Jump to content

"Antilia" Hui900 Mitt pensjonist prosjekt.


Antilia

Recommended Posts

Takk for det «larsand».  Litt stille på prosjektet nå, men med litt mildere vær utover nyåret så kommer vi i gang

igjen.  Forpiggen mangler en del skrogtrekk som jeg må få på plass. Litt utfordrende med kriker og kroker der. 

Ny dieselvarmer skal monteres. Den gamle er tatt ut og ligger på Finn.no. 
Nytt dørk belegg på kassa under bordet i salongen.  Og kalesjen skal hentes hjem og monteres. 
en ny toa med større potte og et kjøleskap står også på ønskelista så vi mangler ikke prosjekter. 
Og ikke minst båten skal brukes. Uka ombord fra St.hans i sommer var helt topp og det vil jeg gjerne gjenoppleve. 
Ellers er jeg på utkikk etter noen som kjenner Ford 2704 motoren og kan ta en service på den. Tenker da på justeringer av ventiler, dyser  og diesel pumpe. Så om noen har tips om dette i og rundt Oslo så taes det mot med takk. 
Ellers ønsker jeg alle en fin julefeiring og et godt nytt båt år. 

Link to post
Share on other sites

En godt begynt prosjekt-tråd @Antilia ! Ett år våren -24 uten stress!

Denne skal følges. Minner mye om Balticén vi hadde på Biri før 3-fot-syken plasserte oss i en altfor stor båt som jeg også skal oppgradere flere ting som du også sikkert har på lista, bl.a. kartsystem. 

Bidrar gjerne med tips og råd, (bor sannsynligvis pt ikke langt unna deg). 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hyggelig det @Hekri.   Hos meg satt det en  Raymarine plotter uten kart.  Har fått satt i det og det funker. Har planer om en svinger så jeg kan benytte ekko lodd delen på den.  Første pri blir nok å få trekt ferdig forpiggen.  Varmeren skal monteres og så ønsker jeg meg en toalett med stor bolle og et kjøleskap.  Ellers mye småplukk som lister dørk belegg osv. Og selfølgelig  kalesjen som jeg må hente i nabo landet.  Jeg skal poste etterhvert som ting skjer. Ble veldig nyskjerrig på ditt nye store prosjekt. Håper du kan dele litt om det  :-)

 

@KC:  Takk for det KC.  Prisen på nett har ligget på 220.- tol 375.- som jeg har sett. Jeg var heldig 

og fikk min veldig gunstig. Skyldes nok at det var påbegynt mye arbeid litt overalt i båten.  og at det dukket opp en ferdig båt til en gunstig pris  til forrige eier.  For min del hadde jeg en Nidelv 26 som det var lite å pusle med og jeg fikk god pris for den ved salg til Nederland.

Som nybakt pensjonist ønsket jeg et prosjekt jeg kunne pusle "sakte" med,  men også bruke båten.

Sånn sett passet dette perfekt da jeg i realiteten bare byttet båt uten å måtte ut med mer enn 5000 kr. Jeg foretrekker å ta en ting om gangen ombord. på den måten ser jeg et resultat av en jobb som er ferdig, og det blir enklere å lage delprosjekter  og starte på neste.  Til nå har det resultert i flere turer og overnattinger i båten og jeg gleder meg til varmere vær. 

 

Så får jeg ønske de som titter innom Antilia et Riktig godt nytt år. :-)  

Link to post
Share on other sites

Hei @Antilia , takk, og godt nytt år til deg også!.

Nå er jo dette din tråd og ditt interessante prosjekt.

 

Men siden du nevnte forpiggen kan du jo ta en titt på linken her. Gir ihvertfall et inntrykk av et (av flere) av mine tilbakelagte prosjekter. Kanskje du ser noen detaljer eller ting du kan ha i tankene:  

https://baatplassen.no/i/topic/168347-princess-440-bytte-trekk-skottbekledning-på-innvendige-paneler/#comment-2381833

Lister og dørk og belegg er jo overkommelige "kose-jobber". Alt det jeg har planer om, vil nok ta mer enn bare pensjonist-tida. Gamle båter er gamle båter, og den er jo litt i største laget som et pensjonist-prosjekt.

Vi har likevel noen tanker om å våge oss gjennom Telemarks-kanalen til sommeren.

 

I forbindelse med mitt plotter-prosjektet var jeg innom Best-Marin på Åråsen i dag. Disse greiene koster penger. 
Kan tipse deg om en annen rimelig båt-utstyrs-leverandør uansett hva du trenger. 
Men nå blir det så kaldt fremover at båt får være båt. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Noen varmere dager og lengsel etter vår får båtfølelsene i gang. En ting som har gnagd meg litt er en toalett ombord

som er av typen «compact» . Som Northug ville sakt: En «barne dass». Så dermed ble det jakt på en «regulær» model. På Finn.no, da prosjektet skal være på pensjonist stønaden sin side. Ville gå for en elektrisk, men da det dukket opp en hyggelig mann med en manuell jabsco til en hyggelig pris så ble det det. Ombord med «ny dassen» så var den gamle RM69 ute og Erstattet av Jabsco på under en time. Det føles bare godt.  Siden min bedre halvdel ikke er fornøyd med

Temperaturen i den gamle kjøleboksen i pentry og nekter plent å spise leverpostei og annet derfra så har tankene dreid seg om kjøleaggregat og kjøleskap. Begge koster uansett noe som får lommeboka til å vri seg i smerte.  Slo etterhvert fra meg brukt på Finn. Med Google fant jeg et på 65 liter hvor fryse delen kan taes ut. Falt for det, og prisen var heller ikke å forakte. Raskt ekspedert og kommer med posten om noen dager. Har målt og det skal sages og snekres litt for å få det på plass. Når jeg først fikk gløden ombord så fikk lanternene led pærer som ble kjøpt på Ali express i fjor samt en ny teak hylle på badet. Så da er jeg såvidt i gang. 👍

IMG_0684.jpeg

IMG_0683.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei @Antilia, joda mitt skott-prosjekt var omfattende, men jeg mener at jeg holdt kostnadene nede.

Grattis med 'reguar-bolle". Vi har compact, og den skal byttes. 

 

Lommeboka vrir seg uansett, jeg har resignert og regner alt i båtpenger.

Nytt kartplotter system f.eks.......

Huff! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...