eysteind Startet 17.Desember.2005 Del på Facebook Startet 17.Desember.2005 hei! har kikket litt på et nytt prosjekt. Denne har vert under vann, og sannsynligvis gått på grunn. Den har iallfall skade i baugen. Har jobbet en del med polyester før, og mener selv dette ikke er noe hokus pokkus. Men har aldri gort noen reprasjoner. Dette er en snekke, med maxfart ca. 8 knopp. Kan dette vere så vanskelig å fikse? Kan denne båten ha fått mange følgeskader? Hva bør eg se etter? Rekner med avstivinger og er innplastret treverk. Må eg rekne med at disse må byttes? I såfall er blir dette en kjempejobb da båten har innerliner. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Har du pratet med takstmann om hva han mener, han bør vite litt om hva som må gjøres. Er ikke noen ekspert på glassfiber har såvidt tatt i stoffet(yakk) men hvis det ikke er sprekker i skroget utifra skdestedet skulle ikke dette være noe problem tror jrg Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
eysteind Svart 17.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Har du pratet med takstmann om hva han mener, han bør vite litt om hva som må gjøres. Er ikke noen ekspert på glassfiber har såvidt tatt i stoffet(yakk) men hvis det ikke er sprekker i skroget utifra skdestedet skulle ikke dette være noe problem tror jrg Har ikke pratet med takstmannen. Men selv tror eg ikke dette kan vere så ille. slike båter ble så laget rimlig solide, heller et lag for mye eller et for lite med glassfiber! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Du må vel nesten bare studere skroget grundig inn og utvendig, og se etter sprekker og andre mulige følgeskader. Særlig langs innfestninger til innstøpte forsterkninger. Men hvis det ikke er verre enn bildet gir inntrykk av så burde det være høyst overkommelig. Så du begynner å føle at tiden er moden for nye utfordringer??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 17.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Du må vel nesten bare studere skroget grundig inn og utvendig, og se etter sprekker og andre mulige følgeskader. Særlig langs innfestninger til innstøpte forsterkninger. Men hvis det ikke er verre enn bildet gir inntrykk av så burde det være høyst overkommelig. Så du begynner å føle at tiden er moden for nye utfordringer??? Er beynt å innse at eg snart kan stå uten båtprosjekter, og det går jo ikke Fordelen med dette prosjektet er at det kun ligger 2 timer unna, så det blir ikke så dyr frakt. Eg får sjå... Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 (redigert) Dette er helt greit å fikse. Frem med vinkelkutter, slip vekk de løse delene, delamineringen i krasj/gnage området, sliperondell på, dra av bunnstoff og gelcoat så stort område at du får oversikt over delamineringsområdet. Dette gir godt grunnlag for en god heft for "lappen" Bygg opp med sparkel, flere lag flere veier med polyester/ glassfiber, epoksy eller topcoat ytterst. Voila, klar for primer etc. Dette blir fint. Redigert 17.Desember.2005 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Og januar ser mild ut også så du får ikke alt for blå knoker heller kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Og januar ser mild ut også så du får ikke alt for blå knoker heller kanskje ? Kanskje greit å vente med polyesterstøping til det begynner å bli stødig varmt ute? Eller lover du passe plastarbeidstemperatur i hele vinter, Thor? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Nei, det gjør jeg nok ikke Pete. Men til min store fornøyelse så var det en artikkel i Aftenposten i går som jeg leste på flyet som støtter grunnsynet mitt. Velkommen etter til DMNI +4 på julaften trur eg. (Januar her jeg enda ingen klar oppfatning om -som jeg har sagt i ukesvis så kan alt skje og hvis jeg skulle få en klar oppfatning så får jeg tåkelegge det maksimalt eller så får jeg ta en Djupedal ) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Joda - mild januar er greitt nok, men om du skal fixe det med poyester, så husk at du bør ha 20 grader. Jeg har nå blitt veldig glad i epoxy- du må ha herdetemp da også, men ettter det jeg har fått med meg, er det ikke så farlig om du jobber i lavere temp, og så får opp tmp. i ettertid. Du kan også få herdere som kan brukes ved lavere tmp. Elles ser ikke skaden så vrien ut synes nå jeg. Min erfaring er nå at det ikke blir noe særlig sprekker uten at du vil se det (eks slik det hadde blitt i glass). Det som kan skje er eks. i enden av tverrskott inne i båten at skroget løsner fra tverrskottet, fordi båten på en måte buler ut i kollisjonsøyeblikket. Skulle det ha skjedd, er det viktig også å reparere dette. -koh Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Her må det mange kw/t til for å få tørket ut de vannmengder som er trukket inn i laminatet!! Sånn sett er det vel bedre å vente på "mildere tider". og tørt vær! Selve støpejobben burde være kurant. Dog med våkent blikk rundt og ved andre avstivinger i skroget! Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Slip bort alt plast som ikke ser bra ut. La det tørke LENGE!!!! Litt fukt kan ødelegge hele jobben. Går fint å plastre ved lave temperaturer, bruk litt mere herder. Det er mere viktig å passe på luft-fuktigheten (under 60) enn temperatur. En arbeidslampe i passe avstand (0,5m) gjør underverker får å få igang herding. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Kompensering for lav temperatur med ekstra tilsetting av herder gir en svak og sprø støp! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Takker for svar. Men hva tror dere ang. avstivingene? Tror dere det er trekt vann i disse slik at de må byttes? Motoren er en Yanmar 33hk. Ble konservert og startet og og gikk i 3 timer. kan eg regne med ta denne vil fortsette å fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 (redigert) Enig med de fleste, I utgangspunktet tror jeg dette er en grei skade å reparere. Slip godt reint, vent til våren er ankommet og sett igang. Husk bare på å vaske meeeeeget godt med aceton etc. før noe plastarbeid blir utført, da vannet som har vært inni båten kan ha innholdt olje etc. som gjør det litt vanskelig å feste noe på. Men du bør ta en grundig innvendig innspeksjon før kjøp for å se etter sprekker i avstivinger etc, rundt skadeområdet. Det ble brukt mye treverk som dørker, antikollisjons skott etc forut som ble plastret inn, hvordan vil du få sjekket at det er tørt? Kan se helt fint ut på oversiden, men på undersiden er treverket ikke tettet med polyester og duk. Her kan vann trekke inn. Kanskje litt borring i dette vi avekke om det er vått. Er det søkk vått er det å sette igang med vinkelsliper/skjærfilblad etc. i ytterkantene mot skroget og skifte det ut, da du kan risikere å få delaminering her senere når alt er vått nok. Det er kun laminatet som har styrke. Er du skikkelig uheldig kan evt. den fuktige platen som ligger der begynne å avgi en viss odør når solen skinner...... Frostsprenging kan du og i verste fall få hvis båten står på land om vinteren. Det du evt. fjerner brukes som mal for den nye. Du kan gjøre jobben med å fjerne dette nå i vinter og bruke vinteren til å lage nye og tilpasse de. Dette høres kanskje vanskelig ut? Det er det ikke. Men det tar selvfølgelig litt tid. Gjerne ikke så enkelt å komme til dette nå med all innrednig på plass? Ser det derimot tørt ut i borrehullene, fyller du litt polyester eller sika i hullene du borret slik at det er tett. Tre en mørk presenning over baugen som pakkes tett oppe og du vil få litt lunk under når solen skinnner på den, selv om vinteren. Med noen små åpninger for lufting på sidene kan dette hjelpe på med å korte ned tørketiden på fukt i laminatet..... Redigert 18.Desember.2005 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Motoren er en Yanmar 33hk. Ble konservert og startet og og gikk i 3 timer. kan eg regne med ta denne vil fortsette å fungere? Av erfaring vil all elektrisk som ikke er 100% fukt-tett skape problemer etter ca. 2 uker. Normalt bytter en dynamo og starter uansett. Gå over alle el-kontakter etc. og spray med fukt-drivende spray. Du må nok regne med endel utskiftninger av kabler etc. etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Av erfaring vil all elektrisk som ikke er 100% fukt-tett skape problemer etter ca. 2 uker. Normalt bytter en dynamo og starter uansett. Gå over alle el-kontakter etc. og spray med fukt-drivende spray. Du må nok regne med endel utskiftninger av kabler etc. etterhvert. Dette må eg sikkert. En ny dynamo/starter koster ikke all verden. Bare selve motoren holder, så er eg fornøgd... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Lykke til, dette ser ut til å være et spennende prosjekt. Er du sikker på at det er avstivninger i kryssfiner i baugen når det samtidig er innerliner? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Tror ikke du skal være spesielt bekymret verken for motor eller avstivninger i skroget. Tross alt, en hvilken som helst brukt båt kan ha hatt såpass med vann innenbords at avstivningene har vært under vann, uten at du som kjøper noen gang får vite om det. Men det kan nok være lurt som Gudrun sier å borre noen hull for å sjekke, og deretter forsegle dem med sika eller epoxy om det er tørt og greit. Når det gjelder motoren så kan du nok oppleve noe rust utvendig, hvis den ikke ble grundig rengjort utvendig straks den ble tatt opp. Samt de nevnte farer med det elektriske anlegget. Men utover det så burde det være rimelig trygt. Så hvis du klarer å forhandle deg frem til en grei pris så høres dette ut som et greit hobbyprosjekt! Ett lite forbehold når det gjelder motoren dog: Jeg har hørt at Volvo Penta sine MD2 og MD11 motorer har en svakhet ved ventilfjærene. Om man har hatt vann i oljen og fått en antydning til rustdannelse på ventilfjærene, så vil disse være såpass svekket at de på et senere tidspunkt vil knekke, med et større motorhavari som følge. Har ikke hørt om at dette skal være noe problem med andre motorer enn disse, men det hadde kanskje vært en ide å sjekke med Yanmar om disse burde ha vært skiftet etter at motoren har vært under vann. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Boywonder Svart 19.Desember.2005 Del på Facebook Svart 19.Desember.2005 enig med KRL. Temp. er ikke så viktig. Herdingen skjer kjemisk, så det tar bare litt lengre tid.. Men FUKT! Vekk med det! Den eneste fuktigheten som skal i nærheten, er ølen du drikker mens du ser det herder.. (PS: Polyester lukter bare godt og det er ikke farlig.. ) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
eysteind Svart 19.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2005 Takker for svar. Då får eg tenke litt på om eller hvor stort bud eg skal legge inn. Fryktelig dumt med lukkede budrunder Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 19.Desember.2005 Del på Facebook Svart 19.Desember.2005 Kva slags snekke er dette eigentleg, eysteind? Når det gjeld motoren, så burde Yanmaren vera eit godt utgangspunkt. Sjølv om du nok må rekna med litt utskifting av ein del ting. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
eysteind Svart 20.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2005 En Viksund 770. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Desember.2005 Del på Facebook Svart 20.Desember.2005 En Viksund 770. Kvalitetsbåt jo! Håper du får tilslaget, alltid kjekt med nye prosjekter her på baatplassen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.