Jump to content

Type sikring mellom hovedstrømbryter og starter


johnve

Recommended Posts

johnve skrev 28 minutter siden:

Dårlig forfatning på denne.

Den sikringsholderen der er vel av typen som brukes på bilstereo. 

 

johnve skrev 29 minutter siden:

Tips til erstatning? Må vel egentlig ikke ha sikring mellom motor og hovedbryter?

De fleste har nok ikke sikring der nei. Men vær klar over at dersom du ikke har sikring så må du forlegge kabelen slik at det ikke ved et uhell kan oppstå kortslutning.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Det er ikke krav om sikring på + kabel til startmotor. Men jeg vil definitivt anbefale deg å montere inn en hovedbryter + gjerne bruke en dobbeltisolert kabel, samt skikkelige kabelsko og fiksert montering for kabelen, samt vurdert å montere inn en treg overdimensjonert sikring.

En kortslutning på et batteri om bord kan være fatalt...

For øvrig forbruk må du også inn med en sikring. Jeg ville nok ha satset på noe sånt som denne:
https://www.maritim.no/bep-automatsikring

- Da slipper du å lete etter en ny sikring "i mørket", denne kan enkelt resettes + brukes som hovedbryter.

Link to post
Share on other sites

Alle kurser som kan forårsake brann eller annen skade, skal enten ha sikring eller kortslutningssikker forlegning (KF).  Med KF menes at kabelen er beskyttet mot skade og overslag / lekkasje til andre kurser eller anleggsdeler. KF-lagt kabel skal ikke klamres sammen med andre kabler. På spesielt utsatte steder kan det være praktisk å beskytte KF-kabel ved å legge den i rør.  

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 12 timer siden:

Hva er definisjonen på dette? Hva slags kurser kan ikke forårsake dette?

 

Et typisk eksempel er en signalkrets. Andre kretser som inneholder nok energi til å forårsake skade på materiell eller personell, skal beskyttes. Spenning over 50 volt kan gi skade på personell, mens en strøm på noen få ampere er i stand til å starte en brann. En IS-krets er et eksempel på en krets som ikke inneholder nok energi til å gjøre skade på omgivelsene.   

Link to post
Share on other sites

Dreamer skrev On 15.12.2023 at 0.40:

Et typisk eksempel er en signalkrets. Andre kretser som inneholder nok energi til å forårsake skade på materiell eller personell, skal beskyttes. Spenning over 50 volt kan gi skade på personell, mens en strøm på noen få ampere er i stand til å starte en brann. En IS-krets er et eksempel på en krets som ikke inneholder nok energi til å gjøre skade på omgivelsene.   

 

Det er AC spenninger over 50V som er omfattet av lavspenningsdirektivet, for DC er grensen 75V.

Link to post
Share on other sites

I en alubåt ville jeg iallefall ha hatt sikringer både her og der.

Plast og tre er ikke fullt så elektrisk ledende, men ting kan jo skje uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 12 timer siden:

 

Det er AC spenninger over 50V som er omfattet av lavspenningsdirektivet, for DC er grensen 75V.

Det er riktig. De fleste fritidsbåter har 12 eller 24 V DC som uansett kommer under grensen. En del har jo aggregat som gir 230 V AC, mens andre (bl. annet Dreamer) har både 110 og 230 v AC (anlegget er delvis ombygget fra amerikansk standard). 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...