Jump to content

Sabb 2G - Mer info. angående Lading/ ikke lading


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Takker for svar og beklager at jeg starter nytt tråd på det samme tema, men vil få mest mulig oppmarksomhet her. Er rimelig oppgitt over heile greie.

 

 

Delvis nye Fakta.

 

1.

Dynamoen min er en "Motorolla", og han som har reperert den tidligere (da jeg kortsluttet den) sier at den er 70amp dynamo. Dette er da ikke standard i det heile tatt eller? I håndbnoken min stå det tre alternativer på disse motorer, ingen er motorolla og alle er 35 amp eller 50 amp. Jeg er litt usikker på at det er 70amp som han sier.

 

2.

Ja, motoren min er en 2G, definitivt - også med mekanisk turteller. ER dette unomalt fordi det virker som dere (og sabben) tror at en 2G skal har elektrisk turteller, men min håndbok viser bare en mekanisk turteller. Hva er det som skjer her, jeg bli bare forvirret!

 

3.

Dere sier at uten ladelys lader ikke dynamoen, og i tillegg, dynamoen bare lader når ladelys er slukket. Alt dette betyr at jeg skulle få ladelys på mens nøkkelen er vrid i posisjon 1 uten at motoren er i gang, og slukker når motoren er i gang. MEN, når jeg har det ledning som går "mystisk" mot W på laderen (og er ingenting å gjøre med turtelleren så vidt jeg ser), få jeg rød lys heile tiden uten at jeg merke noe forskjell på ladespenning på batterieiet mitt (det ville si rød lys med lader fortsatt?), og når jeg koble i fra den ledningen få jeg ingen rød lys eller forandring i ladespenning på battieriet eller ampermeter på dashboard. Har noen sett noe så merkelig?

 

4.

Dynamoen var i går benk-tested på 14.2volt på dynamo verksted på 400-500 omdreining. Han var fornøyd. I båten min få jeg bare "13.8" på dynamoen og "13.6" på batteripolene på 1000 omdreining. Batterieiet mitt er 120 amp som har vært oppladet hjemme og stå på 12.5v uten at dynamoen er tilkoblet. Hvorfor har jeg lavere spenning på dynamoen og batteriet enn da vi benk tester dynamoen? Er dette helt normalt? Eller er det fordi batteriet er ikke helt oppladet kanskje og den trekke spenning ned til han er ladet, eller noe å gjøre med resistens in kablene mine eller HVA?????

 

Alle svar er velkommen.

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

1: 70A er ikke originalt nei, men ubetinget en forbedring i forhold til original. Dette kan dog forklare det faktum at du har ledninger som "ser ut" til at de skal koples til "w" uttaket, da den originale nok har en annen type tilkoplinger bak.

 

2: Ut fra årsmodellen på din motor så vil jeg nok tro at den skal ha mekanisk turteller. Walter sin 2H var fra 1972?, og hadde mekanisk turteller. Min forhenværende 2H var fra 1977, og hadde opplegg for giver på svinghjul. Så det har nok skjedd en endring tidlig på syttitallet en gang.

 

3: Mystisk. Prøv å følge ledningen fra ladelampen mot motoren, eventuelt skrap av litt maling slik at du ser fargen på ledningen. Hvis den ledningen du snakker om kommer fra ladelampen, så skal den på kontakten merket "ind", "D+" eller lignende. "W" skal IKKE brukes med ditt opplegg!

 

4: Enten så er ikke batteriet skikkelig oppladet, eller så viser måleinstrumentet ditt feil. Det siste er ganske vanlig med rimelige instrumenter. Vil tro at verkstedet har kalibrerte instrumenter som viser rimelig nøyaktig. Spenningsfall mellom dynamo og batteri skyldes tynne ledninger, samt at du har et amperemeter koplet mellom som også kan begrense noe.

 

Lykke til, håper du finner ut av ladeproblemene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Bergensskipper!

Du virker rimelig "desperat", så jeg skal forsøke meg på noe av det du spør om.

Ang.:

I håndbnoken min stå det tre alternativer på disse motorer, ingen er motorolla og alle er 35 amp eller 50 amp

Husk på at Sabb sine håndbøker er ganske gamle - trykket i en tid da motoren var ny (på 60-70-tallet en gang?). Det er mulig at dynamo'en den gang IKKE var Motorola og antageligvis maks. 35 A

Dynamoen din har sansynligvis blitt skiftet til en nyere modell på et eller annet tidspunkt. Det betyr jo ingenting, såsant dynamoen virker.

 

Ang. punkt 2:

De fleste motorer til Sabb har OPPRINNELIG (..og på det tidspunktet ble også håndboken trykket) mekanisk tur- og timeteller. Nyere teknologi har gitt muligheten til å koble turtellere til W-uttaket på dynamo'en. Idag finner du en salig blanding av motorer med enten mekanisk eller elektriske turtellere. Mekaniske turtellere blir "sliten" med tiden, vaieren / strømpa blir slitt, o.s.v. og da går mange over til elektrisk. Ikke noe unormalt med det.

 

Ang.: 3

 

Her er jeg ikke ekspert, men har selv koblet til NY dynamo én gang - se evt.: Sabb 10hk - Hjelp til montering av dynamo

Ladelampa får vanligvis - (minus) fra D+ på dynamo'en, FØR du starter motoren, men ETTER at du setter på tenningen. Etter start - og når dynamoen får opp omdreining, så SKIFTER minusen fra D+ over til + og ladelampa slokner fordi den får + på den ene ledningen og + fra den andre.

Med en gang dynamoen har for liten omdreining (motoren stopper) blir plussen fra D+ til - (minus) igjen og ladelampa lyser.

 

Ang.: 4

I båten min få jeg bare "13.8" på dynamoen og "13.6" på batteripolene på 1000 omdreining.

Det er vanlig at hvis batteriet ikke er "smekkfullt" at strømmen som produseres av dynamoen blir "spist" av batteriet og det viser mindre når du måler med multimeter. Først (under ideelle forhold) når batteriet er fulladet, vil målingen din gi 14,2 / 14,4 / 14,6 o.s.v.

 

Slik har jeg forstått det i alle fall.....Mulig at noen "eksperter" er uening. Det hele er selvfølgelig avhengig av skikkelig tverrsnitt i ledningene som går fra dynamo'en til batteriet og lengden på den. Kortest mulig og tykkest mulig gir best resultat. Lange strekk med underdimensjonert kabel gir spenningstap.

 

God løkk!

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Index/Walter,

 

Takker virkelig for "skikkelig" svar. Jeg nærmer meg sannheten her (håper jeg), men et lite spørsmål til angående punkt 3 ovenfor, fordi det er nemlig dette som er galt om noe er galt her.

 

Hvis denne merkelig ledning som har vært tildligere tilkoblet W går faktisk til Ladelys (skal sjekke det om et par timer), da mener dere at jeg skal sette den heller på D+ på dynamoen sant? Men jeg har allerede en ledning på D+ på dynamoen, nemlig den som gåt til ampermeteren min.

 

Alt dette betyr at jeg burde har to ledninger opp på D+ på dynamoen, en som går til ampermeter, og en annen som går til ladelyset (dersom den ledning er faktisk ladelyset).

 

Tør jeg koble den til slik?

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Vil ikke / tør ikke anbefale noen ny kobling uten å ha sett hvordan ledningene går....

 

Prøv å starte søket ditt ved ladelampa. Den skal ha PLUSS fra tenningslåsen (når du vrir om nøkkelen) og MINUS fra D+uttaket på dynamoen. Da lyser ladelame fordi den får PLUSS og MINUS som den skal.

 

Når motoren er igang / dynamoen sviver - blir MINUS'EN på D+uttaket til PLUSS.

Lampa får da PLUSS fra tenningslåsen og PLUSS fra D+uttaket og slokner.

 

Hvis ladelampa har + fra tenningslåsen, så følg den andre ledningen fra ladelampa og se hvor den går hen?

 

Stiller meg LITT tvilende til den ledningen din "...som går til amperemeter" som du sier - vanligvis går det TYKKE kabler til et amperemeter - ELLER hvis det er av SHUNT-typen (mindre brannfarlig, men dyrere) så skal det ikke være direkte-koblet til dynamo'en i det hele tatt, men går "i en bro" rundt ledningen!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har nå sjekket en del ting angående ledninger. Har nå oversikt.

 

Dynamoen er koblet til og fungere (få i allefall spenning på 14volt på battieriet som sier at det lader da - uansett ladelyset stå på eller ikke).

 

Dynamoen

Dynamo D+ 1x ledning som går til Start-switch på dashboard

Dynamo Batt + (2 ledninger). Den ene går til start-switch, den andre går til ampermeteren.

Dette fungere, det ville si jeg få høy spenning på batteriet, og ampermeter viser posotivt. Men jeg få ikke noe ladelys på når motoren er IKKE i gang mens tenning stå på.

 

Ampermeteren på dashboard

Den har to ledninger. Den ene går til batteri + på dynamoen, den andre går direkte til min hovedbatteri + (det ville si den 120amp batteri som skal lades opp).

 

Gløde switch (som aktivisere glødepluggene) på dashboard

3 ledninger. 1 går direkte til glødepluggene, den andre går til posotiv polen av batteriet mitt, den trede går til ladelyset på dashboard

 

Ladelys - her begynne det å bli "mystisk".

Den har to kabler bak dashboard. Den ene går til gløde-switch som nevnt, den andre ser ut til å koble mot (jorde på???) en Kobber rør som går direkte inn i oljetrykkmeteren. Ledningen ser ut til å bli festet til utsiden av dette rør.

 

Olejetrykkmeteren

Den har en kobber rør (med olje i ???) som går inn i seg. Til dette røret (på utsiden) er den ene ledning fra ladelyset koblet som sagt. Det er også en elektrisk kabel koblet til oljetrykkmeteren (som går inn i meteren og ikke på røret som ladelys ledning), og det er den "mystisk" kabelen som har tidligere gått til W på dynamoen, men pr. i dag er ikke i bruk. Det er denne kabelen som sette ladelys KONSTANT på når den er koblet til dynamo W, men når den er ikke koblet mot dynamo W kommer jo ALDRI ladelys på, uansett om tenning stå på og motoren er ikke i gang osv.

 

Denne mystisk kabelen ser ut til å sette ladelys på når den er koblet, og ikke på når den er ikke koblet. Men den er bare koblet til oljetrykkmeteren som fungere uansett om den er koblet til eller ikke. Blir noen av dere klokk på dette og kunne forklarer hvorfor lyset er konstant på når det er koblet og aldri på når det er ikke koblet? Skjønner dere?

 

Sist. Jeg få nå 14.2v på batteriet - og uansett hvordan den mystisk kabelen er koblet. . Det er jo bra. Men nå ligge den på c. +15 amp mens motoren er i gang. Når jeg setter på elektrisk utstyr samtidig (radaren + ekkolodd for egs), så går ampermeteren opp betydelig. Er dette "normalt"? Er det slik at dynamoen øker "current" til batterieit mitt når jeg bruker strøm??? Ampermeteren er nok original, det villi si 30+ amp. Men dynamo verstedet sier at dynamoen min er 70amp. Dette kan stemmer fordi nålen går langt forbi 30+ når alt elektrisk i i gang og motoren er i gang også. Men er dette farlig (brann?). Hvis jeg sender 70am gjennom en 30+ amp meter er det fare for brann i det? Burde den skiftes til en 70+ ampermeter?

 

Tja, det set ut som jeg kan bare dritt i det mystisk ledning som går fra dynamo W til oljetrykkmeteren, men da har jeg ingen ladelys advarsel. Hva synes dere om det som stå ovenfor?

 

Please hjelp - jeg skjønner "nesten" det som foregår her men trenger endå litt input for å komme i mål.

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å lysne litt ja... Den ledningen som går fra tenningslåsen til D+ har nok enten en ladelampe eller alternativt en motstand påmontert på et skjult sted som virker som ladelampe. Så denne står altså ikke montert på dashbordet. Hvis du ønsker en synlig ladelampe må du montere en og kappe denne ledningen for så å montere de to endene på denne, en på hver kontakt.

 

Den lampen du omtaler som ladelampe, er i realiteten koplet opp som en lampe for å følge med på glødingen. Denne får pluss fra glødeswitchen, og minus fra motorblokk (koplet via trykkrøret til oljetrykksbryteren for enkelhets skyld. Ledningen inn til oljetrykksbryter er sannsynligvis til belysning i denne. Hvorfor glødelyset lyser når denne tilkoples er derimot en gåte. Jeg ville imidlertid latt denne være ikke tilkoplet.

 

Amperemeteret vil synke mot null når batteriet begynner å bli fulladet. Du burde nok strengt tatt hatt et større amperemeter, aller helst et med shunt slik at du slipper å kjøre alt strømmen gjennom instrumentet. Men om det er fare for brann med dagens løsning tør jeg ikke uttale meg om. Så mitt råd er: Glem "w" uttaket, isoler kabelskoene og la disse forbli utilkoplet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Forsøkte å tegne det slik at folk skjønner.

 

Kabelen som går mot dynamo W, som er merket med en trikant på enden har følgende effekt på "glødelyset" siden den er ingenting å gjøre med ladelyset! Når den er koblet mot W, lyser den heile tiden, uansett glødeswitch posisjon. Når den er ikke koblet, få jeg uansett switchposisjon ingen lys.

 

Hvis jeg bare dritt i dette lyset fullstending, få jeg gløding til tross at denne kabelen er ikke koblet w?

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Kabelen som går mot dynamo W, som er merket med en trikant på enden har følgende effekt på "glødelyset" siden den er ingenting å gjøre med ladelyset! Når den er koblet mot W, lyser den heile tiden, uansett glødeswitch posisjon. Når den er ikke koblet, få jeg uansett switchposisjon ingen lys.

 

Hvis jeg bare dritt i dette lyset fullstending, få jeg gløding til tross at denne kabelen er ikke koblet w?

 

Kevin

Ladelampen er ikke koblet som ladelampe. Den er koblet som en kontrollampe for glødning. For å få den til å være ladelampe må du først løse begge ledningene fra lampen der de er tilkoblet kobberrør og glødeswitch .

 

Ladelampen skal monteres mellom uttaket på startswitchen og D+ på dynamo. Det vil si ledningen som i dag går til D+ fra switch skal gå gjennom ladelampen. Ta bort ledningen fra oljetrykk til W, den har ikke innvirkning på glødningen ut fra tegningen.

 

Dersom du ønsker å ha kontroll med glødningen, kan du montere en ny lampe der. Anbefaler at du bruker et annet sted å ta ut minis til lampen enn kobberrøret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...