Jump to content

Sertifiseringskrav til mannskap og skipper på liten arbeidsbåt med kran?


Sofaseileren

Recommended Posts

Hei. Organisasjonen jeg jobber i vurderer å ta på oss oppgaver som vil medføre bruk av mindre arbeidsbåt (under 50 fot) med kran og nokk.  Har noen oversikt over hvilke krav til sertifisering av mannskap og skipper (og båt) som dekker dette?  Om det har noen betydning vil operasjonene skje i beskyttet farvann.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Antar at operatør av kran må ha eget kurs/kompetanse for denne funksjonen.

Det kommer litt an på om kranen skal brukes kun ved Kai (da er det ikke et krav til formelt kurs) https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/kompetansekrav-til-kranforere-pa-norske-fartoy/

 

Eller om kranen skal brukes i åpent farvann, hvor det er krav til kurs

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-01-13-31

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 1 time siden:
Jannmar skrev for 5 timer siden:

Antar at operatør av kran må ha eget kurs/kompetanse for denne funksjonen.

Det kommer litt an på om kranen skal brukes kun ved Kai (da er det ikke et krav til formelt kurs) https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/kompetansekrav-til-kranforere-pa-norske-fartoy/

 

Eller om kranen skal brukes i åpent farvann, hvor det er krav til kurs

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-01-13-31

Det virker veldig rart om man slipper kompetansebevis på kran på båt.

 

Selv har jeg kompetansebevis for endel kraner, deriblant kastebilkran.

 

Hvis man skal løfte last fra lasteplan og ned på bakken så står lastebilen stødig og rolig med støttebein i bakken og det kreves kompetansebevis på lastebilkran for å gjøre det løfter.

 

La oss si du monterer samme lastebilkrana på en båt som krenker når lasta flytter seg og hvor nåten beveger seg pga bølger. Da blir jobben mer krevende og det virker rart at montering g på noe mindre stabilt skal gi fritak for kompetansebevis.

 

Det hei hørte da jeg tok kompetansebevis rundt årtusenskiftet var at det var enda strengere med kraner på båt og at mitt kompetansebevis ikke gjelder for kraner på båt.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 39 minutter siden:

Det virker veldig rart om man slipper kompetansebevis på kran på båt.

 

Det hei hørte da jeg tok kompetansebevis rundt årtusenskiftet var at det var enda strengere med kraner på båt og at mitt kompetansebevis ikke gjelder for kraner på båt.

Om du leser linken jeg kopierte inn så forklarer Sjøfartsdirektoratet dette ganske greit. Selv om det ikke er krav til kompetansebevis på en kran som kun benyttes ved kai eller i helt lukket farvann, så er fortsatt rederiet ansvarlig for at operatøren har fått opplæring i bruken (i likhet med at en skal ha opplæring/familsering av alt utstyr som en blir satt til å operere) , men denne opplæringen trenger nødvendigvis ikke være et formelt kranførerbevis.

 

Bakgrunnen for kravets ordlyd er nok at en kran kan være så mangt, fra den enkleste bom/talje løsning til de mest avanserte heave kompenserte hydrauliske dekkskraner.

 

Men nå opererer de fleste slike små arbeidsbåter med bruk av kranen også i tildels åpent farvann (oppdrett, forankring, rørlegging etc.), og da er det som oftest likevel krav til praktisk og teoretisk utdanning. Så i praksis er det nok som oftest krav til opplæring/sertifikat for operatør på kraner på skip, men ikke nødvendigvis alltid.    

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 9 timer siden:
19 fot skrev for 10 timer siden:

Det virker veldig rart om man slipper kompetansebevis på kran på båt.

 

Det hei hørte da jeg tok kompetansebevis rundt årtusenskiftet var at det var enda strengere med kraner på båt og at mitt kompetansebevis ikke gjelder for kraner på båt.

Vis hele sitatet  

Om du leser linken jeg kopierte inn så forklarer Sjøfartsdirektoratet dette ganske greit. Selv om det ikke er krav til kompetansebevis på en kran som kun benyttes ved kai eller i helt lukket farvann, så er fortsatt rederiet ansvarlig for at operatøren har fått opplæring i bruken (i likhet med at en skal ha opplæring/familsering av alt utstyr som en blir satt til å operere) , men denne opplæringen trenger nødvendigvis ikke være et formelt kranførerbevis.

 

Bakgrunnen for kravets ordlyd er nok at en kran kan være så mangt, fra den enkleste bom/talje løsning til de mest avanserte heave kompenserte hydrauliske dekkskraner.

 

Men nå opererer de fleste slike små arbeidsbåter med bruk av kranen også i tildels åpent farvann (oppdrett, forankring, rørlegging etc.), og da er det som oftest likevel krav til praktisk og teoretisk utdanning. Så i praksis er det nok som oftest krav til opplæring/sertifikat for operatør på kraner på skip, men ikke nødvendigvis alltid.    

Jeg leste linken før jeg skrev kommentaren min, og har ikke påstått at det som står der er feil, men bare påpekt at det virker veldig rart at ting blir mindre strengt om ei kran lintetes på en båt i bølger enn på en lastebil som står godt forankret på støttebeina sine.

 

Også lastebiler og pickuper osv har mange ulike kraner fra små handdrevne for å løfte reservehjul til enorme kraner, og et sted må jo grenda gå der også. Tror det er noe med antall tonnmeter, men burde jo ikke være sånn at det er ulikheter mellom lastebil og båt, hvor det kreves minst for å betjene den mest ustødige krana.

 

Jeg tror man ville fått arbeidstilsynet på nakken hvis man ansatte en lastebilsjåfør uten kompetansebevis på kran og satte vedkommende til å bruke lasyebilkrana ettr bare en kjapp intern gjennomgang av hvordan ting fungerer.

Link to post
Share on other sites

Det kreves dekksixfuser kl D6 og imo35 kort og godt. 
Har man D5L kan dette konverteres til D6 fram til 31.12 i år. 
For å opprettholde sertifikatet kreves fartstid på båt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Chilli Solbris skrev On 10.7.2023 at 23.41:

Det kreves dekksixfuser kl D6 og imo35 kort og godt. 
Har man D5L kan dette konverteres til D6 fram til 31.12 i år. 
For å opprettholde sertifikatet kreves fartstid på båt. 

Det stemmer ikke helt. Skipsfører må i tillegg til D6 og IMO35 ha kurs i løfteoperasjoner. https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/veiledning-om-endringer-i-kvalifikasjonsforskriften/

Link to post
Share on other sites

Ronin skrev for 11 timer siden:

Det stemmer ikke helt. Skipsfører må i tillegg til D6 og IMO35 ha kurs i løfteoperasjoner. https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/veiledning-om-endringer-i-kvalifikasjonsforskriften/

Ja, hvis båten har slikt utstyr. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...