kurs rett mot grunna eller hvilken side jeg ligger an til å passere på. Man må enten se en stund og se hvilken retning prikken beveger seg eller man må se på kompasset hvilken retning man holder og så se på kartet hvor man vil treffe hvis man holder den aktuelle retningen. Tenk hvor enkelt det ville vært om båten ikke ble vist som en prikk, men som en pil eller som en båt så man lett kunne se hvor kursen går hen. Ser forøvrig andre båter med retning, så teknologien fiinnes der. Kunne man kanskje innstallere appen flere ganger så min båt oppfattes som en annen båt og jeg kan se kursen til den? Litt dumt riktignok å ha samme gulfargen som alle andre på båten (i motsetning til en rød prikk som bare gjelder meg). Link to post
Kanalkapteinen Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Lillesand-området mangler i kartet, både på iOS og Android ? Fant plutselig ut dette da vi skulle inn der i sommer for første gang? Har meldt det inn til Skippo, uten respons så langt. Ellers enig i at det er vanskelig å finne kjente byer og steder på land i disse (og andre) applikasjoner. Må ofte ty til Google Maps i tillegg. Forøvrig vises båten min slik på Skippo, og så fort jeg starter plotter eller routing, vises også en strek som gir meg retningen jeg går i. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med appen ut fra pris og tilgjengelighet ? Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
J-Å Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Erik skrev for 16 timer siden: Fantastisk at du nevner det, for den feilen kostet meg nær 20 000,- Oi, meldte du fra til noen? For selve merkingen er også dårlig. Østfra ser en kun skiltet med luftspenn 19m, selv om luftspennet da er på motsatt side av broen ( det er også litt feilplassert på kartet). Det er flere steder slik dårlig samordning mellom skilting av luftspenn og brohøyder. Jeg tror det er e-verkene som merker linjene, mens for broene er det avhengig av om de er eid sv kommune, fylke eller stat. Nå skal også fartsgrenser skiltes separat for fritidsbåter og yrkesbåter, og dels av kystverket, dels av kommunene. Link to post
Okkaby Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 På Orca er det navn på ting. I tillegg kan en slå på satelitt overlay, da ser en alt som i google maps. Gratis er det også å bruke deres kart. Skippo/gulesider har jeg gitt opp. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
J-Å Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Men Orca har samme feil i Ognasundet. Link to post
Okkaby Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Orca henter som jeg skjønner det deres kart data fra Kartverket. Så da burde dette være rettet, om ellers kartverket har rette kart. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
chrisrik Svart 5.August.2023 Link til dette innlegget Svart 5.August.2023 Jeg har fortsatt min søken i mobile kartløsningsapper og i år var det gulesider sin app (for android) som sto for tur. Generelt synes jeg sjøkartene er fine, og appen har ok layout. Jrg har ikke avdekt noen vesentlige feil, som fremlegges her over. Men appen synes jeg fremkommer uferdig. Zooming, kartrotasjon og menyer er litt klumsete og fungerer dårlig straks det er litt bevegelse ombord. I sofaen fungerer det derimot fint. Men dette er et veldig subjektivt tema :-) Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Erik Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 J-Å skrev On 5.8.2023 at 10.19: Oi, meldte du fra til noen? For selve merkingen er også dårlig. Østfra ser en kun skiltet med luftspenn 19m, selv om luftspennet da er på motsatt side av broen ( det er også litt feilplassert på kartet). Det er flere steder slik dårlig samordning mellom skilting av luftspenn og brohøyder. Jeg tror det er e-verkene som merker linjene, mens for broene er det avhengig av om de er eid sv kommune, fylke eller stat. Nå skal også fartsgrenser skiltes separat for fritidsbåter og yrkesbåter, og dels av kystverket, dels av kommunene. Nei, jeg meldte aldri fra noe sted. For det første var jeg hardt skadet, jeg hadde knekt ryggen og hadde mer enn nok med å få hjelp med det, samt få reparert båten etter hvert. For det andre har jeg egentlig konkludert med at det var min egen feil, at jeg ikke burde navigert på en gratis app (Gule sider var gratis da, det er 3 år siden), og at jeg nok hadde sett at det var for lite høyde hvis jeg ikke var full av smertestillende og smerter og hadde greid å stå oppreist. Broen er jo synlig lavere der enn på andre siden som også er merket med 21 meter. Så jeg mener jeg burde skjønt det hvis jeg hadde vært klar og fokusert. Det som er skremmende, er at jeg nettopp investerte i ny kartplotter og nytt Navionics vision + kart, da den gamle kartplotteren hadde konket ut igjen. Ett argument jeg brukte hjemme for å handle nytt, var : Husk hvor dyrt det ble da vi seilte på Gule sider. Vi tjener inn ny kartplotter etter første bro passering. Men når jeg nå sjekker denne broen i min nye kartplotter/kartbrikke, så ser den sånn ut der (og jeg hadde nok greid å gå i samme fella på det kartet også i samme situasjon) : Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jens_P Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Har kikket hos Statkart digitale sjøkart og finner ikke seilingshøyde på broa der heller. Så det ser ut som det er feil/mangel i kildemateriale som de andre også benytter. https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1011&zoom=16&lat=6606988.26&lon=-42227.15&markerLat=6606987.139827785&markerLon=-42193.80319109664&p=searchOptionsPanel&sok=Ognaskj Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TF Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Jens_P skrev 14 minutter siden: Har kikket hos Statkart digitale sjøkart og finner ikke seilingshøyde på broa der heller. Så det ser ut som det er feil/mangel i kildemateriale som de andre også benytter. https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1011&zoom=16&lat=6606988.26&lon=-42227.15&markerLat=6606987.139827785&markerLon=-42193.80319109664&p=searchOptionsPanel&sok=Ognaskj Jeg ser ingen feil i kartene i linken. For å presisere: sf clr 19.0 er høyden på luftspenn. clr 21.0 er høyden på bro. Viktig å skille disse to benevnelsene. Link to post
J-Å Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 TF skrev 17 minutter siden: Jeg ser ingen feil i kartene i linken. For å presisere: sf clr 19.0 er høyden på luftspenn. clr 21.0 er høyden på bro. Viktig å skille disse to benevnelsene. Ja, men det er ikke alle kartleverandørene som skiller mellom clr og sf clr. Og 21 m er høyden på broen i det andre sundet. Luftspennet er ihvertfall feilplassert. Det ser en tydelig på Kartverkets eget flyfoto. Skippo svarer slik: Sitat Takk for meldingen din. All informasjon som finnes på sjøkartet henter vi fra Kartverket. Derfor, hvis noe ikke stemmer på sjøkartet, må dere rapportere det til Kartverket. Vi legger ved en direkte lenke hit: https://www.rettikartet.no/app/sjo Med vennlige hilsener, Adel på Skippo. Så jeg har rapportert både feil i grunndata og feilplassert luftspenn dit de angir. Link to post
Jens_P Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 TF skrev for 2 timer siden: For å presisere: sf clr 19.0 er høyden på luftspenn. clr 21.0 er høyden på bro. Hva er seilingshøyden for broa? Vi vet at luftspennet er høyere enn broa ut fra observasjoner på stedet. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Erik Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Jens_P skrev 6 minutter siden: Hva er seilingshøyden for broa? Vi vet at luftspennet er høyere enn broa ut fra observasjoner på stedet. Vi vet også at min båt som seiler fritt under 16meter, med VHF antenne og det hele, fikk skrapet av alt utstyr i toppen midt i sundet, så rundt 15 meter max tipper jeg. Denne ankerlanternen har vært i kontakt med denne broen på akkurat dette stedet : Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
TF Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Jens_P skrev 15 minutter siden: Hva er seilingshøyden for broa? Vi vet at luftspennet er høyere enn broa ut fra observasjoner på stedet. Luftspenn er oppgitt med mye større sikkerhet på høyden, gjerne flere meter, enn broer. Vær og temperatur kan påvirke høyden ganske mye, så her må man være sikker. Link to post
Bergen Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Jens_P skrev 24 minutter siden: Hva er seilingshøyden for broa? Den er som oppgitt i kartet, 21 meter. Problemet er at det her kan oppfattes som om at det her er snakk om 2 broer, noe det altså ikke er. Den ene broen som er der har ett seilingsløp med høyde 21 meter, og dette er merket med med hvitsektor fra lykten og en lanterne på motsatt side. Det er mange broer som kan passeres forskjellig steder, men den oppgitte seilingshøyden gjelder kun for en del av broen. Bildet er hentet fra https://svvekstern.imageshop.no/276217/Detail/Index/667979 Det skal sies at jeg selv seilte her i sommer, og måtte se to ganger i kart og kikkert før jeg skjønte hvilket løp en skulle i. Link to post
Erik Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Det som lurte meg litt ekstra, var at luftspennet på ene siden var oppgitt til 22 meter, men på andre siden 19m. Altså ulike spesifikke høyder, mens broen også er oppgitt på begge sider, men der med 21 meter på begge sider. Se markert med røde-ringer i bildet under. Jeg fikk dermed den miss-oppfatning at begge sider av Ognasjeret var oppgitt med rett seilingshøyde hver for seg, mens det i realiteten bare er luftspennet som er det, mens det for broen er max seilingshøyde som står begge steder, og det punktet er da mellom Ognaskjeret og svartskjer. Nord for Ognaskjeret er det max 15meter seilingshøyde, og det står altså ikke oppgitt noe sted, det må man forstå selv, med øyemåls metoden, noe som altså glapp for meg denne ene gangen pga situasjonen ellers. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
J-Å Svart 7.August.2023 Link til dette innlegget Svart 7.August.2023 Ja, kartet er nå en ting , men det 19m skiltet på østsiden kunne med fordel vært fjernet, eller flyttet vest for broen, for det skaper bare forvirring. https://goo.gl/maps/pzLMxySyP8N6QKub6 Selv trodde jeg at luftspennet var skiltet ned til 19m i hovedløpet, da jeg ikke så noe skilt med 22m. Siden masten min er 18.5m tok jeg sjansen på å gå likevel, og så da 22m skiltet bak meg etter at jeg hadde passert. Link to post
Ttor Svart 9.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Jeg fikk aldringen tilbakemelding fra skippo på henvendelsen jeg sendte. Men etter en måned var plutselig fyrsektorene rettet. Har bare sjekket noen tilfeldige forøvrig. Link to post
Roger jo Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Erik skrev On 7.8.2023 at 13.54: mens broen også er oppgitt på begge sider, men der med 21 meter på begge sider. Det naturlige er vel å seile i leia mellom lykta og fyret. ut fra bilde kan bruhøyden umulig være lik i begge løp når en ser på Brupilarene. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn