johnve Startet 10.Juli.2023 Del på Facebook Startet 10.Juli.2023 Har nettopp kjøpt en eldre Shakespeare. Dårlig forfatning på denne. Tips til erstatning? Må vel egentlig ikke ha sikring mellom motor og hovedbryter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Hvorfor? Hvor mange A ? Hvilken type motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 johnve skrev 28 minutter siden: Dårlig forfatning på denne. Den sikringsholderen der er vel av typen som brukes på bilstereo. johnve skrev 29 minutter siden: Tips til erstatning? Må vel egentlig ikke ha sikring mellom motor og hovedbryter? De fleste har nok ikke sikring der nei. Men vær klar over at dersom du ikke har sikring så må du forlegge kabelen slik at det ikke ved et uhell kan oppstå kortslutning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Nei dritt i hele sikringen til starter. Biler har gjerne karosseri i ledene materiale og det er først nå i nyere tid att noen biler som er laget på andre siden av jorden som kan ha det. Biler laget i vesten har det ikke så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
johnve Svart 10.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 75 hk Yamaha ca 1995. Takk for svara😀. Da kapper eg og fjerner sikring. Skifter antagelig gamle kabeler også og skal få klammet fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 12.Desember.2023 Del på Facebook Svart 12.Desember.2023 Det er ikke krav om sikring på + kabel til startmotor. Men jeg vil definitivt anbefale deg å montere inn en hovedbryter + gjerne bruke en dobbeltisolert kabel, samt skikkelige kabelsko og fiksert montering for kabelen, samt vurdert å montere inn en treg overdimensjonert sikring. En kortslutning på et batteri om bord kan være fatalt... For øvrig forbruk må du også inn med en sikring. Jeg ville nok ha satset på noe sånt som denne: https://www.maritim.no/bep-automatsikring - Da slipper du å lete etter en ny sikring "i mørket", denne kan enkelt resettes + brukes som hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 Alle kurser som kan forårsake brann eller annen skade, skal enten ha sikring eller kortslutningssikker forlegning (KF). Med KF menes at kabelen er beskyttet mot skade og overslag / lekkasje til andre kurser eller anleggsdeler. KF-lagt kabel skal ikke klamres sammen med andre kabler. På spesielt utsatte steder kan det være praktisk å beskytte KF-kabel ved å legge den i rør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 Dreamer skrev for 1 time siden: kurser som kan forårsake brann eller annen skade Hva er definisjonen på dette? Hva slags kurser kan ikke forårsake dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 Maika skrev for 12 timer siden: Hva er definisjonen på dette? Hva slags kurser kan ikke forårsake dette? Et typisk eksempel er en signalkrets. Andre kretser som inneholder nok energi til å forårsake skade på materiell eller personell, skal beskyttes. Spenning over 50 volt kan gi skade på personell, mens en strøm på noen få ampere er i stand til å starte en brann. En IS-krets er et eksempel på en krets som ikke inneholder nok energi til å gjøre skade på omgivelsene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Hej En terminalsäkring direkt på batteripolen Terminalsäkring Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 Dreamer skrev On 15.12.2023 at 0.40: Et typisk eksempel er en signalkrets. Andre kretser som inneholder nok energi til å forårsake skade på materiell eller personell, skal beskyttes. Spenning over 50 volt kan gi skade på personell, mens en strøm på noen få ampere er i stand til å starte en brann. En IS-krets er et eksempel på en krets som ikke inneholder nok energi til å gjøre skade på omgivelsene. Det er AC spenninger over 50V som er omfattet av lavspenningsdirektivet, for DC er grensen 75V. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 I en alubåt ville jeg iallefall ha hatt sikringer både her og der. Plast og tre er ikke fullt så elektrisk ledende, men ting kan jo skje uansett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 17.Desember.2023 Del på Facebook Svart 17.Desember.2023 abbor skrev for 12 timer siden: Det er AC spenninger over 50V som er omfattet av lavspenningsdirektivet, for DC er grensen 75V. Det er riktig. De fleste fritidsbåter har 12 eller 24 V DC som uansett kommer under grensen. En del har jo aggregat som gir 230 V AC, mens andre (bl. annet Dreamer) har både 110 og 230 v AC (anlegget er delvis ombygget fra amerikansk standard). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.