Jump to content

"Antilia" Hui900 Mitt pensjonist prosjekt.


Antilia

Recommended Posts

Antilia ble mitt pensjonist prosjekt i april 23.  Den så dagens lys i 1988  og er utstyrt med en Ford 2704 på 210 HK. 

Båten var påbegynt endel resturering med bla. utskifting av skrogtrekk. Overtok alle prosjekter her og fikk med en rull skrogtrekk og tre nye 115 Ah batterier på kjøpet. 

Litt om utstyret ombord:  El vinsj akter med kjetting. Baugtruster. Diesel varmer ( fungerer ikke)  VV. bereder på kjølevann. Autopilot ( fungerer ikke)  Kjøleboks ( litt dårlig kjøling)

Manuelt toalett med liten skål og tank med el tømming. På motorsiden var alle filtre, impeller, olje og en monteringsplate på Turbo var skiftet.  Båten starter lett og går pent. Litt Ford røyk i oppstarten men det er vel ikke uvanlig. Etter å ha fått båten hjem, ble det vasket og polert og midt kabinen fikk mer nytt skrogtrekk. 

Så var det tid for prøvetur. Det var helt nydelig å kruse nedover Øyeren, intill oljetrykket falt og den røde oljelampa lyste. Da ble det brått slutt på turen og tauehjelp ble ordnet via vellvillig kollega i båtforeningen. Etter litt feilsøk fant vi et oljekjølerør som var løsnet fra Turbo. Det ble fikset med nye slanger i endene og på satt doble slangeklemmer. og status nå er at vi snart er klar for ny prøvetur. hui900.jpg.888e248eb67997f0634d4ef8dcd7c306.jpgDashboard.jpg.626f164837050186d615da967bce7ab1.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir nok mest teknisk. Litt kosmetisk utvendig og en del oppgradering inne.  Var på test tur i går og det fungerte veldig bra, bortsett fra at jeg oppdaget en diesel lekasje.  brudd i diesel rør fra pumpa til sylinder nr. 2.  Jeg demonterte og skal forsøke å få laget et nytt i dag. 

Link to post
Share on other sites

Disse to har skapt litt start trøbbel på plosjektet . Oljerøret fikk nye slanger fra Hydroscan og ble festet med doble slangeklemmer.  ( satt kinkig til, men fikk god hjep av "gummi mann " i foreningen. Stor takk til Petter. 

Diesel røret oppdaget jeg  pga diesel lukt. Det var røket i koblingen til dieselpumpa.  Må sjekke hvem som evt. kan lage et nytt. 

deffekt dieselrør.jpg

Oljerør.jpg

Link to post
Share on other sites

På tross av litt start problemer, trives jeg med båten. Her er noen bilder.  Den ser ganske fin ut i salongen. Har fjernet noen klistre merker, kjøpt kart til plotter og ellers vasket og støvsuget. Skyve lukene i Taket er store og gir skikkelig god lufting. Og etter sommerens noe kraftige regnbyger så er båten potte tett.  Dørken og løsningen på motor romsluker vil jeg se på. tilgangen til motor rommet er klønete og peile pinnen for olje er ikke den letteste å nå.  Et skap var fjærnet i pentry og det var noen merker på vegg etter det. De ble skjult med krydderhylle og koppholder. En dårlig fungerend wallas koke topp ble kastet ut og midlertidig erstattet med en enkel gass koker med et bluss. En nyinkjøpt kjøleboks kompenserer for den som sitter montert i pentry.   Midt kabin ble trukket om og skapet ble montert igjen. Nå mangler det listing.  Uteplassen er god med et selvlensende dørk med god oppevaringsplass i "kjelleren" Båten har ikke kalesje  bortsett fra en liten del som gir litt ly for vær og vind.  Det er vel klart at det blir en del oppgraderinger i pensjonist fart her. Men etter å ha bodd i båten en uke i flott juni vær så blir det mye å glede seg til.  :-) 

Antilia på båsen.jpg

kabin.jpg

Krydderhylle.jpg

sovekabin.jpg

uteplassen.jpg

Link to post
Share on other sites

Godt du er fornøyd. Jeg ville nok ha tatt en service på den Wallasen og fått den ombord igjen, etter mitt syn er dette det beste kokeapparatet man kan ha i båt. Trygt, luktfritt og pålitelig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@ index:  Det er en mulighet.  Det er tatt ut av båten, ikke kastet. Må evt. kjøpe rep set til begge plater. Den ene starter, men blir ikke varm nok, og den andre er det ikke liv i. Har overhalt en med keramisk topp og en komfyr tidligere, Men solgte det og monterte gass ovn isteden.  Ble veldig fornøyd med det.  

 

@NilsPils: Veldig enig med deg ang. smak. Båten har mye fint ved seg, og de fleste jeg har sett har kalesje. Har blitt forespeilet en pris på rundt 25k. Og det ligger nok litt frem i tid. Første pri nå er få full tillit til Forden i kjelleren. 

Hydroscan satte på ny flens på diesel røret i dag, så gjenstår det å se om det blir tett når det er montert igjen.  

Så er planen å liste ferdig midt kabin, trekke ferdig kabin i baugen. Landstøm og 12v i "kjelleren"  så jeg kan oppbevare kjøleboksen der.  Arbeidsledig blir jeg nok ikke.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er bare brenner på den ene platen, den andre blir vsrmet til halv effekt av eksosen fra den første. Et nytt sett med veker og gjødespiral til et par hundrelapper,  så er den klar for mange nye år tenker jeg. Jeg kjøpte et sånt sett da jeg kjøpte båten for over 18 år siden, da den hadde fått litt lite stell før. Men jeg har fortsatt ikke byttet. Starter opp hver gang, samme hvor lenge det har stått.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

11 hours ago, index said:

Det er bare brenner på den ene platen, den andre blir vsrmet til halv effekt av eksosen fra den første. Et nytt sett med veker og gjødespiral til et par hundrelapper,  så er den klar for mange nye år tenker jeg. Jeg kjøpte et sånt sett da jeg kjøpte båten for over 18 år siden, da den hadde fått litt lite stell før. Men jeg har fortsatt ikke byttet. Starter opp hver gang, samme hvor lenge det har stått.

Bra tips. et prosjekt for vinteren tenker jeg.   :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Det pusles på i prosjektet. En «ny» koketopp fra Finn.no har funnet sin plass i pentry. Felt ned i lokket til den gamle. Ble veldig fornøyd. Kaffe og speilegg smakte supert. 
 Jeg synes tilgangen til dyret i kjeller’n er noe komplisert. Må løfte ut bord med tilhørende dørk før motor rom’s luke kan åpnes. (Den som gir adkomst til babord side av motor hvor peilepinnen sitter). Bestemte meg derfor å gjøre noe med det. Valget falt på en løsning hvor bordet er festet i siden på salongen. Da er det kun den løse dørken som som må fjernes for å komme til luka. Jobber videre med å hengsle løs dørk så den kan vippes opp når motor rommet skal besøkes. 

IMG_0521.jpeg

Link to post
Share on other sites

Antilia skrev for 7 timer siden:

Herlig å kjenne at alt fungerer som det skal. 

 

Det er det viktigste med hele greia. Greit at det er kjekt å fikse og å finne løsninger på ting, men det aller beste er når man tar seg en tur og kjenner at alt bare fungerer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, index said:

 

Det er det viktigste med hele greia. Greit at det er kjekt å fikse og å finne løsninger på ting, men det aller beste er når man tar seg en tur og kjenner at alt bare fungerer!

Helt enig! har netopp bytta båt og har en liste med småplukk, men det er bare kosmetisk!  I helga nyta jeg bare det fine høstværet og dro på tur. rakk å polere litt av det sortte på styrhuset som var falmet og melkehvitt. Det er fint når alt fungerer og alt av utstyr virker

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Fjernet gammel bordsøyle og erstattet med et som er festet på veggen i salongen. Passet meg bedre da bordet kan svinges alle veier og adkomst til kjelleren ble lettere. En ny bordplate kan hende finner veien ombord en gang i tiden. 
Noen her inne som har erfaring med Vevor dieselvarmer?

 

IMG_0536.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vevor dieselvarmer gjør jobben den, men enkelte ting med i pakken er ikke ok å bruke i min mening. Dieselslangene som følger med er ofte av dårlig kvalitet. Eksosslangen er tynn og lyddemperen er ikke for innebruk da den ikke er tett. Men ett vevor-sett, med skikkelig eksosslange m/lyddemper fra eber, sammen med en god skroggjennomføring samt skikkelig dieselslange, det funker som bare det :) Dieselpumpen bråker litt mer en en eberspacher, men den kan man isolere inn i noe for å dempe lyden. 
 

Fin tilskudd som gjør det kjapt lunt under kalesjen :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Takk for info "Taskeladden".  Er jo så billig at jeg kjøpte en på Ali express. 8kw. Sitter en gammel  "volvo flygmotor"  som jeg har tatt ut av båten. Virker ikke iflg. Forrige eier. Om noe trenger den til deler, så send meg en melding. Tenker at jeg benytter eksisterende utstyr du nevner og monterer varmeren på det. 👍

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...