Jump to content

Kjøpers rettigheter 1år etter kjøp av båt solgt "som den er"

Dr Nelson

Recommended Posts

Har solgt litt biler, motorsykler og båter i min tid. Det er regelen at folk pruter, og jeg har gjerne lagt inn et prutningsmonn når jeg annonserte. Lister bestandig opp feil og mangler jeg kjenner til i kjøpekontrakten.

Så pruter kjøper, og vi blir enige om kjøpesum XX.

Jeg skriver inn i kontrakten at kjøpesum etter avtale er justert ned fra X oppgitt i annonsen(markedspris), til XX "for å dekke eventuelle feil og mangler som skulle dukke opp som selger på salgstidspunktet ikke er klar over" eller noe ca sånt. Kjøper tenker ikke så mye over det akkurat da, for de er gjerne fornøyd med å få kjøpt til omforent pris og har spart noen kroner. Ikke opplevd enda at noen har ringt meg for å få ting dekket i ettertid. Kanskje flaks, eller kanskje noen har sjekket hva som står i kontrakten.

29 minutes ago, Honduras said:

Jeg skriver inn i kontrakten at kjøpesum etter avtale er justert ned fra X oppgitt i annonsen(markedspris), til XX "for å dekke eventuelle feil og mangler som skulle dukke opp som selger på salgstidspunktet ikke er klar over" eller noe ca sånt.

Genialt :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Bitteliten skrev for 20 timer siden:

Du må lese begge setningene jeg skrev. Men mindre selger visste eller burde visst er vesentlig her. 
bevisbyrden og risikoen flyttes ved overtakelse av tingen.

Selvfølgelig - overså den. :)

Som selger er jeg glad for kjøpsloven, som kjøper skulle jeg ønske forbrukerkjøpsloven alltid kunne gjelde. ;)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...