Jump to content

Båtfolk borer hull til egne fortøyninger i fredede svaberg 🙄

Grand Banks jr

Recommended Posts

Hvis det er kommunale bolter så virker det som dårlig kommunikasjon. Jeg bor rett ved Raet, og her har alle bolter jeg vet om fått stå i fred. Men det spørs om kommunen har vedtak på alle fortøyningsøyner fra gammelt av.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Stormwatch skrev 59 minutter siden:

Kan ikke disse boltene trekkes ut med slaghammer?

Hvis disse boltene sto på plasser hvor det er lov å fortøye båt. var det galematis å kutte de, resultatet blir masse sår etter bergkiler når alle må fortøye. på nytt...

I følge bilde tipper jeg på at dette har hvert  Øyebolter med kile .

De sitter.

image.png.1e380c222eabc5b9457e68b47b09aa27.pngimage.png.e35f21f3adc7c5e420ff7f94a262d225.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 1 time siden:

resultatet blir masse sår etter bergkiler når alle må fortøye. på nytt...

Hvor hardhendte er dere egentlig med bergkilene deres? Jeg har enda ikke opplevd skade på fjellet når jeg har brukt kiler. Selv om jeg har hatt båt i nesten 25 år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 4 minutter siden:

Hvor hardhendte er dere egentlig med bergkilene deres? Jeg har enda ikke opplevd skade på fjellet når jeg har brukt kiler.

Det kommer an på fjellets beskaffenhet. I den solide Østfold-granitten er det sjeldent noe problem. Men noen steder er det løsere eller sprøere bergarter som lett knuser når man slår inn kiler. 

Roger jo skrev for 1 time siden:

I følge bilde tipper jeg på at dette har hvert  Øyebolter med kile .

De sitter.

Jo, men er det praktisk mulig å trekke de ut? Trykkluftdrevet, solid, slaghammer? Noen som har prøvd?

Uansett, når den først er satt ned bør boten være større for å kutte den av.

Som det muligens har kommet frem i tråden koster det kr 15000 å montere en bolt.

Komodo skrev for 5 timer siden:

Det kommer an på fjellets beskaffenhet. I den solide Østfold-granitten er det sjeldent noe problem. Men noen steder er det løsere eller sprøere bergarter som lett knuser når man slår inn kiler. 

index skrev for 4 timer siden:

Mulig det. Men da sitter neppe disse pøbelboltene særlig bra heller. 

Det er ikke så enkelt index. Er du kjent med bergartene på sør- og østlandet? Her i Ytre Oslofjord og i Bohuslen er granitt og solid gneis dominerende bergarter. Men det går årer med andre bergarter, f.eks. kvarts og glimmerholdig konglomerat. Hvis man skal slå inn en bergkile er man avhengig av at det er en sprekk, noe man finner de fleste steder, men ikke over alt. Dersom man skal bore hull og slå inn en bolt plukker man ut et passelig sted på et glatt svaberg av f.eks. granitt. Da er man ikke avhengig av sprekker. 

Havarita skrev 11 minutter siden:

Der er det ikke sikkert at grunneier / myndighetene er så entusiastisk for å få dem bort heller.

Jeg har ikke konkret kjennskap til de omtalte øyeboltene som er kappet vekk. Men når de først står der og er av god kvalitet, så skjønner jeg ikke helt hvorfor de har valgt å kappe dem. 

Synes vi lever i et merkelig samfunn. Bålplasser, helleristninger, osv, som ble etablert for 2000 år siden er verneverdig i dag . Da kan vi lære om den kulturen som fantes den gang.  Om vi legger igjen de samme sporene i dag er det miljøkriminalitet.

Se på steinbruddetne i Sverige, eller gruvedriften eller vannkraftutbyggingen som har etterlatt seg enorme skader i vegetasjonen i Norge. Dette har alltid vært OK, så lenge storkapitalen har rådet.  

Se på ødeleggelsene fra Forsvaret langs kysten. Nå er Bolærne nesten for museum å regne. Se på bruddene i allemannsretten med alle utbygginger som kommunene har godkjent 

Så etablerer man en liten øyebolt til felles nytte, istedenfor å slå kiler slik at berget sprekker, så er sirkuset med påtale og domstoler i gang.  

Selv skulle jeg ikke borre i berget, men innrømmer gjerne at det første jeg ser etter er om det finnes bolter der jeg legger til. Lettvint å trygt

(I Sverige kan det virke som de har en helt annen politikk. Her er det veldig vanlig med bolter, og etterhvert også bøyer i i uthavn, der det allerede er boltet, for å unngå skader og rester etter ankring og fortøkning)

Her jeg bor, på Sørlandet, er det også vanlig med bolter i uthavner. Det er kommune og/ eller lokale foreninger som har montert disse. Også i Raet nasjonalpark.

Det er i min forståelse stor forskjell på at kommune eller lokale foreninger i samarbeid med kommune monterer nye fortøyningsbolter, og det at privatpersoner tar seg til rette.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

JRK skrev for 11 timer siden:

I Sverige kan det virke som de har en helt annen politikk. Her er det veldig vanlig med bolter, og etterhvert også bøyer i i uthavn, der det allerede er boltet, for å unngå skader og rester etter ankring og fortøkning.

Dette gjelder vel i hovedsak at SXK som en svensk landsdekkende forening har fått et mandat til å sette ut bøyer og etablere bolter i fjell og på svaberg. Vesensforskjell mot privatpersoner som selv tar seg til rette. Altså rent prosessmessig. En bolt er en bolt uavhengig av hvem som har satt den ned.

I Hvaler-skjærgården kjenner jeg til et tilfelle blant øyene på vestsiden av Herføl hvor det er en privatperson som har satt ned gjengehylser i fjell. Vedkommende tar altså ut selve øyebolten når han dra slik at tilleggingsplassen er vanskeligere tilgjengelig for andre.

index skrev for 20 timer siden:

Hvor hardhendte er dere egentlig med bergkilene deres? Jeg har enda ikke opplevd skade på fjellet når jeg har brukt kiler. Selv om jeg har hatt båt i nesten 25 år...

Sequoia skrev 31 minutter siden:

Dette gjelder vel i hovedsak at SXK som en svensk landsdekkende forening har fått et mandat til å sette ut bøyer og etablere bolter i fjell og på svaberg. Vesensforskjell mot privatpersoner som selv tar seg til rette. Altså rent prosessmessig. En bolt er en bolt uavhengig av hvem som har satt den ned.

I Hvaler-skjærgården kjenner jeg til et tilfelle blant øyene på vestsiden av Herføl hvor det er en privatperson som har satt ned gjengehylser i fjell. Vedkommende tar altså ut selve øyebolten når han dra slik at tilleggingsplassen er vanskeligere tilgjengelig for andre.

Kjenner ikke til andre steder, men konkret på kjelkerøen i stigfjorden er det kommunen som har satt opp akter fortøynings bøyer. Krysserklubben har på sin side vanlige svaibøyer. 

Å trekke frem et eksempel om at en skrur av øyebolten, er et problem for den allmenne ferdsel,og de aller fleste jo  enige om at er uakseptabelt .

Sequoia skrev for 2 timer siden:

Hvaler-skjærgården kjenner jeg til et tilfelle blant øyene på vestsiden av Herføl hvor det er en privatperson som har satt ned gjengehylser i fjell. Vedkommende tar altså ut selve øyebolten når han dra slik at tilleggingsplassen er vanskeligere tilgjengelig for andre.

Hadde jeg kommet over noe slikt, kan det hende at fristelsen for å ødelegge gjengene i hylsa hadde blitt overveldende.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...