Jump to content

Plastreprasjon? Er dette kurrant å fikse?


eysteind

Recommended Posts

hei!

har kikket litt på et nytt prosjekt. Denne har vert under vann, og sannsynligvis gått på grunn.

Den har iallfall skade i baugen. Har jobbet en del med polyester før, og mener selv dette ikke er noe hokus pokkus. Men har aldri gort noen reprasjoner.

Dette er en snekke, med maxfart ca. 8 knopp.

Kan dette vere så vanskelig å fikse?

Bilde

 

Kan denne båten ha fått mange følgeskader? Hva bør eg se etter?

 

Rekner med avstivinger og er innplastret treverk. Må eg rekne med at disse må byttes? I såfall er blir dette en kjempejobb da båten har innerliner.

Link to post
Share on other sites

Har du pratet med takstmann om hva han mener, han bør vite litt om hva som må gjøres. Er ikke noen ekspert på glassfiber har såvidt tatt i stoffet(yakk) men hvis det ikke er sprekker i skroget utifra skdestedet skulle ikke dette være noe problem tror jrg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har du pratet med takstmann om hva han mener, han bør vite litt om hva som må gjøres. Er ikke noen ekspert på glassfiber har såvidt tatt i stoffet(yakk) men hvis det ikke er sprekker i skroget utifra skdestedet skulle ikke dette være noe problem tror jrg

Har ikke pratet med takstmannen. Men selv tror eg ikke dette kan vere så ille. slike båter ble så laget rimlig solide, heller et lag for mye eller et for lite med glassfiber!

Link to post
Share on other sites

Du må vel nesten bare studere skroget grundig inn og utvendig, og se etter sprekker og andre mulige følgeskader. Særlig langs innfestninger til innstøpte forsterkninger. Men hvis det ikke er verre enn bildet gir inntrykk av så burde det være høyst overkommelig.

 

Så du begynner å føle at tiden er moden for nye utfordringer??? :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du må vel nesten bare studere skroget grundig inn og utvendig, og se etter sprekker og andre mulige følgeskader. Særlig langs innfestninger til innstøpte forsterkninger. Men hvis det ikke er verre enn bildet gir inntrykk av så burde det være høyst overkommelig.

 

Så du begynner å føle at tiden er moden for nye utfordringer??? :wink:

Er beynt å innse at eg snart kan stå uten båtprosjekter, og det går jo ikke :blush:

 

Fordelen med dette prosjektet er at det kun ligger 2 timer unna, så det blir ikke så dyr frakt.

Eg får sjå...

Link to post
Share on other sites

Dette er helt greit å fikse.

 

Frem med vinkelkutter, slip vekk de løse delene, delamineringen i krasj/gnage området, sliperondell på, dra av bunnstoff og gelcoat så stort område at du får oversikt over delamineringsområdet. Dette gir godt grunnlag for en god heft for "lappen"

Bygg opp med sparkel, flere lag flere veier med polyester/ glassfiber, epoksy eller topcoat ytterst.

Voila, klar for primer etc.

 

Dette blir fint.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det gjør jeg nok ikke Pete. Men til min store fornøyelse så var det en artikkel i Aftenposten i går som jeg leste på flyet som støtter grunnsynet mitt. Velkommen etter til DMNI :cool::wink:

+4 på julaften trur eg. (Januar her jeg enda ingen klar oppfatning om -som jeg har sagt i ukesvis så kan alt skje og hvis jeg skulle få en klar oppfatning så får jeg tåkelegge det maksimalt eller så får jeg ta en Djupedal :wink: )

Link to post
Share on other sites

Joda - mild januar er greitt nok, men om du skal fixe det med poyester, så husk at du bør ha 20 grader. Jeg har nå blitt veldig glad i epoxy- du må ha herdetemp da også, men ettter det jeg har fått med meg, er det ikke så farlig om du jobber i lavere temp, og så får opp tmp. i ettertid. Du kan også få herdere som kan brukes ved lavere tmp. Elles ser ikke skaden så vrien ut synes nå jeg. Min erfaring er nå at det ikke blir noe særlig sprekker uten at du vil se det (eks slik det hadde blitt i glass). Det som kan skje er eks. i enden av tverrskott inne i båten at skroget løsner fra tverrskottet, fordi båten på en måte buler ut i kollisjonsøyeblikket. Skulle det ha skjedd, er det viktig også å reparere dette.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Slip bort alt plast som ikke ser bra ut. La det tørke LENGE!!!!

Litt fukt kan ødelegge hele jobben. Går fint å plastre ved lave temperaturer, bruk litt mere herder.

Det er mere viktig å passe på luft-fuktigheten (under 60) enn temperatur.

En arbeidslampe i passe avstand (0,5m) gjør underverker får å få igang herding.

Link to post
Share on other sites

Enig med de fleste, I utgangspunktet tror jeg dette er en grei skade å reparere. Slip godt reint, vent til våren er ankommet og sett igang. Husk bare på å vaske meeeeeget godt med aceton etc. før noe plastarbeid blir utført, da vannet som har vært inni båten kan ha innholdt olje etc. som gjør det litt vanskelig å feste noe på.

Men du bør ta en grundig innvendig innspeksjon før kjøp for å se etter sprekker i avstivinger etc, rundt skadeområdet. Det ble brukt mye treverk som dørker, antikollisjons skott etc forut som ble plastret inn, hvordan vil du få sjekket at det er tørt? Kan se helt fint ut på oversiden, men på undersiden er treverket ikke tettet med polyester og duk. Her kan vann trekke inn.

Kanskje litt borring i dette vi avekke om det er vått. Er det søkk vått er det å sette igang med vinkelsliper/skjærfilblad etc. i ytterkantene mot skroget og skifte det ut, da du kan risikere å få delaminering her senere når alt er vått nok. Det er kun laminatet som har styrke.

Er du skikkelig uheldig kan evt. den fuktige platen som ligger der begynne å avgi en viss odør når solen skinner......

Frostsprenging kan du og i verste fall få hvis båten står på land om vinteren. Det du evt. fjerner brukes som mal for den nye. Du kan gjøre jobben med å fjerne dette nå i vinter og bruke vinteren til å lage nye og tilpasse de. Dette høres kanskje vanskelig ut? Det er det ikke. Men det tar selvfølgelig litt tid.

Gjerne ikke så enkelt å komme til dette nå med all innrednig på plass?

Ser det derimot tørt ut i borrehullene, fyller du litt polyester eller sika i hullene du borret slik at det er tett.

Tre en mørk presenning over baugen som pakkes tett oppe og du vil få litt lunk under når solen skinnner på den, selv om vinteren. Med noen små åpninger for lufting på sidene kan dette hjelpe på med å korte ned tørketiden på fukt i laminatet.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren er en Yanmar 33hk. Ble konservert og startet og og gikk i 3 timer. kan eg regne med ta denne vil fortsette å fungere?

Av erfaring vil all elektrisk som ikke er 100% fukt-tett skape problemer etter ca. 2 uker. Normalt bytter en dynamo og starter uansett. Gå over alle el-kontakter etc. og spray med fukt-drivende spray. Du må nok regne med endel utskiftninger av kabler etc. etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Av erfaring vil all elektrisk som ikke er 100% fukt-tett skape problemer etter ca. 2 uker. Normalt bytter en dynamo og starter uansett. Gå over alle el-kontakter etc. og spray med fukt-drivende spray. Du må nok regne med endel utskiftninger av kabler etc. etterhvert.

Dette må eg sikkert. En ny dynamo/starter koster ikke all verden. Bare selve motoren holder, så er eg fornøgd...

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skal være spesielt bekymret verken for motor eller avstivninger i skroget. Tross alt, en hvilken som helst brukt båt kan ha hatt såpass med vann innenbords at avstivningene har vært under vann, uten at du som kjøper noen gang får vite om det. Men det kan nok være lurt som Gudrun sier å borre noen hull for å sjekke, og deretter forsegle dem med sika eller epoxy om det er tørt og greit.

 

Når det gjelder motoren så kan du nok oppleve noe rust utvendig, hvis den ikke ble grundig rengjort utvendig straks den ble tatt opp. Samt de nevnte farer med det elektriske anlegget. Men utover det så burde det være rimelig trygt. Så hvis du klarer å forhandle deg frem til en grei pris så høres dette ut som et greit hobbyprosjekt!

 

Ett lite forbehold når det gjelder motoren dog: Jeg har hørt at Volvo Penta sine MD2 og MD11 motorer har en svakhet ved ventilfjærene. Om man har hatt vann i oljen og fått en antydning til rustdannelse på ventilfjærene, så vil disse være såpass svekket at de på et senere tidspunkt vil knekke, med et større motorhavari som følge. Har ikke hørt om at dette skal være noe problem med andre motorer enn disse, men det hadde kanskje vært en ide å sjekke med Yanmar om disse burde ha vært skiftet etter at motoren har vært under vann.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

enig med KRL. Temp. er ikke så viktig. Herdingen skjer kjemisk, så det tar bare litt lengre tid.. Men FUKT! Vekk med det! Den eneste fuktigheten som skal i nærheten, er ølen du drikker mens du ser det herder.. :santcheers: (PS: Polyester lukter bare godt og det er ikke farlig.. :wink: )

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...