Fantino Startet 12.August.2023 Del på Facebook Startet 12.August.2023 Spesifikt en VP D3-220. Spekulerer på vakuumovervåking av Racorfiltre og tenkte jeg måtte vite motor RPM men dersom den går med konstant rate så er det unødvendig - altså at den leverer nok til alle turtall og så går overskytende i retur? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 Diverse moderne motorer har konstantroterende elektriske pumper av forskjellig fabrikat. Så leveransen til høytrykkspumpen vil være konstant. På Hulda går det to Carter 'plunger-pumper' som er elektriske stempelpumper. Litt forskjellig opplegg. Om Volvo marine bruker elektriske pumper, eller mekaniske membranpumper, får andre svare på. For høytrykkspumpen spiller det ingen rolle så lenge den blir forsynt med tilstrekkelig mengde til spesifisert trykk. Når det gjelder tilkobling av vakuum-måler, skal den uansett vise ca. atmosfæretrykk, altså null undertrykk. Går filteret tett, vil undertrykket øke. Og det er på tide med korrektive tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2023 Hulda skrev 4 minutter siden: Diverse moderne motorer har konstantroterende elektriske pumper av forskjellig fabrikat. Så leveransen til høytrykkspumpen vil være konstant. På Hulda går det to Carter 'plunger-pumper' som er elektriske stempelpumper. Litt forskjellig opplegg. Om Volvo marine bruker elektriske pumper, eller mekaniske membranpumper, får andre svare på. For høytrykkspumpen spiller det ingen rolle så lenge den blir forsynt med tilstrekkelig mengde til spesifisert trykk. Når det gjelder tilkobling av vakuum-måler, skal den uansett vise ca. atmosfæretrykk, altså null undertrykk. Går filteret tett, vil undertrykket øke. Og det er på tide med korrektive tiltak. Den ligger en elektrisk pumpe i underkant av motoren (merkelig plassering i båt men skyldes vel at D3 opprinnelig er en bilmotor). Denne føder altså da rail/høyttrykkpumpa med konstant rate og ‘overløp’ er retur til tank? Var litt usikker på om det er overløp fra rail også eller ikke - eller kun fra rail. Men om flow gjennom filtrene er konstant er jo det godt nok. Har orget både manometer med samme skala som originale fra Racor + elektronisk sensor og laget en T med ventil og blindplugg da jeg monterte filtrene så den biten er i grunnen klar. Har doble filter der et står klar ubrukt så har grei referanse på trykk. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 Har ikke erfaring fra D3 spesifikt, men har nå kjørt endel D6 og større CR og PD (PumpeDyse) motorer med undertrykksmålere på notert på Racer grovfiltre. Min forståelse er at mengden som går gjennom grovfilteret varier med forbruk/ belasting. De gangene jeg har observert økt undertrykk på målerene (som har slepenåler for å vise maks undertrykk) har jeg lagt merke til null eller svakt økt undertrykk ved lav belastning (feks om man bare har kjørt sakte) kontra om man har vært oppe på marsj eller maks belastning. Hadde den (elektriske) fødepumpa gitt samme mengde hele tiden og returen variert med pådrag ville de vist likt undertrykk på lav så vell som på høy belastning ved delvis tette filtre. Det har jeg observert at de ikke gjør. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 Det siste der blir vel feil. Forutsatt at filter er montert nedstrøms pumpen. Glemte å ta med den forutsetningen. Og at neste forutsetning er monitorering av grovfilter saken gjelder. Slik det er på Hulda, har jeg etter siste oppgradering av dieselsystemet ikke registrert undertrykk. Hos meg er det monitorering av grovfilter som er på 30 mikron. Filteret i dieselpoleringen er på 10 mikron, feillevering fra Kina. Derfor blir det null utslag på måleren, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 9 minutes ago, Hulda said: Det siste der blir vel feil. Forutsatt at filter er montert nedstrøms pumpen. Glemte å ta med den forutsetningen. Og at neste forutsetning er monitorering av grovfilter saken gjelder. Hva ble feil Hulda? Eller snakker vi forbi hverandre? På alle de installasjonene av nyere CR VP og andre merker jeg ser, er alt av pumper montert på selve motoren og rekkefølgen slik: Tank > grovilter (med manometer) > motor (med finfilter, pumper osv) > retur til tank. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fantino Svart 12.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2023 sap_2000 skrev 51 minutter siden: Har ikke erfaring fra D3 spesifikt, men har nå kjørt endel D6 og større CR og PD (PumpeDyse) motorer med undertrykksmålere på notert på Racer grovfiltre. Min forståelse er at mengden som går gjennom grovfilteret varier med forbruk/ belasting. De gangene jeg har observert økt undertrykk på målerene (som har slepenåler for å vise maks undertrykk) har jeg lagt merke til null eller svakt økt undertrykk ved lav belastning (feks om man bare har kjørt sakte) kontra om man har vært oppe på marsj eller maks belastning. Hadde den (elektriske) fødepumpa gitt samme mengde hele tiden og returen variert med pådrag ville de vist likt undertrykk på lav så vell som på høy belastning ved delvis tette filtre. Det har jeg observert at de ikke gjør. Hm. Spørs om den forenklingen med å ignorere rpm må skrinlegges da ja. Ikke så mange steder å hente turtallssignal på en D3 dessverre 😝 Må bli noe custom. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2023 Hulda skrev 29 minutter siden: Det siste der blir vel feil. Forutsatt at filter er montert nedstrøms pumpen. Glemte å ta med den forutsetningen. Og at neste forutsetning er monitorering av grovfilter saken gjelder. Slik det er på Hulda, har jeg etter siste oppgradering av dieselsystemet ikke registrert undertrykk. Hos meg er det monitorering av grovfilter som er på 30 mikron. Filteret i dieselpoleringen er på 10 mikron, feillevering fra Kina. Derfor blir det null utslag på måleren, uansett. Racor står oppstrøms av pumpe, iht spec på Racor slik jeg oppfattet den. Så vakuum-måling blir ved utløp Racor. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 12.August.2023 Del på Facebook Svart 12.August.2023 På min nye CR motor, så variere flow en del. Rundt 90 liter timen på tomgang, å nærme 150liter timen på høy belastning. så nei du må nok regne med variabel flow Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 13.August.2023 Del på Facebook Svart 13.August.2023 Si det på en annen måte: Det blir umulig å måle undertrykk om filteret er plassert på trykksiden av pumpen. Så da er den muligheten bare å glemme. Da får man måle dieseltrykk i stedet. Og finne ut hvorledes trykket varierer når filteret går tett. Ikke noen umulighet det heller, men jeg har ikke erfaring å bidra med. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.August.2023 Del på Facebook Svart 13.August.2023 Saowanee har en 225 hk FNM commorail dieselmotor. Hos meg er fødepumpa en elektrisk pumpe mellom grov- og finfilter. Den gir konstant mengde før og under start med retur til tank. Den stanser automatisk på tid og står under vanlig motorgange. Høytrykkspumpa er en reimdrevet Bosh stempelpumpe med konstant slagvolum. Det betyr at leveringsmengden er direkte proporsjonal med motorturtallet. Overskytende mengde går i retur til tank. Dette betyr at dieselmengden gjennom grovfilteret (Racor) og finfilter varierer og øker proporsjonalt med motorturtallet under drift. Noen moderne motorer har høytrykkspumpe med variabelt trykkregulert slagvolum, slik at mengden varierer etter behovet som trengs for å opprettholde railtrykket. Det gir mindre overskytende volum i retur til tank og mindre, men også der varierende, mengde gjennom filterne. Konklusjon: Alltid varierende flow med turtall og belastning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 13.August.2023 Del på Facebook Svart 13.August.2023 Fantino skrev for 14 timer siden: altså at den leverer nok til alle turtall og så går overskytende i retur? https://dieselgrossisten.no/laer-mer-om-moderne-dieselmotorer-og-injektor/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 13.August.2023 Del på Facebook Svart 13.August.2023 Og da @NilsPilser det mulig å måle undertrykket i grovfilteret. Når det gjelder hvordan dieselsystemt til en motor er konfigurert, så er vel alle mulige varianter til stede på markedet. Hulda har i dag konstantleverende fødepumpe som kan levere 60 liter i timen. Motoren bruker 5 liter i timen. Fordi om pumpen tikker og går, regner jeg med at den 'stall'er' på et gitt trykk. Derfor går det variabel flow. Jeg kan ikke se at variabel flow gjennom et grovfilter har noe med motstanden å gjøre. Bortsett i de tilfeller der filteret er underdimensjonert. Grovfilteret på Hulda mener jeg er rated til ca. 50 liter/time. Uansett vil man kunne ha nytte av å holde øye med undertrykket. Eller overtrykket. Poenget er å se om filteret går tett. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2023 Konklusjonen er grei i alle fall, jeg kan ikke ta utg i at flow til/fra tank er konstant. Men har muligens så stor overkapasitet (Racor 500fg har vel 227 liter/time som max) at evt undertrykk ved tomgang er godt nok referanse for å se hvordan det utvikler seg. Skal uansett koples til en GPS også så den vil i grunnen gi et mål på rpm indirekte. Dynamoen har kun B+ og en såkalt LIN2 kopling til ECU så ikke mye pulser å hente der uten mekking. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.August.2023 Del på Facebook Svart 13.August.2023 Kontroll av filter kan gjøres med å måle differensialtrykk over filter. Dette vil variere med mengden som strømmer gjennom filteret. Prinsippet brukes i måling av mengder, men med mer kontrollert innsnevring enn et filter. Fungerer like bra med filter foran som etter matepumpe. Fordel med å ha filter foran pumper er at trykk før filter er tinærmet atmosfæretrykk. For måling av mengder i kontrollerte former brukes rør med kjent innsnevring. Filter tilsvarer innsnevring, og jo tettere filter desto mindre åpning i måleblende tilsvarer det. Prinsipp for mengdemåling med måleblende er forklart her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Måleblende Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
NilsPils Svart 13.August.2023 Del på Facebook Svart 13.August.2023 Racorfilteret har en tilbakslagsventil med en kule og en realtivt begrenset åpning. Jeg vil tippe at det utgjør en langt større restriksjon enn et relativt rent filterelement. Derfor tror jeg at man må ha et gansket tett filter før det blir målbar forskjell. Min erfaring er ellers at man ser grums i filterkoppen lenge før filteret går såpass tett at motoren får problemer. Så jeg holder jevnlig øye med det . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 13.August.2023 Del på Facebook Svart 13.August.2023 At filteret må være veldig tett før det gir utslag på måler, er ikke min erfaring. Hulda måler ikke Racor, men Separ. Og måleren forteller meg om det nødvendig å bytte filter. Jeg bytter ikke hvert år hvis jeg ikke trenger det. Hos meg er det ikke noen automatikk der. Diff.trykkmålere er greie saker. Hadde det på mye av utstyret jeg jobbet med offshore. Funker utmerket, men ikke noe for Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2023 Målsetning er å gjøre som Hulda. Følge med på vakuum og bolle og sjalte over og skifte ved grums eller for mye vakuum. Foreløpig er bollen klinisk rein/ikke en vanndråpe. Det gjelder også et tredje filter jeg har montert som ‘polerer’ (drit i definisjonen på polering..) med egen pumpe og pick-up på laveste punkt i tanker. Gikk ‘all in’ da jeg fikk litt vann og grums i sekundærfilter i fjor og tenker jeg kan innkassere det i form av mindre dill med unødvendig skifte av filtre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Legger ved denne linken som forklarer en del om Racor-filter. https://www.racornews.com/single-post/2016-1-25-mythbusters-fuel-filters Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Okkaby Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Fantino skrev for 23 timer siden: Konklusjonen er grei i alle fall, jeg kan ikke ta utg i at flow til/fra tank er konstant. Men har muligens så stor overkapasitet (Racor 500fg har vel 227 liter/time som max) at evt undertrykk ved tomgang er godt nok referanse for å se hvordan det utvikler seg. Skal uansett koples til en GPS også så den vil i grunnen gi et mål på rpm indirekte. Dynamoen har kun B+ og en såkalt LIN2 kopling til ECU så ikke mye pulser å hente der uten mekking. Er det ikke enklere å montere en forbruks måler. Da ser du på flow om det blir endringer. Kan jo følge med på både total, forbruk å returflow da. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 14.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2023 Okkaby skrev 40 minutter siden: Er det ikke enklere å montere en forbruks måler. Da ser du på flow om det blir endringer. Kan jo følge med på både total, forbruk å returflow da. Har de også liggende ja så det er vel det beste forslaget. Tenkte det skulle fønke uavhengig av hverandre men må nok forlate den tanken Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Fantino skrev 54 minutter siden: Har de også liggende ja så det er vel det beste forslaget. Tenkte det skulle fønke uavhengig av hverandre men må nok forlate den tanken Når en ser alle flow, vil en jo se om det plutselig blir dårligere total flow. Men en ser ikke dette på de standard målere som kun går mot plotter, siden den ikke viser alle flow. Men via app kan en se alt dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Takker for linken @NilsPils. Fungerer omtrent som jeg forventet. Og det er vel slik Separ også stort sett fungerer. Nå er filtreringen hos Hulda slik at FG 500 filtrerer diesel fra hovedtank til dag/utfellingstank. Fra dag/utfellingstank går dieselen til Separ grovfilter, deretter til finfilter. Finfilteret har ikke blitt skiftet på fem år. For dieselen som kommer dit er renere enn 5 mikron. Og Separ har ikke blitt skiftet etter at jeg installerte dag/utfellingstank. Og vakuum-måleren står på null vakuum. Allikevel er jeg kritisk til hvor jeg fyller diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2023 Okkaby skrev for 1 time siden: Når en ser alle flow, vil en jo se om det plutselig blir dårligere total flow. Men en ser ikke dette på de standard målere som kun går mot plotter, siden den ikke viser alle flow. Men via app kan en se alt dette. De målerene jeg har er rene pulsgivere som skal koples opp mot en liten microcontroller på nørderommet. Sammen med en liten GPS-dings og vakuumsensor bør det kunne bli overvåking av dieseltilførsel + forbruk/nautisk mil. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Fantino skrev 9 minutter siden: De målerene jeg har er rene pulsgivere som skal koples opp mot en liten microcontroller på nørderommet. Sammen med en liten GPS-dings og vakuumsensor bør det kunne bli overvåking av dieseltilførsel + forbruk/nautisk mil. Høres tungvint ut hehe Holder meg til en enklere metode jeg. En liten boks med alt innebygget å uten noen kabler men rett på mobil/nettbrett hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.